Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 03.08.2010 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 18157 [Testy a predstavenia - Test]
Stojí tu predo mnou v krásnych bielych šatách so zlatými črievičkami. A iba mne sa sľubuje na spoločnú cestu životom...
Už celých 25 rokov ubehlo od vtedy, čo Suzuki spustila z pásu radu GSX-R. Keby som sa tu mal rozpisovať o všetkých zmenách, asi by sme tu strávili viac času, ako je zdravé. Pozrime sa teda na poslednú modelovú sériu.
Motor prešiel malými zmenami spaľovacieho priestoru pre lepšie spaľovanie, zmenené boli vačky a ich profil. Zmien sa dočkalo aj zväčšené vŕtanie a následne znížený zdvih. Kratší motor, ale na druhej strane predĺžená zadná kyvka o 33 mm, dovoľujú jazdcovi razantnejšie pridanie plynu. Naopak skrátený celkový rázvor motorky sľubuje lepšie ovládanie v technických pasážach. Samozrejmosťou je plne nastaviteľné odpruženie od Showy. Vpredu konečne „BPF“ (Showa Big Piston Fork) sa od klasických vidlíc dosť výrazne líši. Zatiaľ čo v bežných up-side-downoch zabezpečuje samotné tlmenie cartridge s malými piestikmi, v tejto úplne chýba patróna a piestik sa kĺže po vnútornej strane klzáku. Je to principiálne jednoduchšie a ľahšie riešenie vďaka tomu, že piestik má približne dvakrát väčší priemer (z 20 na 37 mm) a takmer štyrikrát väčšiu plochu. Tá umožňuje výrazne znížiť tlak pri rovnakom stupni tlmenia, takže vidlica funguje hladšie a citlivejšie, hlavne na začiatku zdvihu. Že sa jedná o BPF zistíte vďaka dvom skrutkám na vrchu vidlice. Tie sú na ladenie kompresie a odskoku, pričom predpätie ladíte dole na vidlici.
K bezpečnejšiemu ovládaniu bielej nevesty priložil ruku k dielu aj elektronicky ovládaný tlmič riadenia. No a v neposlednej rade o bezpečné spomalenie a zastavenie sa starajú vpredu štvorpiestikové radiálky Tokico zvierajúce 310 mm kotúč a vzadu jednopiestik Nissin s kotúčom 220 mm. A ako toto všetko bude fungovať? Poďme teda na sobáš...
Na prvé naše stretnutie sa nevestička dala doviezť na bielom kočiari. Cítiac sa veľmi sebavedome prišla rovno v svadobných bielych šatách prichystaná ihneď k sobášu. Vykladám si ju z kočiara a smelo ju beriem hneď na krátke zoznamovacie rande. Bez prilby, bez oblečka, len tak na ľahko aspoň po ulici. Viem, veľmi nezodpovedné, ľahkovážne a úplne bez chochmesu z mojej strany. Ale nechali by ste takúto krásku čakať, kým sa pripravíte? Alebo by ste dokonca nedajbože odmietli jej ponuku? No to sa proste nerobí! Hore dole po ulici, nech viem, do čoho sa púšťam. Veľmi príjemná spoločníčka, slušná, šarmantná, skrátka dospelá ženská. Ale ako sa ku koncu ukázalo, je to pekná herečka. Nežná ovečka sa časom premenila na neudržateľnú šelmu, bažiacu po rýchlosti s neutíchajúcou chuťou drať sa v pred bez ohľadu na jazdca.
Hlava plná ešte nezodpovedaných otázok, ako sa nám bude dariť na spoločnej ceste životom, čo mi prinesie moja nová manželka do môjho zatiaľ dosť bujarého života, keď som striedal motorky skoro ako na bežiacom páse, či je tá pravá, či sa zmením a usadím. Na druhej strane sa pýtam sám seba, či som schopný ponúknuť jej niečo ja. Som schopný ju uspokojiť a naplniť jej potreby? Chcem byť už aj ja taký dospelý a rozumný, ako je ona? Hodíme sa vôbec k seba?
Toto všetko a oveľa viac sa mi celú noc premieľa v hlave a zrazu zvoní budík. Síce nevyspaný, ale plný nielen očakávaní, sa ponáhľam za mojou nastávajúcou. Čaká pripravená na jazdu a po prehodení zopár ranných viet je zahriata a my môžeme vyraziť na ďalšiu prechádzku. Prechádzku alebo skôr šprint?
Vyrážame niekam, kde sa viac spoznáme. Pri zahrievaní motora som si stačil všimnúť veľký analógový otáčkomer, do ktorého je zabudovaný ukazovateľ zaradeného stupňa a zvolená palivová mapa. (Inak dobrí pomocníci.) Funkcie LCDéčkového displeja si prepínam preklápačkou pravým palcom. Veľmi vhodné umiestnenie, keďže mi tak intuitívne padlo do ruky a ani ma nenapadlo prepínať funkcie na palubovke. Medzi funkciami nájdete teplotu, tripy, bla bla, klasické funkcie, čo vás už ani nezaujímajú. Pekne bručiaci motor je veľmi rýchlo zahriaty, stláčam mechanicky ovládanú spojku a bez otočenia plynu sa pohýňam vpred. Opäť ma džixera utvrdzuje v tom, že je to dáma na úrovni.
Prepletáme sa mestom a keby nebolo toho trochu násilnejšieho preklápania do ostrých mestských zákrut, ani by som si nevšimol, ako som o pár minút neskôr zistil, že sedím na nadržanej, neukojiteľnej okruhovej potvore. Dávala mi síce už v meste jemné signály pri otáčaní plynu na dvojke či trojke, lenže ja som tomu nevenoval pozornosť, zaradil štvorku a skoro na voľnobeh som sa prebojoval von z mesta.
Prvá rovinka, pohodových osemdesiat, deväťdesiat a hneď sme sa zhodli na tom, prečo sme sa dali dokopy. Nie že by som to v takej rýchlosti nedokázal vydržať, ale že by som si to užíval sa veru nedá povedať. Iniciatívu s plnou dôverou nechávam na mojej nastávajúcej s tým, že si tempo bude určovať ona. A to sa nemalo stať! Jedna noha v hrobe a druhá v kriminále. Vietor jej rozfúkal účes skrývajúci diabolské rožky a ja som si začal uvedomovať, do čoho som sa pustil. Snažím sa to zvrátiť v môj prospech, ale je to beznádejné. Som stratený a celkom pohltený do jej sveta, kde vládne rýchlosť, neskrotnosť. V skratke jej vlastné pravidlá. Spolieham sa už len na to, že na začiatku sa zdala rozumná a dospelá. Určite vie, čo robí, hovorím si sám sebe a utešujem sa v mojich predstavách o jej dospelosti a zodpovednosti. Našťastie v tomto som sa nemýlil. Presne vie čo robí, ba dokonca presne vie, čo potrebujem aj ja, aby som sa s ňou cítil dobre.
Prvotné obavy sa rozplynuli ako ranná hmla a v mojej duši zavládla pohoda. Vo vysokých rýchlostiach je dokonale stabilná. Či na rovine alebo v zákrute tá istota z nej dokonale vyžaruje. Za kapotu sa dá dobre skryť a celého sa dokážem perfektne poskladať pri mojej výške 176 cm do trojuholníka rajdy, sedlo, stupačky. Nádrž je na môj vkus trochu priširoká, ale aj tak poskytuje dokonalú oporu stehnám pri brzdení a manévrovaní. Odpruženie, minimálne zadok, by som do bežnej premávky trochu povolil. Ten pri prechádzaní nerovností v zákrutách mierne odskakoval, čo pre menej okruhovo ladených jazdcov môže znamenať neistotu a následnú nespokojnosť so svojim strojom. Priznám sa, mal som s tým chvíľku problém, ale vždy som sa spoľahol na džikseru, ktorá ma nenechala ani raz vo štichu. Síce predná brzda na mňa pôsobila všelijako, keď som ju dokázal na mieste stlačiť až po grip, ale svoju prácu zvláda dokonalo. Stopee predvádza na povel dvomi prstami, no zmena hadíc za pancierové by bola okamžitá a to som sa s ňou nevydal ani na okruh.
Prepínanie palivových máp, je veľmi, ale veľmi dobrá vecička. To som zistil hneď, ako som to použil a porovnal. Mapy je možné prepínať za jazdy, buď ukazovákom alebo palcom ľavej ruky. Graf hovorí určite sám za seba, ale poviem to ešte takto.
Modrá krivka je mapa A, červená B a zelená C. |
Jednotka, už úplne pustená spojka, pohybujete sa krokom, otáčky tesne nad tisíc. V tom komplet otvorený plyn, čo znamená stlačená spúšť na odstrelovačke Dragunov. Vystrelíte vpred ako projektil, máte problém sa udržať za rajdami, tvár máte mierne deformovanú od preťaženia, predné koleso nedokážete udržať na zemi! Ak teraz nepriškrtíte prívod benzínu a vzduchu do valcov, motorka vám ustrelí spod prdele a vy si prinajmenšom zoderiete chrbát . Takže plyn privrieť, znova trochu otvoriť, koleso opäť v lufte, teraz už ale spojka, kopnúť tam dvojku a toto opakujete ešte na štvorke. Rýchlosť akou sa rútite vpred, si určite viete predstaviť. Len pre lepšiu predstavu, na jednotke zaujímavých jednašesťpäť, dvojka pekných dvanulapäť...
Mimochodom, pri prepnutých mapách sa tieto rýchlosti nemenili, ale výrazne sa zmenil charakter akým ich dosiahnete.
Absolútne som nepoznal rozdiel medzi Áčkom a Béčkom, čo potvrdzuje aj krivka grafu, ale Céčko je už diametrálne odlišné.
117 slušných a veľmi civilne vychovaných koní. Oproti skoro 180-tim skoro nezvládnuteľným Áčkovým, je takáto porcia ľahko stráviteľná. Presne ten istý pokus, ibaže s rozdielom. Teraz máte predné koleso na ceste. Aj ten nástup sily je mierne odlišný, síce stále dosť razantný, ale každopádne zvládnuteľný. Dokonca ani na zadné to nedokážete dostať iba s výplachom. Na Áčku aj Béčku stačí motor pri zhruba sedem tisíc dobre nakŕmiť a predné koleso bozkáva oblohu. Na Céčku to skrátka nespravíte.
Tu sa ukazuje, aká dokáže byť džiksera výborná herečka. Ak chce, je príjemná spoločníčka na relatívne pohodovú jazdu, chladnokrvná kľuďaska s citom pre poriadok a bezpečie. Naopak vie byť ešte príjemnejšia partnerka na ceste za rýchlostnými či časovými rekordmi. Bezohľadná a neoblomná pretekárka, ktorá vidí iba jedno. Byť prvá v cieli a vás tam doviezť bez ujmy na vašom fyzickom zdraví. Psychické sa tu nedá ani spomínať, ten kto jazdí tento stroj v plnej náloži v bežnej premávke, čistý určite nie je.
Ľudia boží, ak je vám niečo milé, nejazdite ju na Áčkovom režime v premávke, je to sakra zradné. Menej skúsení jazdci, by mohli zostať zmätení jej hereckými vlohami a druhú tvár diablice by nemuseli zvládnuť.
Ako sa nakoniec ukázalo, ani jednému z nás, sa k oltáru ešte nechcelo. Užili sme si ako sa len dalo, prežili sme krásny krátky románik, pozažívali spolu kopu vecí, ktoré si budem určite pamätať pokiaľ budem jazdiť po tejto zemi. Výjazd zo zákruty, motorka ešte v náklone, predné koleso už bez kontaktu s asfaltom, zadné zarezané do cesty a motorka vás stále a presne o všetkom informuje. Dvoječka s plynom na zadné pri nejakých stošesdesiat. Prejazd zákrut bez akéhokoľvek zaváhania, či zavlnenia. Veľmi jemne dávkovateľné brzdy a dokonca aj ten jej civilný prejav. No neuži si s ňou. Síce pri spotrebe nad sedem litrov, ale nič nie je zadarmo...zato cena je celkom priaznivá. To, čo dostanete za 11 790,- eur, je v celku slušná porcia. Len či ju dokážete zvládnuť.
Krásna motorka. Po dizajnovej stránke si tu nájde asi každý niečo. To ale nebudem hodnotiť, lebo je tu staré známe, sto ludí..., ale motor, brzdy, posed, jazdné vlastnosti, tie vám trochu skúsim priblížiť. Motor je vďaka palivovým mapám ešte bližšie bežnému jazdcovi ako inokedy. Na začiatok navoliť mapu Cé, čomu zodpovedá zelená krivka. 117 koní a približne 87 skoro stabilných newtonmetrov. Dobrá a hlavne rozumná voľba na začiatok. Červené Béčko alebo modré Áčko sú si dosť podobné, škoda len, že Béčková mapa, nie je taký medzi stupeň. Bolo by to ešte o kus premakanejšie.
Síce ma na začiatku prekvapila gumovitosť prednej brzdy, ale počas jazdy ani raz nezaváhala a nenechala ma dobrzďovať nohami alebo očami. Ale hadice by som menil okamžite a možno ešte rýchlejšie. Už len pre ten pocit...
Od veľa jazdcov som počul len samú chválu na posed, ktorý ponúká džiksera. Stále športová a stále dosť pohodlná. A ruku v ruke s posedom ide aj ovládateľnosť. Podľa mňa si aj táto súza udržala štandart pohodlia a športovej ovladatelnosti a razantnosti.
Keď budem ešte o pár rokov starší, asi tak o pár desatročí, budem tvrdiť, že začiatočníkovi taká moto do rúk nepatrí. Je to proste tak. Tu sa ale vďaka mapám dá motor veľmi dobre krotiť a lahodná ovládateľnosť bude aj mierne pokročilému jazdcovi na pomoci pri jazde na tejto herečke. Nechať si poladiť podvozok, ešte trocha rozumu k tomu a je to dobré.
Neodmysliteľný odstavček o konkurencii môžem z osobných skúseností doplniť len o "Faroša", ktorý dostanete od 14.390,- s podobnými hodnotami. Fireblade sa mi zdal možno trochu uhladenejší, ale je to asi len pocitové. Litrovú nindžu skoro za 13 litov a eR jednicu za slušných 15 päťsto, som bohužial ešte neopáčil, ale všetko to je skoro rovnaké. Ano ukameňujte ma... Už by som len dolpnil dvojvalcovú 1198, ktorá je úplne niečo iné, aj keď za cenu skoro osemnásť litros euros. Za ten rozdiel si už viete slušne japonku vytuniť a posunúť na niektorú vzdialenejšiu métu. Obstarávacia cena Suzuki je 11.790,- Podľa mňa pohoda.
motor, posed, podvozok, chuť pretekať, cena | predné brzdové hadice |
Text: Milan Mikulík - mikulec
Foto: Cacao
Motocykel na test poskytla spoločnosť MSC – SUZUKI Slovensko, o.z.. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4sr a prilbách Suomy.
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Suzuki |
Model: | GSX-R 1000 25th Anniversary Edition |
Rok: | 2010 |
Novinka: | NOVINKA 2010 |
Kategória: | Superšport |
Motor: | |
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 999 ccm |
Kompresný pomer: | 12.8:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 74.5 x 57.3 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-ZR17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm |
Pneu vzadu: | 190/50-ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 203 kg |
Výška sedla: | 810 mm |
Rázvor: | 1405 mm |
Dĺžka: | 2045 mm |
Šírka: | 710 mm |
Výška: | 1130 mm |
Svetlá výška: | 130 mm |
Objem nádrže: | 17.5 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Spotreba paliva: | 7.2 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 182 km |
Pridané: 03.08.2010 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 88078 | Včera: 229140