Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Hodnotenie: (22 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (43)  [Verzia pre tlač] Tlač

Predsezónna príprava BMW R 1100 GS alebo kedy to už skončí?

 Zdieľať

Pridané: 28.05.2012 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 12917 [Vaše stroje - Moja úprava]

Môj posledný článok o skúsenostiach s BMWéčkom som zakončoval vetou: „Pre pokoj v duši by to chcelo ešte nahliadnúť do útrob motora a zainvestovať do nových tlmičov.“ Nuž splnilo sa jedno aj druhé a nie len to!

Všetko to začalo na jeseň minulého roku kedy väčšine ľudí končí sezóna, bohužiaľ skončila aj mne. Vymeniť vzduchový filter, kvapaliny a inú háveď by problém nebol ale hnevalo (véľmi mierne povedané) ma neustále presakovanie oleja okolo hláv valcov. Bol to problém už od kúpy motorky, no po výlete do Albánska a následných horúčavách, v ktorých som BMW hnal Talianskom, to začalo byť neúnosné. Olej sa mi strácal pred očami a pridalo sa k tomu aj cvendžanie vo valcoch. No motorku ešte čakala cesta na Motoride Baja Romania. Nebudem to naťahovať, tlmiče dostali K.O., opäť mi prasklo spojkové lanko, začal tiecť olej z kardanu na zadné koleso a ako bonus divné zvuky vydávalo aj palivové čerpadlo. Verdikt. Servis nutný, okamžite!

 Na Motoride XL Baja Romania
Na Motoride XL Baja Romania

Čo som nechcene riešil celú jeseň aj zimu

Keď začala škola, čo bolo niekedy koncom Septembra, motorku som odniesol k Marekovi do Košíc kde aj študujem. Po večeroch pekne pomaly všetko rozobrať a skontrolovať. Jednoduchý plán, no ešte v Decembri bola GSka pekne v plnke nedotknutá. Jednoducho na ňu nebol čas, priority mám iné. Ale jazdiť by som chcel čo najskôr, zima bola biedna. Preto odišla motorka do servisu MotoGELD.

Hotová bola pomerne skoro, veď na nej našťastie veľa roboty nebolo. Vymeniť sa museli tesnenia pod hlavami valcov, ako sa zistilo boli širšie než by mali byť (niekto chcel predtým ušetriť použitím neoriginálneho dielu). Viac ma ale znepokojovalo cvendžanie v motore a to, že motorka začala žrať rýchlo olej. Obával som sa nutnosti poliť motor a prípadne aj kúpy nových piestnych krúžkov či iných dielcov (ktoré som si pre istotu nechal premerať). Keď som si vypočul slová „Motor je zvnútra ako nový“ padol mi balvan zo srdca. Ostávalo už len vymeniť gufero, spojkové lanko a jazdiť. Ale presne vtedy dorazila zima ako má byť. V čase keď na východe pre kalamitu nejazdili ani len autobusy som došiel z Košíc do Trebišova a motorku zazimoval.

Okrem iného som medzi tým vyriešil iné veci. Nové palivové čerpadlo mi pomohol zohnať Raptor. Rovnaké ako predáva BMW za stovky eur, som odkúpil za necelých 30 eur od člena Svajciar, za čo obom veľmi pekne ďakujem.

Motoricky bolo teda BMW pripravené pokračovať v sezóne. Olej už prestal tiecť, cvendžanie zmizlo. Sneh sa čoskoro roztopil, chvalabohu lebo už ma z neho nebavilo GSu vyťahovať, a začalo sa jazdiť. Ale iba málo, tlmiče boli mŕtve, čo bolo v teréne dosť o hubu a po asfaltovom okolí ma jazdiť nebaví (baví ale príde mi to ako zbytočné pálenie benzínu pri dnešných cenách). V servise som si ešte pred odjazdom vypočul pre mňa veľmi zaujímavú otázku: "To prečo máš spustený zadok motorky?"

Keď sa do toho obuje Eres Racing

Ako študent som si nové tlmiče dovoliť proste nemohol. Zvlášť po tom čo som zarobené peniaze minul na nutné opravy. Buď v lete niekam pôjdem alebo sa celé leto budem pozerať na odstavenú motorku s novými tlmičmi a prevetrám ju len po domácich asfaltkách. Pre mňa jednoznačne voľba číslo jeden. Ešteže som, síce s malou dušičkou veď predsa nie som žiaden pretekár, vyplnil dotazník s názvom „Staň sa tvárou Eres Racing“. I začala sa moja spolupráca s menovanou firmou.

Nie nezáviďte. Nové tlmiče vám úplne zadarmo nikto nedá. No ušetriť na spotrebáku sa takouto formou dá. Alebo sa rovno pustíme do väčšej prestavby, finančne až tak nenáročnej? Stalo sa. Na GéeSke mám teraz veľa nových vecí. O skúsenostiach s nimi zatiaľ nemá význam písať, reálne zmeny zhodnotím až na konci sezóny.

 20 kíl nových \"hračiek\" od Eresu
20 kíl nových "hračiek" od Eresu

Takže čo je nové?

Tlmiče a progresívne pružiny Hyperpro

Drahý špás, to poviem rovno. Prijateľnou cestou sa ukázalo nechať tlmiče zrepasovať (vymeniť iba pružiny by boli vyhodené peniaze). Ako však zrepasovať jednorazové tlmiče bez možnosti ich rozobratia? Sú ľudia čo to vedia. Ja som sa ozval pánovi Ferencovi z firmy FRT, mimochodom odborník na slovo vzatý. Iba pre zaujímavosť, odpruženie na Lopraisovej Dakarskej Tatre je jeho dielom.

 Takto viselo GSo bez tlmičov
Takto viselo GSo bez tlmičov

Odhad ceny práce bol dobrý (polovica ceny jedného nového tlmiča), tak som do toho šiel. Po rozobratí tlmičov som ale ostal nemilo prekvapený. Tlmiče boli totálne na šrot, čo znamenalo výrobu nových dielov a značné natiahnutie termínu dokončenia, logicky aj navýšenie ceny. Neviem ako sa mi to podarilo ale niektoré dielce boli vnútri tlmiča hrdzavé. A to nehovorím o zničených piestniciach, tesneniach... Tak sa z repasu stala doslova výroba nových tlmičov.

Aby cena ostala minimálna nerobilo sa nič extra, ale keď už niečo robíte od nuly, za tú istú cenu sa to dá trochu vylepšiť. Práca sa ale vliekla nekonečne dlho. Sľúbený termín dokončenia sa niekoľko krát presúval, takže som Sand Rally s vlastnou motorkou nemohol absolvovať. Pár krát som sa bol pozrieť na samotnú výrobu. Mňa ako tlmičológového laika to teda dosť zaujalo. Nakoniec po vyše mesiaci roboty som sa dočkal.

 Tlmiče po repase, už na pohľad vidieť rozdiel v hrúbke prednej piestnice (tá dolná)
Tlmiče po repase, už na pohľad vidieť rozdiel v hrúbke prednej piestnice (tá dolná)

Terajšie tlmiče nemajú s pôvodnými spoločné takmer nič. Pružiny sú Hyperpro, progresívna je už aj zadná, v tlmičoch sú hrubšie piestnice a aj nové telesá vnútri tlmiča (je v nich viac dierok ako v sériových a majú trochu iný tvar, iba toľko viem zreferovať mojím neznalým pohľadom). Samozrejme, oba tlmiče sú prerobené tak aby boli rozoberateľné a ľahko repasovateľné. Z tohto dôvodu na zadnom pribudol ventil pre naplnenie plynom a na prednom je vidieť v istom uhle nový "vrchnák". Hydraulické nastavovanie predpätia zadnej pružiny opäť tvorí odpor už pri prvých klikoch, doteraz som čosi cítil pri posledných štyroch klikoch.

Penový vzduchový filter Pipercross

Nie som zástancom športových vzduchových filtrov. Podľa mňa sú zbytočne priedušné a sériová motorka na ich použitie nie je vyladená. Ale ak jazdíte často v prašnom prostredí, papierový filter musíte meniť častejšie než je uvedené v servisnom manuály. Možnosť „vyprať“ filter je teda veľkou výhodou a to papierový neumožňuje.

 Papierový filter má už ohnuté \"listy\" kvôli sťaženému prechodu vzduchu, menený bol na jeseň čiže málo jazdený
Papierový filter má už ohnuté "listy" kvôli sťaženému prechodu vzduchu, menený bol na jeseň čiže málo jazdený

Preto som sa rozhodol vyskúšať penový vzduchový filter Pipercross. Počiatočná investícia je síce vyššia ale časom by sa mohla navrátiť. Samozrejme len za predpokladu, že na červenej strane filtra (filter Pipercross pozostáva z dvoch vrstiev peny, vnútorná červená je hustejšia) privrátenej do „útrob“ motora nenájdem po čase žiadne nečistoty. Nerád by som si totiž spravil nedobrovoľný výbrus motora. Pre istotu som na filter ešte nastriekal dodatočne viac oleja z čistiacej sady.

Pancierové brzdové Hadice HEL a doštičky SBS

Jeden z problémov, ktorý vznikol opäť mojou blbosťou, sa vyskytol na predných brzdových hadiciach. Kvôli upchatiu blatom som odstránil predný blatník, no hadice som nepripevnil o vidly v domnení, že s kolesom do styku aj tak neprídu. Výsledkom bolo mierne zničenie ich vonkajších stien. Neviem ako by to pokračovalo ďalej a pre istotu ani vedieť nechcem. Na brzdách sa nikdy nešetrí!!!

V pláne som mal opätovne nasadiť blatník, no okrem toho došlo k „vylepšeniu“ brzdového systému výmenou všetkých hadíc. Namontoval som pancierové brzdové hadice HEL. Sám som zvedavý nakoľko to ovplyvní samotné brzdenie, či už účinok bŕzd alebo cit na brzdovej páčke.

A keď už som tak silno zasiahol do brzdového systému, doprial som Brembáčom aj nové platničky SBS. Výmena nebola nutná, staré by ešte čo to vydržali, ale budiš. Blatník prešiel skracovacou kúrou, teda presnejšie prešiel sa pod priamočiarou pílkou.

 Toť veci na tuning bŕzd
Toť veci na tuning bŕzd

Kvapaliny Vrooam

Pre mňa je to nová značka ktorú som doteraz nepoznal. Zaujímavé je, že vyrábajú kvapaliny iba pre motocykle. Ich logo skrášľuje nejeden špičkový pretekársky tím preto by som kvalitu náplní nijako nespochybňoval. Nejaký špeciálny test však neočakávajte, nemám doma chemicky labák. Do motora pôjde obyčajný minerál s viskozitou 20W50 a do prevodovky a kardanu Hypoid GL-5 80W90, teda pre GSko už overené špecifikácie ibaže novej značky.

 I lejem si brzdovú kvapalinu Vrooam
I lejem si brzdovú kvapalinu Vrooam

Pneumatiky Mitas

Opúšťam aj overenú kombináciu pneumatík. Vzadu ostáva Mitas E-09 Dakar ale prednú Conti TKC 80 už čoskoro vymením za Mitas E-10. Na výstave Motocykel v Bratislave ma Jarda Šíma uisťoval, že by s ňou už nemali byť problémy.

Záver

Pri písaní tohto článku ma neustále napadá otázka „Kedy to už skončí?“ Kedy budem mať motorku v takom stave, že na nej už nebudem nič vylepšovať. Kedy to bude len o liati benzínu, menení oleja a servise? Pri mne asi nikdy. A možno to má byť presne tak! Každý totiž iste pozná ten pocit, keď sa ako malé decko teší z novej veci. Ja sa takto každý rok teším z novej motorky.

 Opäť nová motorka
Opäť nová motorka

PS: Viem, z čiernej vrany som spravil farebného papagája :-)

Poďakovanie

Pridané: 28.05.2012 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať

Technické parametre z Moto DB:

BMW R 1100 GS 1997:

Foto:
BMW R 1100 GS 1997
Všeobecné informácie:
Výrobca:BMW
Model:R 1100 GS
Rok:1997
Kategória:Enduro
Motor:
Typ motora:dvojvalcový boxer (4T)
Objem:1085 ccm
Max. výkon:81.2 k (59.7 kW) / 6750 ot.
Max. krútiaci moment:97 Nm / 5250 ot.
Chladenie:vzduchom
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 5-stupňová
Sekundárny pohon:kardan
Brzdy vpredu:jednokotúčová
Brzdy vzadu:jednokotúčová
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:218 kg
Výška sedla:860 mm
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:200 km/h

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (22 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (43)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 155929 | Včera: 201058