Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (8)  [Verzia pre tlač] Tlač

KTM Duke 200 - Malý provokatér

 Zdieľať

Pridané: 28.11.2012 Autor: Martin Kňaze - matox
Čitatelia: 19518 [Testy a predstavenia - Test]

Nájde si už 2hý najmenší Duke svojich priaznivcov a trafil sa presne medzi 125ku a dospelého, aj keď takisto miniatúrneho 690koveho vagabunda? Otázka moja osobná – je možné, že som prežil 130 besných talianskych, ale pochová ma malý pomaranč?

Tak sa ukáž

Skôr než odpoviem na nastolené otázky, patrilo by sa v skratke predstaviť tohto dorastenca v najhoršej fáze puberty. Nový prírastok do rodiny oranžových “strítfajtrov” preskočil základku, kašle na menšieho bráška a ako správny pubertiak, chce byt zlý sťa jeho väčší brat. Ako to už s pubošmi býva, myslia si o sebe často viac ako sú. Duke 200 nie je iný.

Ešte poriadne nevyrástol - telo (oceľové trubkové), končatiny (vpredu USD od WP, vzadu WP Monoshock), pud sebazáchovy (vpredu radiálny 4 piestik, vzadu 1) aj veľkosť nôh (110 a 150) sú totožné s juniorom, ale už všade otŕča svoj väčší 200kový biceps a “hrdí” sa 2kilami naviac. To je asi tá najpodstatnejšia zmena oproti 125ke – takmer rovnaká váha ale o 11 koni vyšší výkon. Dizajn, je takisto zhodný s dvackou, čo sa v tomto prípade dá považovať za plus. Ostré hrany, uzučká stavba, kvalitné komponenty, kolobežková hmotnosť...to všetko dáva tušiť, že motorka nie len dobre vyzerá, ale bude aj dobre jazdiť.

KTM 200 Duke
KTM 200 Duke
KTM 200 Duke
KTM 200 Duke

Mestský chuligán

Prvý dojem z motorky je, že je síce krásna, agresívna “rejsová”, ale veľmi maličká. Bál som sa, ako sa na ňu poskladám a že na nej budem vyzerať trochu prerastene. S tím druhým asi nič moc nenarobím, no jej ergonómia je vyriešená perfektne. Žiadne skrčené ruky ani nohy, posed príjemný, vzpriamený, ako na veľkej motorke. A to mam 184cm. Začína sa to dobre, štartujem, motor si tichučko brble, radím 1 – takisto potichu a vyrážam dobyť mesto.

Dlhšie som na “malej” mašine nesedel a tak, pri počiatočnom rozbiehaní som si musel uvedomiť, že je to len 200ka a trhať asfalt nemôže. Po tomto “setupe“ som bol už s akceleráciou viac než spokojný. Zaťahuje pekne odspodu, v strede dominuje a vytrvalo ťahá až po obmedzovač v 10500 ot/min bez nejakého prepadu. Už spomenutá váha a úzka stavba garantujú skvelú ovládateľnosť. Načo skúter, keď môžeš v meste kraľovať na Dukovi? Prepletanie sa v zápchach, otočenie sa na “päte“, na a zo semafora vždy prvý a hlavne nedodržiavanie pravidiel – to sú atribúty malého jedoša.

Nie som typ jazdca, ktorý stojí na motorke v kolónach ako v aute, sem tam sa mi dokonca pritrafí ísť rýchlejšie, alebo prejsť nejakú tú čiaru, ale to, na čo v meste vyzýva Duke je šialené. To, že mám pocit jazdy na bicykli, krútenie šulcom mi nevytrhne ruky z ramien (neviem prečo, ale navádza to na poriadne krútenie) v kombinácii s ochotne sa vytáčajúcim motorom a účinnými brzdami, tak to zo mňa robí čistého chuligána (paka). Skrátka full gas, myšičky medzi autami (zmesti sa ozaj do každej medzere), čiže bez brzdy a keď už treba brzdiť, tak jedine na červenú a po prednom.

Pri takejto jazde (dovolím si tvrdiť, že na ňu je Duke zameraný) som ani nestihol riešiť praktickosť v podobe odkladacích priestorov alebo dokonalosť rozhľadu v späťákoch. Odkladacie priestory takmer žiadne, ale viditeľnosť v zrkadlách je v poriadku. Z vytrženia ma dostal až škaredý pohľad páňa policajta keď som zas spravil niečo čo sa nemá. Našťastie to asi “prekúsol” s povzdychom – čo s nim, s pubertiakom? OK, aj keď je Duke mestská motorka ide sa von z mesta. Keď sa mám na motorke zachloštiť – bude to na tejto!

Aj 200 je ready to race!

S fotografom sme sa dohodli na fotení na rozhľadni v Heinburgu a na pekných zákrutách smerom na kopec. Beriem teda chlapca späť, odkiaľ prišiel a skúšam, ako veľmi ho to ťahá domov. 6-stupňová prevodovka to rozfofruje na 138 tachometrových km/h – na mlaďasa vcelku slušné číslo. V tejto rýchlosti už sa motorček samozrejme moc dobre necíti, ale 120 sa dá upaľovať bez výčitiek a ani nevadí, že motorka ma len mini ochranu pred vetrom. Prechádzame mestečkom, odbáčame a už sa štveráme na kopec plný pekných zákrut a s kvalitným asfaltom (ako inač, sme v AT). Stupne cvakajú zľahka, presne a ticho a ja si jazdu v náklonoch užívam. Samozrejme, do kopca treba motor potočiť, ale nemal som pocit žeby vyslovene nevládal.

India...Statika fotená pred jazdou
Pri zvyšovaní rýchlosti v zákrutách som si spomenul na mechanika z KTM, ktorý ma upozornil na “no name” indické gumy a aby som to s nimi nepreháňal. Jeseň už bola v plnom prúde, asfalt chladnejší, ale gumy ku podivu držali slušne. Po poriadnom zahriatí som im začal veriť a nechali sa pustiť celkom nízko.

Čo ma potešilo, bol nadštandardne pevný podvozok. Ľahký trubkový rám spolu s WP tlmiacimi komponentmi mi dodávali istotu v zákrutách, až som nechcel veriť že sedím vlastne na “entry level“ bajku. Nie, vlastne toto nie je entry level bajk. Jedine tak menším objemom a cenou, ináč sa jedná o dospelú motorku, “naloženú“ serióznymi komponentmi, ktorými sa nemôžu chváliť ani niektoré japonské stroje strednej triedy (pancierové hadice, radiálny brzdový strmeň, WP USD atd). S týmto strojčekom bola naozaj radosť blbnúť. Skvelé brzdy, na 200ku slušný výkon, ktorý nevystraší, ale poteší a podvozok, za ktorý sa nemusí hanbiť ani hociktorá 600ka.

KTM 200 Duke

Ďalšie príjemné prekvapko na Dukovi je nadštandardný displej. Je plne digitálny a okrem štandardu zobrazuje aj zaradený stupeň, dojazd a spotrebu. Keď si uvedomím že motorka je primárne určená mladým jazdcom, majú toho viac, ako som si ja len vedel predstaviť, keď som začínal jazdiť na väčších motorkách. A čo je nemenej dôležité pre mladého drzáňa, je vzhľad a reakcie okolia. Tie musia nasýtiť ego každého teenagera, pretože mašina vzbudzovala všade pozornosť, ľudia sa pýtali a chceli sa fotiť. Čo viac si priať?


Keď frajerka býva ďaleko

Trochu iná situácia nastane, keď si mladý rider nájde cezpoľnú frajírečku a rozhodne sa ju navštíviť, trocha sa ukázať. Ja síce stále tvrdím, že cestovať sa dá na všetkom, ale Duke nie je zrovna prototyp turistu. Tým, že je malý, ťažšie sa naňho dá zbaliť a ku reálnej turistike by mne osobne chýbal výkon. Ale cestovať “na ľahko“ sa dá a ja som za deň nabehal bez problémov 350 kilometrov. Budem sa opakovať, ale na to, ako je motorka malá sa na nej sedí ozaj pohodlne a ani po dlhšej jazde nič netlačí. Spolujazdca som síce neviezol, ale myslím, že s ním/s ňou sa tu ráta keď tak na krátke vzdialenosti.

Ochrana pred vetrom je minimálna, svetlomet v noci celkom slušne svieti a možností nabaliť motorku je poskromne. Čo ale z Duka môže spraviť potencionálneho turistu, je spotreba. Pri jazde nonstop plný plyn, otáčky pri 10 tisíc si cucol “až“ 4.5 litra. Pri umiernenejšej jazde pod 4 a pri vyslovene predpisovej kochačke pod 3.5 litra. Pri cca 11 litrovej nádrži to znamená dojazd dobre cez 200km. Zhrnuté a podčiarknuté, na cestu okolo sveta by som s nim nešiel, ale napríklad v rámci Slovenska by som sa neobával prísť za deň hocikam.

Čo iné, keď nie KTM?

V segmente malých motoriek došlo k celkom zaujímavej rošáde. Tradičné japonské značky akosi prestali vyrábať (resp. importovať na Slovensko) naháče v tejto triede (CBF 250, VTR 250, YBR 250, atď) teda až na Suzuki, ktorá predstavila najmenšiu Inazumu 250. Tá je síce o 250 EUR lacnejšia, ale aj o 2 poníky slabšia a hlavne omnoho ťažšia (pohotovostná hmotnosť 182kg).

Okrem Inazumi tu ostatní japonskí výrobcovia ponúkajú už len “superšporty“. Konkrétne Honda svoju CBR 250R, ktorá má športový dizajn, dobru cenu (3 990 EUR) a dokonca aj podobný výkon – 26.5 koni. Takisto má ale kilečká navyše a komponentmi za Dukom zaostáva. Kawa má novinku svojho malého Ninju 300, ktorý už ale znevýhodňuje KTM-ku pri porovnávaní svojim objemom a tým aj výkonom – 39 koní. Celkovo je Kawa už trocha väčšia motorka, rozmerovo, váhou (172kg - PH), nádržou (17l) aj cenou (4 995 EUR). Duke má aj tu navrch svojimi "high - end" komponentmi, keď sa Kawa na rozdiel od KTM stále spolieha na obyč teleskopickú vidlu, brzdy nie sú radiálne a majú len 2 piestiky, atd.

Keďže Yamaha svoju YBR 250-ku ku nám už nedováža, vybral som na porovnanie WR 250X. Podobnosť je tam však len objemom a zameraním (funbike). WR-ka ma ešte nadupanejšie komponenty, točivý 30 koňový motor, 128kg (bez paliva) a cenovku, ktorá robí z tejto ináč skvelej mašiny ťažko predajný artikel (7 390 EUR).

Rozuzlenie

Čiže pre koho druhý najmenší Duke je a je vôbec potrebný? Pred tým, než som ho osedlal, som mal vážne pochybnosti o užitočnosti 200ky, čo je len o par kubíkov viac ako 125. Lenže keď si uvedomíme, že rozmermi a váhou zostal na úrovni 125ky, je z neho razom dravý malý bajk, vhodný pre začiatočníkov namiesto 125ky. Svojim vzrastom poteší aj naše nežnejšie polovičky, ale rozhodne sa nebude nudiť ani skúsenejší bajker, ktorý nepotrebuje 150+ koní, ale stačí mu hravo ovládateľná, šikovná motorka, ktorá svojim strítovským vzhľadom a kvalitnými súčiastkami rozhodne hanbu nikomu neurobí. Ja som na nej zažil nefalšovanú zábavu z jazdy, ďaleko za hranicou slušnosti a som rád, že som to prežil bez ujmy. Mať tak znova násť a bohatých sponzorov, KTM Duke by bola jasná voľba.

Plusy, mínusy

dizajn, \"dospelé\" komponenty, jazdné vlastnosti, spotreba nič ma nenapadá - keď tak žiadny odkladací priestor, alebo indické gumy, aj keď pri peknom počasí počas testu držali slušne

Čo by ťa mohlo zaujímať:

KTM Duke 200 2012:

Servisný interval 5000 km / 1 rok
Spotreba 3.5-4.5 l/100km
Objem nádrže z 11 l
Dojazd (po kontrolku rezervy) cca 200 km
Otáčky motora pri 130 kmh 10 000 ot.
Cena motorky 4250,- EUR

Ceny vybraných doplnkov:

Nosič kufra topcase 79,90 EUR
Kufor topcase 99,90 EUR
Príplatok ABS bez ABS
Vyhriavané rukoväte 79,90 EUR
Tankvak 129,90 EUR

Ceny vybraných ND:

Páčka brzdy predná / zadná 21,60 / 36,30 EUR
Stupačka 12,12 EUR
Spätné zrkadlo 24,00 EUR
Smerovka 40,38 EUR
Svetlomet 139,50 EUR

Text: Martin Kňaze - matox
Foto: Pyro

Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM CENTRAL EAST EUROPE s.r.o.. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR,

Foto:
 KTM Duke 200 2012 Honda CBR 250 R 2012 Kawasaki Ninja 300 2013
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTMHondaKawasaki
Model:Duke 200CBR 250 RNinja 300
Rok:201220122013
Novinka:NOVINKA 2012NOVINKA 2013
Kategória:SupermotoSuperšportSuperšport
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)jednovalec (4T)dvojvalec (4T)
Objem:200 ccm249.4 ccm296 ccm
Max. výkon:25.84 k (19.00 kW) / 10500 ot.26.38 k (19.40 kW) / 8500 ot.39.4 k (29.0 kW) / 11000 ot.
Max. krútiaci moment:20 Nm / 6800 ot.23.8 Nm / 7000 ot.27 Nm / 10000 ot.
Kompresný pomer:11,5 : 110.7: 110.6:1
Vŕtanie x Zdvih:72 x 49 mm76 x 55 mm62.0 x 49 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:150 mm130 mm120 mm
Zdvih vzadu:150 mm104 mm132 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčovájednokotúčová dvojpiestkovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:300 mm296 mm290 mm
Pneu vpredu:110/70 x 17 mm110/70-17M/C110/70-17 M/C (54S)
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:230 mm220 mm220 mm
Pneu vzadu:150/60 x 17 mm140/70-17M140/70-17 M/C (62S)
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:125 kg
Hmotnosť s náplňami:161 kg172 kg
Výška sedla:810 mm780 mm785 mm
Rázvor:1361 mm1369 mm1405 mm
Dĺžka:2030 mm2015 mm
Šírka:709 mm715 mm
Výška:1127 mm1110 mm
Svetlá výška:170 mm148 mm140 mm
Objem nádrže:10.5 l13 l17 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:4 l/100km3.7 l/100km4.4 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 196 kmcca 263 kmcca 289 km
Poznámka:
Poznámka:Cena 04/2013: 4995 € (5395 € s ABS)
Foto:
 Suzuki Inazuma 250 2012 Yamaha WR 250 X 2012
Všeobecné informácie:
Výrobca:SuzukiYamaha
Model:Inazuma 250WR 250 X
Rok:20122012
Novinka:NOVINKA 2012
Kategória:NaháčSupermoto
Motor:
Typ motora:radový dvojvalec (4T)jednovalec (4T)
Objem:249 ccm250 ccm
Max. výkon:24.48 k (18.00 kW) / 8500 ot.30.7 k (22.6 kW) / 10000 ot.
Max. krútiaci moment:22 Nm / 6500 ot.23.7 Nm / 8000 ot.
Kompresný pomer:11,5:111.8:1
Vŕtanie x Zdvih:53,5 x 55,277.0 X 53.6 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanie
Rozvod:SOHC (2V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťaz
Zdvih vpredu:270 mm
Zdvih vzadu:265 mm
Brzdy vpredu:kotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:310 mm298 mm
Pneu vpredu:110/80-17M/C 57H110/70R17M/C 54H
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:240 mm230 mm
Pneu vzadu:140/70-17M/C 66H140/70R17M/C 66H
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:128 kg
Hmotnosť s náplňami:182 kg
Výška sedla:780 mm895 mm
Rázvor:1.43 mm1425 mm
Dĺžka:2.145 mm2115 mm
Šírka:760 mm810 mm
Výška:1.075 mm1190 mm
Svetlá výška:165 mm265 mm
Objem nádrže:13.3 l7.6 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:3.8 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 262 km

Pridané: 28.11.2012 Autor: Martin Kňaze - matox Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (8)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 50837 | Včera: 125904