Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 25.11.2011 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 5742 [Testy a predstavenia - Prilby]
Ako ste si mohli všimnúť, a už aj prečítať, v redakcii sa nám o bezpečnosť hláv stará značka Suomy. V článku je čo-to popísané po technickaj stránke, tak niečo napíšem aj z praktického hľadiska. Ja som si vybral druhý najvyšší ponúkaný model a ako aj názov naznačuje, jedná sa už o „rejsovú“ prilbu. Poďme teda rovno na jej klady, či zápory.
Neviem, čo si kto predstavuje pod pojmom pohodlná prilba, zvlášť, keď sa jedná o okruhovú škrupinku, ale určite tam patria nasledovné kritériá. Správna veľkosť, bezproblémové nasadzovanie a následné dávanie dolu z hlavy, upnutie prilby pod bradou a hluk.
Pri výbere správnej veľkosti som sa rozhodoval medzi Skom a XSkom. Skúsenosti aj rady predajcov smerovali viac k menšej veľkosti, teda na mojej hlave zostalo XSko, čo s odstupom času vôbec nebanujem. Už pri nasadzovaní je poznať, že moja hlava bude ako v perinke. Polstrovanie je príjemne mäkké pri nasadzovaní, nikde mi nič nebráni, ani netlačí na uši. Stačí mierne roztiahnuť popruhy a hlava tam vkĺzne skoro sama. Na druhej strane je polstrovanie dostatočne pevné na riadnu fixáciu bez zbytočnej vôle pri otáčaní do strán. Ani po viac ako roku nemám pocit, že by sa výplň deformovala, či inak degenerovala. Časom sa mi perfektne prispôsobila lícam, no po dlhšej prestávke mám pocit, že sa vždy vráti do základného tvaru a znova je ako nová. Beriem to skôr ako plus, pretože viem, že sa mi „nevylágruje“ a nebude mi lietať na makovici.
Upínanie je pomocou mojich obľúbených D-krúžkov. Pre viacerých nepohodlné ba až neprijateľné zapínanie. Odhliadnuc od toho, že na niektoré okruhy vás z iným zapínaním ani nepustia, je to to najjednoduchšie a najspoľahlivejšie zapínanie, aké poznám. Ak si popruh nevytiahnete celý z krúžkov, bez problémov ho dotiahnete aj v rukaviciach. Okolo popruhov je našité ešte aj mäkké polstrovanie, ktoré zabezpečuje neotravné a neškrtiace upnutie prilby „až na doraz“.
K dokonalému pohodliu by som ešte uvítal menší hluk v prilbe, čo je asi pri rejsovke požiadavka trochu mimo. Čiastočne som to eliminoval prídavným deflektorom, ale ešte aspoň jeden stupeň by nebol odveci. Rejsová helma je proste trochu viac hlučná. Skúšal som viacero značiek aj druhov, ale všade to je podobné. Aj tak skoro vždy používam pri jazde štuple a teda ani toto mi vyslovene neprekáža.
Ventilácia prilby je zabezpečovaná predným, do dvoch polôh otvoriteľným vetrákom smerujúcim nápor vzduchu na bradu, líca a na plexi. Na vrchu sú už len dva nasávacie otvory, bez možnosti uzatvorenia, ktoré vyúsťujú cez patentový systém rôzne tvarovaných kanálov do troch odvádzacich otvorov. Predný otvor funguje výborne a aj keď to možno nevyzerá, jednoducho sa ovláda aj v rukaviciach. Horné dva sa bohužiaľ zatvoriť nedajú, čo mi v chladnejších mesiacoch robilo trošku starosti. Nie je to nič hrozné, ale na cestovanie na Elefant by to asi nebolo Riešim to prerobením Buffky na kuklu, ktorú mám vždy na krku.
V základe má Specka číre ANTIFOGové sklo, ktoré sa dá polohovať v rôznych polohách vďaka tuhšiemu chodu a zaisťuje sa iba na jednej (ľavej) strane, pri výstupku na otváranie. Antifog aj zaisťovanie funguje stále ako má. Je pravda, že číre využívam nepomerne menej ako dokúpené tmavé, ale ani v chladných mesiacoch pri teplotách aj pod nulou ma nesklamalo. Nie je na ňom vôbec badať známky používania, jamky od kamienkov na ňom nenájdete, za to na čiernom, pri detailnejšom hľadaní, bude vaše pátranie úspešnejšie. Je to ale v takom malom rozsahu, že pri používaní to nehrá žiadnu rolu.
Výmena plexi je možno trochu náročnejšia, ale pri nacvičení si pár správnych ťahov to bude čoskoro hračka. Časom nebudete ani potrebovať originálny diel na odopínanie bočných krytiek. Postačí vám aj kľúčik z motorky. Po otvorení plexi stačí zatlačiť na poistku, trochu násilnejším pohybom zatlačiť smerom dozadu na krytku, cvak a je to vonku. Potom posunúť poistku, čo zabezpečuje plexi, a natvrdo ho vylúpnuť von. Montáž nového presne opačne. Ak sa to ale naučíte, spravíte to rýchlejšie ako prečítate tento pracovný postup. Bohužiaľ v rukaviciach to bude asi náročnejšie. Neviem objektívne posúdiť, ako to bude fungovať po rokoch, keďže som sklo menil minimálne, vlastne viackrát skôr kvôli naučeniu sa tohto postupu ako kvôli výmene plexi.
Pod bočnými krytkami sa nachádzajú aj skrutky na nastavenie doliehania plexi o tesniace gumičky.
Dizajn, určite jedno z kritérií, pre ktoré som si vybral tú, ktorú mám. Najviac ma upútal asi kontras medzi „glitrami“ metalízou a jednoduchou farbou. Z údržbou nie sú veľké starosti, stačí vlhká mäkká handra na odstránenie hmyzu a potom suchá na vyleštenie. Nemám na nej žiadne šmuhy ani fľaky, lak je ako nový. Celková kvalita spracovania určite zodpovedá mojim požiadavkám. Nikde sa mi nič nepára, netrhá, ani nie je nič predraté od môjho strniska až dlhšej brady. Za to dávam veľké plus.
Na štítku je písané 1350+-50g. A ako sa hovorí, „co je psáno, to je dáno“, no tu to až tak pravda nie je. Digitálna váha ukázala 1448g. Je to vážené komplet aj zo sklom, ktoré váži cca 106g, teda si myslím, že váha je uvádzaná bez plexi. Potom by to sedelo s tým, čo uvádzajú.
Ako je už u mňa zvykom, obľubujem skôr jednofarebné prilby. Spec1R-ku som chcel v bielom prevedení, avšak taká k dispozícii žiaľ nebola a tak mi do oka padla antracitová. Porovnávať ju budem s prilbami, ktoré som jazdil od lacnej Bieffe v mojich počiatkoch cez Nolanky, Sharky, Lazerky... Okrem toho som Spec1R jazdil asi na všetkých druhoch motoriek do čoprov, cez skútre, naháče, až po jogurty a cestovné endurá.
U integrálky je pre mňa dôležité hlavne to aby do nej nefúkalo, bola ľahká a aby dobre vetrala. Som ochotný jej odpustiť nejakú tu hlučnosť. Spec1R som prebral a ako prvé ju testoval na cruizri a to hneď na ceste cez celú republiku. Veru, prievan v očiach ma nepotešil. Všetko sa však výrazne zlepšilo po montáži bradového deflektora. Hlavne ak jazdíte moto bez kapotáže, tak sa bez neho určite nezaobídete.
Takže prievan bol viac menej poriešený (aj keď výraznejší bradový spoiler by potešil) hmotnosť je myslím vynikajúca a dostávame sa k vetraniu. Spec1R je raceová prilba a preto sa vetranie v hornej časti nedá regulovať. Napriek tomu mi to neprišlo ako problém. Vetranie má Suomy u všetkých modelov naozaj skvelé premyslené, vetracie kanály vedú priamo cez absorbčnú nárazovú penu a podtlakom odvádzajú vzduch od hlavy jazdca. Vetranie je jedno z najlepších, aké som kedy vyskúšal. Hlučnosť Spec1R je trochu vyššia, ale nikdy ma neotravovala a nikdy som neriešil ani štuple do uší - jednoducho sú na trhu aj tichšie prilby...
No a dostávame sa k plexi. Prvá vec, čo ma zaskočila, je, že je dosť tenké. Ak ho vo vyšších rýchlostiach otvoríte, trochu sa rozvibruje. Antifog vrstva fungovala spočiatku skvele, jazdil som s ňou aj v zime. Časom však stráca svoje schopnosti a teraz sa už vie v daždi jemne zahmliť a je nutné ho priotvoriť. Výmena plexi mi prišla spočiatku komplikovaná, ale zvykol som si. Celá mechanika otvárania plexi je skrytá pod plastovými krytmi (kvôli aerodynamike), no na ich odobratie netreba hrubú silu, len cez štrbinu zatlačiť napr. kľúčom od motorky na uvoľňovací zámok. To sa mi páči, žiadne násilie, potom už len uvoľniť plexi a vymeniť.
V závere hodnotím Suomku ako veľmi kvalitne a moderne spracovanú prilbu, ktorej rád zverím do opatery svoju hlavu, aj keď pevne dúfajúc, že nebude musieť nikdy chrániť pred niečím náročnejším ako vetrom, vodou a hmyzom.
skvelé odvetranie, kvalita spracovania, pohodlná a ľahko vyberateľná vnútorná výstelka | prievan bez bradového deflektora, tenké plexi, trochu dlhšia výmena plexi, aj keď bez náradia |
Horkýže Slíže spievajú: Čo dodať na záver, hádam už len malá rekapitulácia. Tak pekne poporiadku. Skoro do bodky spĺňa moju predstavu o pohodlí, ventilácia na veľmi dobrej úrovni (používanie v chladnom až mrazivom počasí nepočítam, prihliadnuc, na čo je prilba určená), originál plexi je bez výhrad, tmavé je moja voľba (netreba zabúdať, že nie je homologované), lak a spracovanie na vysokej úrovni. Toto sú veci, pre ktoré by som sa znova rozhodol pre túto značku. Tých pár drobností, ktoré by mi mohli vadiť, ani rátať nebudem. (náročnejšia výmena skla, neuzatvárateľné horné vetráky, mierne väčšia hlučnosť).
Samozrejme pri kúpe prilby si ju musíte vyskúšať, nestačí zmerať obvod hlavy, prečítať si recenziu, či vypočuť rady známych. Treba zájsť do predajne a skúšať čo najlepšie sadne. V STYXe je výber bohatý, ochota a fundovanosť predajcov zaručená.
odvetranie, polstrovnie | hluk |
Text: Milan Mikulík - mikulec
Foto: Cacao
Redaktori motoride.sk jazdia v prilbách Suomy, ktorých importérom je firma Styx.
Pridané: 25.11.2011 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 164958 | Včera: 122990