Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 09.06.2008 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 18267 [Mototuristika - Európa - Cestopis]
Chceš vedieť ako sa nám vodí na ceste popri Rally Transorientale? Sleduj nás takpovediac naživo.
Predchádzajúci | Seriál článkov: Rally TransOrientale 2008 | Nasledujúci
Štartujeme na cestu do Petrohradu. Awia z Košíc a harsani s Dušanom z Nitry, resp. Bytče. Stretneme sa niekde pod Varšavou. Cieľom dňa je prejsť čo najviac, aspoň celé Poľsko.
14.14 hod: Miesto stretnutia. Mám SLUŠNÉ meškanie:-) ale zdá sa, že Haro s Dušanom tiež. Čakám na nich na dohodnutej pumpe. Čaká nás dnes ešte NEKONEČNÝ presun.
Prekročili sme hranice do Litvy. Je jasné, že ideme na sever slnko svietilo a bolo svetlo do 21:45. Teraz už dlhé rovinky a lesy. Ticho, kľud. Prejsť Poľsko bolo utrpenie, samé zápchy, práca na ceste. Boli aj drobné technické problémy, ale všetko sme opravili. Zajtra je cieľ Petrohrad.
Ruské hranice. Už viac ako hodinu čakáme. Dnes sme šli rýchlo a plynulo celú Litvu aj Lotyšsko až na technické problémy. Elektrika na Tenere trošku štrajkuje. Zdá sa však, že je všetko OK. Do Petrohradu nám zostáva viac ako 400 km. Či stihneme záleží od toho kedy nás pustia do Ruska.
Hneď 400 m za ruskou hranicou Ténere znovu vypovedala službu. Odišla zas hlavná poistka. Spotreba poistiek stúpla na 2ks/km a tak sme to začali vážne riešiť. Haro našiel káblik vedľa spínacej skrinky, ktorý mal 1200 km priamo pred očami nezaizolovaný. Oprava bola rýchla a Téneré odvtedy jazdí bez prabľemi.
Posledných 400 km sme si naozaj užili na rozbitej ruskej ceste, v daždi za bielej noci. Naozaj slnko tu aj v noci celkom nezapadá a obzor je osvetlený. Do Petrohradu prichádzame o polnoci (miestny čas 02:00) a následne si užívame náramnú búrku (namiesto sprchy) DNes sme prešli 940 km. Keďže sme trpeli akútnym prebytkom energie rozhodli sme sa namiesto spánku pre skoré raňajky v 24h Café Bare, kde sme si aj zdriemli. Teraz sme už na nohách a ideme pohľadať našich. Zajtra toto celé vypukne.
11.06.2008 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 8363 [Šport - Rally]
Po dvoch dňoch technických prebierok v Petrohrade bol dnes na ôsmu hodinu večer pripravený prejazd jazdcov mestom a výstup na pódium. Rally štartuje zajtra skoro ráno.
Okrem pracovných povinností som stihol pozrieť aj krížnik Aurora, ktorý je vystavený na rieke Neva v Petrohrade. Viac info: Aurora
Boli sme dnes na špeciálke, stihli sme štart aj cieľ. Jaro šiel veľmi dobre aj s Ullevalseterom. Teraz sme si dali pauzu na dlhom presune, pred nami je ešte 470 km.
Jarovi sa darilo, zajazdil dobre. Technické problémy nemal a zajazdil, ak sa nemýlim, druhý najrýchlejší čas so stratou 1 sek. na Ullevalsettera. Presun bol náročný, dlhý a cez hrozne rozbité a potom pred Moskvou cez hrozne preplnené cesty.
Ráno sa vyráža znovu skoro, hneď z rána nás čaká dlhý presun a potom 90km špeciálka. Ďalší presun jazdcov dovedie do vojenského priestoru v okolí Petrovski.
Jaro sa po náročnom viac ako 400 km presune sa krátko po 12. hod. Postavil na štart 2. špeciálu ktorý hneď vyhral. Udalosti na rally však poznačila aj veľká prietrž mračien.
Špečiálka na jazdcov čakala vo vojenskom priestore Zolino a merala 92 km. Jazdil sa pieskový podklad v lese aj na dlhých planinách. Jaro Katriňák zo Slovnaft Environ Servis tímu odštartoval ako druhý, za Ullevalseterom a v cieli zaknihoval čas 1:15:43. Ten bol zároveň najlepším časom o 6 sekúnd pred Pal Andersom Ullevalseterom. V cieli špeciálu hneď po dojazde zagratuloval Jarovi aj šéf preteku a autor myšlienky TransOrientale René Metge. Jaro predviedol ukážkovú jazdu, pri ktorej sa dotiahol na Ullevasetera, ktorý štartoval 2 min. pred ním. Nevyhol sa ale menšiemu pádu v hlbokom piesku a tak časť náskoku stratil. V etape sa venoval aj tréningu navigácie, ktorá sa mu bude na dlhej ceste do Pekingu určite hodiť.
Ako tretí došiel Alexei Kolomistyn so stratou 1:20 na Jara. Ako piaty po včerajšom skvelom výsledku odštartoval aj český jazdec Dušan Randýsek a dnes svoju piatu priečku obhájil so stratou 4:45. Podľa jeho slov bola etapa vhodná skôr na silnejšie mašiny, kde jeho Yamaha proste nestíhla. Český štvorkolkár Jozef Macháček dojazdil etapu bez väčších problémov, no doteraz nefiguruje vo výsledkovej listine.
Druhú polovicu presunu do bivaku Petrovski poznamenala rozsiahla prietrž mračien. Jazdci sa museli vysporiadať s neuveriteľným množstvom vody. Cez bivas na brehu rieky Volga sa okrem dažďa prehnalo aj krupobitie a trávnatá plocha sa zmenila na bažinu. Na to doplatilo viacero servisných kamiónov, ktoré zapadli a dotrez sa ich nepodarilo uvoľniť. Aj kvôli týmto dôvodom bola zajtrajšia špeciálka zrušená a na jazdcov čaká iba presun. Taktiež prvý motorkár bude štartovať neskôr, namiesto obvykel piatej hodiny ráno až o 8:00.My máme za sebou náročný deň, v noci pršalo, ráno o 4:00 budíček, od 5:00 na spojovačke s Jarom a Dušanom Randýckom. Na špeciále už nepršalo. Potom ale prišli prietrže mračien a nezostalo nič suché, aj teraz tu strašne leje. Cesty sú otrasné, z vibrácií som stratil skrutky z kufra a takmer aj celý kufor. Vibrácie ruských ciest nezvládla aj kamera.
Mokrí a neskutočne doštípaní od komárov vás zdravíme.
Awia, Haro a Dušan
Už sme v tatárstane časti ruska. Už boli aj prvé mešity aj modlitba o 19 hod. Deň bol bez špeciálu a začal vykopávaním kamiónov z bahna. Bivak sme opustili v mokrom oblečení a naplánovali si pohodovejši deň. Problémy sa nám však nevyhli. Na mojej moto sa zlomil hliníkový nosič kle bol chytený topcase. Kto nezažil ruske cesty nepochopí. Všetko je ok. Majte sa.
Po treťom dni rally, ktorý bol po zrušení špeciálu iba presunový Jaro Katriňák, jazdec Slovnaft Environ Servis tímu opäť kraľoval na trati v Rusku a posunul na priebežné prvé miesto v celkovom poradí.
Tretí deň rally štartoval pri brehoch rieky Volga a po zrušení špeciálu na jazdcov čakal iba takmer 600 km presun do Elabogy. Tu sa jazdci museli vysporiadať s ďalším časovým posunom, ktorý ich opäť pripravil o dve hodiny spánku (Celkový posun + 4 hod).Jaro sa na štart trate v Menzelinsku postavil ako prvý a nenechal nič na náhodu. Hlinený a často blatistý povrch mu vyhovoval a vysporiadal sa aj s navigáciou. Etapu vyhral a v celkovom poradí už je na prvej priečke. Etapa bola poznamenaná veľkým blúdením množstva jazdcov, ktoré neminuli ani Dušana Randýska z Českej Republiky. Jozef Macháček sa na potešenie fanúšikov znovu nachádza vo výsledkoch po technickej chybe organizátora.
Dnes je na pláne špeciálka hneď z rána ešte na území Ruska a poobede prechod do Kazachstanu.
Včera sme skoro ráno vyrazili aj s Jarom na špeciálku. Známky únavy sa prejavovali, ale zvládli sme to. Horšie to už bolo s nájdením cieľa. Omylom sme sa pri hľadaní napojili na trať, križovali ju a stretli sme blúdiacich jazdcov. Z offroad cestičiek sme sa nakoniec vymanili a nabrali kurz Mrakovo. Keď to už vyzeralo, že bude všetko OK, začali sa problémy. Divné zvuky z Tenere. Obávali sme sa najhoršieho, zadrenia motora. Neskoro večer prichádzame do bivaku a púšťame sa do práce. Nespali sme takmer celú noc, bilancia : Tenere – pokazená voľnobežka pripájala za jazdy štartér, totálna deštrukcia; pri výmene oleja zístený utrhnutý závit v motore, zalepené tekutým kovom. Tenere teda musíme roztláčať. Dušan na GS mal zas zle nastavenú spojku, šmýkala, cínovanie bolo problém upraviť. Nakoniec obyčajná výmena žiarovky na mojom GS bola tiež problematická. Žiarovka roztavila päticu. Proste deň kedy nič nejde ako má.
Na konci nášho putovania s rally môžem zhrnúť:
Haro: tiekol olej v Poľsku, problém s elektrikou v Litve a Rusku, stratil spacák, tičko a kryt reťaze, odišiel štartér, olejová výpusť, olej už našťastie vymenený.
Awia: Spalenia žiarovka, kamera nefunguje (vytriasli sa skrutky), odišla nabíjačka na baterky do foťáku, kúpené baterky nefungujú.
Internter: nedostupný, foto posielane cez mobil.
Dušan: spojka – zlá vôľa, problémy s vyvážením kolies a trasenie, blbne kontrolka neutrálu a vtedy sa nedá naštartovať.
Priemerne sme spali tak 2 hodiny zo dňa, plus dva krát nám ubrali zo spánku posuny času. Únava je neskutočná, obdiv jazdcom. Absolvovali sme všetky presuny ako jazdci + jazdy na začiatky a konce špeciálok. Denne 600 – 800 km, kvalita ciest otrasna, radosť neskutočná.
Awia
Sme na ceste domov. Kazachstanská hranica sa nekonala. Žiaľ Harova Tenere definitívne klakľa po cca 30 km. Už je naložená v Iveco Environ tímu na ceste na SK. My máme za sebou skoro 400 km a ťaháme na Samaru. Únava po prebdenej noci je veľká, máme časté zastávky. Naviac som cca v 140 km/h zrazil hlavou vranu. Dnes snáď dobehneme Iveco a dobre sa vyspíme. Rusko je obrovské a 100km tu neznamená nič.
Včera sme hlavne spali. Stan v poli a konečne spánok dlhšie ako 2hod. Vstali sme až o 9 hod a pomaly šli. Len 400 km dnes. Zastavila nás búrka, spíme v motely niekde pred Kuznetskom. Hotel padol vhod, nabrali sme nové sily. Dodávka má už veľký náskok.
Stále sa posúvame na západ. Ide mám to pomaly. Únava, nudná cesta a tak.
Včera Katroš vyhral a vedie. Zabil sa Francúz na moto, pri rozťahovaní nákladiakov prasklo lano a zabilo čínana. Dnešná etapa zrušená, iba presun.Spali sme znovu v poli. Ťažký deň. O posledné prachy nás pripravili policajti. V Tambou sme natankovali na kartu a našli bankomat. Hneď ráno ďalšie problémy, povolili mi popruhy čo držia rolku. Tá spadla v 130 km/h. Naviac sa mi popruh zaplietol do zadného kolesa a skončil som v efektnom šmyku. Našťastie nie na zemi. Dušan bežal po bagel. Aby mi však nebolo ľúto že je nepoškodený, prešiel ho rus kamiónom aj keď bola cesta prázdna. Veci rozhádzané po okolí. Klincom bol už len prerazený sprej na defekty, ktorý sa vystriekal do mojej batožiny. Pomoci sme sa nedočkali ani od polície, ktorá nemala starosť o to či sme ok, ale len chcela aby sme posunuli moto o 10 m. Vysvetlenie že koleso je seknuté nestačilo, tak mi vytrhol batožinu z rúk hodil ju na zem a dal sa tlačiť moto. Popruhy sme museli vyrezať.
Stratili sme 2 hod čistením, balením a rozobratím zadného kolesa GS. Zdá sa, že si to odniesol senzor ABS a inak všetko ok. Po problémoch máme za sebou len niečo málo cez 120 km. Na hranice ešte cca 350 km.
Po nabratí nových síl sme sa preštrikovali cez ruské cesty, necesty do mesta Orol. Tu sme stretli Anjelov Noci - dvoch motorkárov na Uraloch. Tí nám ukázali celé mesto, sochu orla, večný oheň aj sochu Lenina. Potom sme boli na kávu a o polnoci ruského času (22 hod) nás vyprevadila kolóna motoriek za mesto. Čakalo nás posledných 150km po ruskom tankodróme a o 01 hod sme boli na hranici. Prechod zabral 2 hod a na Ukrajine sme sa zvalili s východom slnka do poľa. Teraz vyrážame na Kyjev.
Ešte mi prišlo pár sms tak musím veci uviesť na pravú mieru. Niežeby to čo som písal nebola pravda, každý deň máme nejaké problémy, ale nič z toho nás nedokázalo vyviezť z pohody. Všetko riešime s humorom a v pohodičke. Cestu si užívame so všetkým. Majte sa. :-)
Z rána 200 km stále rovno po novučičkom afalte, strašná nuda, potom mierne doľava a Kyjev. Dali sme si tu v centre šašlík, poobzerali ako sa tu žije a strávili 3 hodiny v zápchach. Po tme nachádzame bivak v nádhernom borovicovom lesíku. Od rána ukrajujeme kilometre, pazuza na obed a dlhšia prestávka v meste Ľvov. Nádherné centrum.
Domov je však už blízko. V Mukačeve sa pár min pred Ukrajinskou polnocou rozdeľujeme, hneď po tom ako sme sa odfotili s unesenou nevestou. Dušan ide spať k známym do Berehova, ja ťahám ešte tých 130 km do Košíc. Colníci mali potrebu skontrolovať moje smradľavé ponožky a tak rozbaľujem batožinu aj na Ukrajinskej aj na Slovenskej strane. Kontrolo musí byť, málo kto verí, že idem z Uralu a nenakúpil som tam nejaké dobroty ako Marihuanu a pod. Doma som o jednej ráno.
Za nami 8000km za 13 dní a kopa problémov k tomu... Neľutujem však ani jeden moment ani jeden kilometer. Ľutuje len, že sme nešli ďalej.
Našu polohu na mape je možné si priblížiť. Slúži na to ovládací panel a tlačidlá a v ľavej časti mapy. Mapu môžete aj posúvať jednoduchým kliknutím a ťahaním.
Klikom na vybraný bod na mape označený poradovým číslom: sa zobrazia bližšie informácie o čase, mieste, celkovo absolvovaných kilometroch a podobne.
Pridané: 09.06.2008 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: Rally TransOrientale 2008 | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 166521 | Včera: 189396