Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

Trialka na značkách Montesa 4Ride s Vladom Kothayom 1/2

 Zdieľať

Pridané: 25.07.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 12789 [Testy a predstavenia - Test]

Montesa je španielska značka, ktorá vznikla po druhej svetovej vojne a postupne sa začala špecializovať na trial. Od 90. rokov je pod krídlami značky Honda a my sme mali možnosť vyskúšať jej zaujímavý bike – z trialu odvodené enduro s homologizáciou na cestu s názvom 4Ride (pre jazdu).

Text: Tomáš Hajduch - Awia, login
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Peter Fischer
Spolupráca: Vlado Kothay

Trial je určite zaujímavý moto segment, ale aj pomerne málo rozšírený. Relatívne málo jazdcov na Slovensku malo možnosť vyskúšať si „šlapačku“ - ako sa zvykne trialovým motorkam slangovo hovoriť. No a inak to nie je ani u mňa. I keď jazdím absolútne všetko od cesty, turistiky, endura až po motokros – skutočný trial sa mi vyhýbal. A preto som od začiatku vedel, že na tento test budem potrebovať pomoc. Oslovil som teda skvelého chlapa, TOP slovenského trialového jazdca Vlada Kothaya. Aj s jeho pomocou sa pokúsim vám tento nezvyčajný bike predstaviť a ukázať jeho schopnosti.

Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách

Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách

Trial biky sú v dnešnej dobe špeciály určené na preteky. Totálne odľahčené stroje, bez sedla, so špeciálnymi nízkotlakými „lepkavými“ pneumatikami a motormi s mohutným krutiakom. Asi aj toto je dôvod, prečo ich mnoho jazdcov nemá kde vyskúšať. Aj preto prichádza Montesa s modelom 4Ride, ktorý podľa nich „znovu objavuje offroad koncept“. Montesa nazýva tento model Adventure trial.

Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách

4Ride priamo vychádza z trialu Cota 4RT260. Mimochodom Cota je názov najúspešnejšieho trial biku značky a dnes má asi jeden z najlepších 4T trialových motorov. 4Ride preberá zo závoďáku 4RT kompletný hliníkový rám, hliníkovú kyvku a tiež motor so zdvihovým objemom 259 ccm, ktorý má krútiak 17,3 Nm. Prevodovka bola prepracovaná, stupne predĺžené a prisposobené na dlhšie trasy. Nastaviteľný podvozok má vyššie zdvihy a narástla aj palivová nádrž z 1,9 l na adventuróznych 4,4 l.

Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách

Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách

Keďže rám je stále trialový, ale 4Ride dostala sedlo, tak pod ním nájdeme nezvyčajne veľký odkladací priestor, kde sa bez problémov vojde fľaša s vodou a kopa iných vecí, napríklad aj ľahká bunda bez chráničov. Sedlo nie je extra nízko, 885 mm, ale bike je tak úzky, že asi nik nebude mať problém dočiahnuť na zem. No a celé toto balenie sa môže pochváliť suchou hmotnosťou len 82 kg. Pri tak malej nádrž je aj plne natankovaný bike ďaleko pod hranicou 100 kg.

Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách

Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách

4Ride na ceste

Začínam veľmi netradične: 4Ride preberám v Považskej Bystrici a potrebujem sa presunúť po ceste. Nakoniec, je to na značkách, tak prečo nie. Prvá vec je, že by si tu len márne hľadal spínačku, nie to ešte elektrický štartér. 4Ride teda nebude extra praktický bike do mesta, keďže ho bez nejakej reťaze ani nezamkneš. OPRAVA - Doplnenie článku už po jeho zverejnení: Ako nás informoval jeden čitaťel, zámok riadenia 4Ride vraj má a to zospodu okuláru prednej vidlice.

Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách

Malý motor sa nenakopáva ťažko, ale vyžaduje trochu cviku, od ktorého sme si už odvykli. Nastaviť si hornú úvrať a potom švih. Asi na tretí pokus mi motorček vrčí, rozbieham sa na jednotke a po 30 metroch jazdy už radím trojku :-) No a smerujem hneď na pumpu. Trialové gumy sú podhustené na 0,5 a menej atmosféry – tak ich dofukujem a spokojne vyrážam na svoje cestné adventure.

Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách

Je mnoho detailov ktoré si hneď všimneš a ktoré 4Ride odlišujú asi od všetkého čo si kedy jazdil. Bočný stojan je na opačnej strane – teda vpravo. Ako som sa neskôr dozvedel od Vlada Kothaya pri trial motorkách je to relatívne bežné, stojan sa dáva na opačnú stranu ako je reťaz, aby neprekážal, takže mnoho strojov ho má aj napravo.

Ďalšia vec je umiestnenie radičky hodne vpredu – vlastne doslova mimo dosahu nohy, ktorá je na stupačke. Na triale to má svoje opodstatnenie – aby si jazdec v teréne omylom nevykopol kvalt. Na ceste to pôsobí trochu podivne a chce trochu zvyku. Keď sme pri tej radičke a prevodovke, motor s takým krútiakom a trialovo ladená prevodovka znamená, že sa rozbehneš na ktoromkoľvek kvalte. A to myslím doslova – šlo to aj na päťke. Kvalty napriek tomu, že sú predĺžené, sú tak krátke, aké nezažiješ na žiadnej inej sériovej motorke (ani Freeride 350). Pri triale jazdci často volia kvalt podľa terénu a prekážok, ktoré musia prekonať.

Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách

Prístrojovka je maličká, digitálna, a obsahuje iba úplný základ: rýchlosť, celkové km a trip. Zapne sa keď Montesu nakopneš. Páčka smeroviek je obyčajná a nevypína sa stlačením, ale musíš ju vrátiť do strednej polohy. Zrkadlá sú obyčajné, a čo je na škodu, nesklopné pre jazdu v teréne. Zato sa mi ľavé sklápalo za jazdy. Ja by som tu rozhodne dal sklopné endurácke zrkadlá.

Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách

Takže tak, čo vám poviem, na ceste je to, hmmm, zaujímavé. Pri rozbehu z pumpy, kým prídeš na križovatku, máš trojku, stačí stlačiť spojku, zastaviť, dať prednosť autám a v pohode sa rozbehnúť. Zaradiť do päťky a 4Ride sa rozbehne na 70 až do maximálnych cca 82 km/h. Uhneš sa na krajnicu a pomalým tempom sa presunieš niekam, kde ťa čaká terén. Na cestu to môže, ale necíti sa tam nijako extra dobre... Ja som ale napriek tomu v pohode zvládol presun do Piešťan a neskôr do Nitry, kde som sa stretol s Vladom.

4Ride a majster Európy v triale:

Tak ako 4Ride nedáva na ceste vôbec zmysel, tak sa všetko otočí keď prídeš do terénu. Ja teraz hodne preskočím a najprv ti ukážem, kde je 4Ride ako doma. Vlastne neukážem ti to len ja, ale hlavne majster Európy v triale Vlado Kothay v nasledovnom videu, ktoré vyslovene odporúčam si pozrieť:

Video: Montesa 4Ride s Vladom Kothayom

Vlado je špičkový trialista a je to hneď aj vidieť. Má ten know-how, ktorý ja nemám a dokáže predviesť možnosti, ktoré sa v tomto hobby biku skrývajú. Aj keď so sedlom je 4Ride schopná predviesť všetky možné trialové kúsky, výskoky na skaly, skoky po zadnom, otočky na prednom a rôzne technické výjazdy.

Vlado Kothay na svojom pretekárskom stroji
Vlado Kothay na svojom pretekárskom stroji

Montesa 4Ride 2017 - Vlado Kothay - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Vlado Kothay - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Vlado Kothay - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Vlado Kothay - Trialka na značkách

Ja som pri sledovaní Vlada mal pocit, že sa s ňou hral, a prešiel úplne čokoľvek na čo si zmyslel. Vlado ale poznamenal, že motor je trochu utlmený oproti špeciálu, ale inak pochválil aj podvozok, ktorý je samozrejme tiež odlišný, ale pritom dostačujúci. Ani po jeho skokoch z viac ako meter vysokých skál to nešlo nijako extra na dorazy. Trpel len držiak poznávacej značky, ktorý na tento bike rozhodne nepasuje, a po tom, čo dostál pár rán od zadného kolesa, praskol :-)

Montesa 4Ride 2017 - Vlado Kothay - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Vlado Kothay - Trialka na značkách

Myslím si, že Vlado dokázal, že 4Ride má stále poctivé trialové korene a ukázal vám jej možnosti. Pre neho ako pre pretekára samozrejme nie je určená, ale skôr je určená pre hobíkov a jednoducho pre verejnosť. Takže práve takýto pohľad sa vám pokúsim sprostredkovať.

Montesa 4Ride 2017 - Vlado Kothay - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Vlado Kothay - Trialka na značkách

4Ride a NE-trial jazdec

Považujem sa za enduráka a mám rád aj technické jazdenie, náročné výjazdy, prekážky, a to aj na ťažkých XL endurách. Napriek tomu, že som trial nikdy nejazdil, jazda v stupačkách mi vyslovene vyhovuje a po rokoch v teréne je to aj nutnosť, obzvlášť na ťažkej motorke.

Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách

Keď vysadneš na 4Ride ako bežný endurák, nie si vôbec stratený. Iné je umiestnenie radičky, sprevodovanie prevodovky a samozrejme motor, ktorý nemá extra vysoký výkon, ale zato brutálny krútiak. Pri extra nízkej hmotnosti stroja a pneumatikách, ktoré správne podhustené majú neskutočnú trakciu, je 4Ride neskutočný stroj na prekonávanie terénnych prekážok. Aj klasickým enduro prístupom v sedle a v stupačkách si s 4Ride trúfneš na veci kde by si možno aj na ostrom endure zaváhal.

Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách

Môže za to určite celková ľahkosť ovládania, nízke ťažisko a ten motor, ktorý namiesto toho, aby prekoňovaný preklzoval, krásne vedie stroj po neuveriteľnom teréne tam, kam si to namieriš. Na 4Ride neletíš terénom rýchlo a nespoliehaš sa na hybnosť a podvozok, ktorý to vyžehlí. Toto je úplne iné jazdenie, v malých rýchlostiach, technické a napriek tomu neskutočne zábavné. Tomu ale zodpovedajú aj terény, ktoré si vyberáš. Už nie si limitovaný „vyjazdenými chodníčkami“, 4Ride si nasmeruješ kdekoľvek do lesa, preskakuješ korene, skaly, pne či popadané stromy, otáčaš so v strmom svahu takmer na mieste a pustíš sa do strmého zjazdu. Brzdy (aj spojka) sa ovládajú extra ľahúčko, iba jedným prstom, a predná si aj popiskuje – čo mi dáva pocit ako na pretekárskom triali :-) Mimochodom zaujímavosť - predná brzda je monoblokový štvorpiestik.

Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách

Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách

4Ride na šlapačku

Po „enduráckom“ jazdení na 4Ride som sa pochopiteľne aj ja rozhodol, že okúsim svet trialu, a musím vám povedať, že až od tohto momentu mi začal tento bike dávať zmysel.

Všetko sa začína tým, že zabudneš, že máš sedlo. To znamená, že od nulovej rýchlosti sa postavíš do stupačiek a… Stojíš. Udržanie rovnováhy mi vôbec nie je cudzie, pretože aj dosť bicyklujem, a tento zmysel pre rovnaváhu som si na MTB biku cibril od detstva. A... stojím... na mieste. 4Ride má na to talent, celkovo trial biky sú na to postavené, a tu je o rovnaké.

Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách

Týmto spôsobom sa úplne zmení pohľad na jazdu terénom. Stojím v stupačkách a skúmam skalku pred sebou. Neviem aký kvalt vyskúšať, tak radím jedna. Pridávam plyn a hravo dvíham na zadné a i keď trochu neohrabane, pokladám predné koleso na skalku a už len obyčajným podržaním plynu vybieham aj zadným kolesom a prechádzam prekážku... Ako? Ako nič...

Točím sa tam medzi skalkami a skúšam aj vyššie kvalty, vychádzam na skaly zboku, skúšam strmšie nájazdy a smerom dolu odskakujem zo skaliek. Keď zastavujem, neskladám nohu na zem, ale udržiavam rovnováhu. A rovnako ako nedávam nohu na zem, tak nedávam riť na sedlo. Po krátkej chvíli sa už cítim ako Vladov konkurent a v duchu vypĺňam prihlášku na najbližší majstrák trialu... Ešte že Vlado už odišiel domov a nevidí ma :-)

Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách
Montesa 4Ride 2017 - Trialka na značkách

Samozrejme, že moje výkony nemali veľa spoločného s tým čo predviedol Vlado, ale môžem potvrdiť priam nekonečné schopnosti tejto Montesy v teréne. Je to skutočný trial, a keď k nemu tak pristúpiš, môžeš na ňom stvárať asi všetky možné aj nemožné kúsky.

Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

>

Pridané: 25.07.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 66635 | Včera: 180635