Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 03.12.2013 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 5104 [Šport - Rally]
Náš najúspešnejší enduro jazdec súčasnosti sa chystá na svoj piaty Dakar. Po výbornom 5. mieste v ročníku 2012 mal našliapnuté na ďalší famózny úspech. V minulom roku však prišiel fatálny pád v 11. etape, keď bol celkovo 7. a dral sa v poradí vpred. O Števovej príprave na Dakar 2014 sa dozviete v nasledujúcom článku.
Predchádzajúci | Seriál článkov: Dakar 2014 | Nasledujúci
Haro: Vyhral si rally v Tunisku, aká bola?
Števo: Bola to klasická road-booková rally, s bežnými púštnymi terénmi. Pretek som bral hlavne ako tréning pred nastávajúcim Dakarom.
Haro: Čo hovoríš na malé, nepríjemné tuniské duny z jemného piesku?
Števo: Dali poriadne zabrať, prejazdy dunovými poľami okolo Douz a Ksar Ghillane mali 40-50km v kuse a niekoľko krát som zapadol. Pretože som štartoval na dakarskej motorke a ostatní súperi na ľahkých endurách. Ale nebanujem, veď som prišiel trénovať na ťažkej motorke a hlavne ladiť navigáciu. O súperov až tak nešlo, boli to poväčšinou „hubári“ (hahahaha). Často, alebo takmer vždy som jazdil v čele, sám som navigoval a jazdil stopu pre zvyšok pretekárov. To bola škola na nezaplatenie. A hoci sme denne nejazdili toľko kilometrov ako na Dakare, mäkké náročné duny všetko vynahradili.
Haro: Jazdil si na „starej“ motorke?
Števo: Áno, bola to prvá 450-ka Dakarka, ale dali sme do nej konečne nový motor. Ten sme vozili so sebou ako náhradný na Dakar a teraz prišla jeho chvíľa.
Haro: Ako prebieha príprava na nadchádzajúci Dakar? Máš za sebou náročnú sezónu, iba si sa udržiaval v kondícii alebo si dal prestávku a začal prípravu neskôr stupňovať? A ako sa pripravuješ po kondičnej stránke a v oblasti hybnosti a pružnosti?
Števo: Okrem pretekania počas sezóny sa celoročne pripravujem na Dakar. Hlavne veľa bicyklujem. Posledný mesiac sa (okrem preteku v Tunisku) najviac venujem vybavovačkám, balenie, zháňaniu kadečoho… Ale po odovzdaní motoriek cez víkend vo Francúzsku mám ešte mesiac na fyzickú prípravu a to stačí.
Haro: Čo zranenia, máš všetko doliečené?
Števo: Tento rok je našťastie všetko v poriadku.
Haro: Štartuješ na minuloročnej motorke, prípadne aké úpravy si na nej riešil?
Števo: Motorka je minuloročná s novým motorom. Každý jazdec si rieši nejaké úpravy, aby mu motorka lepšie sadla do ruky. Ale nič závažné.
Haro: Je pravdou, že sa Ti nepodarilo od KTM získať kit na zvýšenie výkonu, prípadne ostrý továrenský motor? Vieme, že produkčné motory sú o cca 5-7 koní slabšie ako továrenské.
Števo: Áno, továreň neposkytuje výkonnejšie verzie. Majú vlastného ladiča, ale ten je nedostupný pre netovárenských jazdcov. Preto sme dali do fabriky zrepasovať minulo ročný agregát a kúpili sme jeden úplne nový. Našli sme si vlastného ladiča a podarilo sa zvýšiť výkon o cca 3-4 kone. To bude výrazný krok vpred, pretože na vypaľovačkách nám továrenský jazdci ujdú rozdielom triedy, pričom iba držia plyn.
V technických etapách, podobných na enduro, viem vždy zajazdiť dobrý výsledok. Tu nezáleží výrazne na výkone, lenže týchto etáp nie je veľa. Na mäkkých a rýchlych podkladoch výkon proste treba.
Haro: Ako riešiš ladenie pruženia, prípadne meníš alebo prelaďuješ podvozok v priebehu preteku podľa charakteru etáp? Jazdíš na WP, alebo na Ohlinse?
Števo: Mám namontované vylepšené WP-čko, ladil ho Ľuboš Kaňa a som spokojný. Pred jednotlivými etapami riešime iba malé doladenie.
Haro: Kto Ťa bude sprevádzať v tíme a ako ho máš zorganizovaný?
Števo: Pôjdem v českom tíme s Davidom Pabiškom. Dali sme dohromady SP-MOTO TEAM, ale všetky sprievodné vozidlá a aj osoby sú Česi. Ja si akurát beriem svojho mechanika Mareka Meška, sprevádzal ma aj v Tunisku.
Haro: Ako hodnotíš spracovanie road-booku na Dakare? Je dostatočne jednoduchý a prehľadný, prípadne ako sa podľa neho naviguje v púšti a vo vysokých rýchlostiach? Značíš si farebne odbočky, výstrahy a podobne?
Števo: Road-book je prehľadný, no počas jazdy sa trasie, je málo času na čítanie a preto si farebne značím hlavne odbočky a výstrahy.
Bežne mi trvalo na Dakare 3-5 dní pokiaľ som si zvykol na navigáciu, aby som si bol istý a aby som nepozeral do road-booku príliš často a podobne. Preto bol pobyt v Tunisku dôležitý. Jednoducho jazda na ťažkej motorke s navigáciou potrebuje zvyk. Pokiaľ si je jazdec v navigácii neistý, zvyšuje to psychickú záťaž, koncentrácia na jazdu nie je dostatočná a dochádza k pádom. Zároveň som v predstihu získal istotu vo veľkých rýchlostiach, pretože drifty v 120-ke a vypaľovačky so 160-kou na tachometri sa na kantráčoch trénovať nedajú.
Haro: Minuloročný nezavinený pád Ťa veľmi mrzel a fanúšikovia boli smutní. Bol si pevne v prvej desiatke a postup hore poradím sa javil ako možný. Vyplynulo z udalosti nejaké poučenie?
Števo: Samozrejme, je to o komunikácii s mechanikom. Aby sa nestalo, že vykoná zásah na motorke o ktorom neviem a ktorý môže znamenať pre jazdca nepríjemné prekvapenie a pád. To sa už nesmie stať!
Haro: Predpokladám, že miusy a pneu meníš po každej etape. Ako je to s ostatnými komponentmi? Čo ostatné vymieňate, prípadne máte povolené vymieňať počas bežnej údržby?
Števo: Denne meníme pneumatiky, miusy, olej s filtrami, vzduchový filter. Napríklad aj brzdové platničky preventívne meníme denne, prípadne vývodové koliesko. Občas reťaz a rozetu, spojku… Dôležité je denne po etape všetko dôkladne skontrolovať. Dvojnásobne po nejakom páde. Či je všetko v poriadku, či sú dotiahnuté skrutky, či niečo neprasklo a podobne…
Haro: Aké vlastne nesieš pneumatiky na pretek? Všetko iba Michelin Desert?
Števo: Už minulý rok som používal vpredu Mitasky. Znie to neuveriteľne, ale sú lepšie ako Micheliny. V Tunisku som teraz testoval ich zadnú pneumatiku a tiež je dobrá. Preto beriem na Dakar predné Mitasy a dozadu Mitasy a Deserty od Michelinu.
Michelin totiž dal na trh novú Desertku, ktorá má menšie štuple a sú hustejšie. Je určite horšia ako stará Desertka, hlavne podstatne horšie sa s ňou brzdí. Naopak Mitas sa snaží a gumy priebežne vylepšuje. Pôvodne boli konštrukčne riešené na duše, preto upravovali vrstvy a zmes pre miusy a vyšlo im to.
Všetko sa vyvíja na suché povrchy, s blatom sa veľmi neráta. Potom máme v blate vždy trochu problémy.
Haro: Čo všetko máš na prednej konzole a aké nesieš náradie?
Števo: Vpredu mám 2-krát ICO (merač vzdialeností), každé s nezávislou kabelážou od predného kolesa. Vedľa je ukazovateľ azimutu a výstraha pre predbiehanie. Pod nimi road-book s posuvnou rolkou s vytlačenou navigáciou. GPS je na riadítkach, má integrovaný SPOT (zariadenie, s pomocou ktorého sledujú v centrále polohu jazdca). Náradie nosím klasické KTM, plus k tomu náhradnú sviečku.
Haro: Predpokladám, že Ti viac vyhovujú náročné, technické terény, tam máš navrch pred konkurenciou. Aké povrchy máš viac rád? Piesky, duny, kamene, šotoliny?
Števo: Samozrejme technické terény sú pre mňa dobré. A mám rád piesok, duny, riečištia bez vody. Tam ma to vyslovene baví!
Haro: Ako hodnotíš momentálny pomer síl v štartovom poli? Honda posilnila s novým modelom, KTM vytiahla úplne novú motorku, Yamaha tají informácie o motorke a má s Despresom veľké plány. V hre je zopár špičkových súkromníkov, vrátane Teba a Ivana…
Števo: Je tak 6-7 jasných favoritov na víťazstvo, ďalších 10 môže prekvapiť. Tento rok to nebude iba duel Coma – Despres. Vlastne ani vlani nebol, iba Barreda mal smolu a Despres šťastie. Pole je dosť vyrovnané a motorky tiež idú všetkým továrňam dobre.
Haro: Jazdíš s chladnou hlavou a rozvážne. Dôkazom sú vždy výrazné postupy vpred v celkovom hodnotení v druhej polovici Dakaru. Platí taktika aj pre tento ročník, alebo sa stratégia v poli množstva agresívnych jazdcov mierne zmení?
Števo: Všetci špičkoví jazdci držia plyn od začiatku. Tí skúsení z nich iba natoľko, aby boli rýchli počas celého preteku a vydržali do konca. Samozrejme idem urobiť výsledok a ten sa nedá robiť čakaním na vypadnutie a chyby súperov. Aby som mohol byť primerane rýchly od začiatku, k tomu slúžilo pretekanie v Tunisku. Nech nestratím niekoľko dní opatrným jazdením s neistou navigáciou. Taktika je nezmenená, iba začiatok by mal byť výraznejší.
Haro: Ako hodnotíš prestup Despresa k Yamahe?
Števo: Mňa to trochu prekvapilo. Despres výborne jazdí a Yamaha nie je špatný stroj. Preto čakám jeho súboj s najlepšími.
Haro: Typická hlúpa otázka nakoniec: Ako hodnotíš svoje možnosti v prípade priaznivého vývoja preteku. Priaznivci by Ťa určite radi videli v cieli minimálne v top 10, čo je pre privátneho jazdca vždy obrovský úspech.
Števo: Samozrejme chcem byť čo najvyššie. Super by bolo vyrovnať, prípadne prekonať osobný rekord z Dakaru (5. miesto). Chcem jazdiť vpredu, k tomu potrebujem dobre navigovať a hlavne nepadať!!!
Haro: Sponzoring máš vyriešený, technika je nachystaná na prevoz do prístavu?
Števo: Práve balíme a odchádzame do Prahy a do Le Havre. Spozoring je vždy problémom, ale idem druhú sezónu pod Slovnaftom, pomáha aj množstvo menších firiem. Za to im všetkým od srdca ďakujem, lebo bez dobrého sponzoringu by som nikam necestoval a nepretekal!
Haro: Nebudem sa pýtať na podporu médií a štátu, ich macošský a krátkozraký postoj poznáme. Je na Slovensku dosť podporovateľov tohto športu z radov firiem, alebo ako býva zvykom, si musíš väčšinu prostriedkov vložiť z vlastných zdrojov?
Števo: Nikdy peniaze neprídu bez problémov, ale zatiaľ sa dá… Niečo pozháňam ja, najviac pomôže manažér Maroš Kehér z Piešťan. Bez neho by účasti na Dakaroch neboli. Robí obrovský kus práce a som mu nesmierne vďačný!
Haro: Prajeme Ti pretek bez pádov, bez porúch, bez blúdenia a s poriadnou dávkou športového šťastia!!!
Števo: Ďakujem všetkým fanúšikom, od ktorých cítim podporu kdekoľvek sa pohnem. Ďakujem sponzorom, tým čo priamo pomáhajú a nikto sa o nich nedozvie. Odvediem svoju prácu najlepšie ako viem a dúfam že ich nesklamem. Držte mi palce!!!
Článok so súhlasom autora prevzatý z www.adventureriders.sk
Pridané: 03.12.2013 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: Dakar 2014 | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 199504 | Včera: 239580