Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Hodnotenie: (40 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (184)  [Verzia pre tlač] Tlač

Reakcia na článok BEZTRESTNÝ REV v Plus 7 dní

 Zdieľať

Pridané: 29.04.2009 Autor: campa
Čitatelia: 7039 [Novinky - Oznam]

Po prečítaní článku redaktora týždenníku Plus 7 dní ( číslo 18) Martina Guziho som si nemohol pomôcť a dovolil si napísať reakciu na jeho článok.

Keď som si prečítal nadpis, očakával som plnú redaktorskú prácu na tému výfuk na motocykloch. Čakal som porovnanie zákonov, pokutovanie v iných štátoch a riešenia ako by to malo fungovať. Bohužiaľ som sa zase sklamal. Naozaj by som to bral. Veď je to pravda, že viaceré /nie každé/ stroje, nemajú šancu homologizačný limit hluku splniť. No chýba dôvod a skutočnosť ako to naozaj je. Ale poporiadku.

Článok má fázovo nalinajkované zlé miesta. Na začiatku, v strede a na konci. Nechcem to konkretizovať. Jednoducho. Motocykel je zlý. Motorkár je zlý. Tá minca má ale dve strany. Nedá sa uprieť, že pravdou je zloba, ktorá na ceste vládne. Aj tá motocyklová. Sú aj takí užívatelia jednej stopy, ktorí sa správajú na cestách zle, ohrozujú a ničia nie len seba. Ale také percento, a oveľa väčšie, poznáme aj u tých, ktorí krútia volantom.

Pán Guzi, vaša tendencia je účelová a zachádza do extrémov. Treba si odpovedať na otázku, kto je motorkár a ako ho definovať. Váš príklad "zdrogovaný motorkár zabil ženu na prechode" je síce realita, no motorkárska obec tohoto človeka hlboko odsúdila. Ak má niekto peniaze a nevie čo si má kúpiť, následné rozhodnutie padne na super rýchlu KTM – to nikoho motorkárom nespravilo. V Bratislave cez pekný voľný deň vyťahuje motocykel asi 2000 jazdcov. Určitá skupina sa má potrebu naháňať na pezinskej Babe. Ale je ich koľko, 20? Čo ten ostatok?

Medzi bežných motorkárov využívajúcich motocykel na príjemnú turistiku patria aj vzdelaní ľudia, chudobní či bohatí alebo obyčajní fanúšikovia motocyklov. Tí jazdia turistiku, ktorá pre nich znamená cestu oddychu na ceste do Modry na zmrzlinu, prípadne na otočku do Tatier alebo až do Egypta. Ľudia sa pán redaktor, divte sa alebo nie, delia len na zlých a dobrých. A takí sadajú za volant auta, motocykel, kamión i traktor. Postoj že človek na motorke je zlý je viac ako archaický. Len keď vojdem do 100 ročnej „benzínovej“ histórie, vieme, že motorka bol jediný dopravný prostriedok v motorizovanej rodine, automobil bol už pre majetnejších.

Chceme zakázať motocykle? Alebo chceme zmeniť správanie? Momentálne cenové možnosti dávajú príležitosť kúpiť si motocykel skoro každému. Aká je príprava pre začiatočníka? Ako pripravujeme aj deti na bezpečnosť na ceste. A v neposlednom rade, výchova vodiča automobilu, ktorý má byť pripravený, že na ceste jazdia aj motocykle - tá je absolútne nulová. V iných štátoch prebieha kampaň pred začiatkom sezóny, veď motocykel má malú stavbu, ktorú bežne vodič automobilu pri zaraďovaní do pruhu prehliadne a tak ohrozený je práve motocyklista. Tu je práve ten dôvod hlučnejších výfukov. Priznávam sa sám za seba, že po 18 rokoch na cestách som len dvakrát mal motocykel, ktorý používal sériový výfuk a takmer ma to stálo život. Nie je to správne, no to že vás v aute počujú, dáva vám šancu na prežitie – jednoducho vás niekto „neodpálkuje“ pod kolesá iného auta. Priznávam sa aj tomu, že cez slnečný deň na svojom Harley Davidsone používam diaľkové svetlo, lebo sa stane, že aj za takéhoto jasného dňa vás vodič na vedľajšej ceste nezbadá. Som zlý? Nemyslím si. Snažím sa prevádzkovať svoj koníček mototuristiku tak, aby som sa vrátil k rodine.

Pri prvej vete článku som sa pousmial no dám aj ja teda jedno porovnanie. Ak to chceme porovnať – Motocykel vs. Auto, je to ako byť osobne na finále ligy Majstrov vs pozerať tento futbal v televízii. A teraz bez poézie. Vnímanie a vôňa kraja, cez ktorý prechádzate je niečo iné ako sedieť za volantom. Pritom to chce aj fyzickú námahu, čo pri aute nepotrebujete. Motocykel sa ovláda celým telom a chce plné sústredenie. To radí aj tých, ktorí nepoužívajú závodné stroje, medzi športovcov.

Čo teda robiť? Namiesto hanenia skúsme poukázať na problém jednoznačne a nie tak nepresne ako vy na 60 strane. Treba selektovať, nehádzať všetkých do jedného vreca. Taktiež treba poukazovať aj na to iné, čo motorkárska obec vykonáva. Organizovanie akcií pre deti, zbierku a pomoc detskej onkológii alebo pravidelné darovanie krvi, ktoré funguje naozaj dlho. Musíme sa pozrieť aj na to, prečo sa na Pezinskej Babe porušujú zákony. Nie je to ospravedlnenie, no tento štát neumožnil majiteľom športových motocyklov využitie akéhokoľvek závodného areálu, prípadne poloprofesionálnu dráhu. Takto im ostáva navštíviť len Brno alebo Maďarsko. Postoj "tak nech nejazdia" tu ale neobstojí. Aj pomer predaných motocyklov proti nehodám na nich je značne menší ako je to u automobilov.

Preto sa vlastne pýtam, prečo ta nenávisť proti všetkým "motorkárom"? Nie je tá zaujatosť niekde v nás? Alebo je naozaj náš štát tak na tom mentálne zle, že máme čo doháňať proti Francúzku, Taliansku alebo Anglicku čo do motocyklového povedomia? Do svedomia si musia majitelia motocyklov vstúpiť, ale to aj vodiči automobilov a dokonca aj bežní ľudia. Inak sa dostaneme do kruhu obvinení a ukazovania prstom na tých druhých.

Tento otvorený list je určený na zverejnenie vo verejných motocyklových portálov motocykel.sk a motoride.sk, pre časopis Motomagazín a týždenník PLUS 7 dní. Za uverejnenie ďakujeme.

Dušan Campa Lysák - Autor pracuje ako motocyklový redaktor časopisu MOTOMAGAZÍN.

Poznámka od Tomáša Hajducha (Awia)

S Campom sme sa na túto tému asi nikdy nebavili a predsa s ním absolútne súhlasím takmer v každej vete a niektoré myšlienky som mu dokonca dnes povedal do telefónu, a to predtým ako som si toto prečítal. Aby som to však nenaťahoval...

Práve tento týždeň sme aj s Peter Fischer-om (nezávisle na sebe) posielali podobné listy pánovi Novotnému z natankuj.sme.sk, kde vyšla podobná reportáž. Pravdepodobne je to dobou, v ktorej žijeme, kde už pre objektívne spravodajstvo nie je miesto a číta sa len to čo šokuje. To sa možno týmto redaktorom podarilo a samozrejme aj pobúriť masy ukrivdených vodičov automobilov. Na mieste je však otázka, či je to naozaj tak.

Magor je človek a je jedno či sadne do auta, traktora, autobusu alebo na motorku, keď svojou arogantnou a bezohľadnou jazdou ohrozuje ostatných. Naozaj na cestách potrebujeme viac agresivity, ktorú títo "novinári" svojím "objektívnym" pohľadom rozdúchavajú?

Ja som presvedčený, že na našich cestách chýba iba viac tolerancie navzájom a nemám na mysli tolerovanie dopravných priestupkov!

Tomáš Tomáš Hajduch - Awia Hajduch - šéfredaktor motoride.sk


Pridané: 29.04.2009 Autor: campa Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (40 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (184)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 173183 | Včera: 229456