Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 18.04.2018 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 20180 [Testy a predstavenia - Test]
Dosť bolo presunov po asfalte. Boli to síce krásne zákrutové horské cesty, avšak tá pravá zábava začína v teréne. Presadáme na stroje vo farebnom prevedení Rallye s doplnkami a hlavne offroad pneumatikami Metzeler Karoo 3 – typická guma 50 na 50: cesta vs. terén.
Začíname odbočkou na pomerne široké šotolinové cesty. Sprievodkyňu nám robí baba, inštruktorka BMW enduroškoly z Hechlingenu. S Vláďom (motorkari.cz) sa vešiame hneď za ňu a púšťame sa do jazdenia.
Večer po prezentácii nás presviedčali, aby sme dali šancu a otestovali novú trakčnú kontrolu v režime Enduro Pro. A tak sa púšťam do toho. Jazdíme krásne šotolinky s krátkymi rovinkami a pomerne častými, i keď nie ostrými zákrutami. Do zákruty cca 50 km/h, ideálne dvojka, a parádny prejazd zákruty driftom a akcelerácia na stovku. Som prekvapený ako to celé funguje, ako ľahko to ide, ako trakčná (Enduro Pro) toto celé zvláda a nezasahuje mi do toho. Ukážkovo funguje aj ABS, ktoré je v Enduro Pro na zadnom kolese deaktivované a umožňuje si zadok zablokovať kedykoľvek podľa potreby. Tento typ terénu zvláda GS famózne a je to aj zábava.
Prekvapuje ma dosť aj postoj. Riadidlá sú na mňa trochu nízko, napriek tomu postoj v stupačkách nie je žiadna tragédia. Absolútne niekde inde ako predchádzajúca generácia. Motorka je úzka, štíhla a dobre padne do ruky. S GS si od prvého momentu rozumiem a v stupačkách sa bavíme. Jediná vec čo mi prekáža je nízko nastavená páčka zadnej brzdy – ale to je vec nastavenia toho konkrétneho stroja. Za jazdy ju musím vždy hľadať a krútiť nohou okolo stupačky do nepríjemnej pozície...
Na týchto vypaľovákoch sme jazdili svižne a napriek tomu som nemal žiadne pripomienky k podvozku. Na dorazy som nešiel a nebolo to ani nijako uhúpané. Z tohto mám pocit, že tu je oproti predchodcovi posun k lepšiemu, ale to sa bude treba pozrieť ešte do náročnejšieho terénu.
Ten prišiel keď sme dorazili do Enduro Parku BMW tu v Španielsku. Tu na nás boli pripravení inštruktori, vyskúšali sme si aj pomalý aj rýchly slalom, brzdenie s ABS Pro a niekoľko krátkych cvičení. Na blatistom teréne sa začali ukazovať hranice Enduro Pro trakčnej kontroly. Tá dokáže „tolerovať“ pomerne veľké preklzy, ale keď som v poriadne strmom výjazde pridal na doraz, už sa ozvala. No a keď sa ozve, tak na zhruba pol sekundy výrazne uberie plyn, pričom aj jazdec musí ubrať, aby sa dalo pokračovať. Samozrejme, trakčná reaguje celý čas, ale jej zásahy sú jemné a takmer neciteľné (bliká kontrolka). To už musí byť fakt prúser, aby zabrala týmto výrazným spôsobom.
Po silných dažďoch tu vládlo mazľavé šmykľavé blato, ale napriek tomu sa jazdilo skvele. Toto si však nemysleli všetci jazdci z našej skupiny a šli radšej na obed, kým mi s Vláďom sme si vypýtali bonus. S inštruktorom sme vybehli na ďalšie testovacie kolečko. Začalo nám aj pršať, šotolinky sa zmenili na blatisté, a napriek tomu v našej malej skupine stúplo tempo. Tu už sme začali blbnúť, lietalo blato, drifty boli divoké, pretože sme povypínali všetko (motorky mali pod sedlom príplatkový čip, čo znamená, že si pamätali aj vypnutie TC a ABS). Keď sme pri tom čipe: funguje to tak, že ak ABS alebo trakčnú vypneš, ostane vypnutá stále a vo všetkých režimoch a aj po vypnutí kľúčika. To je fajn vec a takpovediac nutnosť, ak chcem celý deň blbnúť v teréne, ale myslím, že by to bolo lepšie, keby to zostalo len v režime napr. Enduro Pro. Takto keď vylezieš na asfalt, tak si prepínaš režim a zapínaš ABS a trakčnú... A tak dookola. Dobrá správa je, že sa to vypína rýchlo a vlastným tlačidlom, netreba sa preklikávať nejakým menu.
Tento typ jazdy už znamenal aj pár krízoviek, takmer nedobrzdenia do zákruty a aj predná vidla sa niekedy pozrela na koniec svojho zdvihu :-) Zablatené motorky odovzdávame s úsmevom na tvári – F850GS je nepochybne fun bike, s ktorým ani v teréne nie je nuda.
Do terénu ale bike potrebuje doplnky – určite kvalitnú ochranu motora, kryty rukovätí a padacie rámy. Predsa len na boku je pomerne dosť plastov, ktoré sa aj pri menších pádoch dajú ľahko poškodiť. Tu chválim aj presunutie výfuku na pravú stranu – už tak nehrozí nejaké popálenie seba či oblečenia o horúci výfuk pri dvíhaní alebo tlačení motorky a podobne.
Turistika asi bude hlavným využitím tohto modelu. Plexi štít je v sérii rovnako nízky ako u predchodcu. Tu však treba povedať, že bol navrhovaný v aerodynamickom tuneli a funguje naozaj dosť dobre. Myslím, že si ho treba vyskúšať a vyšší jazdci pravdepodobne siahnu po nejakom vyššom plexi.
Spotreba bola u predchodcu famózna. Konštruktéri o novom motore hovoria, že by ju mal ešte prekonať. Mne palubný počítač po jazdení na cestách ukázal hodnotu 4,9 l/100 km, čo je viac ako kvalitný prísľub. Toto teda môže byť čiastočne ospravedlnením malej 15-litrovej nádrže. Výrobca udáva spotrebu 4,1 l/100km, čo by malo činiť dojazd cca 270 km po rezervu.
Čo sa pohodlia týka, tak posed je celkom fajn a vyzerá dobre koncipovaný aj pre spolujazdca. Sediel je v ponuke niekoľko typov vrátane komfortného. My sme najazdili cca 200 km v zmiešaných podmienkach, takže sa neviem celkom zodpovedne k pohodliu sedla vyjadriť.
Pokiaľ sa pozrieme na konkurenciu, nemôžem začať inak ako pri Honda CRF1000L Africa Twin. Podobný motor, výkon, hmotnosť a zameranie. Africa má vyššie zdvihy, nastaviteľný podvozok a pôsobí dojmom väčšej mašiny, a má voliteľný automat DCT. F850 má bezdušové kolesá, asi nižšiu spotrebu a bohatšiu voliteľnú výbavu. Cenovo je v „holý-bosý“ bavorák lacnejší.
Ďalší konkurent je z ostrovov, Triumph Tiger 800 XC. Výkon trojvalca identický, krútiak trochu menší, hmotnosť porovnateľná a znova podvozok nastaviteľný a na vyšších zdvihoch + možnosť doplnkov ako tempomat či farebná prístrojovka. Aj tu bavorák vynikne hlavne spotrebou a nižšou cenou.
A do tretice spomenie offroadovo zameranú KTM 1090 Adventure R 2018. Vyššia kubatúra prináša aj vyšší výkon a krútiak, u KTM samozrejme plne nastaviteľný podvozok, vyššie zdvihy, endurácke rozmery kolies (21 a 18 palcov) a pri 23-l nádrži porovnateľná hmotnosť. KTM je zo spomenutých najdrahšia, oproti F850GS si treba priplatiť 2000 eur.
F850GS ide s dobou, je evolúciou predchodcu v každom smere. Motor silnejší, športovejší, ovládateľnosť fajnová, v teréne asi lepšie postavená mašinka. Stále je to GS podľa toho ako si to predstavuje BMW, teda kompromis medzi cestou, športom, turistikou a offroadom. Má slušný potenciál v každej z týchto oblastí a v každej sa dokáže postaviť konkurencii čelom. Cena začína zhruba od 12 170 eur za motorku takmer bez výbavy, ale možnosť doplnkov je naozaj výnimočná.
agilita, pocit o číslo menšej motorky, športový motor, elektro výbava, bezdušové kolesá, cena, bohatá volieľná výbava: quicskhifter Pro, Dynamic ESA | nenastaviteľná vidlica, nízke plexi, slabá ochrana motora v sérii, malá nádrž, vysoká hmotnosť na papieri |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: F750GS, BMW Connectivity, Vaše otázky na konštruktérov BMW, Doplnkové príslušenstvo, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | BMW | Honda | Triumph | KTM |
Model: | F 850 GS | CRF1000L Africa Twin | Tiger 800 XC | 1090 Adventure R |
Rok: | 2018 | 2018 | 2018 | 2018 |
Novinka: | NOVINKA 2018 | NOVINKA 2018 | NOVINKA 2018 | |
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | radový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | radový trojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 853 ccm | 998 ccm | 800 ccm | 1050 ccm |
Max. výkon: | 95.2 k (70.0 kW) / 8250 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 7500 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 9500 ot. | 125.1 k (92.0 kW) / 8500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 92 Nm / 6250 ot. | 99 Nm / 6000 ot. | 79 Nm / 8050 ot. | 109 Nm / 6500 ot. |
Kompresný pomer: | 12,7:1 | 11.3:1 | 13.0:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 84 x 77 mm | 92 x 75.1 mm | 74 x 61.9 mm | 103 x 63 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | SOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 204 mm | 230 mm | 220 mm | 220 mm |
Zdvih vzadu: | 219 mm | 220 mm | 215 mm | 220 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová 2 piestik | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová radiálne strmene |
Priemer bŕzd vpredu: | 305 mm | 310 mm | 305 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 54 V | 90/90-R21 | 90/90-21 | 90/90-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 265 mm | 256 mm | 255 mm | 267 mm |
Pneu vzadu: | 150/70-R17 69 V | 150/70-R18 | 150/70-17 | 150/70-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 208 kg | 205 kg | 207 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 229 kg | 230 kg | ||
Výška sedla: | 860 mm | 870 mm | 840 mm | 890 mm |
Rázvor: | 1593 mm | 1575 mm | 1545 mm | 1580 mm |
Dĺžka: | 2305 mm | 2335 mm | 2215 mm | |
Šírka: | 922 mm | 930 mm | 865 mm | |
Výška: | 1350 mm | 1475 mm | 1390 mm | |
Svetlá výška: | 250 mm | 250 mm | ||
Objem nádrže: | 15 l | 18.8 l | 19 l | 23 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 200 km/h | |||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.8 s | |||
Spotreba paliva: | 4.1 l/100km | 5.6 l/100km | 4.7 l/100km | 5.5 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 274 km | cca 251 km | cca 303 km | cca 313 km |
Servisný interval: | 10 000km | 12000 km | 15 000km | |
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | za príplatok | |||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | za príplatok | nie | áno, v sérii | nie |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
LED denné svetlá: | za príplatok | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED smerovky: | za príplatok | áno, v sérii | áno, v sérii | |
El. Podvozok: | za príplatok | nie | nie | |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | |||
Bezkľúčové zapaľovanie: | za príplatok | |||
Quick-shift: | za príplatok | za príplatok | ||
Kontrola tlaku v pneumatikách: | za príplatok | za príplatok | ||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | za príplatok | áno, v sérii | |
Vyhrievané sedlo: | áno, v sérii | |||
Farebná TFT prístrojovka: | za príplatok | áno, v sérii | ||
Automatická prevodovka: | za príplatok | |||
Iná výbava: | USD vidlica | plne nastaviteľný podvozok | nastaviteľný podvozok WP | plne nastaviteľný podvozok |
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 10/2018: od 11 150 eur | Cena 10/2018: 12 890 eur, príplatok za DCT 1000 eur | Cena 10/2018: od 13 100 eur | Cena 3/2018: 13 999 EUR |
Pokračovanie článku na ďalších stranách: F750GS, BMW Connectivity, Vaše otázky na konštruktérov BMW, Doplnkové príslušenstvo, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 18.04.2018 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 140581 | Včera: 242229