Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Hodnotenie: (18 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (42)  [Verzia pre tlač] Tlač

Test motocyklového Bluetooth handsfree Cardo Scala Rider

 Zdieľať

Pridané: 01.11.2006 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 11644 [Testy a predstavenia - Doplnky]

Dnes, keď je telefonovanie neoddeliteľnou súčasťou našich životov, poteší akákoľvek drobnosť, ktorá oslobodí ruky od držania telefónu. Najmä v premávke je to uľahčujúca a v podstate jediná legálna záležitosť.

Pre bežné používanie v aute úplne postačuje obyčajné drôtové handsfree za pár stoviek. My motorkári to máme ťažšie, lebo takéto handsfree je v prilbe takmer nepoužiteľné, o trčiacom kábli nehovoriac. Našťastie existuje bezdrôtová technológia Bluetooth, ktorá je pre nás, čo máme prilby na hlavách a rukavice na rukách, priam stvorená.

Otázku telefonovania na motorke počas jazdy, resp. bez skladania prilby a rukavíc, elegantne rieši výrobok americkej spoločnosti Cardo s názvom Scala Rider. Od bežných Bluetooth zariadení sa líši tým, že je prispôsobený na užívanie v prilbe (aj za zhoršeného počasia) a na ovládanie v rukaviciach.

Balenie, komponenty a montáž

Spotrebiteľské balenie Scala Rideru obsahuje Bluetooth jednotku, pevnú stanicu (konzolu), nabíjačku, medzikus na prípadné vyplnenie medzery pri prilbách s hrubou stenou, menší kryt mikrofónu (väčší je už priamo na mikrofóne), imbusový kľúč, suchý zips na prípadné uchytenie slúchadla mimo čalúnenia, neoprénové puzdro na Bluetooth jednotku a ľahko pochopiteľný návod v češtine, angličtine aj na Mini-CD.

 Spotrebiteľské balenie Cardo Scala Rideru
Spotrebiteľské balenie Cardo Scala Rideru

Aby bol Scala Rider pre motorkára čo najpraktickejší, má oproti bežným Bluetooth handsfree aj svoje ďalšie špecifiká. Samotná Bluetooth jednotka je oddeliteľná od pevnej stanice (konzoly), ktorá je prichytená na prilbe. To má viacero logických dôvodov – nemusí byť na prilbe keď tá ostáva v/pri motorke, nemusí byť vystavená veľmi nepriaznivému počasiu a netreba vláčiť celú prilbu k zásuvke, keď treba jednotku nabiť.

 Bluetooth jednotka zasunutá v konzole, vľavo mikrofón, vpravo slúchadlo
Bluetooth jednotka zasunutá v konzole, vľavo mikrofón, vpravo slúchadlo

Samotná konzola pozostáva s plošinky na nasunutie Bluetooth jednotky, z mikrofónu na pevnej tvarovateľnej tyčinke a zo slúchadla. Na prilbu sa prichytáva z ľavej strany (logické – pravá ruka počas jazdy nie je voľná) pomocou dvoch čeľustí, ktoré sa sťahujú dvoma skrutkami. To znamená, že prilba nepotrebuje žiadne úpravy a na uchytenie nie je potrebné žiadne lepidlo či suchý zips. Opačným postupom sa dá konzola ľahko odmontovať bez toho, aby na prilbe ostali akékoľvek viditeľné znaky.

 Scala Rider uchytený na prilbe
Scala Rider uchytený na prilbe

Konzolu je možné namontovať v podstate na akúkoľvek prilbu (aj otvorené či vyklápačky). Jedna čeľusť ide z vonkajšej strany prilby, druhá sa zasúva medzi stenu prilby a vnútorné čalúnenie. Táto časť montáže vyžaduje trochu opatrnosti a trpezlivosti, aby sa čeľusť podarilo zasunúť pod čalúnenie dostatočne a zároveň aby sa toto čalúnenie nepoškodilo. V prípade, že by čeľuste nebolo možné dostatočne dotiahnuť, treba použiť dodávaný medzikus, ktorý vzniknutú medzeru vyplní. Výsledok by mal byť taký, aký sa podaril mne, teda konzolou by sa nemalo dať pohnúť. Potom stačí správne nastaviť umiestnenie mikrofónu (mal by byť pri kútiku úst, nie priamo pred nimi) a umiestniť slúchadlo. To má z jednej strany suchý zips, ktorý dobre drží na vnútornom čalúnení prilby. Výrobca pre každý prípad dodáva aj druhú časť suchého zipsu, ktorá sa dá kamkoľvek nalepiť.

 Umiestnenie mikrofónu a slúchadla v prilbe
Umiestnenie mikrofónu a slúchadla v prilbe

 Konzola bez Bluetooth jednotky, neoprénové puzdro
Konzola bez Bluetooth jednotky, neoprénové puzdro

Prax a funkcie

Po montáži stačí zapnúť Bluetooth na svojom telefóne, dať Scala Rider do režimu v ktorom je vyhľadávaný a telefón nechať hľadať. Toto párovanie by malo trvať len niekoľko sekúnd a pre väčšinu telefónov je trvalé, teda telefón aj Scala Rider sa budú pamätať navzájom. Po napárovaní jednotka iba informatívne blikne každé tri sekundy (je v pohotovosti).

Samotná Bluetooth jednotka je celá pogumovaná a výrobca sľubuje, že je odolná aj voči zhoršenému počasiu a teda dá sa použiť aj na snežnom skútri či štvorkolke. Keďže sme boli obdarení krásne jasnou a teplou motorkárskou jeseňou, nemal som možnosť túto odolnosť otestovať v prirodzených podmienkach. Ale vzhľadom na to, že kvalita spracovania všetkých častí je vysoká (made in USA), dá sa tejto odolnosti veriť.

Na Bluetooth jednotke sa nachádzajú štyri tlačidlá, ktoré, ako som spomínal, sú prispôsobené na ovládanie v rukaviciach. To znamená, že sú dosť veľké, vystúpené a oddelené prepážkami. Po jednom dni používania sa na nich dá zvyknúť natoľko, že sa dajú stláčať už naisto. Hlavné a zároveň najväčšie tlačidlo sa nachádza pri špicatejšej časti jednotky a výrobca ho nazval Ctrl. Ním sa celá jednotka zapína/vypína alebo prijíma hovor. Tlačidlo vedľa neho je oddelené prepážkou a v návode je nazvané ako RR. Ním sa ukončuje alebo odmieta hovor a vytáča naposledy volané číslo. Na zadnej strane (pri oblejšom konci) sú dve tlačidlá na zvýšenie a zníženie hlasitosti slúchadla. Medzi nimi je vstup pre nabíjačku, ktorý má silikónovú záslepku. Tú výrobca odporúča mať vždy zasunutú, aby nedošlo ku vniknutiu vody či prachu. Stlačenie potrebného tlačidla vyžaduje trošku vyšší tlak (okrem hlavného tlačidla Ctrl), čo je pre použitie na motorke výhodou, aby nedochádzalo k omylom či nechceným stlačeniam.

Scala Rider však disponuje funkciami, ktoré užívateľa takmer úplne odbremenia od akéhokoľvek stláčania tlačidiel. Napríklad:

V praxi to znamená, že Scala Rider nastavuje hlasitosť slúchadla a citlivosť mikrofónu na základe okolitého hluku. Senzor je umiestnený v mikrofóne a svoju úlohu plní dokonale. Tlačidlá ovládajúce hlasitosť na Bluetooth jednotke slúžia iba na nastavenie základnej hlasitosti, ktorá sa po zvýšení okolitého hluku automaticky tiež zvýši. To sa cení hlavne počas jazdy (striedajúce sa vyššie/nižšie rýchlosti), ale aj pri zastavení (v blízkosti stavby, diaľnice, v lese...), lebo vždy je nastavená tá správna hlasitosť. Neprídeš o ušný bubienok ak zastavíš v tichom lese a nebudeš musieť ťukať do tlačidiel pri zastavení na diaľnici, kde ťa obiehajú kamióny. Človek na druhom konci ťa bude zároveň dobre počuť. Lepšie povedané bude ťa určite počuť. Kvalita hlasu odchádzajúceho zo Scala Rideru je nižšia než pri hovore priamo cez telefón. Predpokladám, že to je dané principiálne prenosom medzi Bluetoothom a telefónom. Hlasitosť slúchadla je však za každých okolností optimálna a kvalita hlasu na nerozoznanie od slúchadla priamo v telefóne.

Funkcia vytáčania hlasom funguje rovnako ako na každom telefóne, ktorý ňou disponuje. Ak by náhodou telefón nereagoval na niektoré nahovorené mená (ako sa to stalo mne), stačí ich znova nahovoriť do pamäti telefónu cez Scala Rider. Potom ich určite zachytí, ale zase ich nerozozná samotný telefón bez použitia Scala Rideru.

Prijatie prichádzajúceho hovoru hlasom je geniálna vec. Znamená to, že pri zvonení môžeš hovor dvihnúť akýmkoľvek hlasovým povelom, napríklad „áno“, „sakra“ alebo čo sám uznáš za vhodné. Tento povel sa neukladá do žiadnej pamäte, len musí byť povedaný dostatočne hlasno, čo je dobrá ochrana pred nechcených dvihnutím hovoru (mohol by ho dvihnúť kolega s ladenými výfukmi, okoloidúci kamión, vietor...). Ukončenie hovoru z tvojej strany môže byť vykonané iba tlačidlom RR na Bluetooth jednotke. Ak hovor ukončí človek na druhej strane, nemusíš robiť nič.

Scala Rider upevnený na prilbe nijako nebráni pohybu hlavy a nie je ho počas jazdy cítiť. Na mojom Varadere sa dá vybaviť hovor do rýchlosti 100 km/h, vo vyšších rýchlostiach už je to menej pohodlné a navyše aj menej bezpečné. Na nekapotovanej motorke, kde viac fúka, a ktorá má aj nejaké tie ladené laufy, to ide s kvalitou telefonovania samozrejme dole. Stačí však spomaliť alebo zastaviť pri krajnici a môžeš kecať de luxe. Tóny tlačidiel svojho telefónu klasicky počuješ cez slúchadlo, zároveň všetky stlačenia tlačidiel na Bluetooth jednotke sú sprevádzané krátkymi tónmi. Tón sa spustí aj pri vypnutí či zapnutí jednotky.

Dosah Scala Rideru je 10 metrov vzdušnou čiarou bez prekážok. Ak máš telefón v bunde alebo v nohaviciach, táto vzdialenosť je logicky neprekročiteľná a ak ho máš v motorke, tak pri odchode od nej aj tak zvyčajne dávaš dole prilbu. Možno tak akurát pri platení na pumpe s prilbou na hlave sa dá na tento dosah zabudnúť, ale telefón sa so Scala Riderom po návrate do dosahu automaticky znova spojí.

Výrobca udáva, že batéria vydrží 7 hodín hovoru alebo 7 dní pohotovosti. Pravdupovediac, 7 hodín hovoru som netestoval, ale v pohotovosti mi Scala Rider vydržal 9 dní (telefón však väčšinou nebol v dosahu). V návode je písané, že pred plánovaným nevyužívaním (napr. na noc) sa má Scala Rider vypnúť. V zmiešanej prevádzke s vypínaním na noc si viem predstaviť výdrž batérie asi 5 – 10 dní (samozrejme záleží od rozsahu telefonovania).

Americký výrobca na svojej stránke píše, že ako príplatkové príslušenstvo dodáva aj FM rádio a diaľkový ovládač. Toto sa však momentálne ku nám nedováža. Počúvanie rádia cez jedno slúchadlo môže byť otrava, ale diaľkový ovládač, ktorý sa umiestňuje k ľavej rukoväti môže byť dobrá vec. V súčasnosti k Scala Rideru nie je k dispozícii ani nabíjačka s koncovkou do 12 V zásuvky, ale dovozca túto vec práve rieši. Dúfam, že sa to podarí dotiahnuť do úspešného konca, lebo na dlhých cestách či dovolenkách nie je 220 V zásuvka vždy k dispozícii, nehovoriac o tom, že podľa zákona schválnosti sa batéria vybije práve keď to najmenej potrebuješ kdesi na ceste.

Konkurencia

Podľa mojich informácií podobné prídavné handsfree zariadenie určené pre motorkárov vyrába iba Motorola, avšak má slabšie parametre, vyššiu cenu a na prilbu sa lepí, teda zanecháva stopy po demontáži. Vyrábajú sa samozrejme aj prilby so zabudovaným Bluetooth, ich cena však v každom prípade ďaleko prevyšuje sumu 10 000 Sk.

Záver

Scala Rider elegantne rieši nepraktické zhadzovanie prilby, rukavíc a vyťahovanie telefónu kdesi na krajnici. Aj keď radosť z jazdy na motorke a telefonovanie nejdú dokopy, stačí zastaviť pri krajnici a v pohode vybaviť telefonát. Toto zariadenie má bezkonkurenčné funkcie a čo je najlepšie, tie aj fungujú tak, ako výrobca sľubuje. Maličký nedostatok vidím iba v kvalite odchádzajúceho signálu. Otázne je, koľko telefonátov za deň, resp. počas jazdy na motorke musíš vybaviť, aby si Scala Rider využíval dostatočne. Osobne si myslím, že tento výrobok bude oveľa užitočnejší tým, ktorí potrebujú byť stále v dosahu alebo tým, ktorí často telefonujú, teda obchodníkom či manažérom. Im pravdepodobne ani nebude prekážať cena, ktorá je 4 379 Sk.

Cena pre registrovaných úžívateľov Motoride klubu je 3 570 Sk. Stačí pri kúpe v predajni povedať svoj login.

Plusy a mínusy:

spracovanie, funkcie, ovládanie, výborná hlasitosť a kvalita hlasu v slúchadle cena, znížená kvalita hlasu odchádzajúceho zo Scala Rideru, komplikácie pri vytáčaní hlasom

Technické parametre

Technológia: kompatibilná s Bluetooth ver. 1.2
Maximálny výkon vysielača: 2,5 dbm
Maximálna vzdialenosť od telefónu: 10 m voľným vzduchom
Maximálna dĺžka hovoru: 7 hodín
Pohotovostná doba: 1 týždeň
Obvyklá dĺžka nabíjania: 3 hodiny
Batéria: Lithium Polymer
Hmotnosť: 34 g

Scala Rider na test poskytla Commerce, a. s., myPDA.sk

Pridané: 01.11.2006 Autor: Peter Fischer Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (18 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (42)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 66477 | Včera: 241388