Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Hodnotenie: (21 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (116)  [Verzia pre tlač] Tlač

Máš chuť na zmenu? Vylepši podvozok sadou od Hyperpro!

 Zdieľať

Pridané: 12.10.2007 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 26019 [Technika - Úpravy motocyklov]

Už si možno počul, že je vhodnejšie investovať niekoľko tisíciek do vylepšenia podvozku, než ťažké desaťtisíce do nahnania pár kobýl pod nádrž - darmo ich tam totiž máš dve stovky, keď sa nevedia poriadne udržať na ceste.

Tak prišiel rad aj na moje Varadero, vyrobené ešte v minulom tisícročí (prvá séria SD01, rok 1999). Práve táto séria je známa veľmi mäkkým podvozkom, ktorý bol v ďalších ročníkoch našťastie vylepšovaný. Na mojom podvozku sa ešte odrazil aj vyšší počet kilometrov (85 000), z ktorých väčšina bola jazdená turisticky, v plnej záťaži, s občasnými výjazdami do terénu. Práve vo chvíli, keď som dospel k záveru, že podvozkovo tá motorka už nie je v poriadku, som na medzinárodných fórach narazil na témy o výmenách pružín, olejov alebo celých komponentov. Najčastejšie sa tam skloňovala značka Hyperpro, ktorá má zastúpenie aj u nás v podobe firmy Eres racing. Stačil jeden telefonát a sada pružín s olejom bola na ceste ku mne.

Dobrý deň pani poštárka, mám balík? Mňam mňam... Moja dobrá nálada vyplývala zo samých pozitívnych skúseností ľudí, ktorí už Hyperpro majú. Rozobral som teda Varanov predok aj zadok a všetko pripravil podľa návodu (písaného in english only). Pripomínam, že balenie obsahuje zadnú pružinu, dve predné pružiny, olej do vidlice, mazivo pod guferá, návod na montáž a štyri nálepky. To je kompletná sada, dá sa však objednať predok aj zadok zvlášť.

 Spotrebiteľské balenie sady Hyperpro
Spotrebiteľské balenie sady Hyperpro

Návod je dosť podrobný, písaný pre každý typ vidlice alebo centrálnej jednotky zvlášť. Všetko je doplnené obrázkami, takže ho pochopí aj bežný smrteľník, ktorý nemával jednotky z angličtiny. Iné to už je so samotnou výmenou pružín - predok sa dá zvládnuť ako-tak aj doma, ale vyberanie pružiny zo zadnej jednotky už vyžaduje strojovú silu a tá nie je k dispozícii v každej šope. Túto operáciu odporúčam robiť na patričnom lise, ale poslúži aj pneumatická prezúvačka alebo lepší zverák (ale treba vyrábať prípravok). V každom prípade by nemala pružina smerovať priamo na hlavu alebo ten dôležitý orgán asi o meter nižšie, lebo keď to strelí, tak...

 Nové pružiny Hyperpro
Nové pružiny Hyperpro

Predná vidlica

Demontáž prednej vidlice je práca v podstate jednoduchá, rovnako aj samotná výmena pružín a oleja. Hyperpro pružiny sú v mojom prípade o 12 mm dlhšie a majú 0,5 mm väčší priemer vinutia než originálne, pričom progresívna (hustejšia) časť vinutia je asi o 5 cm dlhšia. Rozdiel v tuhosti a materiáloch je cítiť už holou rukou, nová pružina je oveľa tuhšia. Len pripomeniem, že predná vidlica Varadera je nenastaviteľná, čo trochu zjednodušuje výmenu.

 Predné pružiny - hore staré, dole nové
Predné pružiny - hore staré, dole nové

Treba dať pozor na to, že nového Hyperpro oleja tam ide iné množstvo než originálneho. V návode je toto množstvo vyjadrené ako oil level (hladina oleja), čo je vzdialenosť medzi hornou hranou otvoreného stlačeného teleskopu bez pružiny a hladinou oleja vo vnútri. V tabuľke je pre Varadero určená hodnota 16 cm, čo zodpovedá približne 490 ml oleja (odporúčam merať hladinu viackrát a po niekoľkonásobnom prepumpovaní teleskopu). Sériová náplň má 593 ml, takže po novom je tam približne o deci oleja menej.

Potom už stačí zasunúť pružinu (progresívnou časťou hore) a zatvoriť teleskop. Práve tých 12 mm, o ktoré je nová pružina dlhšia, trochu kladie odpor, ale dá sa to zvládnuť. Hneď potom ma už pri manuálnom stláčaní prekvapila oveľa väčšia tuhosť celého teleskopu. Fakt to bol úplne iný pocit a nevedel som sa dočkať, kým to vyskúšam na ceste.

Zadná jednotka

 Nová pružina osadená v jednotke, čierna napravo - chudák teta, stará, malá...
Nová pružina osadená v jednotke, čierna napravo - chudák teta, stará, malá...

Demontáž zadnej jednotky si vyžiadala aj vybranie kolesa a uvoľnenie prepákovania medzi kyvkou a spodkom jednotky. Všetko prebehlo v poriadku, zaberie to asi polhodinku aj s popíjaním čajíka a škrabaním sa za uchom. Varadero má vzadu nastaviteľné iba predpätie a to pomocou kolieska vyvedeného k boku motorky. Jediným zdržaním je práve táto vychytávka, lebo vytiahnutie jednotky spomedzi spleti rámu, zvodov a prepákovania si kvôli nej pýta trochu trpezlivosti (ako ježko v klietke, ale záleží od typu motorky).

Ako som už spomínal vyššie, výmena pružiny v zadnej jednotke by sa mala robiť na patričnom zariadení. Vo väčšine prípadov treba stlačiť prírubu pružiny na spodnej strane jednotky (pozor, iba prírubu, nie celú jednotku!), aby odokryla kontramaticu príruby. Kontramaticu treba vybrať, predtým samozrejme aj spodný úchyt jednotky (obe sú na tom istom závite). Potom je stará pružina slobodná. No a keď ju chytiš do ruky, tak sa len pousmeješ, aká je chabá oproti novej.

Nová Hyperpro pružina má ich tradičnú fialovú farbu a pôsobí oveľa silnejším dojmom už na pohľad, nie to na dotyk. Oproti starej je progresívna, má o dva závity viac a priemer vinutia je o 2,7 mm väčší. Rukou sa nedá stlačiť ani náhodou.

Zadnú jednotku treba potom zložiť v opačnom postupe a šup s ňou na motorku.

Jazda

Rozdiel je cítiť už aj pri manipulácii s motorkou po zhodení z hlavného stojana. Predpokladám, že na nejakom ľahkom Hornete alebo superšporte to ešte v tejto fáze cítiť nebude, ale po nasadnutí určite áno. Moje Varadero konečne neklesne, keď si naňho sadnem. Ono vlastne neklesne ani pod svojou váhou, takže trochu narástla aj svetlá výška (bočák to má ďalej k zemi), odhadom o 2 - 4 cm.

 A je tam! Zadná jednotka na svojom mieste
A je tam! Zadná jednotka na svojom mieste

Na tieto veci si treba zvyknúť. Hneď v prvých kilákoch skúšobnej jazdy som mal pocit, že buď sedím na inej motorke alebo cestári opravili všetky cesty. Nové pruženie dosť kvalitne filtruje priečne aj pozdĺžne nerovnosti starých ciest, povedal by som, že v spodnej časti je oveľa mäkšie a citlivejšie než staré, ale zároveň pevne drží motorku hore. S dierami a hrboľmi je to už ťažšie, tam nepomôže ani svätená voda, ale stále cítiť veľký pokrok oproti sériovému podvozku - chytiť dorazy sa mi nepodarilo ani pri testovacej jazde v teréne.

Zdá sa mi, že Hyperpro pomohlo hlavne zadku motorky. Ten konečne nelieta hore-dole, ale pevne si drží svoju výšku. A až teraz som začal vnímať rozdiel medzi mäkkým a tvrdým nastavením zadnej jednotky mojej motorky. Najtvrdšiu pozíciu odporúčam na asfaltové športovanie (stroj dobre drží stopu v zákrutách, prejazd je istejší) alebo turistiku v plnej poľnej (toto bola najväčšia slabina starého podvozku - po naložení strašne klesol a občas chytil dorazy). Stredné alebo mäkké nastavenie sa zas hodí na jazdu sólo v meste alebo v teréne.

Predná vidlica zas krásne vychytáva spomínané nerovnosti ciest, pričom zabezpečuje oveľa menšie ponáranie pri brzdení (navyše pružiny, hlavne progresívne, vedia veľmi ovplyvniť dĺžku brzdnej dráhy). Veľká škoda, že je nenastaviteľná, inak by dokázala poslúžiť ešte lepšie.

Zmenil sa aj posed na motorke. Zadná časť je citeľne vyššie, predné svetlo svieti pod iným uhlom, sedím vyššie (horná hrana plexi klesla a nohami to mám ďalej k zemi). Hovorím, treba si na to chvíľu zvykať, ale ľutovať určite nebudeš.

Nestačí?

Zámerne som sa v úvode vyhol opisu histórie a portfólia holandského Hyperpro. Je to relatívne mladá firma, začínala na prelome rokov 1992 a 93, ale najväčší rozbeh zažila až niekoľko rokov potom, keď jej zakladateľ Hans Rinner osadil progresívne pružiny do Kawasaki Z 1000, čo vyriešilo problémy s prasklinami v ráme a značne zlepšilo jazdné vlastnosti stroja. Bol z toho veľký úspech, prišli prvé veľké objednávky, počet predajcov narastal... Fabrika začala postupne vyrábať aj tlmiče riadenia, k nim aj montážne sady na rôzne typy motoriek, sady na zvýšenie a zníženie podvozku, potom aj celé zadné centrálne jednotky. Horúcou novinkou je 3D jednotka, ktorá má nastaviteľnú dĺžku a hydraulicky ovládané predpätie pružiny (nádobka na kvapalinu je ľahko premiestniteľná a vďaka premenlivej dĺžke je možné použiť 3D jednotku na viacerých motorkách).

Celkom dosť na zdokonalenie podvozkových vlastností stroja, čo povieš? Hyperpro už presvedčilo aj ostrých strelcov, ktorí ho nedávno testovali na okruhu v Nemecku (náradím bola Yamaha R6, organizátor PS sport-motorrad magazin) a porazilo napríklad aj Öhlins.

Záver

Ako som spomínal v úvode, je lepšie investovať niekoľko tisíciek do vylepšenia podvozku, než desaťtisíce do nahnania pár kobýl. Sada opisovaná v tomto článku stojí dokopy 8699 Sk (predok 4999, zadná pružina 3700 - dá sa to kúpiť aj oddelene), čo nie je vzhľadom na vysokú efektivitu a výsledok vôbec veľa. Komu by bola táto sada málo, môže vymeniť celú zadnú jednotku a zavŕšiť to tlmičom riadenia. Hyperpro dáva na všetky pružiny doživotnú záruku.

Ak máš teda chuť na zmenu, choď do toho. Zmena podvozku ti nevylepší imidž, nebudeš väčší frajer, ale budeš určite spokojný a ak to dáš niekomu vyskúšať, ten bude po zosadnutí uznanlivo prikyvovať hlavou.

Hyperpro na Slovensku

Slovenským dovozcom je Robo Sháněl a jeho firma Eres racing z Hlohovca. Robo ako majster Slovenskej republiky cestných motocyklov v triede Superstock 1000 už nejaké skúsenosti s podvozkami má, tak sa ho prípadne spýtaj, vie kompetentne odpovedať a zabezpečí aj odbornú výmenu komponentov. A keďže prichádza obdobie znížených cien, odporúčam využiť zimnú 20-percentnú zľavu, ktorú dáva Robo na všetky výrobky Hyperpro.

Čoskoro sa dočítaš o rovnakej montáži aj na BMW R 1150 GS, na ktorom jazdí náš vedúci Tomáš Hajduch - Awia.

P. S.: Ďakujem Dixinkovi za výmenu strunky na prezúvačke...

Pridané: 12.10.2007 Autor: Peter Fischer Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (21 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (116)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 125205 | Včera: 167247