Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 31.12.2006 Autor: campa
Čitatelia: 23169 [Vaše stroje - Moja motorka]
...koncom osemdesiatych rokov si Harley-Davidson znova upevnil svoje dominantné postavenie na trhu ťažkých motocyklov. Spoločným výsledkom zlepšenej akosti, vhodne volenej reklamy a vyrastajúceho podielu zákazníkov s bielymi golierikmi bol úspech na tomto špecifickom trhu.
V roku 1989 bol model Heritage Softail už piaty rok vo výrobe a pripojili sa k nemu aj modely Tour Glide a Electra Glide Ultra Classic. Takmer po dvadsiatich rokoch malo Milwaukee oblasť veľkých motocyklov znova pod kontrolou..... toľko americká tlač. A ja ho mám doma.
Ano, rok 1984 dal svetu radu HD Softail (mäkký zadok) a v 1988 tu bol aj Softail Springer. Rada FX a FL je návratom ku klasike a je odrazom najlepšieho v nepokojných šesťdesiatych rokoch kde HD kraľoval až po kúpenie spoločnosti firmou AMF ktorá od 1969 až po 1981 dokázala pokaziť meno a kvalitu tejto legende. No a v roku 2000 uzrel svetlo sveta model Softail Deuce.
Ten kto ma pozná vie že som HD chcel asi už od narodenia ale ako 99percent iných som jednoducho naň nemal. Láska ku dvom valcom ma za 31 rokov neopustila. Keď som spokojne chrochtal že mám pekné BT a že HD budem mať tak v 50tke alebo vôbec, sa náhodou objavila možnosť ktorá sa nedala nechať tak. Tak som sa splašil a začal rýchlo predávať BT ktoré oplakávam dodnes a zháňať pôžičku na doloženie nemalej sumy koruniek na vlastného harýka. Pravda je že mojim snom bol a je FLHRSI Road King Custom, ale, pohrdneš Softailom??? HD je HD.
No poporiadku. Deuce, bol novinkou v stánku HD v roku 2000 a bol osadený motorom Twin Cam 88. Tvorcovia ho na výstavách gradujú ako Softail nového milénia. Rozdielom je hlavne pre amíka „moc“ moderný dizajn a 17 palcové zadné kolo obuté v „širokej pneumatike 160/70. Treba si uvedomiť že napríklad Fat Boy mal vzadu pneu MT90-16 a to platilo takmer pre každého harýka. Až v roku 2005 dostal Fat Boy a iné „Softy“ širšie pneu. Zmenou je aj že klasická nádrž Fat Bob bola nahradená napodobeninou nádrží vyrábaných v 20 až 30 rokoch. Je predĺžená ale má napodiv o 4 deci menej ako nádrž u Springera alebo Fat Boya. Zadná časť bola predzvesťou V-Roda a dnes vieme že moderna v zadnom blatníku u Deuce je jeho rodiskom. Taktiež zadné svetlo ktoré je takmer totožné ako u „véroda“. Výfuky „stacked shotgun“ sú komplet prevzaté od Fat Boya. Tie moje majú ale upravené konce.
V roku 1999 po plných 96 rokoch sa v HD rozhodlo že použijú vyvažovací hriadeľ a bol na svete nový motor TWIN CAM 88. Charakteristické vlastnosti motorov Evolution zostávajú, výkon a sila idú hore. 88-čka má ale vyvažováky dva a to platí aj pre vačku. Ako dávnejšie bolo zvykom sú ojnice uložené na spoločnom čape kľukového hriadeľa, ktorý musí byť práve preto vyrobený s echt poctivého materiálu. V roku 2001 sa Deuce ponúka v dvoch verziách. FXSTD ako karburátorová verzia a model FXSTDI ako striekačka. V roku 2003 vstrekovanie EFI strieda ESPFI, ten dáva pozor na správnu teplotu teplotu motora. Tá dá dva kone naviac a sýtič budeš darmo hľadať. Pravdou ale je že amerických novinárov v roku 2000 tento model tak nadchol že pozbieral v tejto šialenej krajine každé ocenenie pre chopper/cruiser aké len v USA bolo. Jedna made in japan na HD ale je. Ak pozrieš pod prevodovku nájdeš dve pérovacie a tlmiace jednotky japonskej značky Showa ktorá má svoje meno aj na prednej časti. Ten môj „čert“ sa narodil v roku 2002, a ešte tento rok brázdil ameriku. Nebol poškodený (jemný ťuk vzadu ale je) a ani búraný.
Deuce sa predával v ČR od roku 2000 za cenu 771 674 Kč a v roku 2002 to bolo 761 000 českých. Najlacnejšie to bolo v roku 2005 a cena podliezla celú radu Softailov, 588 243 Kč. Píšem to preto že už dnes, alebo presnejšie povedané od priebehu roku 2005 model Deuce nenájdeme u predajcov v Európe, ostrovov alebo na juhu. Jednoducho je preč a ponúka sa iba v USA. Prečo, to neviem. Možno pre cenu, veď v 2004 si za 710 985 českých kúpil Heritage Softail a to bola aj cena Deuca. Naozaj nepoznám odpoveď a nenájdete tento model na žiadnej oficiálnej stránke HD mimo USA. Tak či tak, cena Softailov je zhruba u tohto ročníka niekde tesne nad 400.000 SK. Najviac sa ale cení ročník 2003. Asi nie je treba popisovať prečo. Fat Boya zoženieš zhruba tiež za 450 litrov takže smer tu je. Ak teda moc chceš tak...
Motor Twin Cam 88 má 63 koníkov a krútiaci moment 106 Nm pri 3500 otáčkach. Má pri objeme 1449cm3 (zopár áut sa pri vjazde do spoločnej garáže začne krčiť v kúte) 2xOHV/2 rozvod, vŕtanie a zdvih 95.3 x 101.6 a je chladený vzduchom. Kompresný pomer je 8.9:1. V ráme je uchytený samozrejme napevno. Prevodovka má 5 stupňov a radí presne a tuho. Karburátor nesie meno Keihin. Vpredu aj vzadu je 292 mm kotúčová brzda a brzdí ich štvorpiestik. Prevod na zadné kolo obstaráva remeň. Plné zadné koleso má obutú pneu Dunlop 160/70 – 17 a vpredu je krásna „špajlová“ 21-tka rozmeru HD MH 90/21. Ako jediný so Softailov má Deuce cukríkovo perfektnú celochrómovú vidlu. Zadná sada smeroviek je červená, predáva sa ako originál HD doplnok č.68216-00, a predná je dvojvláknová a svieti aj počas nečinnosti. Nádrž má zhruba 20 litrov a 2 litre sú rezerva. Váha je 305 kg a plast tam nenájdete ani jeden. Rázvor činí 1 695 mm. Výška sedla je 696 mm na zemou. Maximálna rýchlosť je cca 175 km/h.
Dám zase trošku novinára: ...modely Softail našli svoje miesto medzi jazdcami hľadajúcich štýlový stroj, ktorý zároveň poskytoval aj trocha ľudského pohodlia. Presne také sú neoklasické cruisery posledných rokov so širokou možnosťou výberu vonkajšej úpravy. Sú to motorky, ktoré vyzerajú ako za starých čias, no fungujú ako súčasné...
Ja som pojazdil v lete hlavne Smrťákov Fat Boy a ten bol striekačka a po úprave managmentu. Mal v sebe Dynojet Power comander II. Trošku rozdiel. Môj Deuce je viac klasika a má karbec. Okolo 1000km som na Softailoch najazdil, tak to skúsim popísať. Ono Softail sa ovláda dobre a čert má pre zadnú sedemnástku lepšie jazdné vlastnosti. Motor naozaj ide ako kladivo na čarodejnice a ten kto to neskúsil to nechápe. Ja môžem povedať že JPN motor a HD 88 je rozdiel. Je to originál. Nie je to žiadna olejnička a nemá ani veľké vibrácie. Dokonca môžem povedať že VTX 1300 mala viac trasu ako HD. VTX 1800 ani neporovnávam, to je iná drtička na ľadvinové kamene. Ten kompresný pomer cítiť už pri štarte, motor až odfukuje. Má inak aj po zohriatí tendenciu skapať (dlho sa zohrieva alebo +4 mu nerobia dobre) a štartovanie je na môj palec trocha ďaleko a prekáža tam aj prepínač On/Off motora. Nechápem prečo to nie je opačne. Hneď pod plynom na ľavo je vrtuľka ktorá funguje ako tempomat. Zatiahneš a plyn ostáva na poslednej polohe. Ovládanie smeroviek chce tiež čas, je to ako u BMW. Na pravo pravá smerovka, na ľavej strane ľavá smerovka. Podržíš obe, zapnú sa výstražné. Plusom ale je že ak necháš smerovku zapnutú pri jazde tak sa zhruba po 30 sekundách deaktivuje sama. Ak ale stojíš na semafore tak ide. Kontrolka zapnutých smeroviek je pod tachometrom a nestačí len sklopiť zrak ale je nutné skloniť hlavu. To odvádza pozornosť tak ten „automat“ ma potešil. Sedí sa hlboko a pohodlne, a v rukách rajd nie je moc na široko. Ono na prvom stretnutí sedadlo vo mne vyvolalo dojem že teba móóóój hneď vymením. Ale hneď po prvej jazde som pochopil že asi sa tak nestane. Je vhodne tvarované ku sklonu rajdu a predkopnutým nohám. Výborne tlmenie je masáž na prdel. Spolujazdec ma netrápi lebo ho nemám a mať nebudem, ale je tam zas jeden doplnok, originálna opierka HD 51144-02. Spojka je hutná a motor má maximum výkonu hneď k dispozícii. Brzdenie je ok a kombinácia oboch kotúčov brzdí moc dobre. Samozrejme že to nie je ako na BTečku ale k R1kám to ani nemôžeme porovnávať. Váha nie je pri jazde cítiť a parkovanie nie je problém. Najviac ma „potešila“ amatérska montáž predného blatníkového deflektoru (chrome front fender extension 59664-03) Ten, niekto namontoval na prednú časť blatníka namiesto dozadu k motoru nech ho nezahadzuje bordelom. Američania, ach jaj. Osobnú pozornosť treba venovať tankovaniu. Otvor je na pravej strane. Na ľavej je ukazovateľ paliva. Naša tankovacia pištoľ je na otvor v nádrži široká. Ak len priložíš a začneš tankovať zaručujem kompletné krstenie hádečka naturalom 95. Jednoducho povedané, tankuje sa zle a dosť blbo. Uzáver sa samozrejme nedá uzamknúť. Možnosťou je originálny uzamykateľný uzáver na nádrž HD62803-97A. Pri jazde netreba zabudnúť že tachometer je v MPH. Svetlá svietia automaticky, narvať tam jednotku a ide sa.
Ak od malička snívate o HD nemôžete reálne popísať bez emócií pocit v tej gebule pod helmou. Už len to že sa ráno zobudíš a povieš si: ...já mám Harley Davidson, nasadnem a idem...ti spôsobuje opitosť. Ale skúsim to. Vedenie je klasické chopprovité, to znamená že vpredu je 21. Otáčanie na malom priestore nie je problém a keď to porovnám tak lepšie ako u VTX. Volusia bola v tomto dobrá. Ale bola aj ľahšia. Pomalá jazda je kontrolovateľná a práca na spojke chce silu. Doplnkové zrkadlá mám pri jazde moc nízko a zavadzajú rukám. Trochu chaosím pri smerovkách a hlavne doprava keď pridávam a mám aj ukazovať. Lepšie je to realizovať skôr . Sem tam som namiesto blik blik robil tu tút. Predok sa ponára viac ako som čakal ale nie nadoraz. To dáva pocit nie moc účinného brzdenia prednou. Zase zadok sa dávkuje dobre a brzdenie oboma je viac ako dobré. Povera že HD nebrzdí je blbosť. Pre mňa, notorického používača prednej brzdy, to znamená začať brzdiť aj zadnou. No naučím sa. Čo už. Svetlá výška je celkom na choppra hore tak náklon tam bude dobrý. Ten som ale k stúpačkám neskúšal v tejto zime. Tak či tak som mu v pár zákrutách dal tak 80mph čo dalo udivený pohľad šoférov obiehajúcich áut. Zatiaľ nepoznám úplne chovanie čerta, a aj keď som po vianociach niečo pojazdil nemohol som mu dať naplno zabrať. Ale to príde.
A teraz redaktor časopisov Cycle News a Big Bike, Tod Rafferty : ...motocykle zostávajú jedným z najskvelejších produktov priemyselnej revolúcie a sám Harley Davidson je vari najreprezentatívnejším strojom v dejinách sveta motorov. Korene pocitu slobody na motocykli ešte stále vidieť v profile veľkých vidlicových dvojvalcov z Milwaukee. Hnať si to za ranného úsvitu po ceste, pod vami to buráca, idete v ústrety vetru a nespútanej krajine plnej možností, všade zvuk trepotajúcej sa kože a vôňa cesty... (...ten kto si k tomu predstavil pruhovanú zástavu a tam pár hviezd, hneď na to si ovracal modem pod PC, sa ospravedlňujem)
Na prvom pocite sa síce nedá stavať ale nedá ti to hrubé spracovanie detailov pokoj. Neberte to ako zlé, len je to všetko také masívne a žiadna šetrnosť materiálom. Odmontuj predok, roztav, a máš 4ks kolies na auto. Je niekoľko častí chromu ktoré síce stráca svoju kvalitu, napríklad opierka, alebo môže vadiť tvrdosť a malá elascicita stúpačiek. Nevadííííííííííí. Ale za vrchol blbosti považujem montáž pravej stúpačky pre spolujazdca medzi výfukové potrubia. Tá sa nedá poriadne zavrieť a ak aj áno tak jedine oprieť o výfuk. Je gumenná.
Zlé je aj to že ak máš stojan vonku, narveš jednotku, tak to ide. Nezhasne ako u japonca. Treba si dať na stojan pozor. Všetko je inak okolo pravá nefalšovaná americká oceľ a na ničom sa nešetrilo. Mám pocit že ak to raz neubrzdím a narazím do Tica pred sebou tak ho prerežem napoly. Jednoducho zvládne drsné zaobchádzanie. Vtom je Harley Harleyom. Ako keď si predstavíš Tatru 613 r.v.1983 a k tomu postav Accent. Kto aspoň raz trieskal po blatníku Tatry kladivom, vie čo mám na mysli.
Len základný katalóg Genuine HD accessories má 758 strán, mám načo šetriť a čo dorábať. Plánom je lak v perleťovej bielej a úprava motora na 103cc / 1690CC v originálnom prevedení Screamin Eagle. Ono to ale chce čas.
Všetka vďaka ale padá na moju „sestru“ – quadracer, bez neho HD nemám ani náhodou. Tak ako osem rokov dozadu pri kúpe XX som sa aj teraz mohol spoľahnúť len na neho. Vieš, sestra moja, že na to nezabudnem čo žiť budem.
Na záver popisu budem citovať Ralpha „Sonnyho“ Bargera, zakladateľa Hells Angels : ...přemýšlel jsem o tom, jak moc potřebuju otevřenou silnici, pevný řidítka, solidní sedlo a ženskou, která by sem mně chtěla držet při tý dlouhý kodrcavý jízdě. Mé myšlenky přehlušily řev dvou set harleyu ženoucích se Alpami. Vím, že jsem za svou svobodu zaplatil strašnou cenu. Strastiplná cesta mě vedla až ke zjištění, že pochopit vlastní srdce znamená pochopit zlo, který v něm číha. Neumím se schovávat za náboženský tradice a povrchní hrdiny. Není možný se zcela oprostit od lidský krutosti. Jako bojovníci musíte poznat bolest a smutek - stejně jako radost a samotu. Tato slova píšu pro ty, kteří touží jezdit navěky...
Servis nebude problémom ak si zoženieš inchové náradie. Louis ho má bežne. Keďže sa na motore a prevodovke materiálom nešetrilo, tak nehrozí žiadna katastrofa. Jedine čo si treba pamätať je, že ak mu budeš za studena nakladať odíde tesnenie pod válcom. Motor treba poriadne zohriať pred každou jazdou. Ale mám pocit že to platí pre každú motorku. Keďže je pérovanie japonské, problém u Showy nie je. Mohutné diely motora a v prevodovke toho naozaj vydržia dosť tak netreba mať strach. Ak chceš poladiť karburátor tak sa treba orientovať na továrenský kit. Ono ale nemusí to pomôcť, ako povedal môj pražský kamarát Luboš ( otec je v Hells Angels Bohemia), dáš tam karbec Screamin Eagle a nič sa nezmení.
Výmena oleja je naplánovaná na každých 8.000 km vrátane filtra. Sviečku meň v každej sezóne. Jednoducho tie staré v zime zahoď a daj tam nové. Doporučujem Iridiové. U oleja ale treba dodržať hustejší pomer, dobrý je Screamin Eagle SYN 3 SAE 20W50. Zopár chalanov tvrdí že je to olej STP, tak tam treba hľadať náhradu. Inak HD olej sa kúpiť dá aj na Slovensku a za rozumnú cenu.
Filter oleja | 63731-99 |
Filter vzduchu | 29461-99 |
Sviečka SE | 32320-91 |
Fajka a kábel SE | 32095-98 |
Brzdové obloženie | 44063-83C |
Remeň | 40130-03 |
Spojka/Kit | 37802-98B |
Predné svetlo | 8 000Kč |
Piest | 3 500Kč |
Páčka spojky | 500Kč |
Páčka brzdy | 500Kč |
Smerovka | 1 600Kč |
Vzduchový Filter | 1 800Kč |
Ak končí označenie „I“ tak je model ktorý má striekačku. Dnes už každý softail.
New Radical Paint Set – LUCKY BLUE | 95704-04BNK |
Three spoke Custom wheel 21 | 44556-03 front |
Three spoke Custom wheel 17 | 44566-03 rear |
Solo exotic seat warior | 52537-03 |
Script swingarm axle cover kit | 48109-03 |
Chrome front Caliper kit | 44395-00 |
Detonator Floating brake Rotor | 44856-02 |
Detonator billet sprocket | 40455-02 |
Fat Handlebar for Softail Deuce | 56422-02A |
Domed Billet Style Mirrors | 91519-99 |
Chrome Front Turn Signal Mount Kit | 68266-03 |
Chrome Clutch Bracket and cylinder reservoir kit | 45284-99 |
Chrome switch hausing kit | 70222-96 |
Wide Band billet Collection-Hand grips | 56450-00A |
Wide Band billet Collection-Foot pegs | 50986-99 |
Wide Band billet Collection-Shifter Pegs | 49256-99 |
Chrome Bullet Front Spoiler | 57006-03 |
Finned Headbolt Bridge | 43859-00 |
Slotted Collection Derby Cover | 25345-01 |
Slotted Collection Timer Cover | 32102-01 |
Billet Style Shift lever | 34539-00 |
Polished Stainless Steel shift linkage-twisted | 33817-98A |
Chrome forward control brackets | 33920-00 |
Chrome Plated swingram | 48442-00 |
Shortee chrome upper belt guard | 60610-02 |
Chrome lower belt Guard | 60316-00A |
Auxililiary Brake Light/turn signal conversion kit | 68216-00 |
Chrome licence plate Mount | 59720-01A |
www.harley-davidson.com | oficiálna stránka HD |
www.hdrentals.com | ofic požičovňa HD |
www.hog.com | to netreba popisovať |
www.harley.cz | super HD stránka kamoša Slasha |
www.szeneshop.com | séria kníh o HD a kopa iného |
www.speed-point.com | špeciálne kľúče pre HD |
www.hd-konz.de | kit pre Twin Cam 88 na 1730ccm |
www.gr-sohn.com | HD-150PS a 185Nm |
www.performancemachine.com | jeden s mnoha, ale dobrej.... |
www.thunderbike.de | ...tiež nedaľeko. |
www.bad-boy-choppers.com | fashion |
www.666.cz | fashion |
www.hd-clothes.de | orig fashion |
www.mdnengineering.com | rukoväte |
www.kramermis.de a www.torquemaster.de | kitovanie od EVO až po TC88 |
www.rizoma.com | Talianske doplnky pre HD |
www.h-paradise.it | aj talian to vie |
www.custom-chrome-europe.com | netreba predstavovať |
www.skull-edition.de | skull, skull, kúúúúl...jéééééjé |
...to je asi 0,1% stránok ktoré sú o HD, ostatné si nájdite.
...a to je zatiaľ všetko.
Pridané: 31.12.2006 Autor: campa Zdieľať
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Harley-Davidson |
Model: | FXSTD Softail Deuce |
Rok: | 2002 |
Kategória: | Chopper/Cruiser |
Motor: | |
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1450 ccm |
Max. krútiaci moment: | 106 Nm / 3500 ot. |
Kompresný pomer: | 8.9:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 95.2 x 101.6 mm |
Palivový system: | karburátor(y) |
Chladenie: | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 292 mm |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 292 mm |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Suchá hmotnosť: | 292.7 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 309.6 kg |
Výška sedla: | 719 mm |
Svetlá výška: | 141 mm |
Objem nádrže: | 18.5 l |
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 97919 | Včera: 178508