Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (29 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (68)  [Verzia pre tlač] Tlač

Ugly Duck - Yamaha Fazer

 Zdieľať

Pridané: 04.12.2006 Autor: Kristián Tino Dudík
Čitatelia: 17788 [Vaše stroje - Moja motorka]

Staré dobré šteňa Fazer dokáže stále pohrýzť...

V duchu si stále opakujem tú istú vetu: „Ty vole skoro 100 koní, možnosť jazdiť vysnívané ´koleno´, titanový laďák, uaaaaaaááááááááá..., nádherná motorka!“. Ešte teraz mi mráz behá po chrbte a škerím sa ako seriózny pacient z Prednej Hory, strašne rád na to spomínam...

A presne takto to veľa ľudí nevidí. Vzhľad retra a športového naháča nechutí veľa ľuďom a na Fazera do roku 2002 a čiastočne aj na model 03-04 sa pozerajú skrz prsty. Väčšina ľudí si ho kúpi z rozumu alebo z nedostatku financií a nie preto, že odkedy ho prvý raz videli nemôžu spať. A možno preto je vo svete taký obľúbený, kúpia si ho totálni zelenáči ale videl som na nich behať aj poriadne kolienkové hovädá. Áno, je to tuctovka a i keď je veľa krajších bikov, pre mňa má Fazer určitú osobitosť, ktorá sa mi na ňom páči a odlišuje ho od ostatných. Síce z neho nikdy nebude emóciami nabitá Ducati, ale treba sa na to pozrieť reálne a stanoviť si priority. Nie každý má potrebu na seba upozorňovať a odlišovať sa od davu (i keď ja by som sa rád odlíšil:-)) a taktiež treba objektívne zhodnotiť finančné možnosti. Napriek tomu Fazer nie je len o prachoch, je to kus sakra dobrej motorky!

 Silueta jeho tela
Silueta jeho tela

Na dnešné pomery je to trochu ťažšia mašinka s cca 210 kg pohotovostnými, ktoré sa po rozjazde pomaly ale isto stratia, ale aspoň viete, že za svoje prachy máte poriadny kus železa. Nie je to žiaden zabijak ľudských duší a zvládne ho skoro každý, kto má aspoň trocha rozumu, ale pre motorkárskeho panica aj tak neodporúčam, pretože výkonu je tam pri vyšších otáčkach dosť na to, aby ste skončili v kriminále. Nie je to síce žiaden megazáľudný a nevypočitateľný záťah a myslím si, že na učenie sú iné motorky, i keď pri rozumnom vrtení s plynom kľudne môže byť. Ide ale o to, že začínajúcim motorkárom mnohokrát chýba odhad rýchlosti a nájazdu do zákruty a preto hlavne by som volil niečo s menším výkonom a teda aj menšou pravdepodobnosťou dostať sa do vyšších rýchlostí a z nich prameniacich problémov. Do 5 - 6 tisíc otáčok motor určite nikoho nevystraší, napriek tomu ťahá slušne, samozrejme na cestovanie v medziach slušnosti a pokiaľ možno bez spolujazdca. So spolujazdcom je to cítiť, hlavne v stúpaniach, ale to bude asi problém každej šesťky. Nad 7000 otáčok sa pekne naštve a páli si to preč, pričom na nejakých 12 500 párty ukončí obmedzovač. V meste sa dá jazdiť bez problémov od 2 - 3 tis. otáčok a pri predbiehaní pomalých áut stačí na trojku trocha pridať a problém je vyriešený. Motor ťahá odspodu fakt vcelku slušne a bol za to vychválený od viacerých novinárov a môžem to s kľudným svedomím potvrdiť. Pre dobrý výhľad dozadu pri odbočovaní alebo predbiehaní dôchodcov na kilách alebo stopäťkách je dobré lakte pritlačiť k nádrži, inak toho veľa neuvidíte. Asi mám dlhé ruky, alebo si neviem poriadne nastaviť zrkadlá, lebo túto procedúru mám nacvičenú už z Pegasa.

Každopádne z mesta v záujme zostať nažive rýchlo preč rovno na okresky, kde sa táto motorka cíti úplne najlepšie. Podvozok je ako sa na naháč patrí mäkkší a nevytrasie z vás dušu a zvládne bez problémov aj cestu nižšej triedy, ale určite mu to nechutí a ani pilot nebude nadšený. Aj tak odporúčam nastaviť predpätie zadného centrálu na maximum a do prednej vidlice naliať hustejší olej, potom budete mať z jazdy lepší pocit a pri racing nedeľných výjazdoch sa v rýchlych zákrutách nebude rozhodne toľko vlniť. Pre fakt ostrú jazdu je aj to mäkké a bude sa to pod vami krútiť ako had (to už ale musíte smažiť minimálne 150 km/h vo vingloch alebo tam musí byť zvlnený asfalt), ale dodá vám to potrebný náboj a budete sa cítiť ako najväčší racer v širokom okolí. Hulákate do prilby rôzne heslá, pokriky a spev nie je tiež výnimkou a neviem čo ešte, pričom raz sa mi to stalo v meste a ľudia zízali, že čo do pekla za paka to na tej motorke sedí. Môžete to kľudne hádzať do zákrut fakt ako riadni bezmozkovia z druhu no brain no pain, pričom zvuk škrtajúceho slajdra a stupačky bude perfektne dotvárať atmosféru. Ak je presne toto vo vás, stačí, že raz to skúsite, nebudete chcieť nič iné. Užívate si to ako nikdy a Fazerovi to evidentne nerobí problém a o to tu predsa ide, nie?

 Tie stupačky tam dlho nevydržia:-)
Tie stupačky tam dlho nevydržia:-)

Výhoda je, že môžete tomu naložiť z vinglu na dvojke v slušnom náklone a ak nieste vyslovene zmätkári, ustojíte to. Výhoda preto, že na Fazerovi a jemu podobných nemáte na zadnom kole zbytočne veľa výkonu a myslíte skôr na to ako budete ešte rýchlejší, kdežto na GSX-R, R1-tkách atď. kvôli prebytku výkonu budete myslieť na to, koľko asi dnes stojí truhla, pohreb, kar a koľko ľudí vám príde na pohreb prípadne čo asi stoja komplet nové plasty. Naháče tejto triedy vám nedovolia na niečo takéto nadmerne premýšľať a vy sa venuje výhradne pilotáži (i keď vystrihnúť highsider by ste určite mohli, ak si chcete teda trochu zalietať a okúsiť pocity závodníkov pri salte so štyrmi vrutmi). Presne na takýto štýl jazdy je pre Fazera ako ušitý Šturec, ktorý obsahuje zväčša zákruty do 120 km/h, kedy zostáva rám relatívne tuhý, ale keď ho drtíte pri vyšších rýchlostiach, rýchlo ukáže svoje slabiny. Nuž to sú ale naháče a treba s tým počítať. Motor tu nie je potreba točiť až do červeného poľa a napriek tomu máte spoďáre dohneda. Ak by ste ale chceli, 11 a pol tisíc je maximum kedy to má „páru“a posledných tisíc otáčok nemá výkon nejako extra stúpajúcu tendenciu a ani neklesá, takže to tam nemusíte držať a radšej tam kopnite vyšší kvalt. Ale nepreháňajte to, aby ste nepatrili k tým, ktorým je hore venovaný kríž. Tento horský priechod odporúčam každopádne pre každú mašinu, pretože nikde inde na Slovensku si nezajazdíte tak fajnovo luxusne. A aby som nezabudol, ladený výfuk je jednoznačne nutnosťou!!! Bez neho to má zvuk prisámbohu ako vysávač.

Čo ak ale chcete predovšetkým cestovať, vychutnávať a spoznávať namiesto neustáleho jazdenia jednou nohou v pekle? Problém? Hahahahaaaa ani náhodou... Žiaden! Ak nepatríte k tým, ktorí majú nacapený slajder na kolene a neustále sa hrajú na závodníkov, bez obáv. Turistika mu sedí, preto ho môžete kľudne naložiť bagážou a vyraziť na cesty. Mne osobne sa na ňom sedí maximálne uvoľnene (čo by som zase v zaujme o trocha agresivity pri jazde oželel) a vidite solídne pred seba, takže pohodka aj na dlhšie výjazdy. Predná polokapotka je na nezaplatenie a dá sa ísť v pohode asi do 150-ky až 160-tky, kedy je jazda stále zážitkom, potom sa začína boj typu „nejdřív ti utrhnu palici a pak zbytek“, ktorý sa zastaví na približne 230 km/h budíkových, čo je dostatok na svižnú turistiku:-). Spolujazdec na tom tiež nebude najhoršie, ale ak to s dlhými cestami myslíte vážne, berte radšej modely od 2000 vyššie, majú nižšie položené stupačky (aj spolujazdca) takisto výfuk a aj prístrojovka má viac funkcií, pohodlnejšie sedlo a môžete si na prednej vidle nastaviť aj predpätie. Modely 98 - 99 nemajú podľa časákov moc pohodlné sedlo a je pravda, že niekedy ma z neho poriadne bolí zadok. Väčšinou asi po 150 kilometroch sa začne ozývať, čo je znamením dať si niekde kofolu, ale nie je to nič hrozné a ak s tým dokážete žiť, dá sa zvládnuť v pohode aj viac. Za deň je rozumné spraviť do 500 kilometrov, samozrejme s prestávkami a možno aj viac, záleží len na odolnosti vášho alkoholom často skúšaného tela :-).

 Takto si predstavujem motorkárske nebo
Takto si predstavujem motorkárske nebo

Čo musím hodnotiť za 1 sú brzdy. Tieto „modráky“ sú perfektné vo všetkých smeroch a nemám pocit, že by niekto niekedy tvrdil niečo iné, nechýba im cit ani sila, čo som už ocenil niekoľkokrát a týmto im aj môjmu anjelovi strážnemu ďakujem. Díky moc! Čo môže byť trochu problém je zadná brzda, pretože dávkovateľnosť je vcelku mizerná a spočiatku som mal koleso zablokované častejšie než je zdravé a jazdil som štýlom 0 alebo 1, hop alebo trop či pokus-omyl alebo si to nazvyte ako chcete. Ale zvykol som si a po výmene zadných platničiek, vyčistení brzdového valčeka a odvzdušnení sa to zlepšilo. Slabinou sa mi tiež javí predná vidlica, ktorá nie je až taká mäkká (po výmene oleja za hustejší) ako si myslíte, ale pri agresívnom jazdení dosť nahlodáva z bokov prednú Dunlopku, dokonca miestami som spozoroval aj kúsky ako keby utrhnutej gumy z boku zadného plášťa (sú to fakt iba kúsky, nič vážne) a treba povedať, že pri jazdení bez ambícií byť rýchly sa nič podobné neobjaví a stane sa to pravdepodobne každému naháču s mäkším podvozkom. Chystám ale kúpiť tvrdšie progresívne pružiny od Hyperpro, takže čakám zlepšenie. Takisto načierno natreté výfukové zvody budete musiet občas prestreknúť lakom na to určeným, inak budú vyzerať vcelku... Ehm... Hrdzavo a mega odpudzujúco. Tiež mi občas vadí rozmer pneumatík (110 vpredu a 160 vzadu) keď sa tak zastavím s chalanmi niekde na pumpe, zaparkujem to vedľa Horneta a zistím, že je to na dnešné pomery málo a chcelo by to širšie balóny, aby ste vyzerali viac ako chlap (alebo drsná bajkerka), ale zase si musíte povedať, že je to v prospech jazdy a rýchlejšieho preklápania, ale zase možno menšej stability... Ťažko povedať.

 Bez laďáku a patričného zvuku to nepôjde!
Bez laďáku a patričného zvuku to nepôjde!

A samozrejme aby som nezabudol na perlu večera - predné svetlá. Ak to chcem jemne povedať, sú fakt na dve veci a heslo vidieť a byť videný je nemiestne, hlavne diaľkové sú výsmechom, preto v noci radšej opatrne. Ja jazdím furt na diaľkové a nikomu to zatiaľ nevadilo, veď ani nemá prečo pri tom svetelnom výkone. Vec, ktorá vás bude rozhodne hriať pri srdci, je spotreba. Pri turistickom jazdení sa vleziete do 5 litrov úplne v pohode a najviac si zoberie 7 litrov, možno niečo cez, to ale musíte jazdiť neustále mimo zákonom povolených limitov násobených minimálne dvoma. Ventily stačí skontrolovať po 42 000 km, čo je fakt pálka, takže vás to čaká pravdepodobne iba raz. Pneumatiky mám odkúšané vpredu Dunlop D 207 a dozadu Pirelli Diablo Strada. Sú perfektné, majú (pre tento typ motorky) perfektný grip a nejaký ten kilometer vám aj vydržia:zadná niečo cez 8 tisíc kilometrov, predná o čosi menej. Vôbec je Fazer na prevádzku lacná motorka, ktorá vás finančne nepoloží na kolená, čo je podľa mňa ďalší dôvod, prečo sa ju oplatí kúpiť. Jasné, môžete si povedať, že motorky sú sranda a tá niečo stojí a nad takýmito „drobnosťami“ sa nepozastavovať, ale ja si myslím, že to u väčšiny motorkárov má svoj význam. A ak sa o neho budete pekne starať, vydrží vám veky.

 Na Šturci by som dokázal jazdiť do mrte...
Na Šturci by som dokázal jazdiť do mrte...

Aj keď dnes už existujú modernejšie, rýchlejšie a krajšie motorky, to je vývoj a ten sa nedá zastaviť. Vždy bude niečo lepšie! Napriek tomu som ale počul veľakrát, že starý Fazer je lepší ako nový (ten s motorom z R6, ktorý je ževraj celý kameň úrazu) čo osobne sotva potvrdím, pretože zatiaľ som nemal tú česť porovnať ich, ale sťažovali si na to viaceré periodiká, takže niečo možno na tom bude. Každopádne ak nad starým dobrým FZS uvažujete, kúpte si ho, myslím, že to bude dobrý kauf.

Všetko ostatné, čo potrebujete vedieť o Yamahe FZS 600 Fazer nájdete tu Manuály

Pridané: 04.12.2006 Autor: Kristián Tino Dudík Zdieľať

Technické parametre z Moto DB:

Yamaha FZS 600 Fazer 1999:

Foto:
Yamaha FZS 600 Fazer 1999
Všeobecné informácie:
Výrobca:Yamaha
Model:FZS 600 Fazer
Rok:1999
Kategória:Naháč
Motor:
Typ motora:radový štvorvalec (4T)
Objem:599 ccm
Max. výkon:96.4 k (70.9 kW) / 11500 ot.
Max. krútiaci moment:61 Nm / 9500 ot.
Kompresný pomer:12.0:1
Vŕtanie x Zdvih:62.0 x 49.6 mm
Chladenie:kvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťaz
Zdvih vpredu:120 mm
Zdvih vzadu:120 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:298 mm
Pneu vpredu:110/70-ZR17
Brzdy vzadu:jednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:245 mm
Pneu vzadu:160/60-ZR17
Hmotnosť / Rozmery:
Hmotnosť s náplňami:217 kg
Výška sedla:790 mm
Objem nádrže:18 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:214 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h:3.5 s
Spotreba paliva:6.4 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 210 km

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (29 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (68)  [Verzia pre tlač] Tlač

Body a Trasy v tomto článku:

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 45586 | Včera: 121123