Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 17.09.2012 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 19817 [Testy a predstavenia - Test]
Minulú stredu sme mali možnosť zúčastniť sa predstavovania nových offroad modelov KTM pre rok 2013. No a samozrejme následne na to ich aj vyskúšať. Niečo som načrtol už v trailery a tu to dokončím.
Asi by sa patrilo ako vždy rozpísať niečo o novinkách a zmenách oproti minulému ročníku. Netvrdím, že je toho tak strašne veľa, že by mi potom nezostal priestor na popísanie jazdných vlastností, ale nikdy som tie omáčky okolo toho čo je zlepšené, spevnené a pritom ľahšie nemal rád. Beriem to ako takzvanú povinnú „jazdu“ na sucho, po ktorej nasleduje to čo máme všetci najradšej - praktická skúška v sedle. Našťastie sme to prebehli veľmi rýchlo a tak aj sem to dám len tak instantne.
Nový je už na prvý pohľad zrejmý dizajn. Nový predný blatník, ktorý je o 50% pevnejší ako jeho predchodca a nová tabuľka na číslo. Vylepšená ergonómia celého stroja zaručuje lepšiu ovládateľnosť, vďaka užšiemu telu. Prerobený airbox, nové rajdy a gripy, CNCčkové náboje a čierne špice, plus silnejšia zadná os. (z 20 na 25 mm). A na záver si nechávam kompletne prepracovaný výfukový systém (pri 4T), ktorý je teraz kvôli normám tichší, ale vďaka nemu má motor lepší výkon. KTM tvrdí, že už ani lepšie zvody vyrobiť nejdú, takže Akrap je teraz zbytočná investícia.
Čo sa týka zmien pri motoroch, tak aj tam sa rakušákom čo to podarilo vylepšiť.
250 má teraz komplet nový motor, ktorý je vďaka zväčšenému vŕtaniu a nižšiemu zdvihu točivejší a ponúka oproti predchodcovi o celých 5 koní viac. Motor disponuje úctyhodnými 45 konskými silami.
Zmien sa dočkala aj 350tka, ktorá nabrala 4 kone a teda ich má 54. Prepracovaná hlava a silnejšie pružiny dovoľujú motor točiť až po 13 400 otáčok, čo má na svedomí už spomínané zväčšenie stáda koní.
Pri 450tke sa vďaka zmenám na motore podarilo oranžovým zdvihnúť výkon až na 60 koní a 50 Nm a to aj vďaka prepracovanej hlave a zníženej hmotnosti rotujúcich častí, ako aj zdvihnutou hranicou otáčok až na 11 500 za minútu. Vďaka užším stenám a kompaktnejším rozmerom sa podarilo zhodiť zo štyriapolkového motora 2,5 kg.
Všetky tri motory 4T majú štartér a vyhodili nakopávačku.
Vo Vranovskom Žlebe na nás po príchode čakali nachystané oranžády od dvojtaktnej 125 až po Freeride. Pôvodná krásna prírodná trať bola skrátená a rozdelená na dve časti. MX časť bola celá na nakropenej skrátenej trati a enduro časť bola z časti na motokrose a z časti sa išlo cez rôzne výjazdy a zjazdy, rokliny a „lesíky“. Celé to bolo prepracované do bodky. Myslím, že my jazdci, sme si nemali na čo sťažovať.
Dosť bolo kecov okolo, poďme rovno jazdiť. Ako prvú som mal možnosť okoštovať 150 SX. Teda dvoudobý stroj, na ktorý som bol veľmi, ale veľmi zvedavý. Vlastne by som sa mal priznať, že všeobecne dvojtaktné stroje ma lákali viacej, ako štvortakty. Takže väčšina jázd, ktoré som absolvoval, sa hralo na dva takty. A aj keď sa hovorí, že táto hudba je hudba minulosti, tak podľa mňa, má v sebe stále niečo, čo potrebujeme, má ten „drajf“, ktorý je na motokrose taký krásny. No, ale aby sme išli tak nejako postupne, podľa kubatúr, tak začnem od tej najmenšej.
Stopjetadváca a jej necelých 91 kíl, kraťučká kopačka, kompaktné rozmery a krásny zvuk. No a dizajn, ktorý je vlastne skoro na všetkých taký ten „plastovo oblý“, ktorý mi pripomína kombajny New Holland a zadný blatník zadok s CLSka.
Normálne neviem ako začať. Toto by mala byť kubatúra, ktorú každý motokrosár pozná a presne vie, o čom to je. Ale ako sa poznáme, tak je nás veľa, ktorý si myslíme, že to je slabé a tento objem preskakujeme. A to je veľká škoda a dosť často aj chyba. K tomu výkonu treba povedať, že ho nemá na rozdávanie, ale väčšinou je ho viac, ako niektorí dokážu zvládnuť. Lenže ten výkon je až na samom vrchu otáčkového poľa a treba vedieť nie len potočiť šúlec, ale ho tam aj podržať. K tomu každopádne treba radiť a brzdiť.
Čo si motorka pýta viac na pridávaní, brzdení a správne zvolenej stope, to nám vracia ovládateľnosťou bicykla a nizučkou hmotnosťou. Spomínať, že ak sa na nej začne niekto učiť, tak ho zasvätí do tej pravej jazdy na krosách, asi ani nemá zmysel písať. To treba mať v hlave už takto uložené a ani sa nad tým nepozastavovať.
Sadám na stopade, ktorá je vlastne len 144ka a ani sám neviem, čo mi môže ponúknuť viac oproti jej menšej sestričke. Všetko je presne ako na tej menšej, len valec je trochu inak prevŕtaný a má menšiu rozetu o dva zuby. Už po nakopnutí, je badať rozdiel v zvukovej kulise. Je o málinko hrubší a bublavejší a taký trošku nervnejší by sa dalo povedať. Nie je to upišťaná a ukričaná včelička 125ka. Je to skôr čmeliak. A čo teda ponúka viac tých necelých 20 kubíkov? To sa prejaví na každom stúpaní, na výjazdoch z tobogánov a na výjazde z drážky, kde mi to krásnym, niekoľko krát po sebe nezvládnutým „vílí“ a následním oplieskaním o zem, dala najavo. Inak je to totožná motorka, ktorá sa najsamlepšie ovláda, núti jazdca stále točiť šúlcom a brzdiť až na poslednú chvíľu. A to sa mi páči. Ak by som si mal vybrať medzi 125 a 150, tak moja voľba je jasné. Prihodiť dve stovky nad cenu 125 nie je vôbec veľa.
Tak toto co jéééééé? Kričím do prilby, hneď na prvom výjazde, kde som zatočil šúlcom tak ako na malých dvojtaktoch. Áno, je to len dvapade, ale na nervóznejšej a agresívnejšej motorke som ešte. Tam, kde som malú držal na doraz, tu si len tak prdkám niekde na štvrť plynu. Priznávam sa, plnú knedľu som je dal asi len na jednom mieste a aj to len v prvých kolách, keď som ešte mal nejaké tie sily. Tak rýchlo ma ešte nevyšťavilo nič. Je zhruba o 6 kíl ťažšia, čo je trochu poznať, ale ovláda sa taktiež hodne dobre. Keď objektívne zhodnotím svoje kvality, tak na mňa to je ale prisilná motorčeka a stále by som volil stopajdu.
Aspoň niečo štvortaktné, že? Na toto som bol tiež dosť zvedavý. Ovládať by sa to mohlo ako malá (250 4T) a silu by to mohlo mať ako veľká (450 4T). Prejdem rovno k veci, táto kombinácia je ozaj vydarená. Výkonu má habadej, ovláda sa stále dobre a čo je hlavné, až tak neunavuje. Či už točením, radením, alebo naopak brutálnym záťahom. Mňa osobne síce trošku zvádzala k vozíkaniu, ale to by sa dalo odstrániť :-)
Malú štvortaktnú a veľkú štvortaktnú som bohužiaľ neskúsil, ale ani času ani síl nie je nikdy dosť.
Na záver ešte ku krosám treba napísať, že sa im podaril nie len dizajn a zoštíhľovacia kúra, vďaka ktorej sa pohybujete na motorke bez problémov a máte tak väčšiu kontrolu nad strojom, ale aj spomínaný pevnejší predný blatník, ktorý je ozaj pevnejší. A čo brzdy a podvozok? Brembá ako vždy nesklamali a ponúkajú nielen dobrú dávkovateľnosť, ale aj silu. Znova sa mi potvrdilo to, čo sa hovorí: „Keď to šlape tak jak má, tak si to ani nevšímaš.“
A to platí aj pre pruženie. To že do predných trubiek dali iný olej, ktorý má zabezpečiť rovnaké vlastnosti aj pri vysokej teplote, som fakt nemal možnosť postrehnúť, ale aj sériové nastavenie mi sedelo. Nič ma nekopalo, nič sa nenorilo, skrátka ideál. Možno by som niekde na rozbitej alebo ultrasuchej trati s prichádzajúcou únavou začal postupne nastavovať odskoky a útlmy, ale tu som bol spokojný na výsosť.
O endurách dám článok zvlášť, teraz už len video z každej motorky jedno kolo.
125SX
150SX
250SX
350SX-F
Text: Milan Mikulík - mikulec
Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM CEE. Mikulec jazdí do terénu v oblečení Acerbis a na nohy obúva Forma Dominator Comp.
Foto: | ||||||
Všeobecné informácie: | ||||||
Výrobca: | KTM | KTM | KTM | KTM | KTM | KTM |
Model: | 125 SX | 150 SX | 250 SX | 250 SX-F | 350 SX-F | 450 SX-F |
Rok: | 2013 | 2013 | 2013 | 2013 | 2013 | 2013 |
Novinka: | NOVINKA 2013 | |||||
Kategória: | Cross | Cross | Cross | Cross | Cross | Cross |
Motor: | ||||||
Typ motora: | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 124.8 ccm | 143.6 ccm | 249 ccm | 249.9 ccm | 349.7 ccm | 449.3 ccm |
Vŕtanie x Zdvih: | 54x54.5 mm | 56x58.4 mm | 66.4/72 mm | 78 x 52.3 mm | 88 x 57.5 mm | 95 x 63.4 mm |
Palivový system: | Keihin PWK 38S AG | Keihin PWK 38S AG | Keihin PWK 36S AG | Keihin EFI, throttle body 44 mm | Keihin EFI, throttle body 44 mm | Keihin EFI, throttle body 44 mm |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 300 mm | 300 mm | 300 mm | 300 mm | 300 mm | 300 mm |
Zdvih vzadu: | 330 mm | 330 mm | 330 mm | 330 mm | 330 mm | 330 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová 2piestik | jednokotúčová 2piestik | jednokotúčová 2piestik | jednokotúčová 2piestik | jednokotúčová 2piestik | jednokotúčová 2piestik |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 260 mm | 260 mm | 260 mm | 260 mm | 260 mm |
Pneu vpredu: | 80/100 - 21 | 80/100 - 21 | 80/100 - 21 | 80/100 - 21 | 80/100 - 21 | 80/100 - 21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová 1piestik | jednokotúčová 1piestik | jednokotúčová 1piestik | jednokotúčová 1piestik | jednokotúčová 1piestik | jednokotúčová 1piestik |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm | 220 mm | 220 mm | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 100/90 - 19 | 100/90 - 19 | 110/90 - 19 | 100/90 - 19 | 110/90 - 19 | 110/90 - 19 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||||
Suchá hmotnosť: | 90.8 kg | 90.8 kg | 96.3 kg | 102.9 kg | 104.9 kg | 106.4 kg |
Výška sedla: | 992 mm | 992 mm | 992 mm | 992 mm | 992 mm | 992 mm |
Rázvor: | 1480 mm | 1480 mm | 1480 mm | |||
Dĺžka: | 1495 mm | 1495 mm | 1495 mm | |||
Svetlá výška: | 395 mm | 395 mm | 385 mm | 375 mm | 375 mm | 375 mm |
Objem nádrže: | 7.5 l | 7.5 l | 7.5 l | 7.5 l | 7.5 l | 7.5 l |
Pridané: 17.09.2012 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 214707 | Včera: 139874