Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 02.04.2019 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 23382 [Testy a predstavenia - Test]
Konečne nastal ten čas a ideme jazdiť. Mám síce len požičané čižmy a oblečenie (skoro bez chráničov) ale aj tak sa neviem dočkať. Ráno je tu pomerne chladné, okolo cesty námraza, ale na to mysleli a zapožičali nám gumené endurácne nepremoky. Čaká nás viac ako 100 km offroadu len doobedu a tak sa ničím nezdržujeme a už pár km od hotela vyrážame do terénu.
690 má pomerne vysoké sedlo 910 mm, ale pri tom ako je úzke a aj ako motorka trochu sadne mi to absolútne neprekáža (mám výšku 182 cm) Jazdu začínam v režime na cesty a plne aktívnou náklonovou trakčnou a ABS. Všetko funguje tak ako na ceste očakávaš. Je to jednoducho bezpečnostný systém, ktorý zabráni šmyku, pádu na ceste. Po vjazde do terénu sa okamžite ukazujú jeho rýchle zásahy. Akonáhle začína koleso prešmykovať elektronika škrtí výkon cez elektronický plyn - teda žiadne trhanie ale hladký zásah - ty si plyn točíš ale motorka nepridáva.
Takže hneď prepínam na režim offroad. Tu je to úplne iná kapusta. Naozaj už dlho sa ma výrobcovia snažia presvedčiť, že ich trakčná je vyvíjaná aj pre jazdu v teréne a že mám jazdiť aj s ňou. Tu môžem povedať, že táto je asi jedna z najlepších aké som v teréne skúsil. Spočiatku si až tak nerozumieme a to preto, že keď zaberie a ja cítim "hluchotu" na plyne, uberám a znovu pridávam - a tak metiem elektroniku. Po čase zisťujem, že je oveľa lepšie držať plyn a po krátkej chvíli ako elektronika získa trakciu začne pekne zrýchľovať. Fakt musím povedať že keď si jazdec zvykne tak na týchto šotolinových, kamenistých a často blatistých cestách sa dá jazdiť s touto offroad trakčnou fakt svižne, zábavne, s dlhými driftami a stále tam elektronika zachráni jazdca pred nejakým tým pretočením, ktoré by viedlo až k pádu, napríklad pri výjazde z ostrej zákruty.
Mi sa ale dostávame až do piesku, kde zastavuje náš sprievodca a dáva nám inštrukcie. Pred nami je hlboký piesok s rozjazdenými koľajami – ak takýto terén poznáš vieš že je to fakt nepríjemné. Trakčnú kontrolu vypíname a ideme za sprievodcom asi 1km. Zastavujeme traja – maďarský jazdec – endurák čo bol 2x na Dakare, poľský test jazdec – známy stunt-rider a ja. Zvyšok skupiny to nezvládol a ide okľukou mimo piesku s druhým sprievodcom.
My si tak môžeme užiť fajnovú pieskovú nakladačku so všetkým čo k tomu patrí. Ako zvyčajne na to aby to fungovalo treba prekonať počiatočnú neistotu totálne plávajúcej motorky a pod plným plynom nabrať rýchlosť. Potom už 690 letí cez piesok a preráža si to veselo aj pomedzi koľaje. Dostavujú sa prvé drobné pády a dvíhanie motorky. 690 je fakticky ľahučká a priemerný chlap nemá problém ju hravo dvihnúť. Poliak predsa len nie je s pieskom až taký kamarát tak idem za ním a pomáham mu dvíhať. V jednom prípade fakt v slušnej rýchlosti chytil pánty a hodil salto vpred (pozri video). Našiel som ho zavaleného pod motorkou, ale nebolo mu absolútne nič. Očividne ho to ale neskutočne bavilo a užíval si čo tá motorka dokáže ak jej do toho jazdec zbytočne nekecá. Následne je čas pre moju show: zachytávam ľavou čižmou koreň (samozrejme že na tej nohe kde som mal pred rokom vykĺbené koleno :-) ) a ten ma za jazdy vysadzuje zo sedla. Padám, ale do mäkkého takže je všetko v poriadku.
690 Enduro R je motorka, ktorá aj v tomto teréne klame telom. Dnes ešte o trochu viac vyzerá ako EXC a ešte viac tak jazdí. V teréne je to žralok – i keď oproti EXC s miernou nadváhou – takže povedzme že dravá kosatka. S dobrým jazdcom asi dokáže prejsť takmer všetko a menej skúsenému jazdcovi umožňuje sa hravo popasovať s nástrahami terénu, kde by sa ne veľkom Adventure biku trápil.
Je to ideálna dual purpose motorka – zvláda cestu s gráciou, má dosť výkonu aj na diaľnicu, dokáže byť motorkou na každý deň, pekne sa prepletá mestom – ale toto všetko s kompromismi – nižším komfortom a ochranou pred vetrom a vodou. Kto by chcel na nej robiť adventure turistiku bude musieť tak ako doposiaľ motorku dovybaviť. Možno netreba hneď Rally kit za veľa peňazí ale aspoň vyššie plexi, pohodlnejšie sedlo, nosiče batožiny, možno lepšiu ochranu motora a dá sa z toho spraviť motorka na ktorej v sólo prevedení obídeš aj celý svet.
Tak kde je ale 690 Enduro R rozhodne doma to je terén a to počnúc rýchlymi šotolinami až po náročný offroad. Tu dá jazdcovi presne to, za čo zaplatil – neskutočnú zábavu, rýchlosť a zážitok z jazdy.
Dual zameranie, dlhšie servisné intervaly, potenciál na adventure turistiku (s doplnkami), v teréne bezkonkurenčný výkon, ľahkosť ovládania, podvozok | Hodne zameraná na terén, menej praktická na každodenné využitie a cestovanie, cenovo sa približuje už dvojvalcom od konkurencie, quickshifter fungoval, ale v teréne som pre neho nenašiel také využitie ako by som čakal |
Písať o konkurencii pre 690 Enduro R je dnes naozaj ťažké – pretože toho naozaj veľa nieje. Taká priama je len Husqvarna 701 Enduro, čo je v podstate súrodenec. Nemá náklonovú elektroniku ani Quickshifter, ale má iný podvozok so štvorkomorovou prednou vidlicou. Motoricky aj celkovým zameraním je to však v podstate to isté. S poriadne prižmúrenými očami môžeme spomenúť Honda CRF450L – čo by mala byť slabšia a civilnejšia verzia ostrého endura od Hondy – teda tiež taký dual sport. Tu ale zaostáva výkon a aj dĺžka servisného intervalu.
Kto chce jazdiť enduro tak sa určite poobezerá po EXC 500 alebo nejakej inej značke s podobným endurom 450cca a viac. To je už ale ostrý stroj, ktorý postráda to zameranie na jazdu po cestách a asi nik s tým nebude dochádzať do roboty. No a na druhej strane sú potom dvojvalcové cestovné endurá – väčšie a ťažšie stroje ako 790 Adventure R, Africa Twin, F 850 GS, Tiger či nová Ténéré. Čo ponúknu navyše v oblasti pohodlia na turistiku, to stratia v teréne a tak je to ako vždy hlavne o tom, čo chceš jazdiť.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: 690 SMC R– vymetač zátačiek, Konkurencia, Záver, Video, Pozadia, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Foto: | |||
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | KTM | Husqvarna | Honda |
Model: | 690 Enduro R | 701 Enduro | CRF450L |
Rok: | 2019 | 2019 | 2019 |
Novinka: | NOVINKA 2019 | NOVINKA 2019 | |
Kategória: | Enduro | Enduro | Enduro |
Motor: | |||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 690 ccm | 692.7 ccm | 449 ccm |
Max. výkon: | 74.8 k (55.0 kW) / ot. | 74.8 k (55.0 kW) / 8000 ot. | 25.02 k (18.40 kW) / ot. |
Max. krútiaci moment: | 73.5 Nm / 6500 ot. | 71 Nm / 6750 ot. | 32 Nm / ot. |
Kompresný pomer: | 12.7:1 | 12:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 105 x 80,0 mm | 105 x 80,0 mm | 96 x 62.1 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie PGM-FI |
Rozvod: | OHC (4V) | SOHC (4V) | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 250 mm | 275 mm | |
Zdvih vzadu: | 250 mm | 275 mm | |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 300 mm | 300 mm | 260 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 90/90-21 | 80/100-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 240 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 140/80-18 | 140/80-18 | 120/80-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Suchá hmotnosť: | 146 kg | 145 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 130.8 kg | ||
Výška sedla: | 910 mm | 950 mm | 940 mm |
Rázvor: | 1502 mm | 1504 mm | 1500 mm |
Dĺžka: | 2280 mm | ||
Šírka: | 825 mm | ||
Výška: | 1260 mm | ||
Svetlá výška: | 270 mm | 280 mm | 315 mm |
Objem nádrže: | 13.5 l | 13 l | 7.6 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||
Spotreba paliva: | 3.96 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 255 km | ||
Servisný interval: | 10 000km | ||
Doplnková výbava: | |||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | ||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | ||
LED svetlomet: | áno, v sérii | ||
LED smerovky: | áno, v sérii | ||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Iná výbava: | podvozok WP XPLOR (vzadu prepákovanie) | 49 mm USD vidlica Showa, vzadu Tlmič Showa + prepákovanie Pro-Link | |
Poznámka: | |||
Poznámka: | Cena 03/2019: 10 699 EUR | Cena 03/2019: 9 950 EUR |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: 690 SMC R– vymetač zátačiek, Konkurencia, Záver, Video, Pozadia, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 02.04.2019 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 141782 | Včera: 218779