Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (6)  [Verzia pre tlač] Tlač

História Pionier: Pionier v Nemecku a Anglicku

 Zdieľať

Pridané: 05.03.2012 Autor: gilbert
Čitatelia: 7802 [História]

Tak ako do ekonomicky rozvojových, tak aj do ekonomicky silných kapitalistických štátov Európy sa Pionier vyvážal. Osobitné postavenie mal vývoz do Západného Nemecka. Ako to vyzeralo s prvými typmi 550 a 555 som viacmenej nezistil.

Seriál článkov - História Pionier:

V bývalej BRD (Bundes Republik Deutschland – Spolková Rapublika Nemecko) sa najviac zviditeľnil mimo crossy SK – 90 aj model Mustang. Tento sa predával v rôznych vyhotoveniach. Buď to bol model so zníženou rýchlosťou, ktorý bol vybavený reflektorom z jednorýchlostnej Babetty a so širokými riadidlami ako u modelu 21. Jazdil len 40 km/h. Silnejší model bol otvorený s plným výkonom, riadidlá mal s hrazdičkou a podľa požiadavky obchodných domov Neckermann a dobierkových obchodov Quelle mal alebo nemal na koncovkách riadidiel smerovky, ktoré sa montovali do skútrov a motocyklov nemeckej výroby vrátane východonemeckých Simsonov a MZ.

 Pionier v BDR
Pionier v BDR

Na Slovensku týmito smerovkami boli vybavované aj motocykle pre trh za veľkou mlákou. Mali ich SK–90 - ky a aj Mustangy pre USA. Ich poloha bola naozaj nevšedná a hlavne boli len dve v kovovej obruči, aby sa pri páde motocykla nerozbili. Ich montáž lepšie vyhovovala zabudovanému alternátoru. Videl som v detstve čosi podobné v Nitre. Majiteľ crossy zabudoval na konce riadidiel malé smerovčičky pôvodne z predného blatníka Škody Octavie, alebo zo Škody MB1000.

V prípade zabudovania klasických štyroch smeroviek, ktoré boli tiež u vývozných modelov bežné, bol do elektroinštalácie zabudovaný akumulátor, lebo by nesvietili správne. Neckermann mal zvláštne požiadavky, teda na osvetlenie, výkon a jeho pracovníci chodili na kontroly kvality priamo do Považských strojární do expedície. Ich postoj bol naozal zaujímavý. Podľa ročného obdobia robili buď kontolu povrchnú, alebo hĺbkovú. Letné obdobie bolo to povrchné a zimné bolo to hĺbkové.

V zimnom období totiž distribúcia na nemeckom území viazla. Veď, kto by sa vozil v zime na motorke. Na tieto zimné kontroly mali nákupcovia od Neckermannu ozaj prozaické dôvody. Prečo by to malo trčať v našich skladoch do jari. Nech to radšej trčí v skladoch v Československu. Aj po týchto jednostranných rozhodnutiach nemeckého partnera sa nakoniec vždy Pioniere a Mustangy v Nemecku predali.

 Katalóg Neckermann
Katalóg Neckermann

V lete to bolo tak, že kontrolór neskúmal každú jednu motorku pripravenú pre Neckermann, ale len do skladu letmo nakúkol. V zime vadilo napríklad to, že na ventiloch duší na jednom Mustangu chýbala čiapočka, tak celá séria bola odrieknutá. V prípade, že zo sedadla visela nejaká nitka bolo to detto. Ak bol na nejakej časti neutretý prach, zas celú sériu neprebral.

Neckermann vo svojej sieti predával hlavne Jawy 250 a 350. Z východonemeckej produkcie obchodné domy Neckermann predávali motorky MZ 150 a 250, dokonca s postranným vozíkom. Slovenská 90-ka nemala len variantu Cross, ale aj cestný Roadster. Náš Mustang teda nebol osamotený a aj keď mi stále pripadá ako esteticky nedotiahnutý mal úspech. Dotvrdzoval to aj fakt, že vtedajšia Československá televízia uviedla ako hlavný večerný piatkový program detektívny film z produkcie bývalej NSR, v ktorej nezanedbateľnú rolu mal práve Mustang Neckermann.

 Mustang Neckermann
Mustang Neckermann

Mustangy boli približovadlom partie mladíkov, ktorí prenasledovali chlapca na invalidmom vozíku. Chlapec sa bránil strielaním z luku keď šlo do tuhého a tak ho partia zhodila z vozíka. Keď ich rozohnali okoloidúci zmizli práve na Mustangoch.

Na opačnom brehu kanála La Manche bol tiež Mustang ponúkaný úspešne. Do ostrovného spojeného kráľovstva sme tiež vyvážali. Ako obyčajne to začalo modelom 550, ktorý razil cestu z kontinentu cez kanál La Manche pre modely 555. Tieto mali v Anglicku, ako aj inde tri prevedenia.

Najskôr jednosedadlo a nosič, neskoršie dvojsedadlo a vrcholom bolo dvojsedadlo s krytmi nôh. Dosť zaujímavo pôsobilo iné zadné svetlo, ktoré bolo na veľkom držiaku kvôli rozmernej anglickej značke (ŠPZ). Druhá značka bola na prednom blatníku, podobne ako prvé kývačky u nás, či Pionier vyrábaný v Indii. Na Pionieroch rady 05 až 23 už na prednom blatníku značka nebola. Nakoniec aj ostrovania túto druhú značku zrušili ako prakticky všetky štáty sveta.

 Anglický Mustang
Anglický Mustang

Anglicko sa zapísalo do histórie Pionierov veľkou pevnou kapotážou na Mustanga. Vtedajšia anglická motocyklová tlač svoj estetický doplnok nazvala "The Communist teenage dream". A ako na potvoru nikde na kontinente takéto Mustangy nejazdili. Tento "Sen komunistickej mládeže" jazdil len na Britských ostrovoch a preto ten slogan bol úštipačným povýšenckým gestom voči všetkým ľuďom spoza železnej opony.

Tento okapotovaný Mustang bol pravdepodobne aktivitou anglického dovozcu: JAWA/CZ MOTORCYCLES, BERGENWAY, NORTH LYNN INDUSTRIAL ESTATE, KING´S LYNN, NORFOLK. Okrem tejto kapotáže bol vybavený aj smerovkami. Boli štyri na držiakoch. Vpredu boli zaujímavé, tým, že boli umiestnené na prednej vidlici na držiakoch blatníka. Zadné boli na držiaku veľkej ŠPZ – ky. Zaujímavé bolo to, že aj napriek pevnej kapotáži sa reflektor otáčal spolu s riadidlami, ktoré boli z modelu 20, teda úzke.

 Anglický Mustang v našej tlači
Anglický Mustang v našej tlači

Podobne ako poľský Ogar, tak aj tento "Anglický sen" mal vo výbave bicyklový zvonček, aby klasický klaksón nenarúšal funkciu smeroviek. Veď aj na domácich Pionieroch pri zapnutom svetle klaksón pri trúbení zhasínal reflektor, lebo ten mal väčší odber prúdu ako predné svetlo. V kapotáži bol teda na predu pred reflektorom vyrezaný otvor tak, aby kapotáž nebránila svetelnému lúču z reflektora. Tento otvor bol prekrytý priehladným plexisklom. Ďalší otvor bol v kapotáži situovaný tak, aby chladenie valca bolo účinné a aby bol aj valec čiastočne krytý aj zospodu vrátane výfukového kolena.

Pridané: 05.03.2012 Autor: gilbert Zdieľať

Seriál článkov - História Pionier:

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (6)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 245554 | Včera: 138515