Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 28.06.2007 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 17215 [Testy a predstavenia - Test]
Aj pri ďalšej honďáckej novinke sa dostávame z teoretickej roviny do tej praktickej...
Esháčko je čerstvá dvetisícsedmičková novinka. Po svete už úspešne lietajú jeho mladší súrodenci so 125-kubíkovými a 150-kubíkovými motormi.
Honda SH 300i |
Tou teoretickou rovinou v úvode som myslel salón Intermot 2007, kde bol tento nový model predstavený. Už tam sme prevaľovali oči nad výkonom, pričom neskôr sme dlho rozoberali, že prečo to má stále mestský dizajn. Prvý praktický dotyk prišiel v polovici mája na Honda dni v Brne, kde nám esháčko poslúžilo ako premiestňovadlo po spojovačke okolo okruhu. A teraz ho po silnej letnej búrke štartujem u dovozcu a vyrážam na mokré mestské cesty, aby sme sa s manželkou trochu povozili.
Otočenie kľúčikom si dnes bez patričného bzučania striekačiek a prebehnutia budíkov ani nejde predstaviť. Inak tomu nie je ani tu, navyše treba samozrejme stlačiť brzdu. Motor naskakuje okamžite a skôr než zvukom dáva o sebe vedieť decentnými vibráciami. Posed je čisto mestský, teda vzpriamený, ako napríklad na rade PS či menších SH. Nohy majú predurčenú polohu a dopredu ich nedám ani o centimeter.
Honda SH 300i |
Vzhľadom na svoj objem skúter letí silno dopredu pri nezvyčajne nízkych otáčkach. Pri štarte na zelenej sa teda nekonajú žiadne otáčkové orgie a v niekoľkých sekundách tachometer ukazuje predpísanú šesťdesiatku. Celá tá plechovková háveď je v späťákoch, stovka je otázkou ďalších sekúnd. Pochvaľujem dobrý podvozok, 16-palcové kolesá pekne vychytávajú povrch väčšiny bratislavských ulíc. A keď už je reč o späťákoch, našťastie sú dosť na široko, takže netreba krčiť ruky, aby som videl situáciu za sebou. A čo je najlepšie, aj tristovka si zachováva rozmery o polovicu menšieho skútra, takže medziplechovkové predieračky nie sú problém.
SH ponúka tri odkladacie priestory - jeden klasicky pod sedlom, druhý vľavo pod riadidlami, tretí medzi nohami (háčik na tašku). Ten pod sedlom zaplatil priestorovú daň v prospech motora, takže sa doň nevojde ani otvorená prilba, čo priamo nabáda ku kúpe kufra. Zmestí sa tam akurát nejaký sveter, peňaženka s dokladmi v príručnej taške a dajme tomu aj lekárnička. Priestor pod riadidlami nie je uzamykateľný a strčíš doň mobil s cigami, ale peňaženka sa tam už nevojde. Pozitívne však je, že je v ňom 12-voltová zásuvka, takže na dlhších trasách sa dá nabíjať trebárs mobil. A ten posledný medzinožný priestor je na skútroch najklasickejší. Je tam háčik na uchytenie tašky, ale hodíš tam napríklad aj bežný motorkársky tankvak alebo ruksak, pričom nijako nebráni pohybu nôh.
V sérii je tu aj praktický bočný stojan. Po jeho vyklopení sa samozrejme vypne motor. Pri klasických mestských vybavovačkách a lietačkách príde bočák vhod. Inak vyhodenie na hlavný je hračka aj pre ženy.
Honda SH 300i |
Ale áno, dá sa! Vďaka objemu vás odvezie dvoch aj s batožinou. Takmer 27 koní a 26 Nm si s esháčkom v pohode poradí aj pri turistickom zaťažení. Rozumná a vzájomne príjemná cestovná rýchlosť je okolo stovky (maximálka 140 km/h podľa tachometra). Motor sa vtedy ani zďaleka nepremáha, zostáva dostatok výkonu na predbiehanie, ale podvozok už pri menej kvalitných cestách začína nestíhať a chytať dorazy. V prvom rade treba pri dvojčlennej turistike nastaviť tlmenie na najtvrdšie, v druhom rade sa treba vyhýbať rozbitým cestám (alebo ubrať rýchlosť). Nad stovkou sa esháčko vie pekne rozvlniť.
Veľkú pochvalu si zaslúžia brzdy. Pozor na vec, vpredu fachčí veľký trojpiestik známy z Varadera alebo VFR a to aj preto, lebo brzdy sú prepojené systémom CBS (Combined brake system). Tento systém má na rôznych modeloch viacero technológií prepojenia. V tomto prípade funguje tak, že pri stlačení pravej páčky brzdí časť predného strmeňa sama a pri stlačení ľavej páčky sa najskôr aktivuje zadný jednopiestik, ale hneď potom jeden piestik predného strmeňa. V praxi to vyzerá tak, že brzdenie ľavou páčkou je účinnejšie a istejšie - vyskúšané aj pri zaťažení dvoma osobami a batožinou.
Pri turistike je spomínaný kufor už takmer nevyhnutnosťou, prípadne ak ide o menšiu turistiku, príde vhod dobre tvarovaný zadný nosič, ktorý ponúka veľa vhodných miest na uchytenie gurtní. Keďže sa tu sedí stále "mestsky vzpriamene" a SH nemá v sérii žiadne plexi, odporúčam kúpiť originál Honda plexi, prípadne druhovýrobné (obe sú spolu s cháničmi rúk), to určite dokáže dlhé trasy spríjemniť. Čo však pri turistike môže po čase vadiť, je nemožnosť posunúť nohy. Nikam. Ani dopredu, ani dozadu. SH je primárne mestský skúter, to preto.
Pri tankovaní sa budeš usmievať. Veď kombinovaná spotreba medzi 3 až 3,6 litrami je super! Pri deväťlitrovej nádrži dojazd vychádza na približne 200 km bez rezervy. Rezervu je podľa palivomera ťažko odhadnúť, ručička zvykne byť už dole v červenom poli, ale naliať sa tam dá len 6 litrov. Aspoň ostane na nejakú pochúťku, nie?
Honda SH 300i |
Tu je to rozmanité. Je tu veľa dvestopäťdesiatok - Yuki V3, Yuki Arrow, Piaggio Beverly, Gilera Nexus, Aprilia Atlantic alebo Scarabeo), všetky samozrejme slabšie, ale aj lacnejšie. A napríklad štvorstovka Suzuki Burgman je už turistický maxiskúter hľadajúci iných majiteľov aj cesty. A čo tak SH 150? Je o 55 litrov lacnejšia, ale samozrejme slabšia a turistika ako na tristovke by s ňou nebola až taká vhodná. Otázku pomeru mesta a turistiky si musí každý záujemca zodpovedať sám a podľa toho sa rozhodnúť.
169 900 Sk. To je cena SH 300i. Možno trochu vysoká pre toho, kto by ho chcel využívať iba na jazdu po meste - tam pekne poslúži aj SH 150 či 125. A pre toho, kto by naopak chcel robiť vážnejšiu turistiku, je vhodnejší nejaký maxiskúter. A ak nemusí byť reč iba o skútroch, tak už aj dospelá a o 10 tisíciek drahšia CBF 500. Táto tristovka asi nie je to pravé pre náš trh, väčšia hustota záujemcov o ňu je každopádne na západ od nás, ale to nič nemení na jej kvalitách. Tá ľahkosť a nevídané zrýchlenie, ktoré som si vychutnával v meste a aj mimo neho, sú dobré pozitíva. A to si ešte nevidel tých plechovkárov, ktorí na mňa udivene zízali, že akou rýchlosťou ich to predbieha nejaký ten skúter...
motor, spotreba, brzdy | malé odkladacie priestory, vo vysokých rýchlostiach podvozok nestíha |
Honda SH 300i |
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Honda |
Model: | SH 300i |
Rok: | 2007 |
Kategória: | Skúter |
Motor: | |
Typ motora: | jednovalec (4T) |
Objem: | 279 ccm |
Max. výkon: | 27.20 k (20.00 kW) / 8250 ot. |
Max. krútiaci moment: | 26 Nm / 6000 ot. |
Kompresný pomer: | 10,5 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 72 x 68,5 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | automatická |
Sekundárny pohon: | variátor |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 256 mm |
Pneu vpredu: | 110/70 16 (52P) |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 256 mm |
Pneu vzadu: | 130/70 16 (61P) |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Suchá hmotnosť: | 161.8 kg |
Výška sedla: | 785 mm |
Rázvor: | 1420 mm |
Dĺžka: | 2100 mm |
Šírka: | 730 mm |
Výška: | 1220 mm |
Svetlá výška: | 136 mm |
Objem nádrže: | 9 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Max. rýchlosť: | 140 km/h |
Spotreba paliva: | 3.1 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 217 km |
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Slovakia. Fotografie: Domino CaCao Juriš.
Pridané: 28.06.2007 Autor: Peter Fischer Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 315308 | Včera: 244945