Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 29.11.2012 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 27416 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Napriek tomu, že unikátny trojkolesový skúter Mp3 predstavilo Piaggo v roku 2006, nemali sme doteraz možnosť ho vyskúšať. Aj preto som ani na sekundu nezaváhal a Mp3-ku zobral ako sekundanta k testu nového Fly 125. Ako sa teda jazdí na troch?
Je to už šesť rokov, čo Piaggio prinieslo do sériovej výroby futuristický skúter s netradičným predným zavesením. Dvojica predných kolies má nezávislé zavesenie a umožňuje nakláňanie skútra do zákrut. Toto technické riešenie prepísalo úroveň dynamickej stability a aktívnej bezpečnosti skútrov.
Predný záves umožňuje okrem nezávislého pruženia oboch kolies aj ich nakláňanie, takže na eMpétrojke sa dá jazdiť ako na bežnej dvojkolesovej motorke / skútri. Jazdec takto nie je ukrátený o zábavu z klopenia a celkovú ľahkú ovládateľnosť a agilitu, ale navyše má neporovnateľnú istotu a stability na klzkom alebo nerovnom povrchu. Čerešničkou na torte je potom ERL (Electronic Roll Lock system – systém elektronického blokovania náklonu) ktorý umožňuje v malých rýchlostiach alebo pri parkovaní zablokovať naklápanie predného závesu. To jazdcoví umožní zastaviť na križovatke bez toho, aby dal na zem nohy a tiež zaparkovať skúter bez bočného stojanu – samozrejme spolu s parkovacou brzdou.
Mp3 vo verzii Yourban prináša výhody trojkolesového konceptu do centier veľkomiest. Je dostupná s motormi 125 a 300 ccm, s elektronickým vstrekovaním. Osloviť chce mladých ľudí, ktorý využívajú skúter na každodenné dochádzanie do práce, alebo napríklad aj ženy, ktoré hľadajú bezpečný, agilný a zábavný spôsob dopravy.
Piaggio Mp3 Yourban 300 2012 |
Oproti klasickej Mp3-ke verzia Yourban „zhodila“ 15 kilogramov. Verzia bez elektronického blokovacieho mechanizmu je dokonca ešte o ďalších 12 kg ľahšia. Hmotnosť samozrejme nie sú jediné zmeny. Celé usporiadanie podvozku bolo zmenené s cieľom zlepšenia manévrovateľnosti, jazdiac vpredu na 13 palcových kolesách (pneu 110/70) s kompaktným rázvorom 1450 mm. Podlaha bola oproti štandardnej Mp3 taktiež znížená o 20 mm.
Nami testovaná Mp3 bola vybavená štvortaktným jednovalcom, zo 4-mi ventilmi na valec a zdvihovým obsahom 300ccm a systémom ERL. Motor poskytuje výkon 22.4 koní pri 7,500 ot. A krútiak 23.2 Nm už pri 6,500 ot.
Oko každého okoloidúceho zaujme sviežim a športovým dizajnom, odhaleným netradičným predným zavesením a prepracovanými detailami. Výrazný predný svetlomet je vybavený denným svietením z LED diód. Okrem lakovaných plastových dielov nájdeme aj diely sivej farby, ktoré vyzerajú ako z hliníka a ladia s rovnakou farbou akú majú kolesá. LED-ky nájdeme aj v zadnom svetlomete. Sedlo je stupňovité a vždy farebne zladené. Pod sedlom je rozmerný priestor na dve JET prilby, kde nechýba podsvietenie, pekne zakomponovaný priestor na náradie a odkladací priestor na doklady.
Prístrojovka pozostáva z troch okrúhlych „budíkov“: rýchlomer, teplota motora a palivomer a multifunkčného LCD displeja. Na ňom nájdeme počítadlo kilometrov, hodiny, napätie batérie, a vonkajšiu teplotu. Klasickú sadu kontroliek ako smerovky, rezervu, diaľkové, tlak oleja a pod dopĺňajú špeciálne kontrolky blokovacieho systému náklonu a parkovacej brzdy
Všetky verzie Mp3 sú dostupné aj vo verzii označenej ako LT. Tieto majú typové schválenie ako trojkolka a na ich vedenie treba vodičské oprávnenie skupiny B - na osobné automobily. Verzia LT sa od "motocyklovej" verzie líši doplneným nožným pedálom brzdy (brzdový systém je kombinovaný) a niekoľkým drobnými úpravami (ako rozšírené smerovky), ktoré požaduje zákon. Verzia LT je zvyčajne o cca 200 EUR drahšia ako motocyklová verzia.
Práve tieto verzie sa dobre predávajú a je o nich záujem, pretože si ich môžu kúpiť aj ľudia, ktorý nevlastnia vodičské oprávnenie na motocykel. Rovnako takúto Mp3-jku v rodine môžu využívať viacerí členovia aj keď nemajú moto vodičák.
Mp3-ka ktorú testujem je vybavená systémom ERL, to znamená, že hľadať bočák je strata času. Je zaparkovaná stojac pekne kolmo na troch a veľmi stabilne. Parkovacia brzda, ktorá sa ovláda pákou v stredovom paneli je zatiahnutá a tak môžem kľudne vysadnúť ba dokonca aj naštartovať.
Na Mp3 je hľadať bočák strata času |
Systém blokovania kolies sa ovláda tlačidlom na pravej rukoväti. Je možné náklon kolies zablokovať ale aj odblokovať. Každá zmena je hlásená akustickým signálom, aby jazdca nezaskočila. Ak totiž náklon odblokuješ, skúter sa nakláňa rovnako ľahko ako bežná „dvojkoleska“ a treba mať nohy na zemi aby si sa nevyvalil. Systém blokovania náklonu sa rovnako automaticky odblokuje po pridaní plynu a rozbehu, pretože zo zablokovaným sa jazdiť jednoducho nedá. A ako som objavil neskôr, tak skúter sleduje aj parkovaciu brzdu a ak sa chcete rozbehnúť s ňou, zablokuje výkon rovnakým spôsobom, ako funguje obmedzovač motora.
Na svoju prvú jazdu vypínam blokovanie a rozbieham sa ako na bežnom skútri. Hneď prvé metre ma ubezpečili v tom, že pocit z predného zavesenia v ničom neuberá Mp3-ke to motorkové. Už výjazd z parkoviska v menšej rýchlosti riešim náklonom a takmer neviem, že vpredu môj smer udávajú dve kolesá. Automaticky intuitívne jazdím ako na motorke a vôbec nemám tendenciu riešiť zatáčanie otočením volantu.
Veľmi príjemne ma prekvapila ľahkosť ovládania. Napriek tomu, že sedím na 200 kilovom skútri, je ovládanie hračkársky ľahké a Mp3-ka sa púšťa do hustej mestskej premávky s dravosťou malého obratného mestského skútrika. 300-kubíkový motor dáva o sebe vedieť hlavne pekným záťahom odspodu. Nami testovaný kus má navyše vymenený výfuk za ladený Arrow a tak sa motor ozýva aj peknou zvukovou kulisou.
Šírka skútra napriek dvom kolesám vpredu nijako výrazne nevybočuje zo štandardu a tak neuberá na jeho schopnostiach preplatenia sa mestskou premávkou. Sedadlo je stupňovité s dobrou oporou vzadu a naozaj príjemne pohodlné. Jazdcov s menším vzrastom poteší aj že je len 780 mm nad zemou a tak je z neho ľahko dosiahnuť na zem.
Podvozok je kapitola sama o sebe, príjemne komfortný a s vynikajúcou istotou v náklonoch. Dve kolesá vpredu na jedenej strane ani necítite, na druhej vám dávajú neskutočnú jazdnú stabilitu a istotu. V tomto smere ani neviem, či to dokážem z niečím porovnať, ale skôr by som povedal, že tá istota je bezkonkurenčná. Podvozok sa správa isto aj pri prejazde rôznych nerovností a to bez ohľadu nato či to skúšam v priamom smere, alebo v náklonoch.
Netrvalo dlho a začal som experimentovať aj zo systémom ERL. Pri dojazde na križovatku, keď spomalíš na rýchlosť kroku, rozsvieti sa kontrola systému a je možné náklon kolies zablokovať. Nohy tak môžu zostať pekne na podlahe a na semafore stojíš. Je to veľmi efektné a pohodlné. Rozbeh sa potom realizuje pootočením plynu, dvojitý akustický signál ťa upozorní, že náklon je odblokovaný a Mp3-ka vyrazí vpred. Pozor si treba dať len keď si sedíš frajersky s nohami hore a dostaneš chuť si vrnknúť jemne po plyne a započúvať sa do zvuku z ladeného Arrow-a, aby si si na tej križovatke nespravil hneď aj hanbu a nevykotil sa ako amatér.
Mp3 Yourban je imidžový, ľahko ovládateľný mestský skúter s nekompromisnou stabilitou, komfortom a dostatočným výkonom na svižné presuny. Po praktickej stránke v meste oceníme veľký odkladací priestor pod sedlom, doplnený v nami testovanom kuse aj o plastový top-case, lakovaný vo farbe skútra.
Napriek tomu, že výrobca nasmeroval Yourban do mesta, neznamená to, že si na ňom nemôžeš užiť aj trochu športovejšej jazdy. 300-vkový motor má pekné parametre krútiaku aj výkonu a podvozok fantastickú stabilitu. Klopenie na Mp3 mi ide úplne automaticky a s istotou a to aj pri razantnom točení šúlcom na výjazdoch zo zákrut. Celkovo je svižná jazda vysoko návyková. Dynamika jazdy, zrýchlenie a maximálka sa mi ale na 300-vku zdá trochu poslabšia. Asi to bude vyššou hmotnosťou celého stroja a Mp3-ka jazdí trochu slabšie ako klasické dvojkolesové 300-vky. Nuž každá sranda čosi stojí...
Keď sme ale pri motore, musím spomenúť aj brzdy. Vpredu sú dva kotúče (po jednom na každom kolese) s priemerom 240 mm s dvoj-piestikovým strmeňom a vzadu im sekunduje kotúč s rovnakým priemerom. Táto konfigurácia plne postačuje, brzdy sa ovládajú ľahko a dobre dávkujú. Trojkolesová konštrukcia znovu posúva level brzdenia do iných sfér. Dve predné kolesá sú schopné preniesť na asfalt viac brzdnej sily a z oveľa väčšou istotou skúšam brzdiť aj v náklonoch. Napriek tomu, že nemám ABS, nedarí sa mi predok dostať do výrazného šmyku a privodiť Mp3-ke nejakú tu nestabilitu. Rovnako šmyk zadným kolesom sa prejavuje úplne inak ako na „dvojkolke“, pocitovo by som to prirovnal k štvorkolke, kedy cítiš, ako sa ti krúti okolo prednej nápravy.
Na turistiku je asi viac stavaná verzia Mp3-ky nazvaná Touring, ale nevidím dôvod, prečo by sa na 300 kubíkovom pohodlnom skútri nedalo cestovať. Batožinový priestor je veľkorysý rovnako ako pohodlie pre jazdca aj spolujazdca. Originálny zadný top-case je štandardne vybavený aj opierkou pre spolujazdca vo farbe sedla. Takže o pohodlie posádky sa obávať netreba.
Ochrana jazdca pred vetrom a vodou je priam ideálna, aj keď Yourban je vybavený nízkym mestským plexi štítom. V ponuke príslušenstva je však aj vysoký aj stredne vysoký plexi kit z kvalitného, 4mm hrubého metakrylátu a dokonca aj transparentné kryty rukovätí. Do zlého počasia je v ponuke aj nepremokavý zateplený návlek na nohy, ktorý ale využiješ aj v meste. Jazdnú stabilitu oceníš za menej priaznivých poveternostných podmienok a možno aj pri jazde v zime. Viem si predstaviť na Mp3-ojke cestu na taký Elefantentreffen.
Spotreba Mp3-ky je niekde medzi 3 a 4 litrami na 100-vku. Maximálka je však pod hranicou diaľničného limitu, takže s Mp3-jkou si to viac užiješ na okreskách a potulkách po okolí. Na diaľničné dlhé presuny to nebude. Nádrž Yourban-a je tiež menšia ako na Touringu, ale pri priaznivej spotrebe dáva dojazd na úrovni cca 240 km, čo nieje vôbec málo.
Pocit jazdiť na 3 kolesovej motorke som chcel zažiť už dávnejšie. Presnejšie, chcel som vyskúšať, čo za podvozok to tí konštruktéri z továrne Piaggio navrhli. Je to vec, ktorá zaujme či už technicky, ale aj vizuálne bežného okoloidúceho. Ako to funguje? Je to bezpečnejšie? Je to pohodlnejšie? Je to spoľahlivé?
Krátke zoznámenie nezodpovie každú z otázok, celkový dojem však ostáva pozitívny. S motorkou sa jazdí ľahko, pohodlne vďaka technológii uzamknutia náklonu predných kolies na križovatke, ale aj sedlom, ktoré je precízne spracované, alebo dobrou ergonómiou ovládacích prvkov. Zo začiatku je potrebné uvedomiť si potrebu uvoľnenia ručnej brzdy, na ktorú som osobne nie raz zabudol. Sériovka pri porovnaní s testovaným kusom určite nebude mať na svedomí migrénu z hluku, ktorým jazdca častoval vymenený Arrow.
Konfigurácia, ktorú sme mali k dispozícii, bola osadená motorom s objemom 300ccm. Pri porovnaní s nižšími kubatúrami bolo cítiť väčší krútiaci moment, ale zrejme hmotnosť motorky znižovala maximálku natoľko, že sa dala porovnať s polovičným obsahom. Pri úvahe o kúpe by som osobne uprednostnil väčší objem.
Taliani si ako obyčajne dali záležať na dizajnových detailoch od plastov, až po šitie kufrovej opierky. Okrem týchto má Yourban vo veľkorysom úložnom priestore pod sedlom neobvykle aj osvetlenie a zadeklované miesto na základné náradie.dizajn, pohodlie, stabilita | výkon motora, zvýšené náklady na spotrebný materiál (pneumatiky, brzdové platničky), cena |
Keď prišla Mp3 v roku 2006 na svet, konkurenciu určite nemala. Ani dnes to nieje iné aj keď sa rysuje jeden konkurent z dielne Peugeotu. Poďme ale pekne po poriadku.
Ako prvú spomeniem Mp3 Touring. Rozdiely medzi týmito modelmi som detailne spomínal v úvode článku. Touring sa viac ponáša na maxi skúter, je v väčší, ťažší, má väčšiu nádrž a v sériovom stave vysoké plexi. Za Touring si musíš doplatiť 100 EUR. Ak by sme chceli nájsť koknurenta v inej značke tak je tu Quadro 350 D. Je to skúter, ktorý predáva firma, ktorá práve vyvinula systém zavesenia predných kolies pre koncern Piaggio. Quadro zaujme vyššími zdvihmi a väčšími kolesami, ale aj cenovkou vyššou o 490 EUR. Potom tu máme ešte Gileru Fuoco, čo je znovu tak trochu konkurent z vlastných radov, pretože pochádza tiež z koncernu Piaggio - je to vlastne prezlečená Mp3 500. Výkonovo je už 500-vka niekde úplne inde a Gilera zaujme netradičným dizajnom. Cenovka je už ale o celý liter vyššie.
A nakoniec spomeniem Peugeot, ktorý od roku 2010 avizuje, že experimentuje s podobným predným zavesením. Prednedávnom som v Kolíne videl prototyp Metropolis 400, ktorý už má dosť blízko k sériovej výrobe. Peugeot tvrdí, že bude ľahší ako jeho konkurencia, tak sa necháme prekvapiť...
Mp3 Yourban 300 je moderný skúter s netradičným, ale naozaj premakaným predným zavesením. Práve toto mu dáva neskutočnú jazdnú stabilitu a vytvára novú kategóriu vozidiel. Podstatné ale je, že napriek trom kolesám nie je jazdec ukrátený o pocit z jazdy ako na motorke. Mp3-jka je do detailov prepracovaná a dýcha kvalitnými materiálmi. Cenovka za túto srandu však nieje najnižšia, ale zato sa môžete spoľahnúť, že kdekoľvek sa s ňou ukážete bude pútať pozornosť.
Futuristický, svieži a moderný dizajn, netradičné predné zavesenie, jazdná stabilita a s tým spojená aktívna bezpečnosť, slušná mestská dynamika, prepracovanosť detajlov, možnosť jazdiť na verzii LT s auto vodičákom | daňou za náročnejšiu konštrukciu je vyššia hmotnosť, cena |
Servisný interval | 6 000 km |
Spotreba | 3,35 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 10 l (1,5 l rez.) |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 241 km |
Cena motorky | 6 800,- EUR |
Nosič kufra + kufor topcase | 266,10EUR |
Turistické plexi | 102,20 EUR |
Páčka brzdy | 8,01 EUR |
Stupačka | 19,95 EUR |
Spätné zrkadlo | 21,84 EUR |
Smerovka | 26,47 EUR |
Svetlomet | 226,80 EUR |
Text a foto: Tomáš Hajduch - Awia, Juraj Odin Klačko
Video: Tomáš Hajduch - Awia
Motocykel na test poskytla spoločnosť Car Care s.r.o.. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | |||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Piaggio | Piaggio | Quadro | Gilera | Peugeot |
Model: | Mp3 Yourban 300 | Mp3 Touring 300 | 350 D | Fuoco 500 | Metropolis 400 (koncept) |
Rok: | 2012 | 2012 | 2012 | 2012 | 2012 |
Kategória: | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter | Skúter |
Motor: | |||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | |
Objem: | 278 ccm | 278 ccm | 313 ccm | 492.7 ccm | 400 ccm |
Max. výkon: | 23.39 k (17.20 kW) / 7500 ot. | 23.39 k (17.20 kW) / 7500 ot. | 23.12 k (17.00 kW) / 7000 ot. | 40.1 k (29.5 kW) / 7250 ot. | 35.4 k (26.0 kW) / ot. |
Max. krútiaci moment: | 23.2 Nm / 6500 ot. | 23.2 Nm / 6500 ot. | 23.7 Nm / 6000 ot. | 42.23 Nm / 5500 ot. | 38 Nm / ot. |
Kompresný pomer: | 11 : 1 | ||||
Vŕtanie x Zdvih: | 75.0 x 63.0 mm | 75.0 x 63.0 mm | 75.0 x 63.0 mm | 94.0 x 71.0 mm | |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | |
Rozvod: | SOHC (4V) | SOHC (4V) | SOHC (4V) | SOHC (4V) | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | automatická | automatická | automatická | automatická | automatická |
Sekundárny pohon: | variátor | variátor | variátor | variátor | variátor |
Zdvih vpredu: | 85 mm | 100 mm | 85 mm | ||
Zdvih vzadu: | 110 mm | 110 mm | 110 mm | ||
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | |
Priemer bŕzd vpredu: | 240 mm | 240 mm | 240 mm | 240 mm | |
Pneu vpredu: | 110/70 - 13 | 120/70-12 | 110/80-14 | 120/70-12” | |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 240 mm | 256 mm | 280 mm | |
Pneu vzadu: | 140/60 - 14 | 140/60-14 | 140/70-15 | 140/70-14” | |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 200 kg | 244 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 206 kg | 221 kg | |||
Výška sedla: | 780 mm | 780 mm | 780 mm | 785 mm | |
Rázvor: | 1440 mm | 1550 mm | 1550 mm | ||
Dĺžka: | 2040 mm | 2130 mm | 2330 mm | 2160 mm | |
Šírka: | 760 mm | 745 mm | 811 mm | 775 mm | |
Objem nádrže: | 10.8 l | 12 l | 13 l | 12 l | |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 125 km/h | 145 km/h | |||
Spotreba paliva: | 3.35 l/100km | 4.7619 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 241 km | cca 189 km | |||
Poznámka: | |||||
Poznámka: | 3-kolesový skúter, nezávislé zavesenie predných kolies s možnosťou naklápania ERL systém blokovania naklápania Cena 11/2012: 6 800,- EUR (cena je za verziu LT, na ktorú stačí vodičské oprávnenie pre auto) | 3-kolesový skúter, nezávislé zavesenie predných kolies s možnosťou naklápania ERL systém blokovania naklápania Cena 11/2012: 6 900,- EUR | 3-kolesový skúter, nezávislé zavesenie predných kolies s možnosťou naklápania Cena 11/2012: 7 290,- EUR | 3-kolesový skúter, nezávislé zavesenie predných kolies s možnosťou naklápania ERL systém blokovania naklápania Cena 11/2012: 7 800,- EUR | Prototyp 3-kolesového skútra Peugeot tvrdí je bude ľahší ako konkurencia Kombinovaný brzdový systém, senzory tlaku v pneu, bezkľúčový štart |
Pridané: 29.11.2012 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 52925 | Včera: 125564