Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Rozhovor Peter Lazar: Enduro 2013 – spokojnosť i rozpaky

 Zdieľať

Pridané: 11.03.2014 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 4028 [Šport - Enduro]

Každoročne vstupujeme do sezóny s veľkým množstvom plánov a predsavzatí, avšak nie všetko sa vždy podarí naplniť do bodky. Už o pár týždňov budeme stáť na štartovacej čiare nového ročníka endura a country crossu, avšak teraz je čas, aby sme sa obzreli za uplynulým ročníkom.

Ten bol pre mnohých úspešný, no hoci nedosiahli na najvyššie méty, dokázali nastaviť svoju latku výkonnosti vyššie ako pred rokom. Inde zavládli sklamania, ktoré ruka v ruke patria nielen k tomuto športu. Ten by mal prinášať radosť nielen pretekárom, ale aj divákom a činovníkom, ktorí sa snažia vytvoriť širokej základni endnurákov na každej súťaži tie najlepšie podmienky. Počas týchto dní sme sa snažili nazrieť pod pokrievku komisie Enduro a Rally s jej predsedom Petrom Lazarom.

Redakcia: Peter, ako s odstupom času hodnotíš sezónu 2013?

Peter Lazar: Na jednej strane bola úspešná, pretože sme viac - menej splnili naše ciele – seriál MMSR, účasť na medzinárodnej šesťdňovej súťaži (6D). Na druhej strane stagnácia čo sa týka výsledkov v seriáli majstrovstiev Európy ( ME) a 6D, vrátane domácich súťaží. Málo podujatí klasického endura a country cross (CC) na ľahkých tratiach.

R: Môžeme sa ešte vrátiť k reprezentácii našich na ISDE a ME?

PL: V podstate sme európsky šampionát poriadne ani nejazdili. Na jednej strane nás to mrzelo, ale na druhej sme mohli financie určené na podporu jazdcov ME použiť pre juniorský tím, ktorý sa predstavil na 6D. Ináč povedané - ME bez výsledkov. Čo sa týka ISDE, umiestnenie kopíruje stav nášho endura z medzinárodného pohľadu. Aj keby sme dojazdili v plnom počte, posunuli by sme sa dopredu maximálne o dve miesta, možno len o jedno. Takže nič svetové... V uplynulej sezóne sme v rámci reprezentácie veľmi nezabodovali.

R: Čím si vysvetľuješ, že sa klasické enduro pomaličky vytráca z kalendára?

PL: Je to otázka financií a náročnej legislatívy. Vybavovanie súhlasov majiteľov je náročné a problém je aj v záujmoch poľovníkov, ktorí si myslia, že les patrí iba nim. Ale všetko sa dá riešiť, len to vyžaduje naozaj veľa práce. Trochu sme na seba uplietli bič, tým, že nemáme enduro motocykle na značkách a súťaž nemôžeme kombinovať s vedením trate po cestách.

R: Organizátorov podujatí nie je veľa, pričom sa niekedy musí kalendár operatívne meniť. Priniesli nové trate oživenie seriálu MMSR?

PL: Určite áno, hlavne Tepličany sa tak trochu vrátili do náročnosti pretekov CC, tak ako to bolo pred pár rokmi.

R: Slovenská špička je čoraz užšia, ako ju zlepšiť a rozšíriť jej základňu?

PL: Je to otázka financií (to platí ale pre celý svet), ale hlavne otázka ambícií každého jazdca. V každom prípade je nutné jazdiť vonku, aspoň ME. Myslím, že si to niektorí mladí jazdci začínajú uvedomovať. Určite sa zameriame na prípravu mladých pretekárov spolu s Petrom Belkom a na podporu mladých jazdcov v rámci našich možností.

R: V súťaži je viacero tried, no pribudla nová trieda kadet, splnila vaše očakávania?

PL: Na 110 %. Je to dobrý medzičlánok od dorastu do MSR. Určite pri nej ostaneme. Podobná trieda je aj v rámci MS a ME.

R: Ako to bude s postupom jazdcov v jednotlivých triedach pre novú sezónu?

PL: Nič sa nemení, prehľad postupujúcich a možných zostupujúcich je na stránke SMF. Tu sa ťažko niečo nové vymýšľa. V každom prípade sa to snažíme kontrolovať a usmerňovať jazdcov.

R: Hoci v kalendári máme ešte zimu, čoskoro na dvere zaklope nová sezóna. Čo od nej očakávaš ako šéf komisie Enduro a Rally?

PL: Jedným z cieľov komisie je, aby sme sa vrátili k ťažším tratiam a klasickému enduru. Iste to nebude ľahké, ale ak chceme zabodovať na domácej 6D, musíme sa do toho oprieť poriadne už v tomto roku. Svetlo sveta uzrie nový projekt prípravy mladých jazdcov v spolupráci s Braňom Bellušom st. a Petrom Belkom. Radi by sme obsadili našimi jazdcami aj európsky šampionát, pričom príležitosť ukázať by sa mali hlavne chalani, ktorí budú v širšej nominácii chystanej prípravy juniorov.

R: Čo všetko teda čaká jazdcov v domácom kalendári?

PL: Nebolo ľahké zostaviť tohtoročný kalendár, lebo ako som povedal, chceme do kalendára dostať viac súťaží klasického endura. V porovnaní s minulými sezónami stúpol počet klasických pretekov enduro. Rátame so štyrmi a rovnaký počet bude aj country crossov. Záverečná súťaž dvojíc by mala mať podobne ako vlani tri štarty, lebo tento model sa ukazuje byť výhodný pre jazdcov a zároveň aj atraktívny z pohľadu divákov. Aj preto by sme v tom smere nechceli nič meniť. Výraznejšie zastúpenie zahraničných jazdcov môžeme očakávať na súťaži v Košiciach, ktorej výsledky sa budú zaratúvať aj do seriálu Alpe Adria.

R: Hovoríme o štyroch endurách, alebo pôjde skôr o enduro šprinte?

PL: Budeme sa to snažiť skĺbiť tak, aby enduro súťaží bolo viac. Na druhej strane enduro šprint je priblíženie sa ku klasike a zároveň aj príjemná zmena. Vieme, čo ešte potrebujeme na šprintoch zlepšiť, chce to zatraktívniť prejazd medzi testami. Šprint je dobrá príprava na enduro a verím, že dokážeme pritiahnuť ambicióznych jazdcov do MSR a seriálu ME.

R: Diváci a jazdci sa teda môžu tešiť na nové trate, alebo všetko zostane v zabehnutých koľajach?

PL: Uvedomujeme si, že niekoľko rokov sa jazdí v rovnakých lokalitách a na známych tratiach. Som rád, že každoročne pribudne niečo nové, alebo sa do nášho seriálu majstrovstiev Slovenska vrátia staronoví organizátori. V tomto roku sa bude jazdiť opäť v Skýcove, Púchove či v Košiciach. Máme aj nové trate CC v Podhradí pri Duchonke, a v nových lokalitách sa budú jazdiť aj klasické enduro súťaže. Osobne sa teším na sezónu, ktorá môže byť po každej stránke zaujímavá.

R: Vlani sa naši jazdci nedokázali presadiť na medzinárodnej scéne, čo iste nebola najlepšia vizitka. Kto by mohol v novom ročníku zamiešať kartami?

PL: Zatiaľ je predčasné hovoriť o menách, lebo ešte nevieme, ako bude vyzerať širšia nominácia reprezentantov. Radi by sme preferovali mladších a perspektívnych jazdcov, ale nesmieme zabúdať ani na skúsených pilotov, ktorí dosiahli na medaily v európskej konkurencii. Zelenú teda dostanú juniori, ktorých menoslov bude známy po zasadnutí našej komisie v polovičke februára. Už dnes však môžem povedať, že isté miesto v reprezentácii má Zuzka Gaherová.

R: Vrcholom tohtoročnej sezóny bude ISDE v Argentíne, je šanca na účasť slovenských jazdcov alebo JTT?

PL: O tom, kto pôjde do na 6D do Argentíny, je priskoro hovoriť. Všetko sa bude odvíjať od ekonomickej situácie. Nie som veľkým optimistom čo sa týka účasti JTT či klubákov, ako tomu bolo v minulých rokoch, keď sa 6D konala v Európe. Mám informácie, že jeden klubák – Jána Zaťka, má už teraz záujem o štart. Samozrejme, nás čaká prezentácia ISDE Slovakia 2015.

Zdroj: www.enduroaktual.sk
Foto: Jaromír Šigut

Pridané: 11.03.2014 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 7654 | Včera: 194519