[Testy a predstavenia - Test]
Po dvoch rokoch sa vraciam do Chorvátska, aby som na miestnych šotolinách otestoval najnovšie adventúry od KTM. 790 je novinka, ktorá nevídaným spôsobom rozvírila vody v segmente. A verte mi osedlať ju je zážitok.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Martin Matula, Tomáš Hajduch - Awia
Video: Miro Lacko
Na túto mašinku som sa od čias predstavenia konceptu veľmi tešil, to dobre viete. Veď už vo februári som vám predstavil jeden z prvých kúskov, ktoré dorazili na Slovensko a hneď som ju aj vyskúšal: Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019 na Slovensku. To už som ale vedel, že bude príležitosť si ich vyskúšať obe na Balkáne a to pod vedením Rally jazdca ako sprievodcu.
17.05.2019 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 13854 [Bleskovky - Novinky]
Dlho očakávaná oranžová adventúra je tu a my sme na nej jazdili v chorvátskom raji nekončiacich šotolín a aj na ceste. Ešte pred kompletným testom vám prinášame prvé dojmy
No a to som v tom čase ešte nevedel, že príde aj ďalšia pozvánka a to na mega akciu KTM Adventure Rally 2019 v Bosne, kde som osedlal štandardnú verziu, obul pneu TKC80 a jazdil s legendami ako Chris Birch, Laia Sanz, Giovanni Sala, Adam Riemann či Joachim Sauer. Nakoniec z tejto akcie vznikla super reportáž aj so sériou video reportáží z každého dňa.
22.06.2019 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 11581 [Mototuristika - Európa - Moto-akcia]
Cesta domov - Natankované, nabalené, ideme domov.
Takže skúseností s touto dvojicou strojov mám neúrekom. Z terénu, z cesty, z turistiky, viac ako 3000 km na ceste do a z Bosny + lietanie po chorvátskych šotolinách... Napísané toho bolo dosť o čom tieto motorky sú, ich dizajnové špecifiká. Kto nevidel odporúčam začať tu - v tomto článku a dvoch videách sa dozvieš všetko: Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019 na Slovensku
Zoberiem to pekne stručne a napriamo. KTM 1090 / 1290 Adv R sú super mašinky, ale vychádzajú zo základu motorky postavenej na cestu. Zvládajú v teréne neskutočné veci vďaka podvozku, ale ergonómiou mi nikdy úplne na 100% nesadli. Okrem toho kto potrebuje 160 koní v teréne že :-)
790 Adventure R na to ide úplne inak, z gruntu postavená motorka ako číry offroad ba dokonca enduro, nízko ťažisko vďaka nádrži, odolné plasty a kryty rukovätí či motora, ale hlavne skvelá ergonómia - trojuholník stupačky, sedlo, rukoväte pre jazdu v stupačkách. Na pocit oveľa, oveľa ľahšia a skvelo ovládateľná motorka. Pre jazdu v teréne, enduro či rýchlu paľbu po šotolinách dnes asi najostrejší stroj v segmente...
V Chorvátsku nás čakali typické šotolinové rýchle pisty. Čoskoro som sa zavesil na nášho sprievodcu, ktorým nebol nik iný ako Lukáš Černý víťaz Intercontinental Rally 2018. S Lukášom sme sa poznali už z minulosti a je to jazdec, ktorého je radosť sledovať. Navyše vždy keď videl že sa ho držím tak upravil tempo a tak sme si to poriadne užívali a sem tam potom trošku čakali na zvyšok partie na križovatkách.
790 Adventure R je neskutočne dobre postavená motorka presne na tento druh terénu. Zapol som si Rally mód a ako prvé hľadal v menu možnosť vypnutia trakčnej kontroly. Chlapci z KTM ma ale ubezpečovali, že to nebude treba, že v Rally móde je to úplne inak. Trakčná tu má 9 stupňov a nastavuje sa rýchlo za jazdy šípkami hode / dole. To je pekné pomyslel som si, ale na konci dňa vždy skončím s trakčnou vypnutou a nebolo to inak ani na KTM 690 Enduro R.
Začal som na piatom stupni trakčnej a nestíhal som sa diviť. V Rally móde má 790 aj inú mapu a je neskutočne ostrá, minimálne otočenie plynu sa pretaví do agresívneho zrýchľovania a zadná pneumatika doslova plače. Trakčnú som preklikal postupne až do jednotky, kde je už vyslovene ako úplne vypnutá a na moje prekvapenie som sa potom vrátil k 5-ke. Ešte nikdy sa mi to nestalo, ale musím povedať že toto je prvá naozaj offroad trakčná kontrola s ktorou sa dá jazdiť. Nijako ma neotravovala a umožňovala parádne dlhé drifty zadného kolesa. Jazdili sme rôznorodé terény vrátane blata, brodov, skál, trávy a šotoliny a bola to paráda. Asi jedine piesok a duny som na tom nevyskúšal a možno len ta by bolo treba ju vypnúť... Kto vie. Netreba si to však pliesť s bežnou trakčnou v ostatných režimoch - tá je určená na cestu a v teréne je nepoužiteľná.
Rozhodne Rally mód vyslovene chválim. V eRku je to štandard a do základnej verzie sa dá dokúpiť. Ale aby som len nechváli tak dám aj kritiku. Rally mód je fajn, ale má len jednú a to agresívnu mapu. Je fajn, že keď si v Rally móde tak nastavenia zostávajú zachované aj po vypnutí kľúča, čo chválim. Avšak ostrá mapa je fakt divoká čo sa ukázalo aj neskôr v Bosne ako problém pretože na týchto terénoch dostáva zadná guma fest zabrať. V Bosne som po 300km zošrotoval zadnú pneu TKC80 a posledný deň som sa musel krotiť a šetriť. Na to je lepšie offroad mapa, ktorá je oveľa kľudnejšia a lepšie dávkovateľná, ale tým pádom som už nemohol použiť Rally mód a musel dookola trakčnú vypínať. Offroad mapa je aj lepšia do technického terénu, do blata a do výjazdov.
Neviem prečo je to stále komplikované, veď jediné čo chcem od motorky ako je táto - je jeden mód (nazvime ho Rally) do ktorého keď vstúpim tak si nastavím čo mi vyhovuje, mapu, trakčnú, režim ABS (každý podľa seba) a nech mi to zostane nastavené. Po návrate na cestu z toho vyskočím do bežného režimu a je to... Svoju kritiku som neskôr v Bosne odovzdal aj Joachimovi Sauerovi, ktorý má na starosti endurá a adventure stroje v KTM. On sám jazdil v offroad móde ale mal trakčnú vypnutú vytiahnutím poistky.
Dosť ale bolo o elektronike. 790 Adventure R je ultimatívna offroad mašina so skvelým podvozkom. Po šotolinách sme lietali často aj nad 100 km/h po neznámom teréne a na to človek musí naozaj motorke a jej podvozku veriť. Vidlica WP Xplor pochádza z ostrých endúr a so zdvihmi 240 mm dokáže požrať všetky nástrahy miestnych terénov. Za celý čas som vidlicu nedostal na dorazy, čo je rozdiel oproti štandardnej verzii, ktorá má jednoduchší nenastaviteľný podvozok WP Apex. Ten som dostal potom neskôr v Bosne na hranicu možností viac krát... Brzdy nemá nejako extra zmysel riešiť, kvalitné a dobre fungujúce, režim offroad s ABS zapnutým iba na predku je do terénu skvelý. Spojka je lanková ale keďže je to anti-hop s assist funkciou tak je tam minimálna ovládacia sila a funguje spoľahlivo.
790 Adventure R je podľa mňa dlho čakanou odpoveďou na poriadny offroad v strednej triede cestovných endúr. Od začiatku navrhnutá do terénu, nízke ťažisko, vyslovene praktický dizajn, jednoduchosť, super podvozok, zábavný točivý motor a k tomu moderná elektronika, LED a farebná prístrojovka.
Skvelá geometria motorky, pocitovo veľmi ľahká a obratná motorka, super postoj v stupačkách, Rally mód a trakčná v ňom, vynikajúci podvozok WP Xplor, odolnosť celej konštrukcie, vymeniteľné plasty (alebo polepy na nich), točivý športový motor, skvelá spotreba | nemožnosť nastaviť palivovú mapu v Rally móde, trochu hlučný motor (mechanické zvuky) |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: 790 Adventure na asfalte a ceste do Bosny, Video reportáže z Bosny, Konkurencia, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Poobede sme presedlali z eRka na štandardnú verziu. Iné delené sedlo, nižšie zdvihy, jednoduchší podvozok bez nastavenia, vyššie turistické plexi, ale celkový dojem skoro rovnaký.
Sedlo je fakt nízko, toto sa KTM podarilo, pretože mnoho ľudí má práve s týmto problém pri Adventure motorkách. Tu jezadný tlmič sklopený dopredu a tak je rám v mieste sedla znížený. Pre mňa čo mám 182 cm mi bolo sedlo v spodnej polohe až nízko. Znovu nejde len o číslo - výška sedla: 850 mm, ale aj o stavbu a štíhlosť motorky, čo rozhoduje ako jazdec dotiahne na zem. Tu je to zvládnuté na jednotku a aj jazdci nižšieho vzrastu sa môžu po tejto motorke s kľudom poobzerať
Je fajn že KTM zachovala možnosť nastavenia výšky sedla a tak som si pred cestou do Bosny sedlo dvihol do hornej polohy a bolo to úplne OK. Inak je štandardná verzia obutá na rovnakých offroad kolesách 21 a 18 palcov čo je super. Kolesá sú bezdušové a v týchto rozmeroch dnes aj turista nájde pneumatiky na každé podmienky, od športových cestných, cez turistické až po offroad štuple alebo dokonca motokrosové gumy.
Keď už sme teda usadený môžeme vyraziť do zákrut. KTM-ka tu má dve silné zbrane: skvelú ovládateľnosť vďaka nízkemu ťažisku a točivý motor hladný po otáčkach. V spojení s quick-shifterom je to vlastne športový bike s ktorým si plne užívam jazdu v zákrutách.
Ako v teréne tak ani na ceste nenáchádzam kritiku na brzdový systém. Najmodernejšie náklonové ABS dodá istotu v krízových situáciách a na bežné brzdenie si jazdec vystačí aj s jedným (dvoma) prstami na páčke. Spojku vďaka quick-shifteru na ceste takmer ani nepoužívam.
95 koní na prvý pohľad nevyzerá ohurujúco, ale tu je to utlmené hlavne kvôli Euro normám a možnosti postaviť 35 kW verziu a takýto výkon majú aj všetci konkurenti. Motor KTM Lc8 (Liquid compact 8 ventil) má svoj charakteristický mechanický zvuk, na ktorý si treba na začiatku zvyknúť. Za jazdy sa mechanické zvuky akoby vytrácajú a v bežných otáčkach kde sa jazdí nevnímam rušivé zvuky a ani vibrácie. Motor hodnotí ako veľmi zábavný, točivý dvojvalec na športovú jazdu – ako inak veď je to KTM – Ready to race mašina.
Tie pravé turistické vlastnosti 790 Adventure som vyskúšal počas týždňa v Bosne. Ako som spomínal dvihol som si sedlo do vyššej polohy a aj s mojou výškou (182 cm) som sedel komfortne. Plexi je tu vyššie turistické, ale na môj vkus je až príliš sklonené k jazdcovi. Ocenil by som keby bolo strmšie a tým pádom ďalej od jazdcovej prilby. Inak ale musím povedať že fungovalo v poriadku, absolvoval som s ním takmer 900 km jazdu až do Bosny a nemusel som ani čistiť plexi na prilbe od mušiek. Na cestu domov som si dal plexi do spodnej polohy, menej vibrovalo, viac sa mi to páčilo ale už sem tam nejaká tá muška našla cestu na moju prilbu. Inak na zmenu polohy plexi potrebuješ jeden torx kľúč (je v náradí pod ľavým podsedlovým plastom) a povoliť jedinú šróbu.
Inak je ochrana jazdca pred dažďom výborná a to aj vďaka jed nádrži v spodnej časti kde kryje nohy. Dažďa som si užíval hodne a bolo to naozaj v pohode. Pohodlie na sedle fajn. Cestu z Bosny som dal na šupu 900 km za jeden deň (od cca 10-21 hod) a nebol som nijako extra rozbitý.
Skvelá vec na tento motorke je spotreba. Ja viem znie to až neuveriteľne keď píšem o KTM, ale verte mi je to tak. Dlhodobý priemer celého tripu do Bosny s diaľnicou na tempomate aj na 160 kmh, hustou premávkou v Bosne a 4 dňami offroad jazdenia bol 4,8 l/100 km. Pri pomalej jazde v hustej premávke som šiel pod 4 litre, na diaľnici okolo 5 pri 130 km/h a keď som šiel trochu rýchlejšie tak sa spotreba „vyštverala“ na 5,5 l/100 km. Dojazd je teda bežne okolo 350 km po rezervu a môže byť aj viac.
Zaujímavosťou je že táto motorka má palivomer ktorý ukazduje len polovicu nádrže a o tú spodnú. Je to tak vyznačené aj na prístrojovke. Je to dané jej tvarom, takže plné „paličky“ na ukazovateli znamenajú že máš pol nádrže a koľko je nad tým o tom nevieš. Preto aj keď natankuješ plnú tak motorka ukazuje dojazd 200+ km. Je to taká drobnosť, z praktického hľadiska nič hrozné, dôležité je vedieť že ti benzín dochádza a vieš to viac ako 200 km.
Z praktických vecí ma potešila 12V zásuvka, pekne som si dobíjal mobil, ktorý som mal aj ako navigáciu keď bolo treba. Tiež som využil odkladací priestor pod pravým podsedlovým plastom veľmi rýchlo dostupný a vošiel mi do neho malý sprej na reťaz zabalený v handričke... Pod plastom na druhej strane je uložené praktické náradie – znovu rýchlo dostupné a všetko potrebné v ňom.
Dobrý bol aj nosič na batožinu, bez problémov som upevnil rolku s batožinou a na ňu ešte ruksak s foto výbavou. Na ceste späť som dokonca odviezol aj dvojicu pneumatík. Bez problémov som si vystačil aj bez bočných kufrov.
Štandardná verzia nie je žiadna „očesaná“ alebo „low-cost“ verzia eRkovej Adventúry. Je to veľmi rozumne postavená motorka so zameraním viac na turistiku. Vynikne nízkym sedlom. Podvozok je asfaltový, ale v Bosne ukázal, že dokáže s prstom v nose lietať aj po miestnych kamenistých pistách často v rýchlostiach 100 km/h+. Rally mód sa dá dokúpiť aj do tejto verzie čo je super. Celkovom tento turista zvládne v teréne bez akýchkoľvek problémov všetko to ako všetci jeho konkurenti. To eRko to posúva v teréne ešte o level vyššie... Na konci Bosniackeho dobrodružstva som vôbec neľutoval že som osedlal štandardnú verziu, lebo som mal možnosť aspoň odhaliť je možnosti...
Rovnaká konštrukcia a kolesá ako R model, pocitovo veľmi ľahká a obratná motorka, nízke sedlo, odolnosť celej konštrukcie, vymeniteľné plasty (alebo polepy na nich), 12V zásuvka, točivý športový motor, skvelá spotreba a dojazd | plexi vibruje a mohlo byť umiestnené strmšie, trochu hlučný motor (mechanické zvuky), nenastaviteľný podvozok |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Foto: | ||
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | KTM | KTM |
Model: | 790 Adventure | 790 Adventure R |
Rok: | 2019 | 2019 |
Novinka: | NOVINKA 2019 | NOVINKA 2019 |
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||
Typ motora: | radový dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) |
Objem: | 799 ccm | 799 ccm |
Max. výkon: | 95.2 k (70.0 kW) / 8000 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 8000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 88 Nm / 6600 ot. | 88 Nm / 6600 ot. |
Kompresný pomer: | 12.7:1 | 12.7:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 88 x 65,7 mm | 88 x 65,7 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 200 mm | 240 mm |
Zdvih vzadu: | 200 mm | 240 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová, 4 piestik | dvojkotúčová, 4 piestik |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 90/90-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 260 mm | 260 mm |
Pneu vzadu: | 150/70-18 | 150/70-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 189 kg | 189 kg |
Výška sedla: | 850 mm | 880 mm |
Rázvor: | 1509 mm | 1528 mm |
Svetlá výška: | 233 mm | 263 mm |
Objem nádrže: | 20 l | 20 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Spotreba paliva: | 4.8 l/100km | 4.8 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 312 km | cca 312 km |
Servisný interval: | 15 000km | 15 000km |
Doplnková výbava: | ||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | za príplatok | za príplatok |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii |
El. Podvozok: | nie | nie |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | |
Quick-shift: | za príplatok | za príplatok |
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | za príplatok |
Vyhrievané sedlo: | za príplatok | za príplatok |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Iná výbava: | USD 43mm WP vidlica nenastaviteľná, vzadu nastv. predpätie | USD 48mm WP vidlica |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Cena 02/2019: 12 099 EUR | Cena 02/2019: 13 099 EUR |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Štandardná verzia 790 Adventure je postavená viac na turistiku a preto v konkurencii proti nej postavím podobné stroje od konkurencie. Tie však často majú aj cestnejšie zamerané menšie kolesá, prípadne aj odlievané namiesto vypletaných. To je prípad BMW F 750 GS a Triumph Tiger 800 XR BMW má okrem toho v 750-tke aj znížený výkon. KTM je so spomínaných najľahšia, má najväčšiu nádrž a výrazne bohatú výbavu. Cenovo ale spolu s Afrikou sú drahšie od BMW a Triumpha.
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | KTM | BMW | Honda | Triumph |
Model: | 790 Adventure | F 750 GS | CRF1000L Africa Twin | Tiger 800 XR |
Rok: | 2019 | 2019 | 2019 | 2019 |
Novinka: | NOVINKA 2019 | |||
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | radový dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | radový trojvalec (4T) |
Objem: | 799 ccm | 853 ccm | 998 ccm | 800 ccm |
Max. výkon: | 95.2 k (70.0 kW) / 8000 ot. | 77.5 k (57.0 kW) / 7500 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 7500 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 9500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 88 Nm / 6600 ot. | 83 Nm / 6000 ot. | 99 Nm / 6000 ot. | 79 Nm / 8050 ot. |
Kompresný pomer: | 12.7:1 | 12,7:1 | 11.3:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 88 x 65,7 mm | 84 x 77 mm | 92 x 75.1 mm | 74 x 61.9 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | SOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 200 mm | 151 mm | 230 mm | 180 mm |
Zdvih vzadu: | 200 mm | 177 mm | 220 mm | 170 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová, 4 piestik | dvoj kotúčová 2 piestik | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 305 mm | 310 mm | 305 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 110/80 R19 | 90/90-R21 | 100/90-ZR19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 260 mm | 265 mm | 256 mm | 255 mm |
Pneu vzadu: | 150/70-18 | 150/70 R17 | 150/70-R18 | 150/70-ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 189 kg | 208 kg | 199 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 224 kg | 230 kg | ||
Výška sedla: | 850 mm | 815 mm | 870 mm | 810 mm |
Rázvor: | 1509 mm | 1559 mm | 1575 mm | 1530 mm |
Dĺžka: | 2255 mm | 2335 mm | 2215 mm | |
Šírka: | 922 mm | 930 mm | 829 mm | |
Výška: | 1350 mm | 1475 mm | 1350 mm | |
Svetlá výška: | 233 mm | 250 mm | ||
Objem nádrže: | 20 l | 15 l | 18.8 l | 19 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 190 km/h | |||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 4.1 s | |||
Spotreba paliva: | 4.8 l/100km | 4.1 l/100km | 5.6 l/100km | 4.7 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 312 km | cca 274 km | cca 251 km | cca 303 km |
Servisný interval: | 15 000km | 10 000km | 12000 km | |
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | |||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | za príplatok | za príplatok | nie | za príplatok |
LED svetlomet: | áno, v sérii | |||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | za príplatok | áno, v sérii | za príplatok |
LED smerovky: | áno, v sérii | |||
El. Podvozok: | nie | za príplatok | nie | |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | |||
Quick-shift: | za príplatok | |||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | |||
Vyhrievané sedlo: | za príplatok | |||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | |||
Iná výbava: | USD 43mm WP vidlica nenastaviteľná, vzadu nastv. predpätie | plne nastaviteľný podvozok | ||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 02/2019: 12 099 EUR | Cena 5/2018: od 9 150 eur | Cena 10/2018: 12 890 eur, príplatok za DCT 1000 eur | Cena 10/2018: 10 650 eur |
790 Adventure R môžeme porovnať s rovnakými resp vyššími modelmi konkurencie + som pridal terénne zameranú Yamaha Ténéré 700. KTM vynikne hmotnosťou, zdvihmi či veľkosťou nádrže a bohatosťou výbavy. Jedine BMW zo spomínaných nemá nastaviteľný podvozok. Africa Twin vo verzii Adventure Sports vytŕča ako veľký cestovateľ - mohutná a vysokánska motorka s možnosťou automatu. Triumph Tiger 800 XC ponúka trojvalec a nastaviteľný podvozok WP. No a Yamaha Ténéré 700 to je zaujímavá motorka do terénu za naozaj zaujímavú cenu.
Foto: | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | KTM | BMW | Honda | Triumph | Yamaha |
Model: | 790 Adventure R | F 850 GS | CRF1000L Africa Twin Adventure Sports | Tiger 800 XC | Ténéré 700 |
Rok: | 2019 | 2019 | 2019 | 2019 | 2019 |
Novinka: | NOVINKA 2019 | NOVINKA 2019 | |||
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | |||||
Typ motora: | radový dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | radový trojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) |
Objem: | 799 ccm | 853 ccm | 998 ccm | 800 ccm | 689 ccm |
Max. výkon: | 95.2 k (70.0 kW) / 8000 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 8250 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 7500 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 9500 ot. | 73.4 k (54.0 kW) / 9000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 88 Nm / 6600 ot. | 92 Nm / 6250 ot. | 99 Nm / 6000 ot. | 79 Nm / 8050 ot. | 68 Nm / 6500 ot. |
Kompresný pomer: | 12.7:1 | 12,7:1 | 11.3:1 | 11.5 : 1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 88 x 65,7 mm | 84 x 77 mm | 92 x 75.1 mm | 74 x 61.9 mm | 80 x 68.6 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | SOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 240 mm | 204 mm | 252 mm | 220 mm | 210 mm |
Zdvih vzadu: | 240 mm | 219 mm | 240 mm | 215 mm | 200 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová, 4 piestik | dvoj kotúčová 2 piestik | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 305 mm | 310 mm | 305 mm | 282 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 90/90-21 54 V | 90/90-R21 | 90/90-21 | 90/90 R21 M/C 54V M+S |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 260 mm | 265 mm | 256 mm | 255 mm | 245 mm |
Pneu vzadu: | 150/70-18 | 150/70-R17 69 V | 150/70-R18 | 150/70-17 | 150/70 R18 M/C 70V M+S |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 189 kg | 205 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 229 kg | 243 kg | 205 kg | ||
Výška sedla: | 880 mm | 860 mm | 900 mm | 840 mm | 880 mm |
Rázvor: | 1528 mm | 1593 mm | 1580 mm | 1545 mm | 1590 mm |
Dĺžka: | 2305 mm | 2340 mm | 2215 mm | 2365 mm | |
Šírka: | 922 mm | 930 mm | 865 mm | 915 mm | |
Výška: | 1350 mm | 1570 mm | 1390 mm | 1455 mm | |
Svetlá výška: | 263 mm | 270 mm | 240 mm | ||
Objem nádrže: | 20 l | 15 l | 24.2 l | 19 l | 16 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 200 km/h | ||||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.8 s | ||||
Spotreba paliva: | 4.8 l/100km | 4.1 l/100km | 5.6 l/100km | 4.7 l/100km | 4.5 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 312 km | cca 274 km | cca 324 km | cca 303 km | cca 266 km |
Servisný interval: | 15 000km | 10 000km | 12000 km | ||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | ||||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | za príplatok | za príplatok | nie | áno, v sérii | |
LED svetlomet: | áno, v sérii | ||||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | za príplatok | áno, v sérii | áno, v sérii | |
LED smerovky: | áno, v sérii | ||||
El. Podvozok: | nie | za príplatok | nie | ||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | ||||
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | ||||
Quick-shift: | za príplatok | ||||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | ||||
Vyhrievané sedlo: | za príplatok | ||||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | ||||
Iná výbava: | USD 48mm WP vidlica | USD vidlica | plne nastaviteľný podvozok | nastaviteľný podvozok WP | |
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 02/2019: 13 099 EUR | Cena 10/2018: od 11 150 eur | Oproti základnej CRF1000: vyššie zdvihy, väčšia nádrž, širšia kapotáž, ochrana motora, vyhrievané rukoväte a 12V zásuvka Cena 3/2018: 13 990 eur, príplatok za DCT 1000 eur | Cena 10/2018: od 13 100 eur | Oficiálna cena: 9 590 € Prvé dodávky plánované na júl 2019 - cez objednávkový systém ktorý sa spustí 27. 3. 2019. |
Servisný interval | 15 000km |
Spotreba | 4,8 l/100km |
Objem nádrže | 20 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | cca 350 km |
Cena 790 Adventure | 12 099 EUR |
Cena 790 Adventure R | 13 099 EUR |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Martin Matula, Tomáš Hajduch - Awia
Video: Miro Lacko
Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM CEE. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení Kini, a prilbe Suomy.
Pridané dňa: 31.07.2019 Autor: Awia