Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (26)  [Verzia pre tlač] Tlač

Jeden deň očami Enduro 1/2

 Zdieľať

Pridané: 05.07.2005 Autor: Ivan Ifk0 Kuzevič
Čitatelia: 15304 [Šport - Enduro]

Po tom, čo som v apríli kúpil svoju prvú crossu, YZ 125, rozprával som sa s Awiom, že na motoride je málo článkov a príspevkov o teréne. Len tak, medzi rečou mi povedal, že mi nikto nebráni, môžem kľudne písať. Vlastne prečo nie?

Tento článok nebude výtvor profesionálneho novinára, preto v ňom nehľadajte žiadne špeciálne zvraty a super frázy. Takisto nečakajte že budem vysvetľovať pravidlá enduro/crossu, jazdecký štýl a finty čo a ako. Som v teréne amatér, a ešte k tomu začínajúci amatér. Z takého pohľadu to bude aj napísané, očami začínajúceho amatéra.

Je sobota, 18.6.2005, 6:30 ráno. Aj keď tento deň chcem venovať terénu, sadám na Horneta. Nie, nejdem s ním do lesa, mám namierené do Krompách, kde sa budú konať Medzinárodné majstrovstvá Slovenskej republiky motocyklov Enduro a Pohár MACEC Krompachy - Plejsy 2005 www.smf.sk/EaR.htm

www.enduroaktual.sk/?news&ID=15

Trať na ktorej sa bude jazdiť by mala byť základom trate pre MS jazdcov Enduro v roku 2006. Okrem zaujímavého podujatia a napínavých súbojov medzi slovenskou, ale aj maďarskou jazdeckou špičkou to bude predstavenie širšej nominácie pre slovenský Trophy team, ale aj Juniorský team pre tohtoročnú Šesťdennú súťaž tímov enduro jazdcov, ktorá sa v tomto roku uskutoční na Slovensku v Považskej Bystrici v dňoch 13.-18.9. 2005. O 7:30 sa v Margecanoch stretávam s Maťom a jeho Betou Alp 4.0

O chvíľu parkujem Horneta v depe. Vítajú ma chlapci z KS MOTO Team.

 depo
depo

Prechádzame depom, obzeráme si „stanovačky“ Katriňáka, Hrehora, Jakeša, Kapajčíka ..., mená, ktoré naozaj netreba predstavovať. Študujeme mapu trate. Je približne v tvare čísla 8, s väčším a menším „bruškom“. Štart a cieľ, aj časové kontroly sú v strede. Celý okruh má približne 45 km, časť menšieho „bruška“ je Enduro test (nad plavárňou v Krompachoch), časť väčšieho „bruška“ je Cross test (na trati v Spišských Vlachoch). „Hobbysti“ a dorastenci idú v sobotu dve kolá (absolvujú dva Enduro testy + jeden Cross test a spojovačky medzi nimi), „dvojkári a jednotkári“ tri kolá (3 Enduro testy + 2 Cross testy), v nedeľu všetci o jedno kolo menej.

Po chvíli zisťujem, že „hobbysti“ sú už na štarte. Marián a Robo, naše „želiezka v hobby ohni“ vyrážajú na štart niekoľko minút po ôsmej. Prehodíme zopár slov o včerajšom preberaní, niečo o trati a Marián je už naspäť. Dostal defekt na zadnom kolese. CR-ka ide na stojan, koleso dole, duša von. Sú na nej dve menšie diery spôsobené pravdepodobne prerazením kvôli podhustenej gume. Aj keď je pomáhanie pri oprave defektu zakázané pod trestom diskvalifikácie, nedá mi nepodávať Mariánovi aspoň pumpu, kľúč a iné drobnosti. O 10 min je duša zalepená, koleso nahodené a Marián odchádza.

Rozoberáme situáciu ako sa pôjde, kde, čo a ako. Potom si ideme s Maťom pozrieť spojovací úsek od štartu k Enduro testu.


 spojovací úsek
spojovací úsek

Spojovacie úseky sa nejazdia na čas, ale ak si niekto myslí, že chlapci idú pomaly, tak je to veľký omyl. Každý jazdec má predpísaný čas, kedy vyráža zo štartu, kedy má byť v časových kontrolách, kedy má byť v cieli (a tie časy sú dosť „našponované“). Za nedodržanie času sa prideľujú trestné body/minúty. Takže aj keď zajazdia super čas na Enduro/Cross testoch, to vôbec nemusí znamenať že dosiahnu super umiestnenie. Stačí prísť neskôr do časovej kontroly a je po dobrom výsledku. Podľa toho aj vyzerajú presuny, väčšina chlapcov ide skoro naplno. Je na to ešte jeden dôvod. V prípade poruchy sa dá ušetrený čas využiť na opravy.

 uzavreté parkovisko
uzavreté parkovisko

To už je toľko hodín? Do štartu hlavného preteku ostáva niečo málo cez pol hodiny. Peťo, Ondro a Braňo sú už pripravení, ešte posledné hecovačky a idú si do uzavretého parkoviska po motorky. Ideme s nimi, ja mám v ruke lievik, Maťo bandasku s benzínom. Chlapci vymieňajú „kartičky“ za svoje motorky. Dotankovanie, kontrola tlaku v gumách, posledné drobné úpravy. Všetci si lepia predpísané časy prejazdov na viditeľné miesta. Peťo štartuje cca 12:15, Ondro a Braňo 5 minút po ňom.


 na štarte
na štarte

Vždy štartujú traja jazdci spolu. Motor musia mať vypnutý, dokonca ho nesmú naštartovať po celý čas čo stoja pred štartom, inak nasleduje okamžitá diskvalifikácia. Naštartujú až v momente, keď dá „štartér“ pokyn a hneď vyrážajú na trať. To znamená, že motor šiel naposledy v piatok večer. Asi preto sa niektorým nepodarilo naštartovať. Tí čo mali smolu, musia motorku odtlačiť za štart a tam sa ju pokúšajú naštartovať alebo roztlačiť, ale bez cudzej pomoci.

Peťo, Ondro aj Braňo odštartovali bez problémov. Sadáme s Maťom na Betu a ideme na Enduro test číslo 1. Beriem so sebou aj fľašu vody, chlapci budú určite smädní. Bez problémov dorážajú do cieľa Enduro testu. Prvý bol nemeraný, ale každý si aj tak kontroluje čas. Časy sú celkom dobré.

 ciel enduro testu
ciel enduro testu

>

Pridané: 05.07.2005 Autor: Ivan Ifk0 Kuzevič Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (26)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 270195 | Včera: 127655