Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 23.05.2011 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 27701 [Testy a predstavenia - Test]
Spolu so Scramblerom sme mali možnosť vyskúšať all-rounder z ponuky anglickej kultovej značky. Bez nejakého násilia sa môžem priznať, že tento model na mňa dizajnovo vôbec na prvý pohľad nezapôsobil. Ale ako to niektorí poznáme, nie vždy je prvý pohľad rozhodujúci.
Po prejdení celej Prahy zastavujeme na pumpe, dotankujeme „krosku“ (Scramblera) a čendžujeme stroje. Sadám na Tigra a ani sa nestačím čudovať, ako rýchlo som sa dokázal premiestniť v čase. Milo prekvapený štartujem plný očakávaní. Tomáš Hajduch - Awia ma už predbehol, tak mi nezostáva nič iné, ako trošku otočiť heftom. S očami podobnými Zdenkovi Izerovi, rukami pevne zvierajúcimi rajdy a kolesom v lufte od jednotky po štvorku... V okamihu som nalepený na blatníku Scramblera, ťukám do brzdovej páčky a v momente si spomínam na niekoľko krát opakované: ,,Na přední brzdu bacha hoši, je fakt ostrá.“ Jasné, mňe budeš viprávjat, uš mám ňeco odjezdzené majstre. Ale ako som sa presvedčil, vďaka bohu bez ujmy na zdraví či majetku, iba ak trochu na mojej suverénnosti, tá brzda je ozaj ostrá.
Poďme ale pekne po poradí a najprv si trochu predstavme tento model. Ako poriadny Triumph má samozrejme radový trojval, tento krát s objemom 1050 kubíkov. Motor dokáže zahrať speedrock o 113tich koňoch pri skoro superšportových otáčkach (9400). K tomu sto newtnov pri 6250 a veru pri váhe 228 kilogramov to je myslím slušná porcia sily a výkonu pre takýto stroj. O odpruženie sa stará vpredu plne nastaviteľná „apsajdavnka“ a zadný monoshock s nastaviteľným predpätím. Už spomínané predné agresívne štvorpiestikové radiálky od Nissinu, ktoré dosť navysoko prečúrajú zadné dvojpiestiky. Všetko by to bolo s kostolným poriadkom, keby som pohodlne dočiahol zo sedla na zem. Mám skromných 176 centi a sedlo vo výške 835 mm mi robilo sem tam značné problémy pri manipulácii na mieste. Nevadí, na motorke sa jazdí a nie odráža, tak dúfam, že mimo krásnej asfaltky s tým snáď nepôjdem.
Toto tam naozaj nie je na parádu :-) |
Vitajte späť v sedle niekde za Prahou smerom na priehradu Slapy, za Awiom na Scramblery, ktorý si to zjavne užíva a musí teda riadne ťahať za plyn, lebo ja mu tuším nestíham. (musel som to napísať, trochu mu spraviť radosť :-) ). Ale teraz vážne, priznávam sa bez nátlaku a bez rečí o zníženom honoráre. Chvíľku mi trvalo, kým som sa pohodlne usadil a preladil sa na frekvenciu tohto, pre mňa s odstupom času, superšporta v turistickej bunde a v enduro čižmách. Nekameňujte ma, vysvetlím to. Posed vzpriamený, rajdy široké, sedadlo pohodlné, záťah motora už od úplného voľnobehu. Lenže ten záťah sa končí až pri obmedzovači. Kvalty majú krátky chod, aj keď som ich sem tam musel kopnúť ráznejšie. Zdvihy 150 mm vpredu aj vzadu, ešte k tomu dosť do tvrda nastavené. Mechanicky ovládaná spojka ide ľahúčko, no a zas tie brzdy. Teda predné, tie sú ako arnoštek. Proste boží. Určite sú to Nissiny? Toto som tuším zatiaľ skúsil len na 1098.
Neriešim, nezaraďujem. Je mi to šumafuk. Konečne sme si na seba ako tak zvykli, zákruty pred nami nemajú konca kraja a ja si užívam a užívam. Neviem či sa neopakujem, ale aj tak, takáto ovládateľnosť a zladenie motora je asi tá najlepšia kombinácia, akú som kedy jazdil (porovnávam s tým, čo som mal možnosť jazdiť). Jasné, sú určite aj lepšie stroje, ale keď si zmyslím, ako sa mi po dizajnovej stránke nezapáčil a tak nejako mi bol až doteraz nesympatický, musím sa mu stále v duchu ospravedlňovať. Dokonca až tak hlboko, že by som ho zaparkoval v mojej garáži. A čím je od vtedy pretečenej viac a viac vody vo Vltave, uvedomujem si, že tento bajk je asi ten najunisexulnejšie orientovaný.
To, že je v zákrutách úžasný, o tom niet pochýb. Takto vystrelenú raketu z vingla som fakt dlho nekočíroval. Že litrová džiksera išla z vingla na dvojke po zadnom v náklone, to sa dá čakať, ale aby „cestné endurko“ takto vystrelilo, to prekvapí asi viacerých. V meste to bolo trochu horšie, pretože na krásnych mačacích hlavách a z toho vyplývajúcich vlnách pôsobí tento stroj dosť zosmiešňujúco. Myslím pre jazdca, pretože citlivý plyn v spojení s motorom reagujúcim na každé mikroskopické pootočenie plynovej rukoväte spôsoboval cukanie podobné prvej jazde na litrovom dvojvalci na voľnobežných otáčkach, no uznajte sami, kto toto potrebuje? Odpoviem si za vás. Kto to vyskúša, aj keď mu toto bude prekážať, aj tak ho bude chcieť. Ten, čo tvrdí že nie, klame, alebo nevie, čo je dobré. Túto citlivosť určite využijete pri prvom možnom predbiehaní, myšičkovaní, či štarte na svetelnej. Katapult je dobrá vec, a keď ho viete takto krásne ovládať ako tu, nie je o čom.
Vďaka vyššiemu posedu máte výborný výhľad pred seba, dobre fungujúce späťáky sa starajú o rozumný výhľad za chrbát. K tomu tá ľahučká manévrovateľnosť, no skrátka stroj aj do mesta. Len tá manipulácia na mieste ... nevadí, odpúšťam. Aj keď vo dvojici by to mohlo byť ešte horšie, ale ja sa spolieham na to, že keby sme jazdili dvaja, podvozok si naladím o kapánek inak, no a to mohlo aj trochu sadnúť po nastúpení spolucestujúcej a nejakej tej batožinke.
Keď som spomínal univerzál, tak treba spomenúť aj to, čoho som sa na začiatku obával. Jazda mimo krásneho voňavého asfaltu. Strach opadol ale hneď po pár metroch. Vlastne ani tak neopadol, ako sa zmenil na vzrušenie, čo dokáže Tiger v prírode. Znova škoda cestných pneu, pretože dať sem enduro gumku, bolo by to radikálne lepšie. Prečo ich nemáme? Pretože ich nevyužijeme? Asi nie, kto už by sa bral s týmto tam, kde potrebuje off-road dezén? Kvôli citlivému plynu a okamžitému nárastu výkonu to je veru trochu o držku.
Tigra by som radšej obul do niečoho lepivejšieho a poslal ho na okruch. Určite by to natrel viacerým džogurtom a ešte by sa aj predvádzal vo výjazdoch po zadnom a jazdca by nenechal unaviť od náporu vetra. Predný štít ho krásne rozráža, čo sa prejaví aj pri turistických presunoch. A keď už sme pri turistike, treba spomenúť 20 litrovú nádrž. To je aj pri športovej spotrebe nepresahujúcej sedem litrov celkom rozumná zásoba. Keď si uvedomím, ako sme ho prevetrali, tak pri umiernenejšej jazde to musí byť okolo päť, takže dojazd 400 km. To nie je až taký strašný dojazd, čo poviete?
Na Tigra sadám plný očakávaní. Je to moja premiéra na značke Triumph, teším sa že budeme mať konečne zastúpenie tejto značky aj na Slovensku, zároveň som zvedavý na povestný trojval a navyše je Tiger tak trochu motorka podľa môjho gusta. Triumph ho prezentuje v kategórii ADVENTURE, tak sa poďme na neho pozrieť.
Posed na jedničku, pohodlný, vzpriamený skvelý výhľad, prehľadná prístrojovka, plexi vyzerá že odvedie dobrú prácu. Štart a zvuk... žiadne dvojvalcové prevaľovanie a pekný hladký chod. Ak by som nevedel na čom sedím tipoval by som štyri valce. A tento tip by sa nezmenil ani po krátkej jazde.
Hovorí sa, že dva valce sú málo a štyri už veľa. Motorický prejav Tigra má ale podľa mňa k tomu štvorvalcu pekelne blízko. Krásny hladký záťah pekne od 2 – 3 tisíc otáčok a ochota nechať a vytáčať až do červeného (čiže nad 9 500 ot.). Čo viac si môže turista ale aj športovo založený jazdec priať? Zákruta, brzdy... opatrne s tou prednou chlape... radiálky kúšu, varovanie predajcu bolo naozaj na mieste. Na cestné enduro fakt suprové brzdy, ABS-ko tu nebude na škodu.
Ako celok je Tiger verný svojmu menu, v spodných otáčkach pradie ako malé mačiatko a iba sa tak mazná so svojim jazdcom, ktorý sa môže kochať krásou okolitej prírody. Keď sa však vytočí vycerí zubiská a zmení sa na šelmu. Skvelý podvozok, výkonný motor a športová jazda nie je problém. Sport-touring ako vyšitý.
A čo to Adventure? No viete, Tiger je obutý v cestných sedemnástkach a rozmeroch v akých sa enduro pneumatiky ani nerobia. Je jasné, že dizajnéri nemysleli na cestu okolo sveta, keď ho dávali na rysovacie dosky. Na to tu máme iné stroje. Tiger ale krásne zvládne akúkoľvek turistiku.
motor so širokým spektrom sily, pohodlný posed, kvalitný podvozok, ostré predné brzdy | pre mňa zameranie iba na asfalt (cestné rozmery pneu) :-) |
Tú nebudeme hľadať pridlho. Multa od Duchny, SM-T od Rakušákov, určite by som tam dal aj GS od šniclákov, Varana, či Crossrunnera aj s Versysom a možno aj Super Tenére od džaponcov. Tiger je ale pre mňa adept na najväčšieho univerzála. Motoricky úplne niekde inde ako Versys s podobnou ovládateľnosťou. Síce aj inou cenou, ale rád by som si priplatil. GS či Varan? Alebo skôr tá Multistrada? Nechám to na každého z vás. Síce som už videl aj GSo kaliť na okruhu a išlo peknú paľbu, ale koľkí by sme to na ňom zvládali a koľkí by sme ho tam vôbec brali? Varana? Asi to isté. Tieto mašiny skôr naložiť batožinami a zobrať smer Ural. Multu od Ducati si viem na okruhu skôr predstaviť, ale už na ten Ural by mi jej bolo ľúto. Versysa som na okruhu potrápil, dokonca aj na malom motokárovom, ale je tam poznať menší výkon a trochu viac rozpočtový podvozok. Zato Tigra by som zrejme využil na všetko, aj na to bláznenie po okruhu.
Záverom asi len toľko. Nechcem tu hádať alebo určovať komu je Tiger určený. Možno by som len načrtol. Ak sa dopracujem do stavu, keď si budem môcť kúpiť tri až štyri motorky, alebo teraz by som si mohol vybrať, tak okrem srdcovej značky, poriadneho MX stroja a čopro-kruzroidného plkotáča, bude u mňa stáť takéto niečo. Určite by som si priplatil za ABS 770€ alebo možno by som siahol rovno po verzii SE, ktorá to má v základe a ešte aj kufre budú vo farbe stroja. Aj keď za cenu 11 950.
motor (ten charakter tam proste je) a asi skoro všetko | ledva ledva som dočiahol na zem |
Servisný interval | 10 000 km |
Spotreba | 6.5 l/100km |
Objem nádrže | 20 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 276 km |
Cena motorky | 10 690,- EUR |
Nosič kufra topcase | 250 EUR |
Kufor topcase | 265 EUR |
Nosič bočných kufrov + kufre | 535 EUR |
Sada 3x kufre s nosičmi | 1012 EUR |
Príplatok ABS | 770 EUR |
Vyhriavané rukoväte | 166 EUR |
Turistické plexi | 126 EUR |
Tankvak | 126 EUR |
Centrálny stojan | 195 EUR |
Ceny doplnkov po prepočte z oficiálnej stránky www.triumph.co.uk
Text: Milan Mikulík - mikulec, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Test vznikol na jeseň 2010. Jeho uverejnenie pozdržal samotný dovozca pre SR, ktorý rozbiehal oficiálny import motocyklov Triumph na Slovensko, pripravoval novú stránku a predajňu.
Motocykel na test poskytla spoločnosť Triumph Slovensko. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | ||||||
Všeobecné informácie: | ||||||
Výrobca: | Triumph | KTM | Ducati | BMW | Honda | Honda |
Model: | Tiger 1050 | 990 SMT | Multistrada 1200 | R 1200 GS | XL 1000V Varadero | Crossrunner |
Rok: | 2011 | 2011 | 2011 | 2011 | 2011 | 2011 |
Novinka: | NOVINKA 2011 | |||||
Kategória: | Cestovné enduro | Supermoto | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||||||
Typ motora: | radový trojvalec (4T) | Dvojválec, V 75° (4T) | L-kový dvojvalec (4T) | dvojvalcový boxer (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | štvorvalec (4T) |
Objem: | 1050 ccm | 999 ccm | 1198.4 ccm | 1170 ccm | 996 ccm | 782 ccm |
Max. výkon: | 115.6 k (85.0 kW) / 9400 ot. | 115.6 k (85.0 kW) / 9000 ot. | 149.6 k (110.0 kW) / 9250 ot. | 110.2 k (81.0 kW) / 7500 ot. | 94.4 k (69.4 kW) / 8000 ot. | 101.9 k (74.9 kW) / 10000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 98 Nm / 6250 ot. | 97 Nm / 7000 ot. | 118 Nm / 7500 ot. | 120 Nm / 5750 ot. | 98 Nm / 6000 ot. | 72.8 Nm / 9500 ot. |
Kompresný pomer: | 11.7:1 | 11,5:1 | 11.0:1 | 9.8:1 | 11.6 : 1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 79 x 71.4mm | 101 x 62,4 mm | 106x67.9mm | 101.0 x 73.0 mm | 98.0 x 66.0 mm | 72 x 48 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom a olejom | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | kardan | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 150 mm | 160 mm | 170 mm | 190 mm | 155 mm | 165 mm |
Zdvih vzadu: | 150 mm | 180 mm | 170 mm | 200 mm | 145 mm | 145 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová radiálne strmene, 4 piestik | Brembo štvorpiestikový, radiálne uchytený strmeň | dvoj kotúčová, 4 piestik | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 305 mm | 320 mm | 305 mm | 296 mm | 296 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 ZR 17 | 120/70 ZR 17 | 120/70-ZR17 | 110/80-ZR19 | 110/80-19 | 120/70-R17M/C |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová, 2 piestik | Brembo plávajúci strmeň, plávajúci kotúč | jednokotúčová, 2 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 255 mm | 240 mm | 245 mm | 265 mm | 256 mm | 256 mm |
Pneu vzadu: | 180/55 ZR 17 | 180/55 ZR 17 | 190/55 ZR17 | 150/70-ZR17 | 150/70-17 | 180/55-R17M/C |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||||
Suchá hmotnosť: | 196 kg | 189 kg | 203 kg | 238 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 228 kg | 229 kg | 275 kg | 240.4 kg | ||
Výška sedla: | 835 mm | 855 mm | 850 mm | 850 mm | 838 mm | 816 mm |
Rázvor: | 1510 mm | 1505 mm | 1507 mm | 1464 mm | ||
Dĺžka: | 2110 mm | 2210 mm | 2130 mm | |||
Šírka: | 840 mm | 940 mm | 925 mm | 799 mm | ||
Výška: | 1320 mm | 1450 mm | 1243 mm | |||
Svetlá výška: | 195 mm | 140 mm | ||||
Objem nádrže: | 24 l | 19 l | 20 l | 20 l | 25 l | 21.5 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||||
Max. rýchlosť: | 210 km/h | |||||
Spotreba paliva: | 6.5 l/100km | 6.5 l/100km | 6.13 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 276 km | cca 288 km | cca 263 km | |||
Poznámka: | ||||||
Poznámka: | Cena 05/2011: 10 690,- EUR | Cena 05/2011: 12 800,- EUR | Cena 10/2011: 14 900,- EUR (s ABS 15 900 EUR) | Cena 10/2011: 13 050 EUR | Cena 05/2011: 10 490,- EUR (vrátane ABS) |
Pridané: 23.05.2011 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 127951 | Včera: 246328