Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 18.05.2017 Autor: Tripuce
Čitatelia: 16080 [Vaše stroje - Moja motorka]
Kúpil som si Jawu, aby som sa mal v čom vŕtať a aby som mal motorku, kým si nekúpim novú, ale ešte neviem akú. Starú VFR som predal, lebo mi bola malá.
Učaroval mi retro štýl a rád trpím, je to Jawa 350 362, r. v. 1988. Rok pred „zmenou“.
Keď presadneš z Japonca, teda z Japonky na tento Československý úkaz, 30-ročná motorka, ale koncepcia z roku 1950, tak zažiješ kultúrny šok. Dizajnovo sa hodí do ruského filmu z roku 1970. Samotná jazda je však iná kapitola. Vedci z NASA doteraz skúmajú akú esenciu pridali v Týnci do ocele, že má také unikátne nestabilné vlastnosti. Jazda začína rituálom. Prídeš, otočíš palivový kohútik, preplavíš karbec, trikrát prekopneš motor bez kľúča, potom zasunieš kľúč a rázne dupneš do štartpáky. Ak máš šťastie, ozve za známy a veľmi návykový rozhádaný zvuk dvoch mohutných (žartujem) piestov.
Dáš jednotku, pustíš spojku a čakáš. Veď ona sa rozkotúľa, neboj. Rýchlosti dávaš tak, že musíš dvihnúť celú nohu o pol metra, až sa zatrasie cela motorka a na pár sekúnd stratíš balans. Brzdy vlastne nie sú brzdy v pravom zmysle slova, sú to skôr spomaľovače. Trošku to spomalí motorku keď to stláčaš na fest a pomáhaš si aj očami a ritné púlky máš zovreté jak buldočiu tlamu v kŕči. Naučí ťa to byť v strehu a dodržovať bezpečný odstup pol kilometra. Zákruty si motorka užíva. Nie tak jazdec.
Predná a zadná časť motorky sú podľa mňa prepojené špeciálnym softvérom a je tam nahodený mód „random“. Je to skvelé, nikdy nevieš kam pôjde predok a kam zadok a jazda sa nikdy nestane jednotvárnou. Jawu som kúpil od staršieho pána, ktorý ju mal od novoty. Chodil s ňou na stavby a potom na ryby. Tvrdil, že nikdy nebola v servise. Neklamal. Zistil som to, keď som menil olej v prevodovke a v tlmičoch. Z tlmičov vyliezlo po hodine prehováranie šedé blato, z prevodovky krásna čierna hmota vhodná ako prísada do nemrznúceho betónu. Pneumatiky boli ešte made in Czechoslovakia, DOT som nevyčítal, ale tak mladšie ako z roku 1992 neboli. Ináč ale bola motorka v perfektnom stave, naskočí hneď (pokiaľ ju neprechľastám), ťahá dobre (keď to porovnáš s kolobežkou), raz som išiel dolu kopcom 120, hore kopcom to už býva horšie.
Mať Jawu má jednu podstatnú výhodu, na ktorú sa zabúda. Predstav si, že ideš do roboty. Kolóna. Pred tebou kilometer samé autá. Za tebou 100 metrov nič a potom zas kilometer samé autá. Už nikto sa na teba nebude lepiť. Hustý modrobiely dym vychádzajúci z dvojice laufov dominantne naznačuje potencionálnemu lepiču sa sa na tvoj zadok, že tudy cesta nevede. Tú hmotu by z čelného skla nedal dole ani ultrazvukom a pľúca by mal zasraté jek po krabičke Cameliek.
Neuveríš, raz sa mi vyhodila poistka keď som chcel zatrúbiť na jednu peknú cigánku na Vajke, raz som strhol závit na motore keď som doťahoval šraub a raz mi upadol silentblok na nádrži. A stále riešim tie koncovky na výfukoch, furt sa mi uvoľňujú. Včera mi ich Miloš zavŕtal 4mi samorezkami, uvidíme ako dlho to tam vydrží. Ináč žiaden problém. Jazdím s tým do práce, sem tam nejaká polňačka, sem tam menší výlet a fakt zatiaľ nič. Uvidíme dokedy.
Mazanie a nastavovanie reťaze. Neviem koho to bol nápad zakryť celú reťaz, ale z môjho pohľadu je to totálna kokotina. Keď si chceš namazať alebo prekontrolovať reťaz, musíš si zobrať deň voľna.
Tento velocipéd bol mimo konkurencie už v čase, keď bol uvedený na trh. Napriek tomu je to obľúbená mašinka a veľa ľudí sa za ňou otáča s nostalgiou v oku. Nie je to motorka na zábavu, je to robotník. Odborár. Moc sa mu nechce, ale vždy urobí čo má. Určený je pre srdciarov. Pozor, nie kardiakov.
Plusy – nemusíš nastavovať ventily. Nemusíš sa báť, že ti padne, že ti ju ukradnú. Nemusíš nosiť mundúr, dáš si rifle, koženú bundu a ideš.
Mínusy – musíš dolievať olej, sem tam sa za ňu hanbíš.
Musel som odbehnúť, mali sme meeting, bol som z*ebaný že tu vodiči behajú bez reflexných viest, čo som ja ku*va dopravák?! Človek si už nemôže v robote ani jeden článoček napísať?!
Pridané: 18.05.2017 Autor: Tripuce Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 126638 | Včera: 246328