Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 25.11.2016 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 8179 [Šport - Rally]
Vo štvrtok 24.11.2016 prebehla tlačová konferencia, venovaná účasti Števa na Dakare 2017. Všetko sa udialo v Bratislave, v novej motokárovej hale MAX60 na Vajnorskej ulici.
| Seriál článkov: Dakar 2017 | Nasledujúci
Text a foto: Haro
Dakar 2017 bude v mnohom nový. Nielen že sa začne v Paraguaji, ktorý je pre jazdcov veľkou neznámou, ale Števo pôjde na motorke s továrenskou špecifikáciou a s priamou podporou KTM. Okrem toho narástli očakávania sponzorov a moto verejnosti. Všetci, namlsaní fantastickým výsledkom z ročníku 2016 tak nejako očakávajú, že Števo zákonite vyhrá. Preto v debate padali mnohé informácie, ktoré pomôžu udržať fanúšikov nohami pevne na zemi. No že Štefan môže vyhrať v prípade priaznivých okolností, to všetci vieme.
„Tohtoročný Dakar bude už 8. v rade. Takže mám s čím porovnávať, aj na čo nadväzovať. Ako čas plynul, postupne sme na Dakaroch získavali viac a viac skúseností, čo iba prospieva jazdcovi aj tímu. Po 2. mieste ale nelietam hlavou v oblakoch, no zase napriek tomu chcem ísť vyššie, kto by nechcel…
Aj teraz pôjdeme v osvedčenej a pre mňa najlepšej zostave, akú som kedy mal. Zlatoš Novosád bude robiť mechanika, Maroš Kubačka šoféra a dvojica Viliam Tóth plus Marián Jacina sa postarajú o karavan. Osobne považujem priateľské zázemie za polovicu úspechu. Vtedy sa môžem bez stresov sústrediť na pretekanie a neriešim zbytočné spory.“
„So Štefanom Svitkom sme v spojení už 9 dlhých rokov. Na začiatku spolupráce stál Jaro Katriňák, ktorého sme masívne podporovali. Pri jeho ukončení aktívnej kariéry sme hľadali jazdeckú náhradu a bol to práve on, ktorý nás upozornil na vychádzajúcu hviezdu nášho motocyklového športu.
Ubehnutá doba je nový príbeh, napísaný usilovným chlapcom, ktorý si začal plniť svoje sny. Cez pot, drinu a odriekanie dokázal to, čo žiaden iný Slovák pred ním. Z mena Štefan Svitko sa stala obchodná značka, samostatný brand svetového mena.
Posledné úspechy ho posunuli do nového levelu. Začal záujem fanúšikov z Austrálie, Ameriky a zo severských krajín. Aj preto vznikla nová stránka www.stefansvitko.com s grafikou a usporiadaním na najvyššej úrovni, všetko samozrejme v dvojjazyčnej mutácii. Stránka je vlastne koncentrátorom informácií a integrátorom všetkého okolo Štefana. Udalosti priebežne dopĺňame a tak vzniká pre užívateľov dynamický web, vyhovujúci súčasným trendom.
Okrem toho prebehli práce na kontaktoch cez rôzne sociálne siete. Aj samotný Slovnaft cíti zvýšený záujem o produkty, testované a používané na Dakare. Vlastne takto má vypadať optimálna spolupráca, výhodná pre všetky strany.
Dnes máme jazdca, ktorý sa stal merítkom pre ostatných pretekárov. V cieli býva porovnanie, koľko sekúnd a minút mi nadelil. To znamená jediné: je jednotkou a vzorom pre ostatných, je značkou a ikonou zároveň.“
„Úspech sa nerodí ľahko, už ako chlapec, na strednej škole, som po vyučovaní sadol na autobus a šiel do posilňovne, potom do bazénu a učil som sa po nociach. Kondícia nestojí veľa, je oproti motorke lacná, no bez nej to nejde. Dnes neľutujem jedinú hodinu, strávenú doplnkovým športovaním. Bez kondície nemá význam pretekať. Samozrejme, ani bez dobrej techniky nie.“
„Po prvý raz prišla motorka v továrenskej špecifikácii a dokonca úplne pripravená. Čo to znamená? Veľa.
V prvom rade bola na nej všetka potrebná elektronika s novou kabelážou. Predtým sme používali stále tie isté prístroje, so starými káblami. Zároveň ich napojenie sme riešili sami. Teraz bolo všetko vopred namontované a na prístroje, dodávané na pretekoch usporiadateľom, sú nachystané vývody a zásuvky. Úplná paráda. Dokonca bola mašina nastriekaná v príslušnej žltej farbe.
Motoricky ani veľmi nevieme, aké sú zmeny. Továreň nerada informuje o konkrétnych vylepšeniach. No agregát má primazávanie spojky, zrejme inú vačku, onakvejšie materiály piestu a ojnice. No a lepšie palivové mapy, s prepínačom na riadítkach.
Podvozok je v špičkovom prevedení. Predok pružia White Power 52 v továrenskom prevedení, ktoré sa ani nedajú kúpiť. Vzadu pracuje Trex, tiež špička.
Ako vždy, motorku dodali na poslednú chvíľu, preto je iba zabehnutá, ani olej sme nestihli vymeniť. Budeme sa učiť za jazdy na Dakare, to sme už zvyknutí. Nie sme ale zvyknutí na továrenskú podporu. Doteraz bol trend všetko opravovať a repasovať, teraz budeme častejšie súčiastky jednoducho meniť. Nie je jasné, ako sa bude moja práca a pomoc od KTM prekrývať, to uvidíme.“
„Už ku koncu minulého Dakaru nám začala továreň masívnejšie pomáhať nielen dielmi, ale aj s mechanikmi. V tomto roku to bude od začiatku. Nebudeme musieť hľadieť na cenu, jednoducho diely v najvyššej kvalite budú menené podľa aktuálnej potreby. Zlatoš nebude toľko opravovať, ale viac vymieňať. Veci sa proste pohli k lepšiemu.
Samozrejme, motorka je len časť úspechu. Dôležitý je tréning a pretekanie. Našťastie som sa zúčastnil v priebehu roka aj nejakých rally, čo mi pomohlo zlepšiť navigáciu a orientáciu v púšti.
Posledný ročník som mal po smolných rokoch šťastie a bolo z toho 2. miesto. No súpiska je nabitá a takých 15 pretekárov môže zasiahnuť do diania v prvej trojke. Toby Price je o level rýchlejší, ako my ostatní. Proste sa pre rally narodil, podobne ako Despres a Coma. No aj on je len človek a môže urobiť chybu. Naopak, ak má niekto šťastie, kondíciu aj špičkovú motorku, nemusí vyhrať. Tento šport je proste taký.“
„Okrem pretekárskej techniky máme nové aj sprievodné vozidlá. Dodávka je väčšia a konečne má poriadne vybavenie, ktoré nevyhnutne pri opravách potrebujeme. Kompletný vercajch s dostatočným priestorom bude veľkým plusom.
Nový je aj karavan, tiež väčší a pohodlnejší, určený iba pre Števa. My všetci ostatní budeme spávať v stanoch a v spacákoch.
Autá s technikou budú čakať v Buenos Aires, odkiaľ pôjdeme ešte 1.500km smerom na sever, do Asunciónu v Paraguaji. Ani nevieme, či budú prebierky v Argentíne, alebo až tam. Paraguajale aj Bolívia, sa vymykajú z bežnej predstavy o rally. Veľa tam prší, jazdí sa aj v lesoch. Proste podľa mňa chýba na terajšom Dakare Čile, s jej púšťami a dunami.“
„Vzhľadom k nadmorským výškam, ktoré sa majú tento rok opäť vyšplhať až niekde na 4.200m, musím prispôsobiť aj prípravu. Preto ideme na čas do Tatier, kde tréningy prebehnú vo výškach nad 2.000m. Potom nasleduje Grécko alebo Chorvátsko, podľa počasia, a tam potrénujeme rýchle šotoliny.
Každý rok pridávam do tréningov niečo nové, nech sa dokážem zlepšovať a pretekať vyrovnane s konkurenciou, ktorá je rok od roku stále širšia. Dakar v poslednom období neskutočne zrýchlil a jazdci na čele sú vzácne vyrovnaní. Síce Price mi nadelil 40 minút, ostatní v top 10 sme boli natesnaní po minútkach a sekundách. Preto napríklad dnes nemá zmysel aby tímové dvojky (nosiči vody) boli výrazne slabší jazdci ako jednotky. Pokiaľ nepríde v prípade potreby dvojka k jednotke v priebehu 10 – 20 minút, nemá už pomoc prakticky význam. Taká strata sa už ťažko dnes doháňa.
Mne sa ozval jazdec z Talianska ako dvojka, no nemal dostatočné kvality a okrem toho žiadal všetko zaplatiť a ešte aj niečo k tomu. To som, samozrejme, odmietol. Máme dosť vlastných nákladov. Napríklad len poplatky za štart a za účasť všetkých členov tímu boli vyše 60.000€. Dakar sa dá na motorke odpretekať za 150.000, aj za 250.000. Tento rok mi pomohla továtenská motorka zadarmo. Jej hodnotu ani nepoznám. Veď produkčná, určená pre trh, stojí vyše 30.000, pruženie WP52 sa ani dokonca nedá kúpiť, plus vylepšenia na motore a v elektronike. Fakt netuším akú hodnotu má, no málo to nebude.“
Potom prebehlo slávnostné odhalenie motorky, fotenie a osobné rozhovory s účastníkmi Dakaru. Tlačím do hlavy piaty chlebíček. S jablkovou šťavičkou celkom príma.
“So Števom sme sa aj tento rok rýchlo dohodli na účasti. Berieme to ako výzvu a dobrodružstvo zároveň. Mám precestované najdivokejšie a najnebezpečnejšie kúty planéty, preto ma udalosti na Dakare nedokážu úplne rozhodiť. Ale aj s miestnymi indiánmi nie je vždy sranda a je potrebné určité veci rešpektovať. Sú ako malé zvedavé deti, s nožom za pásom.
Števo potrebuje pri súčasných výkonoch poriadny oddych a rehabilitáciu, čo nám náš karavan poskytuje. Je určite plusom, keď môže v noci v teple, v suchu a hlavne v tichu spať.
Aj teraz budeme veľa fotiť zo zázemia, z bivaku aj z presunov. K tomu niečo pofilmujeme, aby fanúšikovia poznali Dakar zo všetkých uhlov pohľadu.“
„Odlietame tuším 27.12. a štart je až 2.1.2017. No ako vždy, čas na prípravu sa minie rýchlo a rally vypukne skôr, ako všetko doladíme. Teraz odchádzame do Le Havre nakladať techniku na loď. Preprava cez oceán jej samozrejme neprospieva, soľ si cestu do podpalubia a do kontajnerov vždy nájde a robí problémy hlavne v elektrike. Snáď to nebude zlé.
Mierne obavy vzbudzuje Paraguaj, nevieme čo čaká nás a už vôbec nie, aké budú trasy pre Števa. Naša úloha je jasná: zakaždým rozložiť bivak, neurobiť chybu pri oprave a údržbe motorky a zase tábor zložiť a pobrať sa ďalej. Všetko sa dá, len deficit spánku býva ku koncu úplne šialený.“
„V podstate som pripravený a aj zdravotne v poriadku. Jediné čo ma trápi, je palec na nohe. Zranenie spred pár týždňov vypadalo ako udreté, no ukázalo sa ako podstatne horšie. No už môžem jazdiť a preto bude záverečná intenzita prípravy naplno. Okrem Tatier a Balkánu mám povolenku na každý týždeň cez víkend do vojenských lesov na Záhorí, takže môžem piesok trénovať do zbláznenie. Na ňom to ide aj v zime, okrem toho predošlá motorka je veľmi príbuzná tej novej, takže nie je čo pokaziť. Kamene a blato natrénované mám z našich kantráčov.
Takže teraz ma čaká záver prípravy a potom boj. Uvidíme podľa vývoja pretekov, ako veľmi budem musieť na to tlačiť, no motorka mi zrejme umožní byť viacej odvážny a menej šetrný k technike, čo ma teší.“
Na záver ešte Števo prebehol motorku vonku, pred halou, ukázal novú grafiku prilby a dresov a mohol sa pustiť s chalanmi do chlebíčkov a iných dobrôt...
Pridané: 25.11.2016 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať
| Seriál článkov: Dakar 2017 | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 81957 | Včera: 119235