Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 15.07.2010 Autor: Kristián Tino Dudík
Čitatelia: 32877 [Testy a predstavenia - Test]
Možno raz ráno vstanete z postele, zhlboka sa nadýchnete, zastavíte sa v kúpeľni, opláchnete si tvár vodou, pozriete do zrkadla a budete tam vidieť niekoho iného. Už nie ste tým, čím ste bývali, už nevidíte v svojich očiach tú rozmarnosť a otázne hodnoty. Je tam niekto iný, stále však ten istý. Sadnete si na záchod a zoberiete do ruky značne ošúchaný katalóg motoriek pre rok 2011, náhodne ho otvoríte a prst ukáže na Suzuki GSX 1250 FA. To bude ono.
Novinka pre rok 2011 od Suzuki sa snaží „chytiť za rozum“ cestovateľsky orientovaných motorkárov, ktorí už majú jasne stanovené priority na motorku a požadujú ju navyše za rozumnú cenu. Po „malej“ GSX-F, ktorá sa predáva od roku 2008, sa tak na rad dostala aj verzia s označením GSX 1250 FA. Čo sa vlastne pod týmto označením skrýva? Odpoveď je jednoduchá, je to veľký Bandit s dodatočnou kapotážou, iným predným svetlom a budíkmi a jemne „cestovnejšou“ pozíciou za riadítkami a tiež ABS-kom, nič viac, nič menej. To však nie je urážka, skôr naopak.
Základom novej GSX-F-ky a zároveň jej najväčším ťahákom je na plnej čiare motor. Vodou chladený štvorvalec s objemom 1255 kubických centimetrov je skutočne majstrovský kus na cestovanie. Už v roku 2007 nahradil v modeloch s názvom GSF 1250 Bandit starý vzducháč, ktorý nespĺňal požadovanú normu Euro3 a vychádzal zo starého superšportu GSX-R 1100. 1250-tke pridali oproti predchodcovi jeden prevodový stupeň, ktorých má teraz šesť. V Suzuki tvrdia, že motor je úplne nový, no ktovie kde je pravda, bude asi niekde uprostred. My sme mu namerali vyše 108 koní na kľuke pri 8760 otáčkach za minútu a skoro 120 Nm máte k dispozícii už jemne pred 3500 otáčkami za minútu. Ak máte pocit, že tento motor vám splní každú prednesenú požiadavku, tak máte pravdu. Rám je bandiťácka klasika, uzvretý rúrkový a mal by byť o 10% tuhší ako ten používaný pri starých modeloch spred roku 2007 ešte so vzduchom chladeným motorom.
Príjemnou vychytávkou je u GSX-F-ky možnosť nastavenia sedadla buď do výšky 805 mm nad zemou alebo o 20 mm vyššie, teda na výsledných 825 mm. To poteší ako nadmerných dlháňov, tak aj motorkárov typu „Napoleon“. Pohotovostná hmotnosť je udávaná 257 kilogramov, čo nie je najmenej, no pri cestovaní to nie je nijak na obtiaž, a ak k tomu prirátam štvorpiestkovú prednú brzdu so systémom ABS, výpočet základných charakteristík sa zdá byť veľmi schopný.
Keď predo mňa Cacao prvý krát postavil GSX-F-ku, nevedel som si v rýchlosti v hlave poukladať myšlienky. Predné, stále dobre vyzerajúce svetlo zo starej GSX-R 1000 spred piatich rokov, zadné obrovské svetlo naopak ohlodané zubom času. Moderná prístrojovka určená pre superšporty radu GSX-R dokonca s kontrolkou preradenia zase kontrastuje s chromovanými riadítkami. Suzuki na mňa pôsobí trocha neuhladene a sporne, až sa mi chvíľami na pery natíska prirovnanie „motorkový “ Laco Lučenič. Chlapík v rokoch v háboch tínejdžra.
Lenže tá tvár ráno v zrkadle hovorila niečo iné. Funkčnosť a serióznosť GSX-F-ky nemôže nikto poprieť, tá motorka má zmysel a nevyzerá najhoršie. Navyše ten športový duch tam jednoznačne je.
Keď v spínacej skrinke otáčam kľúčikom doprava, kladiem si zároveň dve otázky, ktoré ma nadmieru zaujímajú. Bude ten motor naozaj taký dobrý? A čo podvozok? V starších Banditoch to nebol žiaden tvrďas, zvládne to všetko?
Motor je naozaj kapitola sama o sebe a nebol by som prekvapený, keby si GSX-F-ku kupovali ľudia len kvôli nemu. Fajnová turbína, ktorá potiahne za každých okolností, v akomkoľvek režime a s akýmkoľvek nákladom. Pozrite sa na graf a všimnite si hlavne krivku krútiaceho momentu, neuveriteľné však? Ako to vyzerá na papieri, tak je to aj v skutočnosti, od 2500 otáčok za minútu si môžete pískať do prilby svoju obľúbenú pesničku a nič vás nie, že nezastaví, ale ani náznakom neprinúti vyhostiť tú pohodu, čo máte v tom momente v hlave. Na 3000 otáčkach to pridá na intenzite a drží potom konštantnú hladinu až do skoro 6 a pol tisíca. Točiť to ďalej nemá priveľmi zmysel, to najlepšie divadlo sa koná práve v tomto rozmedzí.
Je to hutná sila pripravená k vašim službám, idete si svoje piánko po neznámej okreske, vykrajujete svižne zákruty a v tom sa dostávate do závesu za Škodu Favorit, ktorú šoféruje postarší pánko. Nedá sa však predbehnúť, cesta pred vami je málo prehľadná a riskovať nemá zmysel. Zaradená šestka, 80 kilometrov za hodinu na tachometri a vyčkávate, kedy príde ten vhodný moment. Je to tu. Cesta sa len na chvíľu otvára a je potrebné rýchlo zareagovať, ťažká ruka na plyne a ste v sekunde pred ním. Ten motor je klasa. Pri takýchto „všadeťahajúcich“ motoroch je niekedy ťažšie sa zorientovať, čo máte zaradené. Nie na GSX-F-ke, ukazovateľ zaradeného stupňa je už v štandarde.
Motor však pre mňa nebol žiadnym prekvapením, počul som o ňom hodne, ale čo ten podvozok, to už také slávne asi nebude. Cesty okolo Čičmian a Valaskej Belej sú zaujímavé a vedia potrápiť, v posledných rokoch hlavne kvalitou, tu si ho preklepnem. Na rovinu, podvozok nie je žiadne „hi-fi“, to je ale asi každému jasné. Staršia koncepcia zakladajúca si na trubkovom ráme je už pomerne prežitok, no na bežné „úlohy“, ktoré budete GSX-F-ku udeľovať je dostatočný. Hlavne v rýchlejších zákrutách pod plynom sa rád zavrtí a treba mať vtedy pevnejšiu ruku, ale je to vcelku príjemný pocit, stará škola mala vždy niečo do seba. Milo prekvapený som bol z tuhosti prednej konvenčnej vidlice, ani pri tvrdom brzdení a plnom obsadení sa nedostávala na svoje dno a plnila si svoju funkciu so vztýčenou hlavou. Zadný tlmič bol naladený podobne, no občas ma pri prejazdoch v tempe cez jamy a hrbole skoro vyhodil z motorky. Podvozok ako celok je robený v duchu turistiky, no dorazov alebo húpania sem a tam sa nedočkáte, dá sa s ním ísť aj slušné chuligánstvo.
Prostredie v okolí Čičmian je naozaj krásne, perfektná príroda a malá premávka, kde tu skupinka cyklistov alebo auto. Udržujem rýchlosť, ktorá sa málokedy prehupne cez stovku a pozerám na okolité pláne a lesy. Presne toto som videl na očiach tomu chlapovi v zrkadle, vie sakra, čo je dobré. Prudké stúpania sa striedajú s menšími alebo väčšími klesaniami, ostré zákruty nasledujú tiahle úseky, ktoré sú občas posypané štrkom. Pri niektorých zákrutách, ktoré sa nečakane zalomia bez toho, aby mi dali vedieť sa mi zdá, že GSX-F-ka má tendenciu brať ich trochu zoširoka. Je iné, keď dobre trafíte nájazd a iné, keď zatáčate na poslednú chvíľu. Turistické Bridgestony BT-021 boli pritom viac, než výborné na tento typ motorky a mali nabehané len niečo do 2000 kilometrov. Ovládateľnosť je bez debaty dobrá, no prílišnou agilitou v zákrutách táto Suzuki nevyniká. Zaujímavé je, že pri zápchach jej to išlo vyslovene perfektne a dovolil som si tu zaujímavé veci.
Podstatnou vecou na dlhších cestách je určite ochrana pred vetrom a tá je na GSX-F-ke veľmi dobrá. Príjemné cestovanie po diaľnici je zhruba do 170-180 km/h, no nesmie fúkať žiaden protivietor alebo bočný vietor, lebo budete nútení spomaliť, nakoľko to vtedy nie je úplne bezbolestný spôsob dopravy. Spotreba sa pri takomto dochádzaní do práce dostane na necelých 7,5 litra na sto kilometrov, no keď budete jazdiť ako normálny človek, do 6 litrov by ste sa mali zmestiť s prehľadom. Dovolených 130 km/h zvláda kapotáž absolútne bez problémov.
Čo ma však dosť výrazne štvalo, bolo sedadlo, ktoré som presedel asi po hodine jazdy. To je na turistickú motorku predsa len trocha málo. Spolujazdec na tom nie je o nič lepšie, skôr naopak a pri každom zastavení sa pripravte na jeho vzdychy prípadne na vašej hlave pristane jemný pohlavok.
Počas týždňa, čo som mal GSX-F-ku doma som sa stal fanúšikom jej ABS-kových bŕzd. Očakával som zdochliny, ktorým budem musieť pomáhať pre naozaj expresné zastavenie nohami, no opak bol pravdou. Ich nástup je pozvolný hlavne v prvých milimetroch stlačenia páčky, no keď zatlačíte poriadne, nádrž vám v sekunde preráta vercajch. ABS-ko fungovalo spoľahlivo a ja sa stávam pomaly ale isto jeho fanúšikom. Na turistických motorkách určite.
Doba nás núti neustále sa ponáhľať, zvyšovať svoje nároky a my medzitým zabúdame na skutočné hodnoty. Možno ste sa už viacerí stretli s tým chlapom v zrkadle a on vie naozaj prekvapiť. Zahadzuje to pozlátko, v ktorom ste boli obalení a vrhá veci do úplne iného svetla. Podobná je aj GSX-F-ka. Možno neurobí šou pred kaviarňou, neponúka tie najšpičkovejšie jazdné výkony a má aj nejaké chyby, no má motor, ktorý ťahá ako magor, dobrú ochranu pred vetrom, silné brzdy vrátane ABS, v základe centrálny stojan a ukazovateľ zaradenej rýchlosti. To všetko za 9 190,-€. Ten chlap v zrkadle viac nepotrebuje, vyrástol z toho.
motor je fenomenálny, brzdy, pomer cena / hodnota | nepohodlné sedadlá, zákruty občas vykrajuje zoširoka, pre niekoho 'preplácaný' dizajn |
Text: Kristián Tino Dudík
Foto: Cacao
Motocykel na test poskytla spoločnosť MSC – SUZUKI Slovensko, o.z.. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4sr a prilbách Suomy.
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Suzuki |
Model: | GSX 1250 FA |
Rok: | 2010 |
Novinka: | NOVINKA 2010 |
Kategória: | Športovo cestovná |
Motor: | |
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 1255 ccm |
Max. výkon: | 97.9 k (72.0 kW) / 7500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 108 Nm / 3700 ot. |
Kompresný pomer: | 10,5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 79 x 64 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová |
Pneu vpredu: | 120/70 ZR17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Pneu vzadu: | 180/55 ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 257 kg |
Výška sedla: | 805 mm |
Rázvor: | 1485 mm |
Dĺžka: | 2130 mm |
Šírka: | 790 mm |
Výška: | 1235 mm |
Objem nádrže: | 19 l |
Pridané: 15.07.2010 Autor: Kristián Tino Dudík Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 49014 | Včera: 152744