Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 30.07.2009 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 20795 [Testy a predstavenia - Test]
Sú to dva roky, čo sme mali RR-kové šesťkilo naposledy na test a sú to dva mesiace, čo som novú RR-ku preháňal v daždi na okruhu v Brne. Teraz ju mám však úplne pre seba, žeby cesta do minulosti?
Cesta do minulosti? Uznávam, ten názov je trochu zavádzajúci. Do minulosti cestujem hlavne ja, a to konkrétne do čias, keď trojica písmen CBR svietila aj na plastoch mojej motorky v garáži. Do čias, keď som sa navliekal do kože, točil až po obmedzovač a jazdil s vetrom o preteky.
Tak trochu inovovaná vizáž CBR 600 RR 2009 mi tie časy pripomína. Po období, kedy sa na superšportoch na plastoch „šetrilo“ a očiam pozorovateľa boli odhalené rámy, časti motorov, zadné pruženie a kyvky, sa Honda rozhodla ukryť svoje rodinné zlato úplne pod plasty. Plastov je na môj vkus priveľa, ale na to už nech si spraví názor každý sám.
Najprv trochu teórie. Hlavnou novinkou novej RR-ky je prvý kombinovaný brzdový systém ABS pre superšporty, ktorý Honda predstavila tohto roku. Systém som mal možnosť kvalitne preveriť počas upršaného Honda dňa na Masarykovom okruhu v Brne a do detailov som vám ho predstavil:
25.05.2009 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 8543 [Testy a predstavenia - Test]
Minulý piatok sa na Masarykovom okruhu v Brne konal tradičný okruhový deň pre nadšencov asi najznámejšej značky vo svete vôbec.
Zmeny nastali aj v motore, múdre knihy vravia o zmene manažmentu motora, kde bol posilnený stred točivého poľa. S už spomínanou zmenou plastov prichádzajú aj nové farby. RR-ka si však zachovala prednú časť s dvojicou štíhlych svetlometov a nasávaním vzduchu uprostred.
Prehodiť nohu ponad podsedlovku, zľahka dvihnúť z bočáku, otočiť klúčikom, spojka, štartér. Z výfuku sa ozýva na sériový, priam nádherný zvuk. V duchu ďakujem japončíkom, že sa vykašľali na úpravu výfuku a v zmysle trendu ho nepchali niekam dole. Ja viem, centralizácia hmotnosti, bla bla. Ale RR-ka má stále koncovku výfuku v strede pod podsedlovkou, vyzerá to skvele a zvuk to má ešte krajší.
CBR-ka vrčí, má akýsi nekľudný voľnobeh, ako keby sa už nevedela dočkať a tak jej aspoň zľahka brnknem do plynu. Radím jedna a vyrážame. Zoznamovačka na Šturci len tak zľahka. Pravá, ľavá, brzda plyn. Dobieham nejaké autá, ale nedá sa to vydržať – obieham. Všetko klape ako má, len prístrojovka ukazuje akési vysoké hodnoty rýchlosti...
Mesto jednoducho patrí do nášho života aj s novou 50-tkou. RR-ka má pružný motor a s 50-tkou nemá žiadne problémy ani na vyšších prevodoch. Ovláda sa ľahko a s úzkou stavbou nie je problém prepliesť sa dopredu. Podvozok je trochu tvrdší a mestské nerovnosti a koľajnice v láske nemá. Spätná zrkadlá, ako sme zvyknutí, slúžia spolovice na obzeranie svojich lakťov a v tej druhej polke môžeš sledovať premávku. Rozhodne sa z mesta každý čím skôr vytratí.
Mimo mesta je to už iná kapusta, ale priznám sa, že aj tu by som privítal časostroj a cestu do minulosti. Do čias, kedy na našich cestách bolo tak o polovicu menej áut a kamiónov. Počas nášho krátkeho spolužitia sme s RR-kou zažili všetko, jazdu cez deň, v noci a aj dážď. Pochváliť musím svetlá, ktoré nie sú len dizajnovou lahôdkou, ale aj skvele fungujú. Trochu mi vadil prepínač diaľkových svetiel, radšej mám preklápačku ako tento posuvný. V daždi je pre zmenu jazdec slušne krytý vrátane nôh, no problém je s hornou časťou tela. Pokiaľ nezaľahneš, voda ide rovno na ramená a prilbu.
Posed je relatívne pohodlný, s dôrazom na slovo relatívne. Dajú sa ale v pohode absolvovať aj dlhšie tripy. Mal som problém iba so šmýkaním sa na sedle. Má sklon mierne dopredu a v mojej novej kombinéze som sa stále dopredu šmýkal, čo si pri nerovnostiach na ceste odnášali nositelia mojich genetických informácií. Uznávam ale, že toto dosť záleží aj od kombinézy.
Vždy som bol názoru, že motorka je v tom nevinne. Ten, kto to má pod kontrolou, je jazdec, a len od neho záleží, čo sa bude diať. Je to naozaj tak? Túto otázku som si položil, keď som pod Tatrami vystupoval z RR-ky hľadajúc niekde v sedle schovanú ihlu, ktorá dávkuje adrenalín či nejaké psychotropné látky vyrobené z benzínu do krvného obehu jazdca.
Za normálnych okolností s rozvahou a chladnou hlavou jazdiaci Awia sa po pár kilometroch na pokrútených cestách mení na žraloka. CBR je sprevodovaná do otáčok, na šestke máš pri 100 km/h pripravený otáčkomer na 6 a pol tisícoch. A RR-a si pýta viac.
Obiehať, či neobiehať, podradiť či nepodradiť? To sú otázky. Na tú prvú je takmer vždy odpoveď áno a na tej druhej hádam ani nezáleží. Napriek tomu, že máš pod zadkom len šesťkilo, zrýchľuje zamatovo hladko aj na šestke. Iba nižšia hladina adrenalínu ťa donúti podkopnúť o jeden až dva kvalty a dopriať si menší katapult. Len tak podržať chvíľu štvorku, potiahnuť. Autá si už dávno obehol, ručička otáčkomeru atakuje 15-tku a len ten rýchlomer zasa ukazuje nejaké divne vysoké hodnoty...
A to je ten správny čas prehmatnúť pravačkou a okúsiť brzdy. Do predného kotúča sa zahryznú dosky z radiálne montovaných strmeňov Tokico. V tej rýchlosti si ani nestihneš uvedomiť, že si brzdenie odovzdal do rúk elektroniky. Spôsob, akým to systém C-ABS robí, je však úplne skvelý. Pocit z brzdenia je ako na normálnej motorke, napriek brake-by-wire systému je dávkovanie úplne lineárne a aj pocit na páčke ako na konvenčných brzdách. C-ABS sa ale navyše stará aj o rozdelenie brzdného účinku na predné a zadné koleso a to tak, aby bol brzdný účinok čo najlepší a stabilita motorky zostala zachovaná.
Graf výkonu |
Víťaz väčšiny porovnávacích testov v kategórii 600-viek, kráľ univerzálnosti a mnohonásobný víťaz kategórie Supersport. Honde sa táto motorka podarila, a preto ide CBR do ďalšej dvojročnice skoro nezmenená, zopár zmien je možné nájsť na kapotáži a naozaj jemné úpravy boli urobené aj na motore.
Testovaná CBR-ka bola naviac doplnená o kombinovaný systém C-ABS, čo je vo svete superšportov vec neslýchaná. Keďže to bola prvá motorka s ABS, na ktorej som sa viezol, ťažko hodnotiť, či je daný systém lepší, alebo horší od iných. Každopádne C-ABS namontované na CBR-ke je najpokrokovejší systém, ktorý Honda používa. Je výnimočný tým, že páčka pri ostrom brzdení nepulzuje a nie je to žiadne brzdenie typu on-off z doby ľadovej, ale citlivý systém, ktorý si naozaj zaslúži uznanie. Brzdy sú silné a citlivé, napriek tomu som mal však pocit, že na suchu by som zvládol zabrzdiť lepšie a na kratšom úseku. Či by to tak skutočne bolo je vo hviezdach, drvivej väčšine jazdcov sa to bohužiaľ nepodarí. Aj to hovorím o ideálnych podmienkach, ktoré nemusia nastať v skutočne krízovej situácii. Machrovinky o tom, ako „ja to nepotrebujem“ by som bral s rezervou, daný systém určite má svoje opodstatnenie a ani chvíľu som neľutoval, že ho vozím pod sedadlom.
Čo sa jazdného prejavu týka, je CBR skôr prítulným mačiatkom ako dravým tigrom. Motor bez štipky agresivity, avšak veľmi dobrým priebehom výkonu a točivého momentu, podvozok nevyhranený iba na okruh, ale vďaka mäkšiemu nastaveniu vhodný aj na cestovanie a pomerne pohodlná pozícia za riaditkami v prípade, že nemáte cez 180 centimetrov. To je CBR 600 RR v skratke. Dá sa s ňou vyraziť bez väčších problémov na celodenný výjazd, ale dokáže aj veľmi rýchle kolá na okruhu. Mňa prekvapil vcelku zvláštny vysoký a gumovejší pocit z „predku“ motorky a nie úplne vždy som mu dôveroval na 100%. Minulý rok som bol však s CBR-kou spokojný viac než dosť, či už na okruhu alebo ceste, preto si tento pocit naozaj neviem vysvetliť.
600-vka je naozaj malá motorka a mal som problém sa na ňu poskladať, nevidel som poriadne na prístrojovku (aj keď je škaredá, je dobré na ňu poriadne vidieť), pretože hlavu som mal niekde pri predných reflektoroch. 183 centimetrov je na tento stroj podľa mňa už priveľa. Rovnako mi vadila aj spomínaná starodávne pôsobiaca prístrojovka, ktorá by si skutočne zaslúžila zmenu a už v roku 2007 bola tak trochu výbehový model.
Celkovo si stále myslím, že 600-vka RR-ka od Hondy je stále jeden z najlepších superšportov v tomto objeme, kvalita kam len oko dohliadne, krásny hlboký lak a všetko spracovanie je na jednotku. Udrží si cenu, je schopná skoro na všetko a teraz s C-ABS ponúka zase niečo naviac. To môže byť rozhodujúce.
univerzál so silnými stránkami vo všetkom | pre vyššie postavy s výhradami, starodávna prístrojovka |
Keďže tohto roku sedlá CBR 600 RR aj náš úspešný talent – Tomáš Svitok, oslovil som ho, aby mi čo to o nej povedal. Treba ale povedať, že Tomáš jazdí stocky, takže motorka je oproti sérii upravená.
Tomáš Svitok |
Tomáš Svitok: „Honda je podľa mňa zo všetkých šesťstoviek, ktoré som skúšal najlepšie ovládateľná. To znamená najlepší podvozok, stabilita jazdy a motorka je skvele vyvážená. Výkonovo je na tom lepšie asi len Yamaha. Vynikajúca je aj antihopingová spojka, ktorú mám namontovanú, ale to nie je sériová výbava.“
„Kapitolou samou o sebe sú brzdy (Tomáš jazdí CBR bez C-ABS pozn. redakcie). Sú skvelé, perfektne dávkovateľné. Experimentovali sme s rôznymi doštičkami a najlepšie sa mi overili Francúzke doštičky Vesrah. Pri brzdení však vždy stláčam v miernom predstihu zadnú brzdu, aby sa stlačila pružina a potom predok. Sú to naozaj brzdy, s ktorými sa dá vyhrávať.“
V tomto segmente nenájdeš zlú motorku. Výber je ťažký, každý výrobca neustále inovuje. Honda sa vždy snažila aj do svojich RR modelov dať istú univerzálnosť, je to motorka, ktorá sa nestratí v premávke ale ani na okruhu. Pokiaľ sa chystáš na závody, isté porovnanie s konkurenciou spravil Tomáš Svitok. No a inak, budú pre teba pri výbere asi dôležité sympatie k značke.
Honda ako značka, ktorá sa podujala prispievať v čo najvyššej miere k bezpečnosti, ako prvá priniesla ABS do segmentu superšportov. Dala si záležať a neosadila tieto stroje bežným ABS. Som presvedčený, že pre každého, kto jazdí v premávke bude C-ABS systém iba prínosom. Rečiam typu: "Ja som dobrý jazdec, ja to nepotrebujem" už dnes asi nikto neverí. Inak Honda inovovala minimálne. Nakoniec má motorku, ktorá už niekoľko rokov kraľuje superšportom na pretekárskych okruhoch. Či bude kraľovať aj v tvojich rukách, je len na tebe: 10 790 eur (325 059,54 Sk) alebo verzia s C-ABS 11 690 eur (352 172,94 Sk). Navyše Honda má (v dobe písania testu) akciu a k modelom 2009 teraz dostaneš príslušenstvo alebo výstroj podľa vlastného výberu (kombinéza, prilba, rukavice) v hodnote 780 eur!
motor, vynikajúce brzdy s C-ABS, nádherný zvuk výfuku, ľahké radenie hore bez spojky | Chýba ukazovateľ zaradeného stupňa, plasty zakrývajú úplne všetko, sedlo sa šmýka, výhľad na budíky – vyšší jazdec |
Text: Tomáš Hajduch - Awia, Kristián Tino Dudík
Foto: Cacao, Video: Beal
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Slovakia. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4sr. Meranie výkonu: Kiss Racing.
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Honda | Kawasaki | Yamaha | Suzuki |
Model: | CBR600RR C-ABS | Ninja ZX-6R | YZF-R6 | GSX-R 600 |
Rok: | 2009 | 2009 | 2009 | 2009 |
Novinka: | NOVINKA 2009 | NOVINKA 2009 | ||
Kategória: | Superšport | Superšport | Superšport | Superšport |
Motor: | ||||
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 599 ccm | 599 ccm | 599 ccm | 599 ccm |
Max. výkon: | 119.8 k (88.1 kW) / 13500 ot. | 128.0 k (94.1 kW) / 14000 ot. | 129.1 k (94.9 kW) / 14500 ot. | 126.5 k (93.0 kW) / 13500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 66 Nm / 11250 ot. | 66.7 Nm / 11800 ot. | 65.8 Nm / 11000 ot. | 72 Nm / 11500 ot. |
Kompresný pomer: | 12,2 : 1 | 13.3:1 | 13.1:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 67 x 42.5 mm | 67 x 42.5 mm | 67.0 x 42.5 mm | |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 115 mm | ||
Zdvih vzadu: | 134 mm | 120 mm | ||
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová radiálna | dvojkotúčová radiálne strmene | dvojkotúčová radiálna | dvojkotúčová radiálna |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 300 mm | 310 mm | |
Pneu vpredu: | 120/70 ZR17M/C (58W) | 120/70ZR17M/C | 120/70 ZR17M/C (58W) | |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm | 220 mm | |
Pneu vzadu: | 180/55 ZR17M/C (73W) | 180/55ZR17M/C | 180/55 ZR17M/C (73W) | |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 166 kg | 161 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 194 kg | 191 kg | ||
Výška sedla: | 820 mm | 815 mm | 850 mm | 810 mm |
Rázvor: | 1375 mm | 1400 mm | 1380 mm | |
Dĺžka: | 2010 mm | 2090 mm | 2040 mm | |
Šírka: | 685 mm | 705 mm | 705 mm | |
Výška: | 1105 mm | 1115 mm | 1100 mm | |
Svetlá výška: | 135 mm | 120 mm | 130 mm | |
Objem nádrže: | 18 l | 17 l | 17.3 l | 17 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Spotreba paliva: | 7 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 192 km | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena (28.7.2009): 10 790 € (325 059,54 Sk) C-ABS 11 690 € (352 172,94 Sk) | Cena (28.7.2009): 10 399 € (313 280 Sk) | Cena (28.7.2009): 11 150,00 € (335 904,90 Sk) | Cena (28.7.2009): 9 490,00 € (285 896 Sk) |
Pridané: 30.07.2009 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 70778 | Včera: 226619