Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Hodnotenie: (11 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (45)  [Verzia pre tlač] Tlač

Keď dve sú málo a štyri veľa - PIAGGIO MP3 300 LT Tourning

 Zdieľať

Pridané: 12.01.2014 Autor: brano1368
Čitatelia: 15288 [Vaše stroje - Moja motorka]

Účelom môjho článku je predstavenie motocykla Piaggio MP3 300LT Tourning pochádzajúceho z juhu Európy. Motocykel sa k nám dostal z krajiny, ktorá má v štátnej vlajke tri-kolóru, no a slovíčko tri ešte použijem, kedže samotná moto má tri kolesá... typická blaznivá Itálie.

Týmto médiom Vám chcem predstaviť, podeliť sa s dojmami a skúsenosťami tohto menej vídaného motocykla. Piaggio MP3 300LT Tourning , ďalej už len Emka bola zakúpená v Marci roku 2012. Už dávnejšie som chcel tu na stránke napísať tento článok, no až túto zimu mám času a času, tak to konečne vyšlo.

 Decentný  zadoček  MP-trojky
Decentný zadoček MP-trojky

Prečo som sa pre MP3-ku rozhodol

Pred asi troma rokmi som bol v Turíne na služobke a cez jedno pekné slnečné poobedie som počas prechádzky mestom zbadal čudo s dvoma kolesami vpredu. Ako vyštudovaného strojára ma to ihneď zaujalo a popozeral som si čo je to za "motorku". Doma som mal v tom čase v garáži malý 50-kový skútrik Apriliu Sr 50 ditech, ktorý dobre poslúžil v meste. Chodil som s ním aj na menšie výlety, no trápil sa a zjavne mi dával najavo, že mesto je pre neho to pravé, kde sa cíti ako doma. Ja som však pociťoval, že jazda hoc na skútri čo mal maximálku 80km/h aj to z vetrom v chrbte je niečo iné ako jazda autom. Jednoducho ma to chytilo a chcel som niečo silnejšie. Mal som len B-čkový vodičák a moje požiadavky na motorku boli: praktická, vhodná do mestskej a prímestskej premávky, dostatočný výkon na menšie výlety, spotreba do 4l/100 km, no a nie príliš drahá.

Po preštudovaní si, že Emku je možné si "užívať" vďaka trom kolesám aj s vodičákom sk. B a splnení vyššie spomenutých požiadaviek (až na tú cenu)... proste bolo rozhodnuté. A ešte k tomu aj to skvostné riešenie prednej kinematiky odpruženia, ktoré ma hneď od začiatku fascinovalo a taktiež prispelo k tomu to okúsiť... veď žijeme len raz.

Tak som si MP3-ku objednal v červenej metalíze a v ten vyššie spomínaný Marec 2012 som po ňu šiel vlakom do predajne vo Svite.

 Ja a Emka na cestách...
Ja a Emka na cestách...

A ide sa domov

Ešte predtým ako som skúter videl a sadol naň, som si na internete samozrejme pozeral mnoho informácií o tejto trojkolke a bál som tak trochu aj spotreby, keďže má o jedno koleso viac a samozrejme, že je to aj ťažšia mašinka oproti klasickému skútru, kvôli zaveseniu typu paralelogram. Výhodou však je možná zmena uhla naklopenia kolies a zároveň sa udržuje nezávislosť zdvihu každého z kolies. Viď foto so mnou vyššie...

Tak ale idem k prvým dojmom. Oproti mojej starej Aprilii je to mohutný stroj, najmä šírkou a to veľké sériove plexi dáva tušiť, že jazda bude menej "veterná". Takto naživo ma ohúrila. V tom síce chladnom, ale extra jasnom slnečnom Marcovom dni krásne žiaril jej nový lak... bol som z mojej MP3-ky vysmiaty ako malý chlapec, ktorému sa splnilo čo si veľmi želal. Po vybavení všetkých formalít som sa vydal plný očakávaní na cestu domov. Hneď prvé metre som sa kúsok zľakol mohutnosti a váhy, tak som šiel opatrne. Pri trocha razantnejšom otočení plynu som mal opäť úsmev na tvári. Jedno-valcový agregát s výkonom 22,5 konských síl reagoval spontánne a oproti mojej bývalej 50-ke je to parádny rozdiel. Kedže ma čakala cesta domov do KE, čo je asi 120 km na úplne novej a pre mňa neznámej motorke, po asi 1 km jazdy som si skúsil na parkovisku aj manévrovanie a klopenie. Po absolvovaní pár kolečiek na ňom sme si s Emkou raz-dva porozumeli. Prvá cesta domov bola parádna, šiel som úplne pohodičkovským tempom okolo 80 km/h. Dal som si aj nejakú tú pauzu. Avšak pri krátkej zastávke na vrchu kopca Jahodná som zastavil s prednými kolesami na veľkej kope štrku a zošiel z motorky si chvíľku oddýchnuť. Ako na potvoru sa z tej haldy odsypalo a prásk celá motorka na pravý bok. V tom momente som skríkol na plné hrdlo niečo, čo sem určite napísať nemôžem!!!. Ihneď som sa snažil zdvihnúť 236kg motorku. Podarilo sa ufff, no pri zdvíhaní som videl snáď všetky hviezdy. Akoby zázrakom motorka spadla na miesto, kde boli len tie kamienky a okrem trošku odretého krytu tlmiča výfuku jej nič nebolo. To som si teda vydýchol a v pokoji si odjazdil posledných pár km.

 Dve vpredu? Prečo nie PS: to svetielko dole je denné svietenie
Dve vpredu? Prečo nie PS: to svetielko dole je denné svietenie

Stručné predstavenie techniky

Tak a prichádza rad na pár info o technike.Začnem agregátom.Piaggio MP3 vo verzii 300 LT disponuje vodou chladeným,1-valcovým motorom o objeme 278 cm3 a výkonom 22,5 konských síl.Tento motor som si zvolil ako kompromis ceny, spotreby a výkonu.Viac sa o ňom zmieňim v dalšom odstavci.Keďže sa jedná o skúter,tak prenos sily z motora na zadné koleso má na starosti variátor.Čo sa týka rámu,kostra je zvarená z vysokopevnostných oceľovývh trubiek,takže o nič extra sa nejedná.Pruženie vzadu zabezpečujú dva po stranách uchytené tlmiče spolu s pružinami, ktoré majú možnosť nastavenia 4 druhov tuhosti.V predu je kinematické uloženie typu paralelogram (viď.obrazok).

 kinematika prednej časti Piaggio MP3
kinematika prednej časti Piaggio MP3

V zákrutách je možné až 40 stupňové naklonenie.No a jednou veľkou nespornou výhodou je možnosť páčkou na riadídkach zablokovať pruženie v ktorej-koľvek polohe.V tomto prípade ani nemusíte nohy skladať dole na zem a skúter si pekne stojí na troch.O zablokovanom pružení Vás informuje aj kontrolka medzi budíkmi(viď.obrázok nižšie).Pre zaistenie motocykla je k dispozicii aj ručná brzda pôsobiaca na predné aj zadné kolesá súčastne.Ak chcete pruženie odblokovať,tak sa to dá buď spomínanou páčkou,alebo pri rozbehu a prekročení rychlosti zhruba 8km/h sa pruženie uvoľní automaticky.

 Budíky....
Budíky....

Dojmy,postrehy a konkrétne čísla po skoro 2 rokoch

Tak kedže mám už za sebou druhú odjazdenú sezónu a najazdených vyše 10 tisíc kilometrov, chcem Vám zdeliť ako na mňa po čase Emka pôsobí,ako sa má po takmer dvoch rokoch jazdenia, či nebola chorá atď.

No v prvom rade musím napísať, že sa za tie necelé dva roky zmenila legislatíva a kedže je štátna kasa prázdna tak si páni poslanci zmysleli, že na trojkolku bude treba vodičák sk.A. Keď som sa to náhodou dozvedel, myslel som, že sa mi sníva, kedže v celej EU sa predáva MP3 s B-čkovou homologizáciou, no stalo sa a mne ostávali len dve možnosti, buď skúter predať, ale to by som stratil priveľa po roku ho predávať, no a druhá možnosť robiť vodičák na veľkú motorku.

Nakoniec som s nervami a zaťatými zubami urobil ten vodičák a síce mám o 300 eur menej, ale aspoň pokoj a kľud na duši, že si už môžem jazdiť na ktorej-koľvek motorke.

 potulky pod Tatrami...
potulky pod Tatrami...

Tak a teraz k postrehom. Začnem opäť motorom. Ako som písal po presadnutí z 50-kového skútra na 300-kový to bol neskutočný rozdiel, ale čas prešiel a zvykol som si na tento výkon. Nebudem klamať, no zišiel by sa nejaký ten koník navyše. Pri jazde v meste ani nie je vyšší výkon potrebný, no kedže chodím aj na výlety po východe Slovenska, tak pri obsadení dvoch osôb je cítiť, že by mu nejaký doping prospel. Zas na druhej strane si viac užijem krajinu okolo. No povolenú 90-ku zvládam aj v kopcoch a pokiaľ to nie je nejaký stupák, tak aj s dvoma. Takže na piánko jazdy agregát postačuje a odvďačí sa spotrebou 3,2l/100km. Je to moja dlhodobo meraná spotreba, čo je myslím na váhu skútra 236kg, plus valivý odpor jedného kolesa naviac pekná hodnota. Škoda, že vo výbave nieje palubný počítač ukazujúci aspoň aktuálnu a priemernú spotrebu. Tachometrová maximálka je okolo 125km/h. Dole kopcom som šiel aj 140 ale bolo to násilie na pár sekúnd. Prekvapila ma pomerne veľká odchýlka rýchlomeru od skutočnej gps nameranej hodnoty, kde je pri cca 100 km rýchlosti rozdiel okolo 8 km/h, samozrejme v prospech budíka. Dojazd na cca 12 litrovú nádrž mám zhruba 350km čo je pekná hodnota.

Na záver hodnotenia jazdných výkonov Emky s 300-vkovým motorom musím podotknúť, že mal som možnosť vyskúšať nové Piaggio X10 350 a to ide oproti mojej trojkole citeľne lepšie. Ale ako píšem, cestujem aspoň podľa predpisov a viem, že na diaľnici neschytám pokutu.

Čo sa týka jazdných vlastností, tak tie dve kolesá vpredu majú výhodu, no nebudem klamať nie však stále. Najprv postrehnuté negatíva. Obchádzanie výtlkov je zložitejšie, kvôli dvom kolesám je treba pri obchádzaní viac manévrovať, moto je ťažká na predok a v zatáčke to pri ubratí plynu cítiť, no a pri chytení nerovnosti s jedným z kolies sa prenesie mierny ráz do volantu. K pozitívam patrí nesporne pohodlnejšia jazda vo vyjazdených koľajoch, bezpečnejší prejazd po úsekoch na nespevnených a klzkých povrchoch a taktiež hlavne prudšie brzdenie je oveľa hladšie a menej nervózne. Nezanedbateľná je aj vďaka dvom kolesám vpredu dobrá čitateľnosť v rýchlejšie prechádzaných zákrutách.

Keď už vyššie spomínam tie brzdy,tak okrem klasických páčkových bŕzd, ktoré sú podľa mňa nadimenzované tak akurátne, je tu aj nožná brzda, ktorá však vyžaduje o čosi väčšiu silu ako by som čakal. No a pod volantom sa ešte nachádza parkovacia brzda na zaistenie polohy vozidla.

 zastávka počas nočného jazdenia...
zastávka počas nočného jazdenia...

Posed je pre moju výšku 174 cm akurátny. Sedí sa dosť vzpriamene a pri dlhšej jazde by bodlo si trocha viac narovnať nohy, čo môže byt problém hlavne u vyšších osôb. Na maxiskútroch je to vystretie nôh bežné, no čo už. Keď mi je už dlho v jednej polohe,tak si pri jazde dám chvíľku nohy do strán mimo moto a natiahnem si ich. Aj trocha ľutujem, že tam tá nožná brzda je, lebo ľavá noha ma viac voľnosti oproti pravej strane, kde je brzda (pozrite fotogalériu).

Ako veľké plus pri jazde hodnotím ochranu pred vetrom. Veľká čelná plocha sa podpisuje na dobrej veternej ochrane vodiča a navyše už sériové plexi je pomerne veľké, pričom je možnosť nastaviť jeho výšku v troch rôznych polohách. Spolujazdec sedí zhruba o 10 cm vyššie na pomerne rozmernom sedáku. Výrobca myslel aj na jeho pohodlie a tak je zadný posed obdarovaný aj opierkou chrbta a mohutnými madlami.

Čo ma prekvapilo bol veľkorysý odkladací priestor pod zadným sedadlom, ktorý je prístupný buď odklopením sedáka, alebo cez vyklápajúcu sa zadnú "kapotu". Priestor je prepojený a pojme dve prilby plus nejaké drobnosti. Dĺžka priestoru je zhruba meter a tak som v lete na kupko nosil so svojou už bývalou priateľkou aj skladací 1m slnečník. Ďalší malý odkladací priestor je nad budíkmi a je vhodný skôr na odloženie rukavíc, mobilu a podobných maličkostí. Milou drobnosťou je ukrytá pláštenka pod sedlom na samotný sedák a tak v prípade, že pršalo si nesadnete na mokré sedadlo. Ako vidieť z nasledujúcej fotky aj napriek bohatým odkladacím priestorom som si na Emku dokúpil výklopný držiak a aj 40 litrový kufor so záhradkou na uchytenie spacáku, stanu atď. Teraz sa už trúfam zbaliť aj na dlhšiu trasu ale o tom už nižšie.

 nielen do mesta...
nielen do mesta...

Čo dodať na záver

Po zhruba dvoch rokoch jazdenia ma nikdy nenechala v prúsere. Je spoľahlivá a zatiaľ jazdím bez porúch. Okrem pravidelného servisu raz za sezónu som s ňou nemal žiaden problém. Trocha ma začína znepokojovať malinká axiálna vôľa ložísk v predných kolesách. No na ich výmenu sa tak skoro nechystám.

Takmer každodenné jazdenie s Emkou počas sezóny či už do práce, alebo na výlety je radosť a to nie len pre mňa, ale všimol som si, že Emka rozdáva úsmev aj mnohým ľudom keď sa na ňu zahľadia.

Aj napriek tomu, že už mám vodičák na veľkú moto, tak ju tak skoro nepredám a verím, že spolu najazdíme ešte spústu tisíc kilometrov. Okrem jazdenia do práce a na výlety sem tam zvyknem chodiť aj na rybačku, kde preverím aj tak trošku jej off-road schopnosti a musím uznať, že aj tu sú 3 kolesá výhodou.

Tohto roku si však trúfam na niečo veľké a chcel by som absolvovať menšiu dovolenku v lete niekde cez Alpy napr. Stelvio pass, Grossglockner a pod. Viem, že je to na moto s maximálkou niečo cez 120km/h dosť odvážne, ale zas také cestovanie po Alpách nie je o rýchlom jazdení. No uvidíme, či sa niekto nájde s podobne silnou moto, čo by sa pridal a stačila by mu pohodová cestovná rýchlosť 90-100km/h. Ak tu takí ste kľudne píšte.

Úplne na záver Vám chcem poďakovať za čítanie a snáď som Vás s Emkou ako-tak zoznámil. Ak by to nestačilo neváhajte sa pýtať ak viem veľmi rád odpoviem.

Plusy, mínusy

ochrana pred vetrom, hravý podvozok, spotreba, veľkosť odkladacieho priestoru, neokukanosť, do 100km/h pomerne pružný motor vzhladom na hmotnosť cena, menšie predné kolesá, absentuje palubný počítač ukazujúci spotrebu, menej miesta na nohy pre vyšších vodičov, vyššia hmotnosť

Pridané: 12.01.2014 Autor: brano1368 Zdieľať

Technické parametre z Moto DB:

Piaggio Mp3 Touring 300 2013:

Foto:
Piaggio Mp3 Touring 300 2013
Všeobecné informácie:
Výrobca:Piaggio
Model:Mp3 Touring 300
Rok:2013
Kategória:Skúter
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)
Objem:278 ccm
Max. výkon:23.39 k (17.20 kW) / 7500 ot.
Max. krútiaci moment:23.2 Nm / 6500 ot.
Vŕtanie x Zdvih:75.0 x 63.0 mm
Palivový system:vstrekovanie
Rozvod:SOHC (4V)
Chladenie:kvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:automatická
Sekundárny pohon:variátor
Zdvih vpredu:85 mm
Zdvih vzadu:110 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:240 mm
Pneu vpredu:120/70-12
Brzdy vzadu:jednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:240 mm
Pneu vzadu:140/60-14
Hmotnosť / Rozmery:
Hmotnosť s náplňami:221 kg
Výška sedla:780 mm
Rázvor:1550 mm
Dĺžka:2130 mm
Šírka:745 mm
Objem nádrže:12 l
Poznámka:
3-kolesový skúter, nezávislé zavesenie predných kolies s možnosťou naklápania
ERL systém blokovania naklápania

Cena 11/2012: 6 900,- EUR

Súvisiace články:

Hodnotenie: (11 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (45)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 134973 | Včera: 220616