Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 03.11.2017 Autor: gilbert
Čitatelia: 5327 [História]
V seriáli o Pionieroch jednosedádlakoch som sa venoval v ostatných dvoch častiach amatérskym mini 555. Viem, že niektoré projekty majú spoločné prvky s Jednohrbmi, teda typom 550, no koncepcia obidvoch typov je zhodná a pochádza z pražského vývoja.
Predchádzajúci | Seriál článkov: História Pionier | Nasledujúci
Takým strojom je aj minimotocykel Just, ktorý bol vybavený svetlami, čo mi vždy imponovalo. Autor vo svojom zámere pokračoval, no Just II mal základ v Babette. Za použitia a upravenia továrenských dielcov Pionierov 550, 555 a Jawa (zadný blatník) prvý Just bol roztomilým minipribližovadlom.
Oveľa menej prepracovaný, no nemenej atraktívny bol ďalší projekt so zvláštne ukotvenými riadidlami a dosť netypicky do hora vysunutým predným svetlom z mopeda Stadion S11. Jeho kolesá boli naozaj malé. Vpredu malo toto minimoto zostrihaný pohyblivý blatník typu 550.
Začiatkom 90-tych rokov minulého storočia som narazil na pozoruhodné minienduro v NSM (Nový Svět Motorů), ktorého výrobou sa pochválil pán B. Rett z Havířova-Suchej. Pre svojho 9-ročného syna skonštruoval minijednosedadlák a to doslovne.
Na ráme 555 prepracoval zadnú kyvnú vidlicu na dva tlmiče z Babetty (Bab. 210) a spevnil ho nosníkom na nádrž. Motor zostal bez úprav. Kolesá dal automobilový príves (kára za os. auto), Pionier 05 a vyššie dal náboje kolies a radiacu páčku. Babetta 210 dala blatníky a zadné svetlo, Stadion S11 dal nádrž, Simson dal predné svetlo a zadnú zásterku. Riadidlá boli použité s hrazdičkou a dojem veľkého motocykla dotvárali dva budíky s tachometrom a spínacou skrinkou. Jediné, čo mi na tomto miniendurke chýba, je madlo za sedadlom a dosť prázdno pôsobí jeho nosná rúra. Zainštaloval by som tam malú koženú kapsičku na drobnosti.
Rád by som pripomenul zopár fajnovostí, ktoré som už spomínal. Na obrázku 8 ma zaujali klasické rúrkové riadidlá 555 a ponad motor vedený výfuk.
Na obrázku 9 ma zaujali dva klasické zadné tlmiče z Kývačky pod sedadlom ukotvené na špeciálnom nosníku na upravenej zadnej vidlici 555.
Na záver na obrázku 10 dlhý výfuk a dvojsedadlo na mini 05, ktoré má svoje roky najväčšej slávy dávno za sebou.
Nedávne mini 555, ktoré som objavil na internete, majú v dnešnej dobe punc exotickosti, pretože ich základ je síce starý, no originalita nová. Červený minichoprík má základ evidentne v 555, čo nie je až taká rarita, no dva trialovo vedené výfuky rozdvojené pod motorom so zároveň integrovaným padacím rámom, to nie je vôbec bežné.
Za zmienku stojí aj karburácia. Vzhľadom na jej netradičný vzhľad zrejme nepochádza z motocykla, ale z motorového zariadenia. Pedpokladám, že to môže byť stacionárny generátor elektrického prúdu či benzínová kosačka alebo benzínová pásová píla. Možné je aj to, že táto karburácia pôvodne slúžila v záhradnej fréze, či malotraktore. Hlava valca je 05 a vyššie. Zadná kyvná vidlica je maximálne zmenšená a spevnená so zabudovaným vodorovným strunovým tlmičom zrejme z Babetty. Nádrž zo Stadiona S11 je na samostatnom nosníku a riadidlá sú z bicykla Liberta. Kolesá sú naozaj malé s pohyblivými blatníkmi. Rúrkovitá brašňa na prednej vidlici umocňuje dojem choppríka. Konštruktér si dal naozaj záležať a ponechal pôvodnú pionierkovskú červenú farbu. Neostal len pri tomto jednom modeli a spolu s ním predstavil aj druhé mini, no doňho osadil silnejší motor so šikmým valcom pravdepodobne ČZ 175.
V podobnom dvojitom duchu sa prezentoval aj iný fanúšik minicrosov, pričom predviedol oplastovaný model s komínovou nádržou a klasiku s motorom 555.
Klasikou som tento model nazval preto, lebo nádrž je z 05 a vyššie. Módna vlna týchto horednom otočených nádrží letela po nežnej revolúcii, teda v 90-tych rokoch minulého storočia. Zadná vidlica je zhotovená cielene pre zrejme gumový silenblok umiestnený vodorovne pod sedadlom. Na fotografii je schovaný za vrchom vedeným výfukom s cigarovým tlmičom zo skútra Manet, či kývačky.
Nasledujúce miniendurko je pre mňa tiež zaujímavé, no z Jednosedadláka má len valec, karburátor, dolnú časť zadnej kyvnej vidlice a sedadlo. Rám síce vychádza z pionierkovej série, ale je úplne prepracovaný. Pôvodná nosná rúra je zalomená pod iným uhlom. Zadná časť pôsobí ako z Babetty 207 a nosník pod nádržou zo Stadiona S11 je zalomený tiež kvôli sedadlu 555.
Na nasledujúcom, tiež pionierkovom mini je tiež minimum dielcov z jednosedadláka. Ten sa zúžil na amatérsky vyrobenú radiacu páčku podľa vzoru 555. Motor je tu 05 a vyššie, karburácia je otočená vzduchovým filtrom do zadu, rám je kolískový z kruhových trubiek, predná vidlica je Mustang a zadná zvarená z jöklu a stojan je z bicykla. Predpokladám, že autor bol fascinovaný nejakým mini zo zahraničnej produkcie.
Ako naozajstnú zaujímavosť som si nechal exponát z nejakej socialistickej výstavy tvorivej činnosti vojska a mládeže. Zrejme to bola jedna zo sporadických akcií "Zenit", ktorú som spomínal tiež v súvislosti s pionierkovými mini 555. Nespomínam si presne na obdobie prezentácie, ale bolo to v časopise Svět motorů. Punc originality tomuto dielu vojaka J. Přívozníka dodáva to je tento mini 555 je s postranným vozíkom, teda je to "side".
Podľa textu na onej výstave to bolo jediné funkčné vozidlo, ostatné exponáty, vrátane vyobrazeného cestného pretekového štvorvalcového motocykla, to boli len modely, i keď pohybujúce sa, ale stále modely. Konštruktér hľadal vzor v amerických motorových kolobežkách, ktoré som spomínal nedávno. Nasvedčuje tomu neodpružený trubkový rám a motor 555 uchytený na mohutnom nosníku ukotvenom pod nádržou zo Stadiona S11.
Odpružené je len predné koleso a ostatné dve sú ukotveno na tvrdo. Perličkou je aj sedačka v postrannom vozíku, ktorá má pôvod v nephodlných plastových sedačkách zo socialistických harmonikových električiek. Pre umiestnenie na ľavej strane zostavy a aby veľmi netrčala je na bokoch zbrúsená. Na reprodukcii to vidieť nie je, ale predpokladám, že spolujazdec mal vo výbave aj bezpečnostný pás. Už čoskoro sa budem venovať typu 05, ktorý bol už novou koncepciou z Považských Strojární.
Pridané: 03.11.2017 Autor: gilbert Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: História Pionier | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 133625 | Včera: 217121