Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 05.01.2015 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 5713 [Šport - Rally]
Každoročne na prelome rokov štartujú okrem Dakaru v Južnej Amerike ešte dva nemenej náročné a nebezpečné preteky. Výborne zorganizovaný Africa Eco Race a Intercontinental Rally. V prvom menovanom štartuje tento ročník aj Ján Zaťko na BMW 450 Rally.
Eco Race vznikol na troskách afrického Dakaru a po nečakanom zrušení ročníku 2008 už v roku 2009 prebehol po prvý raz. Dokonca sa zo začiatku nevedelo, kto prevezme naozajstnú štafetu pôvodného zápolenia. Nakoniec po masívnom lobovaní ASO sa priklonili továrenské tímy k Amerike a Afrika zostala v ich mediálnom tieni. Pritom organizátorom nie je nik iný, ako slávny René Metge, ktorý dal dohromady aj Trans Orientale 2008.
Eco Race našťastie žije a má po Dakare druhý najvyšší kredit medzi súťažiacimi. Vzorne zorganizovaná akcia s vrtuľníkmi nad hlavou a s výborným raodbookom s minimom presunov má pevné a cenené miesto hlavne medzi kamiónmi a motorkármi. Trasa začína tradične na juhu Francúzska, pretína Španielsko, Maroko, Mauretániu a končí pri Ružovom jazere v Senegale pri Dakare. Autentický pretek, pretože Dakar by mal končiť v Dakare a nie v Buenos Aires!!!
Ročník 2015 zahájili 28.12.2014 v Saint Cyprien a skončí 11.1.2015 v Dakare. Okrem prológu obsahuje 12 plnohodnotných etáp a jeden odpočinkový deň v strede rally. Na našu radosť odštartoval aj pohoďák Jano Zaťko na BMW 450 Rally.
Hlavným ťahákom je tohto roku promo jazdec Pal Anders Ullevalseter z Nórska. Nestarnúca legenda Dakaru sa vykašľala na Južnú Ameriku a Ulle prišiel podporiť africké dobrodružstvo. Zároveň sa tak nejako očakáva aj jeho porovnanie so zastatkom štartového poľa. Je tu však jedna zrada: Ulleho typická zeleno biela kamufláž už nie je aktuálna a zmenil ju za bielo modrú. V predstavovaní Yamahy Supertenere 1200 ako univerzálneho stroja pokračuje po európskych rally aj v Afrike David Fretigne, bývalá hviezda a hrdina objemov 450ccm. Keď boli povolené mastodonty jazdil na kolibríkoch, dnes naopak. Aj dva ruské Kamazy napovedajú o stúpajúcej kvalite rally.
Momentálne celý konvoj odpočíva v Dhakle v južnom Maroku pri pobreží Atlantiku. Celkovo vedie Ullevalseter na KTM s viac ako dvojhodinovým náskokom na druhého v poradí Rakúšana Theurezbachera. Piatu etapu Jano Zaťko nedokončil a zatiaľ nie je klasifikovaný. Na opis atmosféry preteku použijem jeho autentické komentáre z jeho domovskej stránky.
Tak máme za sebou nekonečnú cestu z Kopřivnice do Saint Cyprien. My v Tatrovke Balai Tomáša Tomečka a auto na plošine. Večer sme tu v okolí trochu poblúdili hľadaním ubytovne na jednej farme kde mali byť ubytovaní Tomečkovci. My sme odtiaľ asi 20 km v hoteli. Tak sme stratili blúdením a nasledovným vykladaním auta že sme došli do hotela okolo desiatej večer. Hotel zavretý, služba bola iba do 9.hod. Žiadne telefónne číslo. Už sme mysleli že budeme nocovať posediačky v naštartovanom aute keď Zuzka našla čosi ako bankomat kde sa dalo zadať naše meno, ukázala sa naša rezervačka, stačilo už len vložiť kreditku a vypadla čipová karta na odomknutie izby. Všetko by bolo O.K. keby som vedel PIN. Tak to zatiahla Zuzka, no pri druhej izbe som si trúfol zadať môj PIN len tak intuitívne a čipová karta vybehla. Super!
Ráno po raňajkách sme išli hneď na prebierku asi 20 km do prístavu Saint Cyprien.
Mali sme mať prebierku o 11.00, no zobrali nás skôr a cez všetky stanovištia či na administratívke ale aj na technickej išlo všetko hladko, akurát na skúške hluku mi kázal technik si dať do výfuku vložku a nezabudol pripomenúť že ju nesmiem počas celej súťaže vybrať. Bol som na to pripravený a po piatich minútach som už bol vybavený a odoslaný do parc fermé. Večer o siedmej si motorky vyzdvihneme a spravíme dáky okruh mestom ako prológ.
Po zatlačení motorky do UP bolo na rade auto. Naskrutkovať na prístrojovku GPS ako majú aj pretekári aj IRITRACK. Všetko pozapájať, namontovať anténky a zavolať technika nech to skontroluje. Opäť všetko v poriadku, tak si tu teraz sedíme v naštartovanom Ducate a čakáme do piatej kedy bude školenie obsluhy GPS a IRITRACKU pre jazdcov aj pre doprovod. Po tom prológu nakladáme motorku do auta a ideme smer španielsky Motril do prístavu. Je to asi 1000 km, tak asi po dvoch hodinách cesty by sme mali prespať v hoteli kúsok vedľa diaľnice. A ráno 29. to dotiahneme. Loď odchádza o 23.00.
Počítam koľko je v parc fermé motoriek Začnem sprava. A keď som narazil na moju, bola trinásta. Tak som radšej začal zľava. No a na potvoru zase trinásta. No dúfam že to znamená kopu šťastia.
Včera sa štart trocha posunul, aj sme viacerí trochu poblúdili ale to len preto že na okruh sme nemali roadbook a len na križovatkách ukazovali smer usporiadatelia. Tak sme dorazili k takej športovej hale kde mal byť brífing, no pri tej hale nám už nikto neukázal že treba odstaviť motorky, tak zopár jazdcov sme sa vracali, hľadali cestu späť na štart a tak sme vždy narazili na nejakého usporiadateľa čo nám len ukázal cestu ako prvýkrát k tej hale. Až potom sme zistili že sme na mieste. Nasledoval dlhý brífing a okolo pol desiatej sme nakladali motorku a vydali sa do Motrilu. Teraz sme sa práve zobudili v hoteli vedľa diaľnice a pokračujeme v ceste. Ubytovali smer sa až o jednej v noci a máme zhruba 7 hodín spánku za sebou.
Dnešný deň sa mi celkom darilo. Aj keď som párkrát zablúdil, lebo som sa držal jazdcov pred sebou. Najlepšie sa mi ide samému lebo sa nepráši a poctivo pozerám roadbook. Až na starú chybu o ktorej viem a akosi si neviem odvyknúť. Organizátori vedia umiestniť WP tak zákerne že ak sa pred ním rozsvieti šípka, netreba ísť za ňou lebo je tam skoro vždy dáka pasca. Či obrovské balvany alebo roklina. Tak som raz skoro spadol do rokle asi 4 metre hlbokej. Len štorcom som zastavil zadným kolom 10 cm pred ňou. A raz som vošiel náročky do rokle že náprotivný breh vyjdem, no bola tam asi metrová kolmá stena a síce som ju vyšiel no hore som len tak odhodil motorku na bok. Bola riadna zima a išlo sa v horách s vysokou nadmorskou výškou. Postupne som predbiehal, ostatní išli buď pomalšie alebo blúdili. 10.miesto ma milo prekvapilo. Zajtra je už dosť dlhá rýchlostka, zavčasu sa vstáva tak ideme spať.
Dnešný deň sa mi veľmi páčil. To aj kvôli tomu výsledku. Síce sme viacerí zablúdili lebo sme išli za sebou, no ja som sa prvý zbadal že to je zle tak som sa otočil a tým pádom ich nechal za sebou. Potom dlhé desiatky, možno sto kilometrov sám, a sem tam som dakoho predbehol. Skoro všetko som trafil, a všetky WP som nachytal. V cieli nádherné 6.miesto, neskôr vylepili že piate. Tak neviem. Zatiaľ som ešte nepadol, nerád by som bol aby sa mi dačo stalo. Jeden WP na takej pláni s výjazdom do dún som trochu hľadal, aj dve autá ma tam dobehli. Potom v tankovačke doleteli akurát keď som vychádzal na trať dva Kamazy no a za nimi sa vôbec nedalo. To bola trať asi podľa ich gusta, lebo popredbiehali okrem asi troch áut všetky. Tomeček na Tatre išiel za nimi s dosť veľkou stratou. Až asi 10 km pred cieľom za jednou dunou asi jazero asi 30m v priemere. Skoro som tam vletel. A jeden Kamaz tam bol potopený a druhý ho ťahal. Takže Tomáš sa mohol tešiť. Večer taká menšia oslava nového roku, a zajtra sa ráno ide.
Dnes to teda bol boj o život. Na kameňoch sa mi na 150 km rozbilo predné kolo a vytrhali niple aj so spicami. Spriečilo sa medzi tlmičmi a blatníkom a zaseklo. Ani som to vopred dáko necítil. Je že povolená hlava riadenia a chcel som dôjsť ešte kúsok. A bol veľmi dobrej pozícii. Nakoniec som ich tam každú druhu dáko naštrikoval no rýchlostka bola cez 430 km a prejazd do bivaku 92 km, tak na každom kroku kombinačkami doťahovať a dávať pozor na kamene. Išiel som najskôr tak 30-tkou, no nestihol by som do noci tak som postupne pridával no cez 80 to nešlo. Od tej hroznej osmičky a vajíčka mám tak vytrasené ruky že ani pivo neudržím v ruke. Išlo sa aj cez také vyschnuté jazero, rovina ako sklo no ani neviem koľko km mali. A sa som sa trepal 70-80, kde sa dalo ísť aj 200. Teraz Miro robí motorku a Zuzka roadbook. Za chvíľu ideme na večeru. Uvidím ako budem na tú ruku zajtra vládať. Aj tak som rád že som tu v bivaku. Na rozdiel od jedného jazdca čo s ním mali starosti doktori z vrtuľníku a jedného motorku som videl odstavenú v horách. Zuzka dá dáke foto na FB, už máme internet v bivakoch, len sa akosi nestíha.
Tu Janove príspevky končia a nemáme ďalšie správy o jeho účinkovaní na rally.
13.01.2015 - Redakcia Motoride.sk Čitatelia: 7434 [Šport - Rally]
11.januára 2015 v senegalskom meste Dakar skončila rely AFRICA ECO RACE, tento rok i z našim Jánom Zaťkom. Rely má rovnaký charakter ako známa rely Rally Paríž – Dakar.
Pridané: 05.01.2015 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 81560 | Včera: 119235