Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (11)  [Verzia pre tlač] Tlač

Test Husqvarna modelová rada motokros a enduro 2015 - Sverepec

 Zdieľať

Pridané: 18.09.2014 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 9894 [Testy a predstavenia - Test]

Na terajšiu Husqvarnu sa dá pozerať rôzne. Buď to tak, alebo tak, ale nič to nemení na tom, že je to druhá najdlhšie nepretržite vyrábaná motorka na svete a nedá sa jej zobrať ani to, čo je jej mottom: The pioneers of motocross. Tak to skrátka je!

Husqvarna modelová rada 2015
Husqvarna modelová rada 2015

Krátka história

V roku 1689 bola na kráľovský rozkaz založená v dedine Huskvarna fabrika na výrobu zbraní. Z tohto je aj odvodený znak. Hlaveň s mieridlami. Neskôr (1872) sa v továrni začalo vyrábať aj kuchynské náradie a šijacie stroje. Neskôr začali aj s výrobou bicyklov. To už sa píše rok 1896. No a od bicyklov je to len kúsok k motorkám. Stačí dať do bicykla motor a niekde umiestniť nádrž. A tak v roku 1903 uzrel svetlo sveta prvý motorbike Husqvarna. Potom už to išlo ako po masle. Prvý motokrosový špeciál, prvé víťazstvá...pár zmien majiteľov a sídiel až teda po tento súčasný stav, kedy sa Husqvarna vracia k svojim švédskym farbám a a nový majiteľ z nej nespravil žiadnu druhoradú, práve naopak. Husqvarna je postavená do úlohy trošičku drahšej, no jednoznačne lepšie vybavenej z dvojice značiek. Hrdo sa hlásia k odkazu minulosti a jasne dávajú najavo, kto je tu priekopníkom v motokrose.

Už mi len zostáva dúfať, že cestu, ktorou sa vybrali, budú potvrdzovať a rozvíjať ich, už niekoľkokrát spomínané, motto.

Pár zmien v rýchlosti

Zmien sa dočkalo viac súčiastok. Ako prvú spomeniem novú štvorkomorovú WP vidlicu s jednoduchým nastavením bez použitia náradia s úsporou hmotnosti 175 g. Predná oska s 22 mm priemerom pre zníženie neodpruženej hmoty, úspora ďalších 40 g a toľko isto ušetrili aj na novom prepáčku, kde sa nadpája nový DCC (Dual Compression Control) tlmič so zdvihom vyšším o 4 mm. Mohol by som pokračovať novými rajdami, spojkou, páčkami a ich blastrami až po odlišnú grafiku od endúr.

Husqvarna FE 501 2015
Husqvarna TC250 2015
image005
image001

Krosy sú viac do žlta, kdežto endurá sú viac bielo modré. Musím spomenúť premakané integrované nádobky kvapaliny na páčkach brzdy a spojky. Sú rovnaké a holendre s pancierovkami sú vedené zadom a ešte aj chránené výliskami okolo. Tu určite rátali s tým, že na takýchto moto sa proste padá, a tak dôležité veci, ako je spojka či brzdy, musia fungovať. Už spomínané sedlá majú tvrdšiu výplň a drsnejší poťah. To sú ale veci, ktoré si určite každý radšej prečíta v katalógu a ešte radšej si ich vyskúša v praxi. Ja som ich vyskúšal a niektoré svoje zaryté názory musím prehodnotiť.

Minimálne tie o štvortaktnej dva pade. Ale to trochu predbieham. Najradšej by som to napísal pekne po poriadku.

Husqvarna 2015
Husqvarna 2015

Zaplatené počasie

Slová klasika by povedali: "chčije a chčije", lenže toto sa už ani tak nedalo nazvať. Cestou do Sverepca lialo tak kvalitne, až som chcel volať, či aj tam tak prší. Riskol som to a pokračoval som v ceste. Tesne pred Sverepcom pršať prestalo a na dráhe bolo už skoro sucho. Nechápem, ale začínam veriť Mirovi Lackovi, že počasie je zaplatené. Asi áno, ale aj tak pre istotu začíname jazdiť o hodinu skôr. Kým som sa obliekol, ostatní si už povyberali stroje na rozbeh, len mne zostáva endurové kladivo s objemom 510 kubíkov. Supéér! Tak ako druhé si dávam jej menšiu sestru FE štyripade a tretiu beriem úplne z druhého konca. TE 125. Dúfam, že sa dostanem aspoň po tú druhú.

FE501

Husqvarna FE 501 2015
Husqvarna FE 501 2015

Už len to označenie musí vzbudzovať rešpekt. Ten, kto vyskúšal aspoň nejakú "novšiu" terénu moto, (je jedno či mx alebo enduro) ten musí uznať, že toto je už proste moc. Krúťák je tam neskutočný, s tým by sa dali naťahovať drôty vysokého napätia a nie jazdiť medzi stromami. V prvom kole, vlastne už na prvých sto metroch som presvedčený, že toto je môj koniec. Keď túto moto dovediem naspäť do depa, budem pán. Ale na ďalších metroch zisťujem, že to nie je také hrozivé, ako by sa zdalo. Trochu mi je na obtiaž vyššia hmotnosť, (113,5kg) ale nie až tak, aby som sa prestal sústrediť na zvyšok. Na prvom strmom výjazde, ktorý idem skoro na voľnobeh a za sebou počujem menšie objemy vytočené na totálku si uvedomujem tú obrovskú silu, ktorou disponuje tento ťažkotonážnik. Lenže nie je vôbec taká, že by mi to išlo ruky vykĺbiť z ramien. Celé to je tak nejak dobre vyladené. Nasledujú prepletačky medzi stromami. Ten výkon tuším ale vôbec nie je na obtiaž. Možno len tá hmotnosť. Pri zjazde sa mi ani nezdá, že by motor nejako závratne brzdil po zavretí plynu. Pred jazdou som sa bál, aby som vôbec došiel do depa, ale nakoniec som vydržal fultajm a v zdraví. Síce trochu unavený po zoskakovaní z moto a následnom kočírovaní cez korene, ale rád, že som skúsil toto ako prvé.

Túto moto si popravde neviem predstaviť na žiadnom závode, skôr by som ju odporučil chalanom na celodenné ľahké endurko. Tam musí ísť úplne krásne. Žiadne vyšťavovanie do maxima a stále s dostatkom výkonu. Ten výkon je tam veľmi dobre ovládateľný a čitateľný. Nakoniec aj na tú hmotnosť by som si vedel zvyknúť niekde medzi stromami.

FE450

Husqvarna FE 450 2015
Husqvarna FE 450 2015

Po zosadnutí z najväčšej objemovky sadám hneď na štyri pade. Je síce podľa tabuľky len o pol kilo ľahšia, ale pocitovo ešte o trochu viac ovládateľná. Aj výkon sa zdá byť trochu jemnejší a trochu slabší, ale vo vyšších otáčkach viac zúrivý. Všetko ostatné mi prišlo totožné. Dobrý posed a poťah sedla a takisto aj podvozok bol dostatočne jemný, ale pritom aj bezpečný. Väčšinou som jazdil v stupačkách a som relatívne ľahká váhová kategória. Mojich 70 kg aj s výstrojom mu neboli žiadnou výzvou ani pri razantnejšom prelete cez korene.

TE125

Husqvarna TE 125 2015
Husqvarna TE 125 2015

Ako tretie endurko osedlávam hneď po zosadnutí zo štyripade dvojtaktnú dvácu. Konečne moja kubatúra. Hmotnosť ako si predstavujem (96kg), výkon, ktorý sa zdá na prvý pohľad oproti predchodcom taký, no trochu detský...ja som však spokojný. Najprv hľadám štartér, ktorý bol pri štvortaktoch samozrejmosť. Ako rýchlo si človek zvykne na lepšie. Všetky ostatné endurká majú štartér, len stodvacetpäťka ho postráda. No nič, kopnem do páky a už sa nechávam unášať na tónoch krásnej hudby v dvoch taktoch. A jéjej, zas sme pri tom, ako sa na lepšie rýchlo zvyká. Pri prvom výjazde je cítiť deficit výkonu oproti väčším strojom a hlavne priebeh. Tak isto brzdenie motorom. Klamal by som, kebyže napíšem, že táto kubatúra nemá výkon. Má, ale oproti predošlým kladivám je niekde na opačnom konci plynovej rukoväte. A aj priebeh je trochu viac uskákaný. Je to lepšie ako na krose, ale stále to je len dvojtaktná stodvadsaťpäťka. Lenže ovládanie je ako na bicykli. A všetky krízovky sa zvládajú tak nejak ľahšie s pocitom, že keby niečo, zo zeme budem zdvíhať skoro o 20 kilo ľahšiu kozu. Všetky otočky okolo stromov aj skoro trialové úseky sa na TE125 zvládajú lepšie. Ale výjazdy z nulovej rýchlosti alebo prejazd potôčkom so strmými brehmi sa predsa len išiel lepšie na "hoviadkach".

Rozstrel

Nakoniec sa mi zdá, že ak by som si meral časy, tak na najmenšej budem mať možno kolo pomalšie, ale celkovo som vďaka menšiemu vytrápeniu, a teda viac ušetrenej sile do ďalších kôl rýchlejší. Takže do závodu by som volil asi túto TE125. Ak by som preferoval 4T, tak FE250. Na vážne a seriózne preteky by som vyberal o niečo silnejšiu dvojdobú dvapade. Tristovku nechávam profíkom. Ale ak by som mal okolo stovky na váhe, tak ani neuvažujem a beriem štvordobú tripade. No a pri jazdení typu "rumunské krajinkovanie" by som volil jednu z dvoch najväčších štvordobých remorkérov.

Husqvarna 2015
Husqvarna 2015

Video: Husqvarna Enduro 2015

Krosové stroje sme mohli ojazdiť ako na endurovej, tak aj na skrátenej mx trati. Keďže nám poobede začalo smochliť, trať sa začínala meniť už z trochu prašnej na mierne šmykľavú, ale miestami ideálnu jazdenicu. Bohužiaľ, únava, zhoršujúce sa počasie a nedostatok času mi nedovolili odjazdiť na všetkých, ale zato som sa sústredil na vytypované potvorky.

TC250

Husqvarna TC250 2015
Husqvarna TC250 2015

Prvú kopem do páky dvojdobú, na prvý pohľad nie tak beštiálnu potvoru, ktorú si tuším každý jeden začínajúci "amatérsky motokrosár" vytypoval, že to bude dobrý začiatok. Mal som už tú česť s takouto raketou, ale táto mi prišla tak nejak nejvíc. Stačí mi asi sto metrov a viem, že som sa dnes mýlil druhý krát. Pri TE501 som čakal to najhoršie a nestalo sa. Tu som zas nečakal to, čo sa udialo. A to som čakal všeličo. Ľudia, prosím vás, toto myslíte vážne? Tak na takéto niečo som nedorástol a asi ani nikdy nedorastiem. V spodných otáčkach ide dobre, úplne to stačí, ale čo sa deje od polky, to je čo? Kričím do prilby, že nech už nerobí a neničí ma. Skáčem to, čo by som si nedovolil na ničom inom. To už kde sme? Sorry, ale na toto nemám iné slová...len že štyri krátke kolá, ktoré som len tak tak ustál a parkujem. Všetko funguje dobre, podvozok, brzdy, perfektne sa ovláda či na zemi, či vo vzduchu, ale ten motor...to je iná dimenzia.

TC125

Husqvarna TC125 2015
Husqvarna TC125 2015

Druhú krosenku osedlávam moju obľúbenú kubatúru. Dváca je úžasne ľahká, ovládateľná a s dostatkom výkonu. Lenže ten je až úplne hore a po zosadnutí z tej dvaapolkovej beštie sa mi zdá, že by som chcel niečo viac. To niečo je asi 150-kový kit. To by bolo pre mňa ideálne. Mám to na svojej, jazdil som to už aj na druhých, a ten rozdiel v spodných a stredných točkách je citeľne lepší. Na naučenie je stopjetadvác perfektná. Pri nej sa jazdec naučí radiť, brzdiť a pracovať s celým strojom. Určite dokáže vytrápiť aj ostatné kubatúry, ale treba na nej pracovať. A to úplne že moc. Kto chce na tomto vyhrávať, musí sa na tom dobre naučiť, musí tam byť dobre naladený podvozok, a hlavne to musí mať rád.

FC250

Husqvarna FC250 2015
Husqvarna FC250 2015

Nakoniec sadám na štvortaktnú dvapade, ktorá sa mi naposledy nie až tak veľmi pozdávala. Vlastne skoro každá štvordobá dva pade mi moc neladí. Ale túto si nakoniec beriem dvakrát. Asi aby som sa uistil, že sa mi táto Huska fakt páči. Neviem, čím to je, či podkladom, mojou únavou po toľkých jazdách, alebo jej celkovým vyladením. Najviac by som sa priklonil ku kombinácii dobrého vyladenia a ideálneho podkladu. Spodok má o dosť lepší ako dváca a nebojím sa pridať, ako tomu bolo pri 2T dvapade. Stále to fakt nechápem, ale u mňa fakt dobré. Ak by som mal voliť z týchto troch a nemal by som možnosť úprav, siahol by som po tomto. Možno to je divné, ale áno, bral by som 250 4T. Motor má dostatok sily aj na spodku a v strede, ale dlhé sverepecké výjady treba držať plyn nadoraz. Väčšinou keď jazdím 4T 250, tak sa pristihnem pri tom, ako neotočím šúlcom a čakám, že to pôjde aj dole. Tu sa mi zdá, že ma párkrát aj obmedzovač upozornil na preradenie. Možno preto sa mi tak páčil. Nezvádzala ma k lenivosti a stále som na nej išiel ako bolo treba.

Video: Husqvarna Motokros 2015

Záver

Rád by som dodal, že dizajnovo sa mi Husaciny pozdávajú zas o niečo viac ako minule a aj jazdenie bolo perfektné. Určite budeme sledovať cestu, ktorou sa teraz vydali a ďaľšie ročníky, dúfam, že sa zas viac odlíšia od svojej kolegyne v oranžovom župane. Už keď nám to hovoria priamo ľudia z jednej aj druhej strany, nezostáva nič iné, len teda držať palce.

Husqvarna Sverepec 2015
Husqvarna Sverepec 2015

Text: Milan Mikulík - mikulec
Foto: Martin Matula, Radek Lavička

Motocykel na test poskytla spoločnosť Husqvarna Motorcycles. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.

Pridané: 18.09.2014 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (11)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 37301 | Včera: 176214