Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 03.10.2024 Autor: gilbert
Čitatelia: 2141 [Technika - Design]
Naša najmladšia princezná sa konečne rozhodla zmeniť stav a teda v mojej celoživotnej púti od mladíka motorkára, ktorý brázdil kopanice, výmoly a okolité lúky bez vodičáku, cez tatka stále vlastniaceho v garáži hriechy svojej mladosti, som dospel do štádia, v ktorom sa chcem posunúť ďalej.
Rozhodol som sa pre možnosť obohatiť darčeky pod vianočným stromčekom o niečo, čo by naplnilo moje veteránske predstavy o novom motocykli. Oslovil som viacerých predajcov a mapoval ponuku nielen na Slovensku, ale aj v okolitých krajinách.
Ako dlhoročný kibic do motoriek a diania okolo nich, no ako neskúsený pravidelný jazdec, teda ak nerátam sporadické jazdy na manželkinej Babette, ktorú dostala ako svadobný dar od mojej maličkosti, a nekonečnom vození sa na bicyklových skladačkách, dospel som s obmedzenými finančnými možnosťami, no o to tvrdohlavejšie, k rozhodnutiu o ponuke na spoluprácu medzi nejakým predajcom a mnou, ako nositeľom reklamy akejkoľvek motocyklovej značky a jej predajcu.
Na rozbeh som si chcel naplniť svoj celoživotný obdiv k netradičným pohonom niečím čo by bolo motorka, no s alternatívnym pohonom. Ako prvá voľba bol naftový motocykel, ktorý dokáže jazdiť aj na jedlý olej (Enfield Robin, či Taurus) či bionaftu (detto, či MZ Kanuni Robin diesel z Turecka), no nič také sa oficiálne na Slovensko nikdy nedovážalo a zrejme kvôli nekontrolovateľným emisiám vo výfukových plynoch dovážať tak skoro nebude. Oslovil som preto chalanov okolo Mareka Slobodníka, ktorí si indické diesle od Enfield India a teraz znovu po dlhých rokoch Royal Enfield na Slovensko priviezli. Potešilo ma, že jeden z chalanov naftový Enfield predáva cez internetový bazár. Bohužiaľ, ale ako som predpokladal normálne sa prihlásiť nedá a preto sa na ceste sporadicky objavuje len na značkách športových a teda na jazdenie do práce to nie je to pravé orechové. Samozrejme v neposlednej miere aj predbežná predajná cena by prekročila moje kalkulácie.
V druhom kole som mal úvahu o čisto elektrickom motocykli, no cez Heuréku ponúkané stroje nespĺňajú ani zďaleka moje "retro-klasické" predstavy a samozrejme cena je pre mňa neakceptovateľná. Ich vzhľad je síce nadčasový, tak ako netradičný pohon, ale žiaľ sú to len chabé náhrady od kolobežiek cez skútre až po bedmobily, ktoré s klasikou nemajú nič spoločné. Istý moment so narazil na video, kde nejaký elektrický aktivista klasický Enfield prestaval, no už si nepamätám kde to bolo, či v televízii, či na internete. Tak či tak, klasický vzhľad to znetvorilo.
Dospel som k názoru, že najrozumnejšie bude zabezpečiť si klasiku s malorážkovým objemom, do ktorej, ak by to bolo možné, by som dodatočne aj elektrický pohon doplnil ako som to spravil na veteránskej skladačke, ktorú používa moja manželka. Skladačka Eska 622 s ortopedickým rámom má zabudované predné elektrické koleso s príslušenstvom riešeným tak, aby sa zložená zmestila do bežného auta. Manželka už absolvovala pracovný utužovací víkend na Morave, dovolenku v Čiernej Hore, či nedávne dovolenkovanie pri Lipne. Ja som ju alternatívne použil cez tohtoročné jarné prázdniny na Liptove. Zážitky som postupne už priblížil a ešte priblížim aj na Motoride.sk.
Vyššie som naznačil, že som sa e-mailom spojil s viacerými predajcami. To čom som zistil bol fakt, že takéto nové "retro-malorážky jsou k máni" ale len na objednávku a v cenách, ktoré sú na internete avizované.
Z japonskej štvorky len Yamaha ponúka svoj model XSR 125. V Čechách sa cena pohybuje okolo 119 990 českých korún. Je to podľa výbavy a na Slovensku to je cez 4000 Eur. Je to len holý motocykel, no ako nadštandard sa dá na objednávku získať malé plexisklo, nosič zadného kufra, ako aj konštrukcia pre bočné kufre. Pre tých menej zdatných (ako ja) sú aj chrániče motora a nenápadné padacie rámy, čo cenu určite navýši. XSR, ale má z dostupných motocyklov neotrasiteľnú historickú líniu z trvaliek ako Yamaha SR 500 , či XT 500 a disponuje najvyšším výkonom.
Ďalším výrobcom, ktorý má v ponuke klasiku je poľský výrobca motocyklov Junak, ktorý má síce dlhodobú tradíciu s motocyklami viacerých kubatúr, no žiaľ mimo bývalé Československo a aj mimo dnešné Slovensko. V Čechách sa ale poľské motocykle vyskytujú. Do galérie som vložil foto, ktoré som spravil v Brne, keď sme tam navštívili vianočné trhy. V Poľsku sa motocykle Junak predávajú za 8990 PLN, teda predpokladám že to sú poľské Zloté. Tieto 125-ky sú ponúkané so stojatým aj ležatým valcom, čo evokuje spoluprácu s čínskymi výrobcami a vyvoláva spomienky na kompletné motory Pionier, či Mustang, ktoré sa do Poľska vyvážali až do roku 1990. Prioritne ale boli montované do modelov Ogar Romet.
Poľská značka Romet, zrejme ako priamy konkurent značke Junak, tiež vyrába a predáva malorážky s klasickým výzorom, no skôr mi pripomínajú nemecké motocykle Zündapp, ktorých výroba sa v prvej polovici 80-tych rokov minulého storočia presťahovala do Číny. Sú šmrncnuté japonským vánkom a okorenené poľskými národnými ingredienciami. Tiež sú oficiálne predávané v Čechách a aj na Slovensku Centrála pre Slovensko je neďaleko Prešova a tiež sú len na objednávku. Varianty sú dve naháč za 2899 Euro a enduro za 2999 Euro. Naháč je vybavený nosičom na bočné kufre a topcasse. Enduru nechýbajú konštrukcie na objemné bočné kufre, nechýba sympatický nosič nad predným svetlom, padacie rámy a vysoký predný blatník. To všetko je v cene, čo ma ale zaráža, sú odlievané kolesá namiesto špicových ako to bývalo u endúr vždy zvykom.
Iný výrobca rakúskej lokácie, ktorého motocykle sa vyrábajú v Číne ponúka klasiku v Poľsku a Maďarsku. Sú to motocykle Brixton 125 s modelmi Felsberg ABS a Felsberg CBS, pričom obidva sú koncipované ako scrambler, teda sú vybavené terénnymi pneumatikami a majú mierne pridvihnutú koncovku výfuku. Model ABS stojí v Maďarsku 1 299 990 fórintov a CBS 1 199 990 fórintov. Mimo Maďarska sa predávajú v Čechách a pre Slovensku sú tiež v Ilave ponúkané Brixtony, ale pre Slovensko je určený model Cromwell 125i CBS za 2599 Euro. Opäť je to holý motocykel podobne ako u Yamahy, ku ktorému si je nutné dokúpiť držiaky kufrov a padacie rámy samozrejme sa cena zvýši. Pre moju maličkosť sú nutnosťou.
Na českých stránkach som objavil ponuku ďalšej už etablovanej značky a síce Keeway. V Čechách ponúkané modely nesú názov 125 X Light, ich cena je 59 900 Kč. Podobne sú ponúkané aj u našich susedov v Poľsku a Maďarsku. Na Slovensku sú ponúkané tiež, ale v trocha inej farebnej kombinácii za 2499 Euro. Ako som zistil, dajú sa získať v Ilave, či Bratislave. Zas je to ale len holý motocykel na ktorý sa zrejme dajú nosiče a padáky dokúpiť. To ale tiež navýši cenu.
Najzaujímavejšia ponuka je ale na Ukrajine a žiaden z modelov nepresahuje cenu 1000 euro. Bohužiaľ k mechanizmu kúpy a dovozu na Slovensko som sa nedopracoval. Veľkou otázkou je prihlásenie takého motocykla na Polícii aby mal značky a legálne mohol jazdiť po cestách a necestách Slovenska. Ponuka je cez internetový obchod Motolux v Mukačeve a produkty sú dovezené z Indie a Číny. Ponuka obsahuje motocykle Bajaj, Sparta, Spark a Shineray so stojatým, či ležatým valcom. Objemová kategória je 125 a 150 ccm. Čo ma potešilo bol fakt, že nosiče kufrov a padacie rámy sú v cene. Protipólom sú ale zas odlievané kolesá na endurách so zdvihnutým predným blatníkom, aj keď Shineray ako scivilizovaná trialka kolesá s drôteným výpletom má.
Od môjho prvotného pokusu skontaktovať sa s dovozcami na Slovensku, dohodnúť si Modus Operandi a presunúť sa k realizácii doposiaľ nedošlo. Klasifikujem to ako totálnu ignoráciu z ich strany. Možno som staromódny, ale výchova od mojich rodičov vždy prezentovala fakt: Ak niekto niekoho pozdraví, tak je slušnosť odzdraviť, nech je to akokoľvek nepríjemné. Ak niekto niekoho osloví, tak očakáva odpoveď, prečo by to inak robil. Sluší sa odpovedať, zvlášť ak predajca k tomu partnerov vyzýva. Nech je odpoveď akákoľvek, je to odpoveď a prejav štandardnej komunikácie. Teda ak sa niekto neunúva odpovedať, tak to svedčí o nízkej intelektuálnej hladine jeho osobnosti. Buď je maximálne arogantný, alebo v krajnom prípade duševne pozadu od bežných ľudí.
Každopádne trh s retro-klasickými malorážkami je dlhodobo stagnujúci a zrejme predajcovia nemajú záujem to zmeniť. Som sklamaný z toho, že predajcovia si myslia, že sa nepotrebujú posunúť ďalej. Určite podniknem kroky iným smerom, aby som sa sám ďalej posunul.
Do galérie som pridal fotografie z môjho dovolenkovania v Turecku. Tam v najnižších kubatúrach kraľujú skútre, no zaznamenal som tam nielen motocykle domácej produkcie, ale aj staršie, či nové stroje od Hondy, či Yamahy. Zaujímavosťou je zvláštna kubatúra 100 ccm a identické stroje značiek ASYA, Falkon, KUBA, Kanuni či Mondial.
Pridané: 03.10.2024 Autor: gilbert Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 54491 | Včera: 236048