Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (8)  [Verzia pre tlač] Tlač

Test: Offroad alebo cesta? KTM 690 Enduro R a 690 SMC R 2019 2/3

 Zdieľať

Pridané: 02.04.2019 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 23382 [Testy a predstavenia - Test]

KTM 690 Enduro R 2019 - poďme do terénu:

KTM 690 Enduro R 2019
KTM 690 Enduro R 2019

KTM 690 Enduro R 2019
KTM 690 Enduro R 2019
KTM 690 Enduro R 2019
KTM 690 Enduro R 2019

Konečne nastal ten čas a ideme jazdiť. Mám síce len požičané čižmy a oblečenie (skoro bez chráničov) ale aj tak sa neviem dočkať. Ráno je tu pomerne chladné, okolo cesty námraza, ale na to mysleli a zapožičali nám gumené endurácne nepremoky. Čaká nás viac ako 100 km offroadu len doobedu a tak sa ničím nezdržujeme a už pár km od hotela vyrážame do terénu.

KTM 690 Enduro R 2019
KTM 690 Enduro R 2019

690 má pomerne vysoké sedlo 910 mm, ale pri tom ako je úzke a aj ako motorka trochu sadne mi to absolútne neprekáža (mám výšku 182 cm) Jazdu začínam v režime na cesty a plne aktívnou náklonovou trakčnou a ABS. Všetko funguje tak ako na ceste očakávaš. Je to jednoducho bezpečnostný systém, ktorý zabráni šmyku, pádu na ceste. Po vjazde do terénu sa okamžite ukazujú jeho rýchle zásahy. Akonáhle začína koleso prešmykovať elektronika škrtí výkon cez elektronický plyn - teda žiadne trhanie ale hladký zásah - ty si plyn točíš ale motorka nepridáva.

KTM 690 Enduro R 2019
KTM 690 Enduro R 2019

Takže hneď prepínam na režim offroad. Tu je to úplne iná kapusta. Naozaj už dlho sa ma výrobcovia snažia presvedčiť, že ich trakčná je vyvíjaná aj pre jazdu v teréne a že mám jazdiť aj s ňou. Tu môžem povedať, že táto je asi jedna z najlepších aké som v teréne skúsil. Spočiatku si až tak nerozumieme a to preto, že keď zaberie a ja cítim "hluchotu" na plyne, uberám a znovu pridávam - a tak metiem elektroniku. Po čase zisťujem, že je oveľa lepšie držať plyn a po krátkej chvíli ako elektronika získa trakciu začne pekne zrýchľovať. Fakt musím povedať že keď si jazdec zvykne tak na týchto šotolinových, kamenistých a často blatistých cestách sa dá jazdiť s touto offroad trakčnou fakt svižne, zábavne, s dlhými driftami a stále tam elektronika zachráni jazdca pred nejakým tým pretočením, ktoré by viedlo až k pádu, napríklad pri výjazde z ostrej zákruty.

KTM 690 Enduro R 2019
KTM 690 Enduro R 2019

Mi sa ale dostávame až do piesku, kde zastavuje náš sprievodca a dáva nám inštrukcie. Pred nami je hlboký piesok s rozjazdenými koľajami – ak takýto terén poznáš vieš že je to fakt nepríjemné. Trakčnú kontrolu vypíname a ideme za sprievodcom asi 1km. Zastavujeme traja – maďarský jazdec – endurák čo bol 2x na Dakare, poľský test jazdec – známy stunt-rider a ja. Zvyšok skupiny to nezvládol a ide okľukou mimo piesku s druhým sprievodcom.

Ideme do piesku - KTM 690 Enduro R v Portugalsku
Ideme do piesku - KTM 690 Enduro R v Portugalsku

My si tak môžeme užiť fajnovú pieskovú nakladačku so všetkým čo k tomu patrí. Ako zvyčajne na to aby to fungovalo treba prekonať počiatočnú neistotu totálne plávajúcej motorky a pod plným plynom nabrať rýchlosť. Potom už 690 letí cez piesok a preráža si to veselo aj pomedzi koľaje. Dostavujú sa prvé drobné pády a dvíhanie motorky. 690 je fakticky ľahučká a priemerný chlap nemá problém ju hravo dvihnúť. Poliak predsa len nie je s pieskom až taký kamarát tak idem za ním a pomáham mu dvíhať. V jednom prípade fakt v slušnej rýchlosti chytil pánty a hodil salto vpred (pozri video). Našiel som ho zavaleného pod motorkou, ale nebolo mu absolútne nič. Očividne ho to ale neskutočne bavilo a užíval si čo tá motorka dokáže ak jej do toho jazdec zbytočne nekecá. Následne je čas pre moju show: zachytávam ľavou čižmou koreň (samozrejme že na tej nohe kde som mal pred rokom vykĺbené koleno :-) ) a ten ma za jazdy vysadzuje zo sedla. Padám, ale do mäkkého takže je všetko v poriadku.

Takto som vyhrabal spod motorky poľského kolegu - KTM 690 Enduro R 2019 v Portugalsku
Takto som vyhrabal spod motorky poľského kolegu - KTM 690 Enduro R 2019 v Portugalsku

690 Enduro R je motorka, ktorá aj v tomto teréne klame telom. Dnes ešte o trochu viac vyzerá ako EXC a ešte viac tak jazdí. V teréne je to žralok – i keď oproti EXC s miernou nadváhou – takže povedzme že dravá kosatka. S dobrým jazdcom asi dokáže prejsť takmer všetko a menej skúsenému jazdcovi umožňuje sa hravo popasovať s nástrahami terénu, kde by sa ne veľkom Adventure biku trápil.

KTM 690 Enduro R 2019
KTM 690 Enduro R 2019

Je to ideálna dual purpose motorka – zvláda cestu s gráciou, má dosť výkonu aj na diaľnicu, dokáže byť motorkou na každý deň, pekne sa prepletá mestom – ale toto všetko s kompromismi – nižším komfortom a ochranou pred vetrom a vodou. Kto by chcel na nej robiť adventure turistiku bude musieť tak ako doposiaľ motorku dovybaviť. Možno netreba hneď Rally kit za veľa peňazí ale aspoň vyššie plexi, pohodlnejšie sedlo, nosiče batožiny, možno lepšiu ochranu motora a dá sa z toho spraviť motorka na ktorej v sólo prevedení obídeš aj celý svet.

Piesková etapa - KTM 690 Enduro R v Portugalsku
Piesková etapa - KTM 690 Enduro R v Portugalsku

KTM 690 Enduro R 2019
KTM 690 Enduro R 2019
KTM 690 Enduro R 2019
KTM 690 Enduro R 2019

Tak kde je ale 690 Enduro R rozhodne doma to je terén a to počnúc rýchlymi šotolinami až po náročný offroad. Tu dá jazdcovi presne to, za čo zaplatil – neskutočnú zábavu, rýchlosť a zážitok z jazdy.

Dual zameranie, dlhšie servisné intervaly, potenciál na adventure turistiku (s doplnkami), v teréne bezkonkurenčný výkon, ľahkosť ovládania, podvozok Hodne zameraná na terén, menej praktická na každodenné využitie a cestovanie, cenovo sa približuje už dvojvalcom od konkurencie, quickshifter fungoval, ale v teréne som pre neho nenašiel také využitie ako by som čakal

Konkurencia:

Písať o konkurencii pre 690 Enduro R je dnes naozaj ťažké – pretože toho naozaj veľa nieje. Taká priama je len Husqvarna 701 Enduro, čo je v podstate súrodenec. Nemá náklonovú elektroniku ani Quickshifter, ale má iný podvozok so štvorkomorovou prednou vidlicou. Motoricky aj celkovým zameraním je to však v podstate to isté. S poriadne prižmúrenými očami môžeme spomenúť Honda CRF450L – čo by mala byť slabšia a civilnejšia verzia ostrého endura od Hondy – teda tiež taký dual sport. Tu ale zaostáva výkon a aj dĺžka servisného intervalu.

KTM 690 Enduro R 2019
KTM 690 Enduro R 2019

Kto chce jazdiť enduro tak sa určite poobezerá po EXC 500 alebo nejakej inej značke s podobným endurom 450cca a viac. To je už ale ostrý stroj, ktorý postráda to zameranie na jazdu po cestách a asi nik s tým nebude dochádzať do roboty. No a na druhej strane sú potom dvojvalcové cestovné endurá – väčšie a ťažšie stroje ako 790 Adventure R, Africa Twin, F 850 GS, Tiger či nová Ténéré. Čo ponúknu navyše v oblasti pohodlia na turistiku, to stratia v teréne a tak je to ako vždy hlavne o tom, čo chceš jazdiť.

Pokračovanie článku na ďalšej strane: 690 SMC R– vymetač zátačiek, Konkurencia, Záver, Video, Pozadia, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

Foto:
 KTM 690 Enduro R 2019 Husqvarna 701 Enduro 2019 Honda CRF450L 2019
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTMHusqvarnaHonda
Model:690 Enduro R701 EnduroCRF450L
Rok:201920192019
Novinka:NOVINKA 2019NOVINKA 2019
Kategória:EnduroEnduroEnduro
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)jednovalec (4T)jednovalec (4T)
Objem:690 ccm692.7 ccm449 ccm
Max. výkon:74.8 k (55.0 kW) / ot.74.8 k (55.0 kW) / 8000 ot.25.02 k (18.40 kW) / ot.
Max. krútiaci moment:73.5 Nm / 6500 ot.71 Nm / 6750 ot.32 Nm / ot.
Kompresný pomer:12.7:112:1
Vŕtanie x Zdvih:105 x 80,0 mm105 x 80,0 mm96 x 62.1 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanie PGM-FI
Rozvod:OHC (4V)SOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:250 mm275 mm
Zdvih vzadu:250 mm275 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:300 mm300 mm260 mm
Pneu vpredu:90/90-2190/90-2180/100-21
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:240 mm240 mm240 mm
Pneu vzadu:140/80-18140/80-18120/80-18
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:146 kg145 kg
Hmotnosť s náplňami:130.8 kg
Výška sedla:910 mm950 mm940 mm
Rázvor:1502 mm1504 mm1500 mm
Dĺžka:2280 mm
Šírka:825 mm
Výška:1260 mm
Svetlá výška:270 mm280 mm315 mm
Objem nádrže:13.5 l13 l7.6 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:3.96 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 255 km
Servisný interval:10 000km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Náklonové ABS:áno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sériiáno, v sérii
Trakčná kontrola:áno, v sérii
LED svetlomet:áno, v sérii
LED smerovky:áno, v sérii
Anti-hop spojka:áno, v sériiáno, v sérii
Iná výbava:podvozok WP XPLOR (vzadu prepákovanie)49 mm USD vidlica Showa, vzadu Tlmič Showa + prepákovanie Pro-Link
Poznámka:
Poznámka:Cena 03/2019: 10 699 EURCena 03/2019: 9 950 EUR

Pokračovanie článku na ďalšej strane: 690 SMC R– vymetač zátačiek, Konkurencia, Záver, Video, Pozadia, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

< >

Pridané: 02.04.2019 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (8)  [Verzia pre tlač] Tlač

Body a Trasy v tomto článku:

Galéria ku článku:

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 141782 | Včera: 218779