Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (20 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (50)  [Verzia pre tlač] Tlač

Vyskúšali sme trojvalcovú šelmu - Triumph Tiger 1050

 Zdieľať

Pridané: 23.05.2011 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 27597 [Testy a predstavenia - Test]

Spolu so Scramblerom sme mali možnosť vyskúšať all-rounder z ponuky anglickej kultovej značky. Bez nejakého násilia sa môžem priznať, že tento model na mňa dizajnovo vôbec na prvý pohľad nezapôsobil. Ale ako to niektorí poznáme, nie vždy je prvý pohľad rozhodujúci.

Šoková terapia

Po prejdení celej Prahy zastavujeme na pumpe, dotankujeme „krosku“ (Scramblera) a čendžujeme stroje. Sadám na Tigra a ani sa nestačím čudovať, ako rýchlo som sa dokázal premiestniť v čase. Milo prekvapený štartujem plný očakávaní. Tomáš Hajduch - Awia ma už predbehol, tak mi nezostáva nič iné, ako trošku otočiť heftom. S očami podobnými Zdenkovi Izerovi, rukami pevne zvierajúcimi rajdy a kolesom v lufte od jednotky po štvorku... V okamihu som nalepený na blatníku Scramblera, ťukám do brzdovej páčky a v momente si spomínam na niekoľko krát opakované: ,,Na přední brzdu bacha hoši, je fakt ostrá.“ Jasné, mňe budeš viprávjat, uš mám ňeco odjezdzené majstre. Ale ako som sa presvedčil, vďaka bohu bez ujmy na zdraví či majetku, iba ak trochu na mojej suverénnosti, tá brzda je ozaj ostrá.

Zoznámenie:

Poďme ale pekne po poradí a najprv si trochu predstavme tento model. Ako poriadny Triumph má samozrejme radový trojval, tento krát s objemom 1050 kubíkov. Motor dokáže zahrať speedrock o 113tich koňoch pri skoro superšportových otáčkach (9400). K tomu sto newtnov pri 6250 a veru pri váhe 228 kilogramov to je myslím slušná porcia sily a výkonu pre takýto stroj. O odpruženie sa stará vpredu plne nastaviteľná „apsajdavnka“ a zadný monoshock s nastaviteľným predpätím. Už spomínané predné agresívne štvorpiestikové radiálky od Nissinu, ktoré dosť navysoko prečúrajú zadné dvojpiestiky. Všetko by to bolo s kostolným poriadkom, keby som pohodlne dočiahol zo sedla na zem. Mám skromných 176 centi a sedlo vo výške 835 mm mi robilo sem tam značné problémy pri manipulácii na mieste. Nevadí, na motorke sa jazdí a nie odráža, tak dúfam, že mimo krásnej asfaltky s tým snáď nepôjdem.

 Toto tam naozaj nie je na parádu :-)
Toto tam naozaj nie je na parádu :-)

Kam ho vlastne zaradiť?

Vitajte späť v sedle niekde za Prahou smerom na priehradu Slapy, za Awiom na Scramblery, ktorý si to zjavne užíva a musí teda riadne ťahať za plyn, lebo ja mu tuším nestíham. (musel som to napísať, trochu mu spraviť radosť :-) ). Ale teraz vážne, priznávam sa bez nátlaku a bez rečí o zníženom honoráre. Chvíľku mi trvalo, kým som sa pohodlne usadil a preladil sa na frekvenciu tohto, pre mňa s odstupom času, superšporta v turistickej bunde a v enduro čižmách. Nekameňujte ma, vysvetlím to. Posed vzpriamený, rajdy široké, sedadlo pohodlné, záťah motora už od úplného voľnobehu. Lenže ten záťah sa končí až pri obmedzovači. Kvalty majú krátky chod, aj keď som ich sem tam musel kopnúť ráznejšie. Zdvihy 150 mm vpredu aj vzadu, ešte k tomu dosť do tvrda nastavené. Mechanicky ovládaná spojka ide ľahúčko, no a zas tie brzdy. Teda predné, tie sú ako arnoštek. Proste boží. Určite sú to Nissiny? Toto som tuším zatiaľ skúsil len na 1098.

Kam teda patrí?

Neriešim, nezaraďujem. Je mi to šumafuk. Konečne sme si na seba ako tak zvykli, zákruty pred nami nemajú konca kraja a ja si užívam a užívam. Neviem či sa neopakujem, ale aj tak, takáto ovládateľnosť a zladenie motora je asi tá najlepšia kombinácia, akú som kedy jazdil (porovnávam s tým, čo som mal možnosť jazdiť). Jasné, sú určite aj lepšie stroje, ale keď si zmyslím, ako sa mi po dizajnovej stránke nezapáčil a tak nejako mi bol až doteraz nesympatický, musím sa mu stále v duchu ospravedlňovať. Dokonca až tak hlboko, že by som ho zaparkoval v mojej garáži. A čím je od vtedy pretečenej viac a viac vody vo Vltave, uvedomujem si, že tento bajk je asi ten najunisexulnejšie orientovaný.

Stovežatá a Tiger

To, že je v zákrutách úžasný, o tom niet pochýb. Takto vystrelenú raketu z vingla som fakt dlho nekočíroval. Že litrová džiksera išla z vingla na dvojke po zadnom v náklone, to sa dá čakať, ale aby „cestné endurko“ takto vystrelilo, to prekvapí asi viacerých. V meste to bolo trochu horšie, pretože na krásnych mačacích hlavách a z toho vyplývajúcich vlnách pôsobí tento stroj dosť zosmiešňujúco. Myslím pre jazdca, pretože citlivý plyn v spojení s motorom reagujúcim na každé mikroskopické pootočenie plynovej rukoväte spôsoboval cukanie podobné prvej jazde na litrovom dvojvalci na voľnobežných otáčkach, no uznajte sami, kto toto potrebuje? Odpoviem si za vás. Kto to vyskúša, aj keď mu toto bude prekážať, aj tak ho bude chcieť. Ten, čo tvrdí že nie, klame, alebo nevie, čo je dobré. Túto citlivosť určite využijete pri prvom možnom predbiehaní, myšičkovaní, či štarte na svetelnej. Katapult je dobrá vec, a keď ho viete takto krásne ovládať ako tu, nie je o čom.

Vďaka vyššiemu posedu máte výborný výhľad pred seba, dobre fungujúce späťáky sa starajú o rozumný výhľad za chrbát. K tomu tá ľahučká manévrovateľnosť, no skrátka stroj aj do mesta. Len tá manipulácia na mieste ... nevadí, odpúšťam. Aj keď vo dvojici by to mohlo byť ešte horšie, ale ja sa spolieham na to, že keby sme jazdili dvaja, podvozok si naladím o kapánek inak, no a to mohlo aj trochu sadnúť po nastúpení spolucestujúcej a nejakej tej batožinke.

Mimo asfalt? Alebo radšej okruh, či turistika?

Keď som spomínal univerzál, tak treba spomenúť aj to, čoho som sa na začiatku obával. Jazda mimo krásneho voňavého asfaltu. Strach opadol ale hneď po pár metroch. Vlastne ani tak neopadol, ako sa zmenil na vzrušenie, čo dokáže Tiger v prírode. Znova škoda cestných pneu, pretože dať sem enduro gumku, bolo by to radikálne lepšie. Prečo ich nemáme? Pretože ich nevyužijeme? Asi nie, kto už by sa bral s týmto tam, kde potrebuje off-road dezén? Kvôli citlivému plynu a okamžitému nárastu výkonu to je veru trochu o držku.

Tigra by som radšej obul do niečoho lepivejšieho a poslal ho na okruch. Určite by to natrel viacerým džogurtom a ešte by sa aj predvádzal vo výjazdoch po zadnom a jazdca by nenechal unaviť od náporu vetra. Predný štít ho krásne rozráža, čo sa prejaví aj pri turistických presunoch. A keď už sme pri turistike, treba spomenúť 20 litrovú nádrž. To je aj pri športovej spotrebe nepresahujúcej sedem litrov celkom rozumná zásoba. Keď si uvedomím, ako sme ho prevetrali, tak pri umiernenejšej jazde to musí byť okolo päť, takže dojazd 400 km. To nie je až taký strašný dojazd, čo poviete?

Názor druhého redaktora::

Tomáš Hajduch (Tomáš Hajduch - Awia):

Na Tigra sadám plný očakávaní. Je to moja premiéra na značke Triumph, teším sa že budeme mať konečne zastúpenie tejto značky aj na Slovensku, zároveň som zvedavý na povestný trojval a navyše je Tiger tak trochu motorka podľa môjho gusta. Triumph ho prezentuje v kategórii ADVENTURE, tak sa poďme na neho pozrieť.

Posed na jedničku, pohodlný, vzpriamený skvelý výhľad, prehľadná prístrojovka, plexi vyzerá že odvedie dobrú prácu. Štart a zvuk... žiadne dvojvalcové prevaľovanie a pekný hladký chod. Ak by som nevedel na čom sedím tipoval by som štyri valce. A tento tip by sa nezmenil ani po krátkej jazde.

Hovorí sa, že dva valce sú málo a štyri už veľa. Motorický prejav Tigra má ale podľa mňa k tomu štvorvalcu pekelne blízko. Krásny hladký záťah pekne od 2 – 3 tisíc otáčok a ochota nechať a vytáčať až do červeného (čiže nad 9 500 ot.). Čo viac si môže turista ale aj športovo založený jazdec priať? Zákruta, brzdy... opatrne s tou prednou chlape... radiálky kúšu, varovanie predajcu bolo naozaj na mieste. Na cestné enduro fakt suprové brzdy, ABS-ko tu nebude na škodu.

Ako celok je Tiger verný svojmu menu, v spodných otáčkach pradie ako malé mačiatko a iba sa tak mazná so svojim jazdcom, ktorý sa môže kochať krásou okolitej prírody. Keď sa však vytočí vycerí zubiská a zmení sa na šelmu. Skvelý podvozok, výkonný motor a športová jazda nie je problém. Sport-touring ako vyšitý.

A čo to Adventure? No viete, Tiger je obutý v cestných sedemnástkach a rozmeroch v akých sa enduro pneumatiky ani nerobia. Je jasné, že dizajnéri nemysleli na cestu okolo sveta, keď ho dávali na rysovacie dosky. Na to tu máme iné stroje. Tiger ale krásne zvládne akúkoľvek turistiku.

motor so širokým spektrom sily, pohodlný posed, kvalitný podvozok, ostré predné brzdy pre mňa zameranie iba na asfalt (cestné rozmery pneu) :-)

Konkurencia:

Tú nebudeme hľadať pridlho. Multa od Duchny, SM-T od Rakušákov, určite by som tam dal aj GS od šniclákov, Varana, či Crossrunnera aj s Versysom a možno aj Super Tenére od džaponcov. Tiger je ale pre mňa adept na najväčšieho univerzála. Motoricky úplne niekde inde ako Versys s podobnou ovládateľnosťou. Síce aj inou cenou, ale rád by som si priplatil. GS či Varan? Alebo skôr tá Multistrada? Nechám to na každého z vás. Síce som už videl aj GSo kaliť na okruhu a išlo peknú paľbu, ale koľkí by sme to na ňom zvládali a koľkí by sme ho tam vôbec brali? Varana? Asi to isté. Tieto mašiny skôr naložiť batožinami a zobrať smer Ural. Multu od Ducati si viem na okruhu skôr predstaviť, ale už na ten Ural by mi jej bolo ľúto. Versysa som na okruhu potrápil, dokonca aj na malom motokárovom, ale je tam poznať menší výkon a trochu viac rozpočtový podvozok. Zato Tigra by som zrejme využil na všetko, aj na to bláznenie po okruhu.

Záver

Záverom asi len toľko. Nechcem tu hádať alebo určovať komu je Tiger určený. Možno by som len načrtol. Ak sa dopracujem do stavu, keď si budem môcť kúpiť tri až štyri motorky, alebo teraz by som si mohol vybrať, tak okrem srdcovej značky, poriadneho MX stroja a čopro-kruzroidného plkotáča, bude u mňa stáť takéto niečo. Určite by som si priplatil za ABS 770€ alebo možno by som siahol rovno po verzii SE, ktorá to má v základe a ešte aj kufre budú vo farbe stroja. Aj keď za cenu 11 950.

Plusy, mínusy

motor (ten charakter tam proste je) a asi skoro všetko ledva ledva som dočiahol na zem

Čo by ťa mohlo zaujímať:

Triumph Tiger 1050 2011:

Servisný interval 10 000 km
Spotreba 6.5 l/100km
Objem nádrže 20 l
Dojazd (po kontrolku rezervy) 276 km
Cena motorky 10 690,- EUR

Ceny vybraných doplnkov:

Nosič kufra topcase 250 EUR
Kufor topcase 265 EUR
Nosič bočných kufrov + kufre 535 EUR
Sada 3x kufre s nosičmi 1012 EUR
Príplatok ABS 770 EUR
Vyhriavané rukoväte 166 EUR
Turistické plexi 126 EUR
Tankvak 126 EUR
Centrálny stojan 195 EUR

Ceny doplnkov po prepočte z oficiálnej stránky www.triumph.co.uk

Pozadie / Wallpaper:

Triumph Tiger 1050
Triumph Tiger 1050
Triumph Tiger 1050
Triumph Tiger 1050

Text: Milan Mikulík - mikulec, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia

Test vznikol na jeseň 2010. Jeho uverejnenie pozdržal samotný dovozca pre SR, ktorý rozbiehal oficiálny import motocyklov Triumph na Slovensko, pripravoval novú stránku a predajňu.

Motocykel na test poskytla spoločnosť Triumph Slovensko. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.

Foto:
 Triumph Tiger 1050 2011 KTM 990 SMT 2011 Ducati Multistrada 1200 2011 BMW R 1200 GS 2011 Honda XL 1000V Varadero 2011 Honda Crossrunner 2011
Všeobecné informácie:
Výrobca:TriumphKTMDucatiBMWHondaHonda
Model:Tiger 1050990 SMTMultistrada 1200R 1200 GSXL 1000V VaraderoCrossrunner
Rok:201120112011201120112011
Novinka:NOVINKA 2011
Kategória:Cestovné enduroSupermotoCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduro
Motor:
Typ motora:radový trojvalec (4T)Dvojválec, V 75° (4T)L-kový dvojvalec (4T)dvojvalcový boxer (4T)vidlicový dvojvalec (4T)štvorvalec (4T)
Objem:1050 ccm999 ccm1198.4 ccm1170 ccm996 ccm782 ccm
Max. výkon:115.6 k (85.0 kW) / 9400 ot.115.6 k (85.0 kW) / 9000 ot.149.6 k (110.0 kW) / 9250 ot.110.2 k (81.0 kW) / 7500 ot.94.4 k (69.4 kW) / 8000 ot.101.9 k (74.9 kW) / 10000 ot.
Max. krútiaci moment:98 Nm / 6250 ot.97 Nm / 7000 ot.118 Nm / 7500 ot.120 Nm / 5750 ot.98 Nm / 6000 ot.72.8 Nm / 9500 ot.
Kompresný pomer:11.7:111,5:111.0:19.8:111.6 : 1
Vŕtanie x Zdvih:79 x 71.4mm101 x 62,4 mm106x67.9mm101.0 x 73.0 mm98.0 x 66.0 mm72 x 48 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)Desmodromický rozvod (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinouvzduchom a olejomkvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazkardanreťazreťaz
Zdvih vpredu:150 mm160 mm170 mm190 mm155 mm165 mm
Zdvih vzadu:150 mm180 mm170 mm200 mm145 mm145 mm
Brzdy vpredu:dvoj kotúčová radiálne strmene, 4 piestikBrembo štvorpiestikový, radiálne uchytený strmeňdvoj kotúčová, 4 piestikdvojkotúčovádvojkotúčovádvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:320 mm305 mm320 mm305 mm296 mm296 mm
Pneu vpredu:120/70 ZR 17120/70 ZR 17120/70-ZR17110/80-ZR19110/80-19120/70-R17M/C
Brzdy vzadu:jednokotúčová, 2 piestikBrembo plávajúci strmeň, plávajúci kotúčjednokotúčová, 2 piestikjednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:255 mm240 mm245 mm265 mm256 mm256 mm
Pneu vzadu:180/55 ZR 17180/55 ZR 17190/55 ZR17150/70-ZR17150/70-17180/55-R17M/C
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:196 kg189 kg203 kg238 kg
Hmotnosť s náplňami:228 kg229 kg275 kg240.4 kg
Výška sedla:835 mm855 mm850 mm850 mm838 mm816 mm
Rázvor:1510 mm1505 mm1507 mm1464 mm
Dĺžka:2110 mm2210 mm2130 mm
Šírka:840 mm940 mm925 mm799 mm
Výška:1320 mm1450 mm1243 mm
Svetlá výška:195 mm140 mm
Objem nádrže:24 l19 l20 l20 l25 l21.5 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:210 km/h
Spotreba paliva:6.5 l/100km6.5 l/100km6.13 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 276 kmcca 288 kmcca 263 km
Poznámka:
Poznámka:Cena 05/2011: 10 690,- EURCena 05/2011: 12 800,- EURCena 10/2011: 14 900,- EUR (s ABS 15 900 EUR)Cena 10/2011: 13 050 EURCena 05/2011: 10 490,- EUR (vrátane ABS)

Pridané: 23.05.2011 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (20 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (50)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 64428 | Včera: 226619