Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Hodnotenie: (10 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (16)  [Verzia pre tlač] Tlač

Dvaja noví pekelníci CBR125R a CBR250R

 Zdieľať

Pridané: 28.03.2011 Autor: Kristián Tino Dudík
Čitatelia: 17491 [Testy a predstavenia - Test]

Okrem CBR 600 F predstavila Honda v Seville aj dva modely pre začínajúcich motorkárov, vynovenú CBR 125 R, ale aj od základu novo postavenú CBR 250 R. Tu sú prvé dojmy.

Technika CBR 250 R

Honda sa pochlapila a postavila v triede 250-tok úplne novú motorku, pre ktorú vyvinula nový jednovalec s výkonom 19,4 kW pri 8500 ot./ min. a 23,8 Nm pri 7000 ot./ min. s dôrazom na výkon v nízkych a stredných otáčkach a tiež úspornosť. Udávaná spotreba 3,7 litra na 100 kilometrov poteší hádam každého a umožňuje v prípade 13 litrovej nádrže dojazd niekde okolo 350 kilometrov. Výhody jednovalca sú nesporné – kompaktné rozmery idú ruka v ruke s lepším rozložením a centralizáciou hmotnosti, jednoduchosťou, menšie je číslo pohybujúcich sa častí a zaškrtnúť si môžete aj nižšiu výrobnú cenu.

Konštruktéri pri tomto motore použili technológiu odsadenej kľukovej hriadele, ktorá nie je v jednej ose so stredom piestu a teda aj valca, ako je tomu u tradičného prevedenia, ale valec je odsadený dopredu. Výhoda by mala spočívať v nižšom trení medzi piestom a valcom a teda lepším záberom pri odpálení, čomu napomáha aj piest pokrytý vrstvou molybdénu. Zbierku moderných technológií dopĺňa použitá irídiová sviečka, trojcestný katalyzátor a už dnes neodmysliteľné vstrekovanie.

Rám je oceľový priehradový s priečnym zosilnením redukujúcim vibrácie pri zatáčaní a motor je v ňom zavesený prostredníctvom nosného medzikusu eliminujúceho pre zmenu vibrácie motora, na ráfikoch nájdete pneumatiky o rozmeroch 110/70-17 vpredu a 140/70 -17 vzadu. Absolútnou a veľmi vítanou novinkou v tejto triede je použitie systému kombinovaného C-ABS, ktorý funguje na hydraulickom princípe a mnohým neskúseným aj skúsenejším motorkárom môže pomôcť zo šlamastiky.

Prístrojovka budí dojem väčšieho modelu a zobrazuje okrem neodmysliteľnej rýchlosti otáčky motora, hodiny, celkové počítadlo, denné počítadlo a palivomer.

Rozmermi a štylizáciou sa dvestopäťdesiatka snaží zapadnúť medzi svoje väčšie kolegyne, čo sa jej podľa môjho názoru aj darí, avšak skúsenému oku motorkárskemu jej približný objem neunikne. Napriek tomu má za výzor u mňa plný počet bodov, mám rád triezve tvary bez zbytočných experimentov.

Nepodceňujte ju

Ako tak na ňu vonku v daždi pozerám a naťahujem si pod kožené rukavice pár latexových chirurgických sťa doktor Carter zo seriálu Pohotovosť, bude to asi jazda z povinnosti. Jednovalec má zvuk veľkoobjemového skútra a nádherne pod rukami vibruje, nenásilne, je ako živý organizmus. Oči sa mi začínajú pomaly rozjasňovať, snáď to nebude až taká nuda. Vychádzame na okresnú cestu za hotelom, jedna plný, dva plný, tri plný, uaaa, ide slušne zasran jeden, stodvadsiatka je tam za okamih. Do 6000 otáčok ide vcelku rozvážne, ale potom sa rozpúta malé dvestopäťdesiatkové peklo, motor je tam plný života a veľakrát to celé stopne až obmedzovač, príjemné vibrácie ho sprevádzajú v celom pásme a to mu dáva spolu s chuťou do otáčok tú správnu šťavu. Takýto prejav som rozhodne nečakal a oči nemám len rozžiarené, ale podľa toho, čo sa mi práve kotúľa v hlave mi číhajú zrejme von spod helmy.

Vedúci na čele kolóny by mohol trochu viac kopnúť do vrtule, pravačkou idem rukoväť plynu miestami odtrhnúť, som ako malý chlapec a všetci okolo mňa sú na tom zrovna tak. Pred nami sa objavuje časť stredne rýchlych zákrut, tak sa do toho dávam s pocitom paliča ako hrom. Som ohromený chovaním podvozku, je absolútne istý, akurát tvrdý a som presvedčený, že by zniesol aj motor s ďaleko vyšším výkonom. Ľavá, pravá, držať otáčky v tom správnom rozmedzí, to je to, o čo tu ide. Kopem to tam ako kandidát na pobyt v psychiatrickom ústave, obieham jedno auto za druhým štýlom vlastným dospievajúcej mládeži a nechcem s tým prestať. Nevnímam dážď, nevnímam nič iné okrem cesty pred sebou.

Zbraň

Od novej CBR 250 R som čakal všeličo, ale takúto kanonádu rozhodne nie. Na diaľnici som ju rozfofroval zaľahnutý a zbalený do toho najmenšieho klbka na krutých 156 km/h, síce miernym dole kopcom, ale aj to sa ráta. Na jednovalcovú štvortaktnú 250-tku krása. Táto motorka dokazuje, že objem motora zďaleka nie je všetko, samozrejme na rýchlosť Fireblada nemá, ale o to tu ani vôbec nejde. Prejav motora vás pohltí, odpruženie nepokazí žiadnu srandu a brzdy s C-ABS? Na rovinu, moc som ich nepoužíval, pardon. Na to málo, čo som brzdil by som ich zhodnotil ako celkom slušné kusy s rozumným nástupom, priam ideálnym pre začiatočníka.

Nová CBR 250 R. Skutočne zábavná motorka, nenajazdil som na nej síce stovky kilometrov, ale aj to málo mi stačilo, aby som pochopil, že toto nie je motorka, to je zbraň! Z mladého vychová dobrého jazdca a starý sa ocitne v inom svete, kedy ešte nevládli prekoňované motorky a póza, len vy a cesta. Aké jednoduché. Cena bez zbrojného preukazu a bez C-ABS rovných 3990,-€.

Príslušenstvo

Aj k novej dvestopäťdesiatke pripravila Honda bohatú ponuku originálneho príslušenstva, ktorým sa môže ešte viac priblížiť vašim ideálom. Obsahuje tieto položky.

Technika CBR 125 R

Prepracovaná stodvadsaťpäťka sa od svojej predchodkyne vyrábanej od roku 2004 poriadne líši. V Honde pochopili, že motorka vyzerajúca ako opuchnutý bicykel je síce dobrá a aj s malým Gašparkom sa dá zahrať slušné divadlo, poriadny (ná)stroj sa ale vyvažuje zlatom. „Malá“ CBR-ka už nie je tak malá a pneumatiky už viac nevyzerajú ako galusky od susedovho cestného Favorita, na nové odľahčené liate kolesá sa vpredu obúva 100/80-17 a dozadu potom 130/70-17. Nová je aj prehľadná prístrojová doska s analógovým otáčkomerom, nádrž sa nafúkla z 10 na 13 litrov a zväčšila už tak solídny dojazd, nový je externý palivový filter pre jednoduchšie čistenie a údržbu. Kapotáž nabrala na rozmeroch, spätné zrkadlá už nie sú umiestnené na riadidlách ako to bolo v prípade starého modelu ale na kapotáži, motorka je viac nakopnutá dopredu a celkový vzhľad sa priblížil veľkým superšportom značky Honda. Mladí na vzhľad dajú a Japonci to majú dobre zrátané.


Zmien je tu požehnane a to je len dobre. Motor zostáva ten istý ako v predchádzajúcej verzii, teda štvortaktný jednovalec so vstrekovaním, avšak jeho charakteristiky boli jemne pozmenené. Výkon teraz dosahuje hodnotu 9,8 kW pri 10 000 ot./ min. a točivý moment 10,4 Nm pri 8000 ot,/ min., počet prevodových stupňov zostáva nezmenený, teda 6. Nie je to z hľadiska výkonu maximum, čo je v skupine A1 vodičských oprávnení dovolené, ale nie je to zároveň žiadna hanba. Honda tvrdí, že vďaka vylepšenému vstrekovaniu znížila spotrebu a bruselských súdruhov poteší trojcestný katalyzátor.

Mladí a bohatí, tí sa dnes majú

Po skvelej dvestopäťdesiatke a pár dúškoch kávy presadám na najmenší model z radu CBR. V šedej farbe s oranžovými ráfikmi kolies pôsobí na mňa sviežim dojmom a oproti predchodkyni je to omnoho dospelejšia motorka. Je to naša posledná jazda pred odjazdom domov a podľa toho to aj vyzerá. Všetky kvalty dotáčam do maxima a túžim byť zase mladým záškolákom. Spolu s poľskými kolegami dávame „preteky“ kde je to možné aj nemožné a hehníme sa pod helmami, obiehame sa na diaľnici využívajúc závetria pre čo najvyššiu rýchlosť, mne tachometer ukázal 125 km/h, paráda. Len si predstavte tlupu asi desiatich dospelých chlapov poskladaných na malorážke točiacich s plynom o sto šesť a schovaných za plexi pre čo najlepšiu aerodynamiku. Rozum 0%, zábava 100%-ná.

Španieli v meste na nás mávajú, niektorí v autách s úsmevom trúbia, kto hovoril, že Hondy sú nudné? Jeden poľský novinár to dáva na zadné, ja sa snažím zadymiť na semaforoch, potom na mňa kývne a už dávame závod na zrýchlenie z križovatky, prehral som a on sa mi smeje. Predierame sa mestom s nebývalou chuťou a radosťou. A prečo vám to píšem? Je to dôkaz toho, že CBR-ka nikdy nepovedala týmto náladám nie, nikdy sa neštorcovala a plnila naše rozkazy. Motoricky z pohľadu veľko objemových motoriek veľa vody nenamúti, ale myslím si, že pre 16 ročného chalana alebo dievča je tento motor dostatočný. 6-stupňová prevodovka je poskladaná veľmi dobre a dovoľuje z motora dostať prakticky všetko, podvozok nie je vymäknutá zdochlina a prikladá ruku k dielu. Iba brzdy by mohli byť o kvapku silnejšie, ale zase na druhej strane to môže byť pre neskúseného pilota významné plus. Po silnejšom stlačení fungujú spoľahlivo.

Keby som mal teraz šestnásť a 3150 € vo vrecku, s istotou viem, ktorú motorku by som nevyradil s užšieho výberu. Nomináciu si nová CBR 125 R určite zaslúži.

Príslušenstvo

CBR 125 R modelového roku 2011 podobne ako ostatné motorky z klanu CBR ponúka možnosť vylepšenia pomocou originálneho príslušenstva Honda.

Ako všetkému v živote aj sevilskej rozprávke je koniec. Odovzdávam motorku a dávam si pred odletom horúcu vaňu s blaženým úsmevom na tvári. Kiež by bolo dní ako tieto viacej.

Text: Kristián Tino Dudík
Foto: Honda

Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR a prilbách Suomy od firmy Styx.

Foto:
 Honda CBR 125R 2011 Honda CBR 250 R 2011
Všeobecné informácie:
Výrobca:HondaHonda
Model:CBR 125RCBR 250 R
Rok:20112011
Novinka:NOVINKA 2011NOVINKA 2011
Kategória:SuperšportSuperšport
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)jednovalec (4T)
Objem:124.7 ccm249.4 ccm
Max. výkon:13.33 k (9.80 kW) / 10000 ot.26.38 k (19.40 kW) / 8500 ot.
Max. krútiaci moment:10.4 Nm / 8000 ot.23.8 Nm / 7000 ot.
Kompresný pomer:11 : 110.7: 1
Vŕtanie x Zdvih:58 x 47,2 mm76 x 55 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanie
Rozvod:SOHC (2V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťaz
Zdvih vpredu:120 mm130 mm
Zdvih vzadu:126 mm104 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčovájednokotúčová dvojpiestková
Priemer bŕzd vpredu:276 mm296 mm
Pneu vpredu:100/80-17M/C110/70-17M/C
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:220 mm220 mm
Pneu vzadu:130/70-17M/C140/70-17M
Hmotnosť / Rozmery:
Hmotnosť s náplňami:137 kg161 kg
Výška sedla:795 mm780 mm
Rázvor:1310 mm1369 mm
Dĺžka:1946 mm2030 mm
Šírka:704 mm709 mm
Výška:1089 mm1127 mm
Svetlá výška:185 mm148 mm
Objem nádrže:13 l13 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:3.7 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 263 km

Pridané: 28.03.2011 Autor: Kristián Tino Dudík Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (10 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (16)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 85111 | Včera: 245317