http://motoride.sk


Internetový magazín o motorkách, motorkároch a o všetkom okolo nich....
Šport, Novinky, História, Technika, Vaše Stroje, Video-Foto Galéria, Motoride Klub, Diskusia, Inzercia, MotoChat, Ankety... a a ešte o mnoho viac...

KTM 1050 Adventure 2015 - Oranžový mix chutí

[Testy a predstavenia - Test]

Tak túto „oranžínu“ by som si slovkom entry, či základný model nedovolil nazvať. Aj keď viem, že oproti jej sestrám na nej visí o čosi menej fičúrok, je to stále bike, ktorému viac menej nič nechýba. Teda povedal by som, že má toho v základe stále zbytočne veľa.

Text: Feri Zubal - zeON, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia

Avšak ruku na srdce, keď som KTM 1050 Adventure videl na papieri, presnejšie povedané, keď ju predstavili ako novinku, slušne povedané, ťukal som si na čelo. Akože načo? „Chcíple“ kone a nenastaviteľný podvozok (dá sa iba predpätie vzadu) si kúpi akože kto? Lebo zase až o toľko lacnejšia oproti 1190 nie je.

KTM 1050 Adventure 2015
KTM 1050 Adventure 2015

Ready to Šetríme

Nó ale však pristúpme k motorke naživo, a keďže dizajnovo je nám jasné čo tu stojí, veď to už dlhšie poznáme, pozrime sa na čom sa šetrilo. Aha má to menej farby. Konkrétne nie je nastriekaný zadný pomocný rám a ani motor. Za mňa je to plus. OK, hliníková podsedlovka sa bude musieť sem tam preleštiť, veď keď mi raz nebude stáť tak nech leštím čosi iné, no zvary viac vyniknú a ja mám surový výzor rád, to isté platí o surovom výzore motora má to tiež čosi do seba.

Ďalej sú tu namiesto špicatých LED smeroviek akési lampášiky, ktoré však držali na ohybnejších stopkách, čo môže byť nakoniec zase plusom. Iné sú aj späťáky, sú také, nuž na pohľad lacné, okrúhle, ale funkčné. Kontroverzné je aj jednodielne sedadlo, ktoré je akoby pogumované, čo je super lebo sa na ňom nešmýka, ale ani nevetrá a ja som si na odvetrané sedadlo už akosi riadne zvykol.

KTM 1050 Adventure 2015
KTM 1050 Adventure 2015
KTM 1050 Adventure 2015
KTM 1050 Adventure 2015

Pod povrchom je jasným rozdielom motor s menším výkonom. Zamrzí aj nenastaviteľná predná vidla a aj to, že ak chcete na zadnom tlmiči nastaviť predpätie, potrebujete imbusový kľúč, nestačí iba otočiť kolečkom hydraulického štelováku.

Z elektroniky teda chýba po vzore KTM 1190 Adventure elektronicky nastaviteľný podvozok, čo teda mne osobne nevadí. Chýbali aj vyhrievané rukoväte, ale v menu sa zapnúť dali, takže príprava pre originálne príslušenstvo je súčasťou KTM 1050 Adventure.

A systém ABS tu bol rozhodne jednoduchší, bezpečné brzdenie aj v náklonoch tak to teda nie (teda bezpečne áno, ale za pomoci vlastnej hlavy a nie vďaka tomu, že sa spoľahnem na elektroniku), a škoda aj toho, že sem nenahrali soft pre režim abs off-road, kedy by sa predok neblokoval no zadok zase áno.

KTM 1050 Adventure 2015
KTM 1050 Adventure 2015

Ready to Na väčšie sestry sa proste chytám:

Tak sa plynule od vecí, ktoré má 1050-tka iné, dostávam k tým ktoré sú aj na 1190-tkách. Dizajn, jasná vec, len iné farebné spracovanie. A tak sa zdedilo aj denné LED svietenie aj nie až tak funkčný predný veterný štít.

Palivové mapy a kontrola trakcie sú tu v akomsi okresanom množstve, chýba režim off-road, no stále tu máme režimy street, sport a rain. Zvolený režim neovplyvňuje iba chovanie motora ale aj chovanie kontroly trakcie. ABS je tu nastaviteľné iba v dvoch režimoch, má režim zapnuté a ten najkrajší režim, vypnuté. Kompletne vypnúť sa dá aj kontrola trakcie.

KTM 1050 Adventure 2015
KTM 1050 Adventure 2015

A čo by ste z pohľadu na papiere netipovali, že 1050 a 1190 majú rovnaký motor. No doslova rovnaký ho nemajú, ale do 6 tisíc točiek áno. Minimálne pocitovo a viac menej to potvrdzujú aj grafy, ale o tom sa rozpíšem inde. Ani tu nechýba palubný počítač s množstvom informácii a aj táto motorka je od série slabšie chránená, takže Touratech a spol. si prídu na svoje.

KTM 1050 Adventure 2015
KTM 1050 Adventure 2015

Tak čo viac spomenúť o papierových rozdieloch či zjavnej podobnosti? Snáď vás už iba odkážem na test väčšej sestry aby ste vedeli porovnávať a potom klik na zaujímavejšiu časť testu.

17.05.2013 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 31250 Strany: 3 [Testy a predstavenia - Test]

-

KTM 1190 Adventure 2013 – sakra rýchly dobrodruh

Už na pohľad mi bolo jasné, že nová KTM s menom Adventure nepôjde tak celkom v šľapajach 950 a 990-tok. Zdedila však športové gény, síce z rodiny superšportov, no off-roadu sa tiež nezľakla. Vďaka Motoshopu Žubor sme mohli na vlastnej koži vyskúšať čo za cestovateľku nám to teda v tej KTM-ke namixovali.

 

Pokračovanie článku na ďalšej strane: Ready to City, Ready to Sport & Fun, Ready to Off-road, Ready to Touring & Adventure, Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

Ready to City

Káťa sa v meste cíti fajn, čo je podstatnejšie, cíti sa tak na nej aj jej jazdec. Lebo posed pekne vzpriamený, motorčeka je agilná takže sa s ňou ľahko preplieta medzi kolónami áut a na semafóroch je stále vpredu. Dobrý pocit z prepletania sa mestom dodáva aj jej subjektívne vnímaná úzka stavba, i keď toto nie rozhodne krpec.

KTM 1050 Adventure 2015
KTM 1050 Adventure 2015

Okrúhle späťáky určite pridajú na bezpečnosti, nakoľko je v nich parádne vidieť za seba. Bezpečnosť zvýši určite aj systém ABS, avšak šmahom ruky ide všetko do preč, lebo motor. Motor, motor, motor a jeho mapy, rain som skúsil a hneď vypol, rovnako som to spravil aj s mapou street a celý čas som jazdil sport. Áno mapy sú tu zbytočné, aj v meste, viac ako charakter motora ovplyvňujú zasahovanie kontroly trakcie (to uvádzam len pre úplnosť, v praxi to nebude asi nikoho zaujímať, nemuseli to sem ani dávať a mohli dať ešte nižšiu cenu).

Aby som sa dostal k jadru veci. Naštartujete KTM 1050 Adventure a ten zvuk vám ulahodí, rozbehnete sa, a to ako ochotne Káťa ide, vám doslova učaruje. A zrazu sa pristihujem v tom, že jazdím tak, že by som si sám trepol zo 4 otcovské po prilbe. Keď ten motor, ten si to proste pýta a tá ľahkosť ovládania k tomu, no režim Ready to Race mám v hlave už v meste.

Ono totiž v meste nie je príliš vhodné to, že treba dávať pozor na nechcené podtočenie motora. Pod 3.000 to ide, ale pri pridaní sa všetko zatrepoce, ale pod 2.500, prosím nié, nerobte to tomu stroju. Výsledok je potom taký, že si koledujete o nevraživé pohľady, pokutu, nehodu ale je vám to jedno, lebo sa bavíte aj v meste. Ale nech nevyzerám ako totálny debil, až tak na hulváta to nebolo, skôr tá radosť v hlave to líči až tak, preto myslím, že za toto má Káťa veľké plus. Spraviť z fádnej veci zábavu, to nedokáže hoci ktorí stroj.

Ono sa to ale vypomstí trošku aj na spotrebe, tá skočí v meste aj k sedmičke, ale dá sa aj za 6.4 a aj za 5, keď je človek, nazvime to, vyrovnaný sám so sebou. A hej, malý odkladací priestor (neuzamykateľný) vpravo vpredu veľmi potešil. O tom, že podvozok žral čo chcel aj nechcel lebo skrátka musel ani nehovorím. A keď o ňom ani nehovorím, asi to robil dobre.

Ready to Sport & Fun

Ďalšia prímes do mixu chutí menom KTM 1050 Adventure. Tu si najviac užijete motor, tu pochopíte, že 150 koní je dobrých akurát tak na... no ja neviem, ja som sťažnosti na veľkosť ešte nepočul. Je to proste tak, čím menej koní, tým lepší jazdec musí byť aby ich využil. Zase na rovinu, nepovažujem sa za majstra sveta, ale nemám na to aby som dokázal držať pod krkom 150 a viac koní. Ideál je niekde pri stovke. Toto už vie motorku riadne rozpumpovať, ale nie je to pre hluchonemých, ktorí sa len zavesia na plyn a ostatok nech rieši elektrika.

KTM 1050 Adventure 2015
KTM 1050 Adventure 2015

Tákže moji milí, toto čudo, pre ktoré sa nenašlo ani pár deci farby na blok motora, do 6.000 ot./min. od väčšej sestry nerozoznáte (čo sa týka koníkov aj Newtonov). V tom čase ale na 6-tke idete už pekných 150 km/hm a táto Káťa točí skoro 9 tisíc (1190 vtedy ešte stále nedosahuje plný výkon). A medzi 6 až 8.500 to ide skoro rovnako, teda skoro na plný výkon (na grafe výkon neklesne pod 90 koní).

Pod krkom sa teda dá držať pekne, je k tomu k dispozícii fajnovo široké spektrum otáčok. Preto sa dostaví aj pocit, že ahá aký som šikovný, ako mi to s touto Káťou ide. A ono to fakt, že ide! Nie ako na výkonnejších strojoch, kde už viem, že idem nebezpečne rýchlo, furt som to nedostal na maximum (nemyslím maximálnu rýchlosť) a nie som si istý, či môžem pokúšať ďalej šťastenu, či vlastne neviem jazdiť alebo sakra čo s tým?!? Čiže 1050-tka, tak nemožne a nelogicky postavená v ponuke KTM, je vlastne motoricky lepšia voľba než 1190.

Celkovo k dojmu, do motorky totiž patrí Véčko, ten krásny zvuk, jeho charakter a tu sa ešte tak krásne a ľahko nechá vytočiť. Cez menu palubáku si dokonca viem nastaviť, kedy sa má rozblikať červená kontrolka na otáčkomery (jasné, že mne pri 6.000 ot./min, a tak skoro stále bliká, vtedy je dobre).

Lenže k športu a zábave nestačí iba motor. To okolo mu celkom schopne sekunduje i keď... No dobre je to vlastne cestovné enduro, má celkom schopné zdvihy podvozku, takže čudovať sa, že pri brzdení sa trošku dosť potápa je ako vyčítať superšportu, že sa v ňom zle jazdí celý deň v stúpačkách. Ono sa potom na KTM 1050 Adventure zdá aj podvozok akýsi príliš mäkký, o to lepšie to je však pri rýchlej jazde typickou slovenskou rokmi plátanou cestou.

KTM 1050 Adventure 2015
KTM 1050 Adventure 2015

Napriek tomu, že je všetko v podstate potiahnuté dosť dovysoka je Káťa slušná hadimrška. Striedať náklony sprava doľava a naopak sa síce na iných strojoch dá ľahšie, no iné stroje v sebe neskrývajú toľko chutí ako táto 1050-tka. A ísť na dobrom asfalte po stúpačku nie je problém, ale v hlave nastáva doslova závrat a pocit, reku šak som už horizontálne.

Ale oveľa zábavnejšie je v správnom momente vypáliť zo zákruty. Zadkom to až tak veselo trhne a začne sa ťahať von zo zákruty viac než predok. Niekto by to nazval driftovaní, ale to je skôr také dvíhanie varovného prstíka. No niekto má rád vztýčený varovný prstík v zadku, teda od zadku. Toto ale nejde v režime inom než Sport, lebo zasahuje kontrola trakcie, tu takéto ľahké podkĺznutia dovoľuje.

Lenže čo čert nechcel (vlastne čert to chcel) MTC (kontrola trakcie) a ABS sa dajú vypnúť. Dať sa dajú ale trvá to dosť dlho. Nestačí iba podržať nejaké tlačidlo, treba lajstrovať v menu a až potom dlho držať tlačidlo (a nie vždy to vyjde aj keď dodržujete presne čo vám displej hlási). A nechcem byť drzí alebo znevažovať niekoho robotu, no toto je fakt na Nobelovu cenu za demenciu, že kolónku ABS/MTC musíte mať zvolenú v kolónke obľúbené ináč ju nikde v menu palubáku nenájdete. Takže ak chcete mať na očiach nejaké dynamicky sa meniace parametre ako spotreba, teplota vzduchu či čo ja viem čo, jedno z toho treba obetovať navzdory tomu, že svoju kontrolu má ABS/MTC v podobe výstražného znamenia (aby bolo všetkým jasné, že sú vypnuté) aj na prístrojovke.

Tak poďme k tomu čo čert chcel, teda vypnutému ABS/MTC. Potom to totiž pri vypálení zo zákruty fajnovo kĺže aj po dlhšiu dobu a našťastie v medziach, kedy si to jazdec vie odkontrolovať. Chvála pri takejto jazde ide aj na Metzelerky. No a kĺže to aj pri vpálení do zákruty, kedy som to najprv riešil silným podradením, no potom som si povedal, Brembáče sa dobre dávkujú, gumky fajne držia, ABS mi netreba.

KTM 1050 Adventure 2015
KTM 1050 Adventure 2015

Čiže všeho všudy, zábavy si s Káťou užijete viac než by ste čakali. Bude vás to k takejto jazde ťahať takmer všade kde sa objaví pokrútený asfalt a budete sa v prilbe smiať až dokým to jedného dňa neprestrelíte, tak bacha na to.

Ready to Off-Road

Nuž žeby bola pripravená práve na off-road KTM 1050 Adventure nevyzerá. Predsa len vypletané kolesá by sa sem hodili viac ale hlavne lepšia ochrana motora bude zrejme prvým doplnkom, ktorý na túto motorku pribudne. Základ je však obstojný a ako celok pôsobí Káťa aj mimo asfaltu veľmi zábavne.

Akože postoj v stúpačkách nie je ideálny, no upraviť ho nemôže byť problém. Poteší, že zo stúpačiek sa dajú odmontovať gumy a tak stupajdy razom vystrčia pekné zúbky. Chrániče páčok sú však skôr doplnkom dizajnovým a pohodlie zlepšujúcim, lebo bez výstuhy by asi raz dva praskli. Čo však vôbec nepoteší je veterný štít. Pri jazde v stúpačkách som mal pocit, že mi ide stále po krku.

KTM 1050 Adventure 2015
KTM 1050 Adventure 2015

I vybral som sa s Káťou na rôzne cestičky, ktoré mám zjazdené hore dole a po ktorých ma už posledné roky až tak nebaví behať. S novou strojovňou však pribudli nové zážitky. Hravosť s akou sa 1050-tka viedla poľnými cestičkami, lesíkom či v tak trochu trialových pasážach malej pieskovne bola neskutočná. Radosť kazili snáď iba pneumatiky a strach, že stačí jeden riadny šuter od predného kolesa a môže byť po motore.

Ovládateľnosť ma doslova dostala. Rezerva otáčok zaručovala vždy to, že sa dalo pekne pracovať plynom a s motorkou som sa vedel hrať bez nutnosti často preradzovať. Motor sa však necítil isto pri pomalých motaniciach okolo stromov ale súhra plyn a hydraulická spojka, ktorej stláčanie človek sotva vníma, tento neduh negujú. Horšie to bolo so samotným rejdom mašiny, ale nie je to taká hrôza ako na 990 Adventure.

Len si netreba zabudnúť vypnúť kontrolu trakcie. Vďaka nej som si niektoré výjazdíky dával opakovane. Kde totiž na vybehnutie nahor nestačila zotrvačnosť a kde si situácia skrátka vyžadovala hrubú silu motora, tak presne tam elektro pomocník zradil jazdca.

Takže opäť hromžím na ovládanie menu palubáku a musel som si zvyknúť aj na to, že motorku pri zastavení nesmiem vypnúť, ale nechať skapať. Ako iste tušíte, po vypnutí si Káťa nepamätala, že chcem mať MTC off, tož opäť klikanica cez menu.

ABS-ko však nevypínam. Pneumatiky sa totiž veľmi ľahko dali dostať do šmyku. Teda pre šmyk zadku stačilo prudko podradiť a predok som zase v šmyku nechcel mať. A keďže tieto nové ABS-ka sú dosť citlivé na to, aby dokázali brzdiť aj na prašnej, štrkom posypanej ceste, prišlo mi to ako komfortnejšia voľba.

KTM 1050 Adventure 2015
KTM 1050 Adventure 2015

Úctyhodne sa s terénom popasoval aj podvozok. Je trošku mäkší než by sa patrilo ale je o to pohodlnejší (na moju hmotnosť). Nedá sa však povedať, že nestíhal, skôr som nestíhal ja, lebo táto oranžová sa vedela pekne napajediť. Jazda mimo asfaltu jej skrátka chutí a chúďa ani nevie aká je zraniteľná. Kto by to však chcel hnať mimo asfalt nejako vážnejšie, ten by asi chcel trošku iný podvozok a kolesá (pri rozdiele v cene a nutnej investícii vyjde lacnejšie rovno model 1190 R). Čo síce nemôžem potvrdiť ale dosť to tuším, ak by sa na ňu vyhupol ktosi s vyššou váhou než je moja mušia, tomu by naladenie podvozku nemuselo vôbec sadnúť, vtedy by asi nedostal hodnotenie trošku mäkký.

No a čo ma zarazilo bol údaj o spotrebe. Káťa sa v teréne nie lenže cíti dobre ale v teréne jej aj chutí. Dámy a páni, rovných 8, slovom osem litrov na stovku, pri jazde s takmer neustále pretáčajúcim sa zadným kolesom. Pretože ináč sa nedá, ináč to nie je taká zábava a vtedy sa to nazýva adventure „aneb“ turistika mimo asfalt.

Ready to Touring & Adventure

Má to aj v názve a presne sem patrí. Preto tie negatíva vo vyšších kapitolkách, lebo Káťa je namixovaná pre tento druh jazdenia. Preto negatíva spomenuté tu, budú ozajstnými mínusmi mašiny.

Začnem teda ochranou pred vetrom. Je to presne ako pri KTM 1190 Adventure, veď ten predok je presne z nej. Akože veterné štíty sú aj horšie, no od motorky tejto kategórie by som čakal viac. Vo vyšších rýchlostiach tento štít vyslovene vadí, nápor vzduchu lomcuje prilbou a jazdec je nútený sa prikrčiť. V horúčavách je však fajn, že sa dá spustiť dole, aj jeho nastavovanie je možné za jazdy. Áno konkurencia má výškové nastavovanie štítu lepšie premyslené, ale iná konkurencia to má aj ďaleko horšie. A tu som s výpočtom vyslovených mínusov skončil.

KTM 1050 Adventure 2015
KTM 1050 Adventure 2015

Oproti 1190-tke, 1050-tka neohrieva až tak vajcia. Môže to byť aj motorom, ale všimol som si, že na spodnej časti sedadla pribudla akási izolácia (Táto izolácia pribudla aj na nových 1190 a 1290 + izolácia výfukového kolena). Takže sa na sedadle sedí fajn aj dlhšiu dobu, no dávať tisícku denne, tak toto zase nie. Poznám aj pohodlnejšie strojovne kategórie Adventure, no ani Káťa nie je zlá. Nemuseli však šetriť na možnosti nastavenia výšky sedadla, posed by sadol väčšiemu spektru majiteľov.

Podvozkovo v kľudovom režime taktiež fasa. Jazdec cíti čo má pod rukami, no nedrcá to s ním na každej nerovnosti. Ešte viac mi sedel pri jazde typu kochám sa okolím a stojím si v stúpačkách lebo nie som na asfalte.

KTM 1050 Adventure 2015
KTM 1050 Adventure 2015

Brzdy sa dávkujú ľahko a prehľadne, no ak treba vedia byť jedovaté. Skrátka neviem čo by som KTM 1050 vytkol. Praktické je aj ozubené oné na zadnej kyvke pre „odloženie“ reťaze a trošku zamrzia mäkké madlá pre spolujazdca (o tuhé sa lepšie gurtňuje). Ostatok je len o šetrení, tak bohužiaľ Káťa nemá centrál, iba za príplatok.

Najlepší je však zase raz motor. Chtiac-nechtiac si stále užívam jeho charakter. Proste pri pridaní ho vytočím a basta, lebo ma to tak baví. Preto je tam raz dva 6-tka a tá pri ustálenej 90-tke točí 3.500 ot./min. To sa motor ledva dostal s otáčok, ktoré mu nechutia, prakticky by to mal byť jeho voľnobeh. Diaľničná rýchlosť je tam pri piatich tisíckach a práve od týchto otáčok vyššie cítite ako práve toto pásmo chutí motoru najviac. Preto ak zrazu treba pridať aj z vyššej rýchlosti, nie je nutné podraďovať, stačí zarvať za plyn. Toto považujem za bezpečné a aj preto si myslím, že tu skrátka nie je nutný väčší výkon a vyšší objem motora.

A keď KTM 1050 Adventure jazdí v medziach zákona, lepšie povedané mierne nad nimi a keď jazdí tak, že sa na nej nenudíte, zrazu spapká iba 5.2l/100km. Výkyvy v spotrebe má teda riadne, a to si myslím, že jazdiť by sa dalo aj za menej, nakoľko celková priemerka pri teste sa ustálila na rovnej šestke (to som sa na nej dosť bláznil).

KTM 1050 Adventure 2015
KTM 1050 Adventure 2015

Pri reči o spotrebe sa dostávame aj k dojazdu. Koľko dá na plnú nádrž si vie každý prerátať aj sám, ja však chcem dať do pozornosti iný fakt. Na prístrojovke je ukazateľ stavu paliva v nádrži a palubný počítač ukazuje dojazd na nádrž. To je veľmi pekné a praktické, ale chýba tu čosi čo človeku udrie do oka ak jeho dojazd klesne trebárs na hodnotu 100 km. Na fádne čísla sa dá zabudnúť, alebo si ich človek nevšimne, hladné oranžové oko by bodlo. Ukazateľ stavu paliva na prístrojovke začne blikať až pri dojazde slabých 50 km a aj tak sa to dá ľahko prehliadnuť.

Keď už sme pri prístrojovke tak aj tu spomeniem palubný počítač. Akože keď chceli šetriť mohli ho celý vyhodiť. Áno ukazuje praktické informácie, no žiť sa bez nich dá. Aj si po čase zvykám na ovládanie celého menu, ale občas som si aj tak omylom vynuloval veci ktoré som nechcel. Proste celé preč a namiesto štyroch tlačidiel jedno na vypnutie MTC/ABS a nejaké to euro dole z ceny.

Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

Názor druhého redaktora:

Tomáš Hajduch - Awia:

S 1050 som sa už stretol v Slovinsku. Už tam príjemne prekvapila. Aj keď môjmu srdcu by bola bližšie keby ju v KTM postavili ako offroad v duchu nasledovníka 990 Adventure. 1050 je nasmerovaná inak, má to byt poctivé oranžové dobrodružstvo za prijateľnejšiu cenu. Takže ani v Mattighofene sa nevyhli šetreniu. Drobnosti ako nelakovanú podsedlovku a podobne neriešim, ale mrzí ma tá predná vidlica. Oproti väčším sestrám je nenastaviteľná a menšieho priemeru (43mm namiesto 48) a iný je aj zadný tlmič. Toto veru u KTM v minulosti nebývalo, poriadne USD od WP mal každý model.

KTM 1050 Adventure 2015
KTM 1050 Adventure 2015

Motoricky je 1050 na nerozoznanie od väčšej sestry v pásme do cca 6000 otáčok, teda tam kde jazdíte najčastejšie. Výkon je zvolený šalamúnsky na rovných 70kW aby sa dala z 1050 odvodiť aj škrtená 35kW verzia. Takže mladý jazdy s čerstvým vodičákom A2 si budú môcť tiež zadovážiť KTM adventúru. To je rozhodne plus. 1050 jazdí skvele, nemyslím že motoricky viac treba. Dobre fungoval aj mnou ofrflaný podvozok a k brzdám sa nič ako pochvala už dať ani nedá.

KTM 1050 Adventure 2015
KTM 1050 Adventure 2015

KTM 1050 Adventure 2015
KTM 1050 Adventure 2015
KTM 1050 Adventure 2015
KTM 1050 Adventure 2015

Výsledný pocit je že KTM 1050 Adventure vôbec nie je žiadny „odfláknutý“ bike. Motoricky mi nič nechýba, v otáčkach kde sa bežne jazdí je porovnateľná z 1190, podvozkovo je naozaj dobrá, nastavenie tlmičov aj tak 90% jazdcov nemení, brzdy sú prémiové. Zvyšok celku je viac menej prevzatý z 1190 a rozhodne nedýcha lacnotou. Kto chce mať za čo najlepšiu cenu Adventure od KTM, nemá čo riešiť. Škoda, že aj cenovku sa im nepodarilo stlačiť ešte trochu nižšie.

skvelý motor, zábava z jazdy ako na väčšej setre, brzdy, prístrojovka, režimy jazdy, cena najlepšia z KTM Adventure modelov šetrenie na podvozku - nenastaviteľná vidlica, nenastaviteľná výška sedla, obmedzovač pri 8500 ot, otáčkomer do 12000 ot., riaditka nízko pre jazdu v stupačkách

Konkurencia

Koho ku Káti postaviť? V ponuke KTM sa tvári ako entry model do rady Adventure a je to skutočne jej postavenie. Iné značky však majú ako vstupné modely do danej kategórie, motorky s nižším objemom motora, ale KTM 1050 Adventure môže konkurovať aj tým, ktoré sú v ponuke ako top. Takže opäť púšťam z rúk stroj, ktorý bude konkurentom väčšiemu počtu motoriek,nakoľko je opäť tak nejak na pomedzí ponúk.

Najväčšia dilema by bola zrejme medzi Káťou a Suzuki V-Strom 1000 (malé "stromčeky" sú predsa trošku mimo), aj keď veľký Strom je v ponuke Suzuki top. Podobné výkonom a obe predsa len trošku menej off-roadovo zamerané, ale dá sa s nimi všetko ak človek chce. Obe v sérii chabo chránené, hlavne ich motor a obe s ABS a kontrolou trakcie. Suzuki však má nastaviteľný podvozok a aj lepšiu cenovku, kde si za ušetrených 710,-EUR môžete hravo zadovážiť poriadnu ochranu motorky. Určite však odporúčam osobne ohmatať obe, aby si človek urobil lepšiu predstavu o ich charakteroch, lebo práve to môže rozhodnúť.

Pri porovnaní s BMW neviem kam Káťu zaradiť, či k BMW F700GS, ktoré má liate kolesá, menšiu nádrž, menej výkonu a rozhodne nižšiu cenu (9.150,-EUR), alebo k BMW F800GS, ktoré je v sérii určite viac Adventure než KTM 1050 Adventure a stojí taktiež menej (11.050,-EUR), ale ani jedno z nich neposkytne na ceste toľko zábavy ako rakúska motorrada. A Rakúšanka by sa nemusela hanbiť ani pri BMW R1200GS (v základnej výbave), aj keď oproti tomuto modelu má stáť jej sestra KTM 1190 Adventure.

Podobne hravo som sa cítil aj na Honde VFR800X Crossrunner, ktorá bola na asfalte lepším povozením. Za Hondu, aj napriek menšiemu objemu motora, hovorí výkon a cenovka 11.900,-EUR. Za KTM to je však Adventure duch, ktorý do Hondy až tak nevstúpil, ale to zrejme ani nebol cieľ. Ďalšou vecou, ktorá je za KTM, je citeľne väčšie pohodlie pri cestovaní. No a keď sme pri Honde musíme spomenúť novinku Honda CRF1000L Africa Twin o ktorej vieme zatiaľ len prvé oficiálne info.

Keď už sme pri konkurentoch na 17 palcových kolesách, uvažoval by som čisto teoreticky aj nad Kawasaki Versys 1000, Triumph Tiger 1050 Sport a Apriliou Caponnord 1200. Každá je iná, ponúka iný zážitok z jazdy a má inú výbavu za inú cenu, avšak predsa len sa v na seba v určitom svetle podobajú.

A pri tému Triumph sa ešte zastavím, i keď je to skoro to isté ako BMW. Základom je tu však model Tiger 800 XR za 9.800,-EUR, ktorý má rovnaký výkon ako KTM 1050 Adventure. Má aj ABS aj kontrolu trakcie, no KTM je predsa len z iného súdka. Porovnávať Káťu ďalej s celou radou Tigrov 800 to by bolo na veľmi dlho, Angláni vedia byť za lepšiu cenu dostupný s výrazne lepšou výbavou ale... No a ani tu, ako pri BMW, by som sa s KTM 1050 Adventure nezľakol ani najväčšieho Tigra s prívlastkom Explorer.

Záver

Oranžoví mix chutí, tak to je podľa mňa KTM 1050 Adventure. Áno viem si na nej predstaviť aj inú kombináciu komponentov, ale na druhej strane mi je jasné, že potom by aj cena bola ako pri jej väčších sestrách. Avšak zábava akú poskytuje v kombinácii s pohodlím a možnosťou hravo zdolávať aj cesty, ktoré nemajú asfaltový koberec, sú kombináciou, ktorá môže osloviť viacerých.

KTM 1050 Adventure 2015
KTM 1050 Adventure 2015

Plusy a mínusy

Motor, Dobrý mix rôznych vlastností motorky, Brzdy Veterný štít, Chabá ochrana motora, Ovládanie palubného počítača

Video

Video: KTM 1050 Adventure 2015

Pozadie / Wallpaper:

KTM 1050 Adventure 2015
KTM 1050 Adventure 2015
KTM 1050 Adventure 2015
KTM 1050 Adventure 2015
KTM 1050 Adventure 2015
KTM 1050 Adventure 2015
KTM 1050 Adventure 2015
KTM 1050 Adventure 2015

Čo by ťa mohlo zaujímať:

KTM 1050 Adventure 2015

Servisný interval 15.000 km
Spotreba 6 l/100km
Objem nádrže 23 l
Dojazd (po kontrolku rezervy) 330 km
Otáčky motora pri 50, 90, 130 kmh 2.500 ot. (4 st.) / 3.500 ot. / 5.000 ot.
Cena motorky 12.700,- EUR

Ceny vybraných doplnkov:

Nosič kufra topcase 82.60 EUR
Kufor topcase 469.44 EUR
Nosič bočných kufrov v sérii EUR
Bočné kufre 2x469.44 EUR
Turistické plexi 125.37 EUR
Tankvak 148.53 EUR
Padacie rámy 260.34 EUR
Ochrana motora 268.02 EUR
Vyhrievané rukoväte 208.06

Ceny vybraných ND:

Páčka brzdy 45.36 EUR
Stupačka 97.02 EUR
Spätné zrkadlo 42.12 EUR
Smerovka 16.20 EUR
Svetlomet 338.64 EUR
Pomocný rám 727.56 EUR

Text: Feri Zubal - zeON, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia

Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM Adamoto Košice. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení KLIM Latitude a prilbách Touratech Aventuro Carbon.

Foto:
 KTM 1050 Adventure 2015 Suzuki V-Strom 1000 ABS 2015 BMW F 700 GS 2015 Triumph Tiger 800 XR 2015 Honda Crossrunner 2015 Triumph Tiger Sport 1050 2015
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTMSuzukiBMWTriumphHondaTriumph
Model:1050 AdventureV-Strom 1000 ABSF 700 GSTiger 800 XRCrossrunnerTiger Sport 1050
Rok:201520152015201520152015
Novinka:NOVINKA 2015NOVINKA 2015NOVINKA 2015
Kategória:Cestovné enduroCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduro
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)radový dvojvalec (4T)radový trojvalec (4T)štvorvalec (4T)radový trojvalec (4T)
Objem:1050 ccm1037 ccm798 ccm799 ccm782 ccm1050 ccm
Max. výkon:95.2 k (70.0 kW) / 6200 ot.100.6 k (74.0 kW) / 8000 ot.74.8 k (55.0 kW) / 7300 ot.95.2 k (70.0 kW) / 9300 ot.106.1 k (78.0 kW) / 10250 ot.125.1 k (92.0 kW) / 9400 ot.
Max. krútiaci moment:107 Nm / 5750 ot.103 Nm / 4000 ot.77 Nm / 5300 ot.79 Nm / 7850 ot.75 Nm / 8500 ot.104 Nm / 4300 ot.
Kompresný pomer:13.0:111.3:112:112.0:111.8:111.7:1
Vŕtanie x Zdvih:103 x 63 mm100 x 66 mm82 mm x 75.6 mm74 x 61.9 mm72 x 48 mm79 x 71.4mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie PGM-FIvstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazreťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:185 mm170 mm180 mm145 mm140 mm
Zdvih vzadu:190 mm170 mm170 mm148 mm150 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčová radiálne strmenedvojkotúčovádvoj kotúčová (ABS)dvojkotúčovádvojkotúčovádvoj kotúčová radiálne strmene, 4 piestik
Priemer bŕzd vpredu:320 mm310 mm300 mm308 mm310 mm320 mm
Pneu vpredu:110/80-R19110/80-R19110/80-R19 59 H100/90-ZR19120/70-R17M/C120/70 ZR 17
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová, 2 piestik
Priemer bŕzd vzadu:267 mm260 mm265 mm255 mm256 mm255 mm
Pneu vzadu:150/70 R17150/70-R17140/80-R17 69 H150/70-ZR17180/55-R17M/C180/55 ZR 17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:212 kg186 kg188 kg
Hmotnosť s náplňami:235 kg228 kg209 kg213 kg242 kg235 kg
Výška sedla:850 mm865 mm820 mm810 mm815 mm830 mm
Rázvor:1560 mm1555 mm1562 mm1530 mm1475 mm1540 mm
Dĺžka:2285 mm2280 mm2215 mm2190 mm2150 mm
Šírka:865 mm880 mm829 mm870 mm835 mm
Výška:1410 mm1215 mm1350 mm1360 mm1310 mm
Svetlá výška:220 mm165 mm165 mm
Objem nádrže:23 l20 l16 l19 l20.8 l20 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:192 km/h
Spotreba paliva:5.5 l/100km4.5 l/100km5.4 l/100km5.3 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 313 kmcca 266 kmcca 288 kmcca 283 km
Servisný interval:15 000km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sériinieáno, v sériinie
Trakčná kontrola:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sériinie
Palubný počítač:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Tempomat:nienienie
LED denné svetlá:áno, v sériinieáno, v sérii
El. Podvozok:nienienie
Iná výbava:plne nastaviteľný podvozok, antihop-spojka, radiálne brzdy Tokicov sérii vyhrievané rukoväte, kompletný LED svetlomet
Poznámka:
Poznámka:Cena 06/2015 12 700,-EURCena 04/2014: 11990.-€Cena 02/2015 9 800,00 €Cena 05/2015 11 900,00 €Cena: 02/2013 11 440 EUR
Foto:
 KTM 1050 Adventure 2015 KTM 1190 Adventure ABS 2015 BMW R 1200 GS 2015 Triumph Tiger 1200 Explorer 2015 Kawasaki Versys 1000 2015 Aprilia Caponord 1200 2015
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTMKTMBMWTriumphKawasakiAprilia
Model:1050 Adventure1190 Adventure ABSR 1200 GSTiger 1200 ExplorerVersys 1000Caponord 1200
Rok:201520152015201520152015
Novinka:NOVINKA 2015NOVINKA 2015
Kategória:Cestovné enduroCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduro
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)dvojvalcový boxer (4T)radový trojvalec (4T)radový štvorvalec (4T)dvojvalec (4T)
Objem:1050 ccm1195 ccm1170 ccm1215 ccm1043 ccm1197 ccm
Max. výkon:95.2 k (70.0 kW) / 6200 ot.149.6 k (110.0 kW) / 9500 ot.125.1 k (92.0 kW) / 7750 ot.137.4 k (101.0 kW) / 9000 ot.120.0 k (88.2 kW) / 9000 ot.129.9 k (95.5 kW) / 8500 ot.
Max. krútiaci moment:107 Nm / 5750 ot.125 Nm / ot.125 Nm / 6500 ot.121 Nm / 6400 ot.102 Nm / 7500 ot.116 Nm / 6500 ot.
Kompresný pomer:13.0:112.5:110.3 :112 : 1
Vŕtanie x Zdvih:103 x 63 mm105 x 69 mm101.0 x 73.0 mm85 x 1.477 x 56 mm106 x 67.8
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie, hrdlo 38 mmvstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinouvzduchom a kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazkardankardanreťazreťaz
Zdvih vpredu:185 mm190 mm190 mm190 mm150 mm167 mm
Zdvih vzadu:190 mm190 mm200 mm194 mm150 mm150 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčová radiálne strmenedvojkotúčovádvoj kotúčová, radiál 4 piestdvoj kotúčová radiálne strmene, 4 piestikdvoj kotúčová, 4 piestikdvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:320 mm320 mm305 mm305 mm310 mm320 mm
Pneu vpredu:110/80-R19120/70-19120/70-ZR19110/80 R19120/70ZR17M/C120/70-17
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová, 2 piestikjednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:267 mm268 mm276 mm282 mm250 mm240 mm
Pneu vzadu:150/70 R17170/60-17170/60-ZR17150/70 R17180/55ZR17M/C190/55-17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:212 kg212 kg
Hmotnosť s náplňami:235 kg230 kg238 kg259 kg250 kg
Výška sedla:850 mm860 mm850 mm837 mm845 mm840 mm
Rázvor:1560 mm1560 mm1507 mm1530 mm1520 mm1565 mm
Dĺžka:2210 mm2248 mm2240 mm2240 mm
Šírka:953 mm962 mm895 mm
Výška:1450 mm1410 mm1400 mm1456 mm
Svetlá výška:220 mm220 mm150 mm
Objem nádrže:23 l23 l20 l20 l21 l24 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:5.5 l/100km5.6 l/100km5.4 l/100km6.1 l/100km5.5 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 313 kmcca 308 kmcca 277 kmcca 245 kmcca 286 km
Servisný interval:15 000km10 000km12000 km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Trakčná kontrola:áno, v sériiáno, v sériiza príplatokáno, v sériiáno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sériiáno, v sériiza príplatokáno, v sérii
Tempomat:nienieza príplatokáno, v sérii
LED denné svetlá:áno, v sériiáno, v sériiza príplatok
El. Podvozok:nieáno, v sériiza príplatokáno, v sérii
Iná výbava:V sérii: LED smerovky, vypletané kolesá, Immobiliser, nosiče kufrov, kryty rukovätí.za príplatok vypletané kolesá, LED smerovky
Poznámka:
Poznámka:Cena 06/2015 12 700,-EURPrvý motocykel so systémom MSC – Motorcycle Stability Control, CABS (Cornering ABS) fungujúcom v zákrutách.

Servisný interval 15 000 km
Cena 02/2014: 13950.- EURTrakčná kontrola (3 režimy), ABS (vypínateľné), Tempomat v sérii
servisný interval až 16 000 km (alebo jeden rok)
Cena 05/2012: 13 360,00 €
Cena 05/2015 11 495,00 €Cena 08/2013: 14.890,- EUR

Pridané dňa: 03.08.2015 Autor: zeON

Galéria ku článku:

Uprav galériu

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

<ďalšie obrázky...>

http://motoride.sk