Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 03.06.2013 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 16043 [Testy a predstavenia - Test]
Takto som si to presne predstavoval! Dokonalo skombinovaná ovládateľnosť najmenšej brutalky a sila tej najväčšej. Teraz sa na ňu ale pozriem z dvoch pohľadov a uvidím, ako to dopadne.
A znova začnem klasicky neklasicky. Pretože Brutalka a vlastne celá MV je zvláštna sorta. Patrí medzi pár značiek, ktoré buď bezhranične milujete, alebo sa vám mierne povedané, tak trochu nepáčia.
A aj tak som sa rozhodol, že porovnám novinku od MV - Brutale 800 a novinku z dielne Kawasaki Z800. Na prvý pohľad sa jedná o rovnakú kategóriu. Obe sú nahaté, obe sú osemstovky ale predsa sú úplne, ale úplne iné. Preto to porovnanie napíšem čo najviac podobne a preto som ich jazdil a aj fotil na rovnakých cestách.
Úplne v skratke si ju dovolím predstaviť, aj keď ste to už mohli čítať aj tu. Trojválec s objemom 798 kubíkov je nadopovaný na 125 koní pri 11 600 otáčkach a ťahá silou 81 newtonmetrov už pri 8 600 otáčkach. A že veru ťahá fest! Moto váži len 167 kilo suchej hmoty. Prirátajme k tomu oceľový priehradkový rám, prednú plne nastaviteľnú USD Marzocchi s priemerom 43 mm a zadný, taktiež plne nastaviteľný tlmič od firmy Sachs, predné radiálne štvorpiestikové Bremboidy, ktoré zasekávajú platničky do 320 mm kotúčov a zadné dvoj piesty, ktoré brzdia 220 mm kotúč. No a ako čerešnička na torte vám tu asistuje trakčná kontrola nastaviteľná v ôsmych stupňoch, tri predvolené (Sport, Normal, Rain) a jedna nastaviteľná (Custom) palivová mapa a k tomu systém MVICS (Motor & Vehicle Integrated Control System), ktorý spája rôzne elektronické systémy aby lepšie spolupracovali so samotným motorom. Poprípade ešte príplatkový systém EAS (Electronically Assisted Shift). Všetko je úplne dobré, až na „rajt baj vajr“ plyn. Ten sa mi nepáčil, ale o tom nižšie.
Podľa mňa a nie len podľa mňa je toto moto, ktorú si kúpite lebo ju strašne moc potrebujete, alebo je to láska a nedá sa s tým nič robiť. Inak si ju asi nekúpite. A prečo? Odpoveď hľadajte v ďalších riadkoch.
Milujem ju preto, že to je Agusta a inak sa to ani nedá. Značka, ktorá má niečo za sebou, značka, ktorá nerobí kompromisy a značka, ktorá je ako rodina. Milujem ju preto, lebo je to Brutale, žiadny Sršeň, Zbojník a im podobné. Je to poriadna motorka s charakterom. Schválne nepíšem s dušou, lebo by ste to ofrflali, ale duša tam je, to je bez debaty :-D
Keď sa na ňu pozriete, srdce sa vám rozbúcha a len tak ju hladkáte očami. Posadíte sa na ňu, tep vám stúpne ešte viac, je to ako na prvom rande. Stačí naštartovať a srdce už nevie či sa dá búchať ešte rýchlejšie. Ten nepravidelný chod motora a rachot polorozpadajúceho sa šrotovníka je ako nebeský chorál. Vrnknete do plynu a v momente sa to zmení na niečo jedovaté a hladné po otáčkach. No aby som to uviedol presne, síce vrnknete, ale rajd baj vajr je trochu zaspatý a reaguje akokeby trochu oneskorene. Alebo s takou rezervou, vôlou, alebo neviem ani ako to nazvať. Toto mi trochu vadili, ale deje sa to len od polohy "nula" a tu sa drží neskôr len plný, takže odpúšťam. Spoječka sa ľahučko stlačí, s buchnutím tam padne jednotka a môžete frčať preč na spoločnej ceste životom. A tak ako jednotka, aj ostatné kvalty tam treba radiť razantne bez nejakých flákačiek. Športová, tvrdá a presná prevodovka. Presne taká je aj sedanka. Tvrdá, úzka a rovná, no nie nepohodlná, aj keď na dlhé štreky to nie je bohvie čo. Ale dá sa do nej dobre pri akcelerácii zaprieť vďaka jej stupňovitosti. Trojvál ťahá úplne odspodu, jednoznačne omnoho lepšie ako 675tka a tak sa mi vidí, že lepšie ako minuloročná veľká 1090. Trojvalec je proste dobrý aj dole, ale nezľakne sa ani vrchu. Ba čo je horšie, vlastne asi lepšie, hore ide úplne ako utrhnutý z reťaze. Pri šesť tisíc sa v ňom prebudí beštia a zrazu sa vám začnú trepať v rukách rajdy zakaždým, ako tomu naložíte plnú knedľu. Predné ide hore ešte na päťke a vy máte stále čo robiť, aby ste túto potvorku jedovatú udržali pod zadkom. Asi by to chcelo tlmič, ale to počká. :-D Teraz si to užívam a chce sa mi ju krotiť. Posed je dosť vzpriamený, takže máte dobrý prehľad nielen v meste o tom, čo sa deje pred vami, ale máte zároveň všetko totálne pod palcom. Síce v späťákoch klasika nie je nič vidieť, ale stačí to. Dokonca aj aká taká ochrana pred náporom vetra tu je, aj keď sa to možno nezdá. Kryt budíkov je zdá sa dobre vymodelovaný a ak si jazdec pri vyšších spídoch zaľahne na nádrž, dokáže dobre rozrážať nápor vetra. Preklápate si motorčeku s ľahkosťou kedy potrebujete, ale ani v tiahlejších zákrutách nie je nervózna. Pod podmienkou, že jej nebudete nakladať a ona sa nebude stavať na zadné. Ale aj keď sa bude a ste aspoň trochu lepší palič, môžete sa spoľahnúť na podvozok a trakčnú kontrolu. To vás bezpečne udrží na ceste, bez spomaľovania a kompromisov.Pred zatáčkou tam nakopať dole koľko treba, trochen pohladkať prednú a zadnú brzdu a s nakreslenou čiarou v kľude vpáliť do zákruty. Za ňou plný kotel, s predným vo vzduchu a znova so zadnou gumou zakusnutou v asfalte kresliac čiaru trajektórie. Aké to je jednoduché.
Ak radíte niekde tesne za hranicou šesť tisíc, z motora sa ozývajú zvuky podobné tým, ktoré sa valili z Rocketa od Triumphu. To sa proste nedá. nemilovať ju!
Dizajn je síce vec subjektívna, ale tento je dobrý asi pre viacerých. Je moderný, svieži, ostrý a hlavne dokonalo zladený. Nie je tu nič navyše, ani tu nič nechýba. Lenže je to Agusta a počul som, že tie sú kazové. Nemám to potvrdené, ale tak sa hovorí. Aj diely sú určite drahé a ťažko sa zháňajú. Znova som to len niekde počul, ale niečo na tom musí byť pravda. No ale keď som tu, tak ju aspoň naštartujem.
Ojojoj, to čo je za zvuk? Určite to je v poriadku? Nie je to rozladené alebo tam nie je niečo uvolnené? Nezabudli tam niečo dotiahnuť? Keďže ma uisťujú, že to je OK, sadám za vydarený posed, jednotku musím kopnúť tvrdo, niečo tam strašne buchlo, ale predsa vyskúšam. Rozjazd v pohode, dvojku musím kopať tak isto ako jednotku...Motor má síce všelijaké zvuky, ale ide ťahá veľmi dobre. Dokonca sa celá motorka krásne ovláda. Lenže keď ju držím kolenami, tlačí ma do nich rám a tak nejako mi motor pripeká kolená. Nie je to moc pohodlné. Aj pri otáčaní sa na parkovisku sa zatvára a padá do vnútra. Každé razantnejšie otočenie šúlcom, je sprevádzané krásnym „vílí“ a roztrasenými rajdami. Toto je bez tlmiča nepoužiteľné. Pri každom jemnom stlačení prednej brzdy skoro preletím cez rajdy a rozkrok dostáva poriadne zabrať od nádrže. Celá motorka je taká strašne uskákaná a nedočkavá naháňať sa o čo najlepší čas. Kľudne sa tuším nedá ani ísť. A tá tvrdá sedanka, to čo je? Nie ďakujem, toto nie je pre mňa...Toto sú dva pohľady na túto mršku nezbednú. Ak sa na ňu budeme pozerať tak alebo tak, nič to nemení na jej kvalitách, len si treba uvedomiť čo to je za stroj. Nie je stavaná ako motorka pre každého. Alebo možno aj je, ale to sa im určite nepodarilo. Alebo možno aj podarilo, len to v každom vzbudzuje niečo iné. U mňa to je to brutale, tá zloba a zlota. Preto sa mi páčila, a viem si ju predstaviť ako stroj do mojej garáže k ďalším pár kusom.
Asi by som na nej vedel aj odturistikovať niečo po asfalte, ale predpokladám, že by sa mi výlet hodne predražil, vzhľadom na pokuty za rýchlosť. Spolujazdkyňa by asi trochu šomrala na posed a nekonečné trhanie pri prudkom zrýchlení a spomalení, ale to by musela pretrpieť. Inak cestujem sám a nech si je kľudne doma.
Brutale 800 mi pripomenula časy, keď som mal TNT od Benelli. Typický surovo-plechový zvuk trojvalca, prevodovka s ktorou treba stále pracovať, v detailoch doladený design kontrastujúci s občasným pocitom nedotiahnutých skrutiek a matiek, ale hlavne celkový dojem, že napriek všetkým aplikovaným high-tech vymoženostiam je to motorka vyrobená takým tým starodávnym spôsobom. Teda nie na robotickej linke v klinickej čistote vákuovej továrne, ale vo vidieckej manufaktúre kde sa reže, zvára, kuje, ohýba a to všetko sa ešte na trikrát prerába. Jediné čo mi oproti Benelli chýbalo bol ten pekelný smrad TNT, za čo som ale MV Aguste vďačný, bo nemusím mať zo všetkého 5D zážitok.
Brutale naplnila moje talianske očakávania takmer dočista. Inak povedané, tento stroj je v mnohom antipríkladom toho, čomu sa hovorí pohodová jazda. Pri jazde mestom je zaradená dvojka málo, trojka moc. Celkovo treba dosť radiť, lebo inak to buď skáče alebo stŕpa. Naviac páka prevodovky je na môj vkus trochu vysoko, takže sa viac "nachodím". Všetko tvrdé, človek je vytrasený, k tomu tie hrubozrnné vibrácie trojvalca, ktoré cítiť ešte nejaký čas po zosadnutí. Pri zrýchľovaní chce jazdiť len po zadnom, pri brzdení iba po prednom - jednoducho "paličatá jako mezek", takže organizmus jazdca je v miernom strese a jeho myseľ v stálom strehu.
Ale išiel by si ju niekto kupovať na pohodovú jazdu, keď sa to volá Brutale? Nie, táto motorka bola už od rysovacej dosky plánovaná ako nevychovaný odroň a preto všetky horeuvedené črty sú vlastne jej povinnou výbavou. Keď k tomu pridám ukážkovú ovládateľnosť v zákrutách, plus skutočnosť, že ma z nej na diaľnici nejde odfúknuť ako na iných naháčoch a navyše aj prekvapujúco spokojnú spolujazdkyňu (lebo na nedelenom sedle sedí vcelku vzpriamene a stúpačky sú relatívne nízko, takže nemá kolená pri brade), tak mi z toho vychádza, že ak by som kupoval naked bike, mal by som o problém navyše..
aerodynamika vo vyšších rýchlostiach | pružnosť motora na jednotlivých prevodových stupňoch |
Prakticky sa tu ponúka len jedna možnosť. Kawasaki Z800. Pretože ich obe porovnám v samotnom článku, myslím, že stačí napísať: „Někdo má rád holky, jinej zase vdolky.“
Brutale 800 stojí 10 290,-, má 125 kobyl pri 11 600 rpm a 81 Nm pri 8 600 rpm. Suchá hmotnosť krásnych 167 kg.
Kawasaki Z800 je za 8 795,-, má skoro 113 koní pri 10 200 otáčkach a 83 Nm pri 8 000 otáčkach. Hmotnosť s náplňami je 229 kg.
Pri konkurencii treba rátať aj s FZ8 od Yamahy. Za 8 390,- dostanete bajk so 106 koňmi pri 10 000 otáčkach a 82 Nm pri 8 000 otáčkach. Hmotnosť s náplňami je pri tom 211 kg.
Poprípade tu je Ducati Monster 796, ktorý ponúka 87 koní pri 8250 rpm a 80 Nm pri 6250 rpm. Váži pri tom len 167 kíl suchej hmoty a predáva sa od 9 200,- Eur.
Na prvý pohľad sa rozdiel v hmotnostiach zdá markantný, ale treba počítať s tým, že jeden výrobca udáva suchú (a to nevieme aká to je suchá, či aj bez batérie) a druhý s náplňami (kde zas nevieme že či to je povedzme s plnou nádržou, alebo len po rezervu). Takže odrátať alebo prirátať cca 20 kg je asi blbosť. A aj tak je podstatnejšie, ako je tá hmotnosť rozdelená na moto a ako sa potom za jazdy vysporiada s prípadnou nadváhou.
Ako som písal, možno mala byť táto Brutale bližšie k bežným ľuďom, ale podľa mňa je to viac brutale ako 920. Motor ide od spodku, po prekročení šesť tisíc je nedočkavý po otáčkach, brzdy majú razantný a tvrdý nástup, excelentná ovládateľnosť a celkový výsledok je jedna namakaná strojovňa. Čo sa týka mňa, tak táto Brutale je naj na ktorej som zatiaľ jazdil. Síce nemá taký výkon ako veľká Bruta, ale ten trojvál je kurefsky dobrý!
motor, ovládateľnosť, charakter | rajd baj vajr, pre niekoho možno cena a spotreba |
Servisný interval | 10 000 km |
Spotreba | 7,0 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 16,6 l |
Cena motorky | 10 290,- EUR |
Text: Milan Mikulík - mikulec, polepetko
Foto: Filip Kalka - Masochista
Motocykel na test poskytla spoločnosť Motocorse. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | MV Agusta | Kawasaki | Yamaha | Ducati |
Model: | Brutale 800 | Z800 | FZ8 | Monster 796 |
Rok: | 2013 | 2013 | 2013 | 2012 |
Novinka: | NOVINKA 2013 | NOVINKA 2013 | ||
Kategória: | Naháč | Naháč | Naháč | Naháč |
Motor: | ||||
Typ motora: | radový trojvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) | štvorvalec (4T) | L-kový dvojvalec (4T) |
Objem: | 798 ccm | 806 ccm | 779 ccm | 803 ccm |
Max. výkon: | 125.1 k (92.0 kW) / 11600 ot. | 112.9 k (83.0 kW) / 10200 ot. | 106.2 k (78.1 kW) / 10000 ot. | 87.0 k (64.0 kW) / 8250 ot. |
Max. krútiaci moment: | 81 Nm / 8600 ot. | 83 Nm / 8000 ot. | 82 Nm / 8000 ot. | 80 Nm / 6250 ot. |
Kompresný pomer: | 13.3 : 1 | 11.9:1 | 11:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 79 x 54.3 mm | 71 x 50.9 | 68 x 53.6 | 88 x 66 |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (5V) | Desmodromický rozvod (2V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 125 mm | 120 mm | 130 mm | 120 mm |
Zdvih vzadu: | 125 mm | 137 mm | 130 mm | 148 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvoj kotúčová, 4 piestik | dvojkotúčová | dvoj kotúčová, 4 piestik, radiálna |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 310 mm | 310 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 ZR 17 | 120/70-17 | 120/70 ZR1 | 120/70-ZR17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová, 1 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová, 2 piestik |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 250 mm | 267 mm | 245 mm |
Pneu vzadu: | 180/55 ZR 17 | 180/55-17 | 180/55 ZR1 | 180/55-ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 167 kg | 167 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 229 kg | 211 kg | ||
Výška sedla: | 810 mm | 834 mm | 815 mm | 800 mm |
Rázvor: | 1380 mm | 1445 mm | 1460 mm | 1450 mm |
Dĺžka: | 2085 mm | 2100 mm | 2140 mm | |
Šírka: | 725 mm | 800 mm | 770 mm | |
Výška: | 1050 mm | 1065 mm | ||
Svetlá výška: | 160 mm | 150 mm | 140 mm | |
Objem nádrže: | 16.6 l | 17 l | 17 l | 15 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 245 km/h | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 05/2013 10 290,- € | Cena 05/2013 8 795,- € Cena 05/2013 9 295,- € s ABS | Cena 05/2013 8 390,- € Cena 05/2013 9 090,- € s ABS | Cena 05/2013 9 200,-€ Cena 05/2013 9 800,- s ABS |
Pridané: 03.06.2013 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 256831 | Včera: 180981