Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (4)  [Verzia pre tlač] Tlač

Výstava: Na plný plyn 1/2

 Zdieľať

Pridané: 10.04.2009 Autor: gilbert
Čitatelia: 7310 [História]

Malokarpatský región je trvalo zapísaný v povedomí nadšencov a obdivovateľov motoristického športu. Mestské Múzeum v Pezinku si túto skutočnosť pripomenulo motoristicky ladenou dlhodobou výstavou...

Výstava Na plný plyn vo svojich priestoroch v Starej Radnici v termíne 20. 1. - 2.4. 2004. Expozícia bola rozdelená na viaceré, návštevnícky atraktívne časti. Venovali sa terénnemu pretekovému športu, ktorý zahŕňa chronologické historické fakty doložené dobovými fotografiami, prospektami, či vtedajšími novinami venujúcimi sa daným podujatiam. Nechýbali ani talizmany z archívov aktívnych pretekárov, alebo pre nich vysoko cenené dobové pamiatkové predmety.

Ďalšia časť približovala cestný pretekový šport, akcie poriadané v okolí Pezinka, ktoré boli kedysi tak populárne. Ich historickú hodnotu dotvárali vavrínové vence víťazov, zlaté, strieborné a krištáľové poháre jazdcov ako aj ich diplomy a účastnícke listy z domácich, ale aj medzinárodných podujatí organizovaných vo vtedajšom Československu a za jeho hranicami na východ či za železnou oponou.

Pre moju maličkosť bola najzaujímavejšiou sekcia obsahujúca najviac dobových exponátov a síce renovovaných motocyklov a vecí súvisacich s nimi. V tejto časti sa svojimi prácami prezentovali veteránisticky naladení ľudia združení vo svojich kluboch.

Terénny šport

Terénny šport v Pezinku bol vždy reprezentovaný pretekmi motocyklov „motocross a trial“ a automobilov typu „buggy“. Nadšenci motocrossu si vytvorili v roku 1958 pod hlavičkou ZVÄZARMU motocrossový klub na Cajlanskej ulici a vybudovali trať v lokalite Široké, na ktorej sa od roku 1969 uskutočňovali podujatia s celorepublikovým zastúpením. Táto trať ale musela ustúpiť stavbe priehrady v údolí Malých Karpát. Po jej zániku aktivisti zistili, že najlepšie podmienky pre novú trať ponúkala lokalita pri Fabianovom mlyne. Netrvalo dlho a svetlo sveta uzrela nová trať vhodná nielen pre motocross, ale aj pre autocross. Pod tlakom obyvateľov okolia nastal aj tu útlm podujatí až do jej úplného uzavretia. Priaznivci motocrossu, sa naďalej stretávajú na trati v lokalite dedinky Vinosady, ktorá je od Pezinka, či Cajly rovnako vzdialená ako kedysi trať v Širokom.

Mimo motocrossu sa opäť pod Malokarpatským úpätím diali aj iné terénne motocyklové preteky venované „trialu“. Od roku 1985 sa sporadicky usporadúvali „Pezinské Šliapačky“ za účasti popredných jazdcov tejto disciplíny. Organizátori si vyberali lokality nielen pod Babou, ale aj neďaleko Policajnej školy v oblasti cesty do Limbachu. Na týchto podujatiach sa vtedy zúčastňovala celá československá elita vrátane zahraničných jazdcov. V roku 2003 bola medzinárodným podujatím pod Pezinskou Babou obnovená tradícia „Pezinských šlapačiek novej éry“.

Autocross začal písať svoju históriu vytvorením trate pri Fabianovom Mlyne. Oficiálne preteky autocrossu sa konali so sporadickou pravideľnosťou v rokoch 1973 - 1984. Prvé miesta vo výsledkových listinách zväčša neunikali domácim matadorom z Pezinka, Cajly a okolia.

Cestný šport

V časti cestného pretekového športu sú z dobových plagátov spomínané preteky motokár na „Pezinskom Mestskom Okruhu“. Mimo mestského okruhu existovala v extraviláne aj uzavretá motokárová trať, ktorá pri Policajnej škole funguje doteraz.

Cestné pretekové motocykle sa začali v okolí Pezinka objavovať koncom 50-tych rokov minulého storočia. Mestské okruhy boli vtedy veľmi populárne a na nich sa vtedy blysol pezinský rodák František Srna, ktorého fenomén zachvátil všetkých vtedajších nádejných šampiónov a samozrejme celú obdivu-plnú mlaď. Každý Pezinčan bol hrdý na to, keď F. Srna vozil domov vence a tituly zo zahraničia a pezinská jazdecká škola mala v odborných kruhoch vysoký kredit. 60-te a 70-te roky boli na Slovensku teda rokmi F. Srnu. Jeho pôsobenie na okruhoch ale prerušila tragická havária v roku 1973 na „Okruhu Slavín“ v Bratislave. Na jeho úspešnej ceste ho vystriedal jeho syn Marián Srna a Srnova jazdecká škola bola opäť na výslní. Monumentálnosť týchto dvoch osobností približujú na výstave historické videozáznamy z rodinného archívu.

 Posledné tankovanie r.2001
Posledné tankovanie r.2001

Automobilové dianie na okruhoch pripomínajú dokumenty z podujatí RALLYE KARPATY z rokov 1984 - 1986. RZ-ty v lesoch pod Babou vtedy brázdili rellyovo upravné Škody radu 100, 110, 105 až 120, zúčastňovali sa ich prakticky všetky značky východného bloku. Najznámejšie ale vždy však boli Preteky automobilov do vrchu pod pezinskou Babou, ktoré sa uskutočňovali pod záštitou Slovnaftu a klubu AMK Drudop. Na populárnej trati od starého kameňolomu až po horský motel pod Babou súťažili autá všetkých kategórií. Neúnavný propagátor bezpečnosti na cestách J. Studenič máva záštitu aj nad súčastným dianím pretekov do vrchu. A každý motorista z okolia Pezinka je hrdý na to že práve prvé stanovište Narexu s Tatrami 613 bolo práve pod pezinskou Babou.

>

Pridané: 10.04.2009 Autor: gilbert Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (4)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 32187 | Včera: 196067