Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (33)  [Verzia pre tlač] Tlač

Trampoty s Tuňákom, alebo Aprilia Tuono na brzde

 Zdieľať

Pridané: 27.11.2012 Autor: Martin Kňaze - matox
Čitatelia: 5692 [Technika - Úpravy motocyklov]

Každý z nás chceme mať motorku v 100% stave. Keď sa popri odstraňovaní jej neduhov a chorôb navyše zlepšia jej pôvodné vlastnosti, nezostáva nič len konštatovanie - misia úspešne splnená.

Predstavenie a popis problémov alebo 20 koní za 20 centov

Mašinu som kúpil začiatkom leta a mala už nahodené laďáky od českej tuningovej firmy RP Tunning. Dizajn super, zvuk bojového Apachu a výkon po roku strávenom na WR 250X sa mi zdal neskutočný. Až neskôr (aj po Mikulcovom rýpaní, že to nejde) som zistil, že tomu niečo chýba. Dal som si teda nahrať Race mapu ku otvoreným výfukom, ale výsledok nebol úplne podľa môjho očakávania. Začal som zisťovať, kde môže byt problém. Došiel som k záveru, že musí byť škrtená, ale ako? Snáď nebude treba meniť RJ, nebodaj ďalšie nákladné úpravy? Ani v Čechách, ani na Slovensku mi oficiálne zdroje nevedeli ku škrteniu nič moc povedať.

Sedliackym rozumom a za pomoci skvelého Apriliaforum.com som sa dopracoval k odpovedi. Totižto zdalo sa mi, že plyn je nejaký krátky, ale už som si nepamätal z Rkového Tuona ako to bolo tam, tak som to neriešil. Keď som si to ale spojil s tým „slabším výkonom“, závadu som videl niekde na „plyne“. A tak, pomocou fóra som sa dozvedel, že mašiny v niektorých krajinách EU sú škrtené na cca 100 koní a že našťastie tá moja je škrtená len mechanicky, touto malou súčiastkou, ktorá bránila plynovému lanku naplno otvoriť škrtiace klapky. Po malom, avšak podstatnom zákroku (celé to stálo cca hodinu práce a pár centov za novú skrutku) som mal pod riťou razom cca 20 koní navyše! Tomu hovorím tuning.

Ďalšia vec, ktorá ma trocha škrela, bola spotreba. Keďže mám už druhé Tuono, zdala sa mi spotreba o 1-1.5 litra vyššia ako predošlé sériové Tuono trocha veľa. Terajšie Tuonko má síce otvorené laufy a pár koní navyše (Factory vs R), ale nemyslel som si, že to môže spraviť taký rozdiel. Teraz sa mnohí zasmejete keď tu lamentujem nad spotrebou 7-7.5L pri litrovom V-twine, ale ide o spotrebu pri čisto turistickej jazde (5-6tis otáčok) a prečo by to malo toľko žrať, keď nemusí (Rko vedelo aj pod 6). Samozrejme toto nebol jediný dôvod na zmenu.

Problém s výkonom bol vyriešený, ale ako sa hovorí, nikdy nie je tak dobre, aby nemohlo byt lepšie a ja som stále dumal nad spotrebou a čo viac, dokonca som cítil nespálený benzín a výfuky aj bielu podsedlovku som mal pokryté jemným čiernim popraškom. S tým zrejme súvisel aj môj subjektívny pocit (ktorý sa neskôr aj potvrdil), že pri otáčkach okolo 5-6.5tis motorka nejde tak razantne, ako by som si predstavoval (to sú otáčky, pri ktorých jazdím, keď sa práve neponáhľam). Je to jasné – bohatá zmes. Teraz vážne, tá spotreba, ak by bolo všetko v poriadku, ma naozaj tak veľmi netrápi, veď nenajazdím 50tisic za rok. Skôr som sa obával, aby netrpel motor a všetko s ním spojené (odpálenie sviečok, prehrievanie napríklad). Ako správny moto úchylák, puntičkár a bojovník proti kríze som to začal riešiť.

Bude sa ladiť!

Po rozhovore s Awiom mi Tomáš odporučil firmu Motomaxx z Nových Zámkov. Že vraj majú najlepšie a hlavne najpresnejšie zariadenie na Slovensku a skúsenosti v ladení motoriek. OK, volám, dohadujem stretko, vyrážam.

Viac o brzde a ladení:

17.04.2012 - Redakcia Motoride.sk Čitatelia: 13566 [Novinky - PR článok]

-

Rozhovor: Motorová brzda Dynojet v Motomaxx Nové Zámky

O tom ako funguje jedna z najmodernejších motobŕzd, čo dokáže a ako môže pomôcť zlepšiť alebo optimalizovať výkon tvojej motorky sme sa porozprávali z Borisom Mentelom z firmy Motomaxx Nové Zámky.

 

Nebudem tu do detailov opisovať zariadenie, ani presné technologické postupy, pretože 1) nie som až tak technicky zdatný a 2) už to bolo jasne a zrozumiteľne popísané v tomto článku. Cieľom tohto článku je vlastne podeliť sa nielen s majiteľmi Tuona o moje „problémy“ (a ich riešenia) s mašinou a poskytnúť potencionálnym záujemcom o ladenie svojej drahej nejaké informácie „z prvej ruky“ od taktiež zákazníka, ktorý už niečo také podstúpil. Snáď to niekomu pomôže zvážiť, či mu/jej to vôbec stojí za to a ako to vôbec celé prebieha.

Poďme na to!

Takže ide sa brzdiť. Po príchode sme sa s chalanmi zoznámili, krátko pokecali a išlo sa na vec. Najprv sa musel namontovať samostatný Power Commander 5, ktorý som si vopred objednal v Motomaxxe presne pre moju mašinu. Na prvý pohľad nič moc, malá čierna krabička a pár káblikov. Aspoň na motorke moc nezavadzia. Popri montáži som sa Borisa vypytoval mnoho otázok a on sa snažil na všetky odpovedať. PC 5 má možnosť prepínania medzi 2 mapami (na jar plánujem nahrať druhú mapu pre sériové výfuky kvôli turistike ), avšak nemá prepínač, ktorý si musíte zakúpiť zvlášť sami v nejakom elektre. Toto sa mi na tak relatívne drahom zariadení zdalo dosť odveci. Pôvodne mi Boris chcel nahrať pre každý valec zvlášť mapu pre ešte precíznejšie vyladenie, ale nebolo to nakoniec možné, lebo Tuono ma len jednu lambdu (na rozdiel od napr. Ducati, ktorá má pre každý valec/výfuk zvlášť). Mašina vyzbrojená PC šla potom na brzdu, ktorá simulovala reálne podmienky masívnym prívalom čerstvého vzduchu a tak isto aj kvalitným chladením, takže motor sa neprehrieval a výsledky merania mohli byt o to presnejšie. Celé meranie trvalo okolo 1-1.5 hodiny, natočilo sa cez 50km, spálilo hodne benzínu a stred zadnej gumy dostal pekne zabrať.

Čo je podstatné?

Po odbrzdení moja prvá otázka logicky znela – koľko to má teraz??? Boris sa len uškrnul a že nepovie, nech sa idem najprv previesť. Po mojom nechápavom pohľade mi vysvetlil, že mal viacero borcov, čo prišlo so 180 koňmi nameranými na iných, zrejme menej presných brzdách a po ladení a premeraní v Zámkoch boli smutní z papierovej hodnoty okolo 170 koní. Po vyskúšaní boli však prekvapení, že mašina ide lepšie aj s chýbajúcimi koňmi. Skrátka papier znesie veľa. Tak OK, idem na to, pridávam a síce namotivovaný Borisom, ale predsa musím uznať, že motorka išla po plyne pohotovejšie. Akonáhle sa predrala cez 4.5tis. rpm, akcelerovala živšie a viac sa jej chcelo do otáčok. Super, toto sa mi páči. Subjektívne som mal pocit, že motorka ide lepšie v celom spektre otáčok, ale v tých nižších (5-6) to bolo cítiť zreteľne.

 Výkon: zadné kolo vs kľuka
Výkon: zadné kolo vs kľuka

Nebudem vás ďalej kŕmiť omáčkami, poďme ku číslam. Pred úpravou bol výkon na zadnom kolese 122.63 koňa, po ladení 130.49. Nárast 8 koní je celkom slušný. Krútiak narástol o cca 5 Nm. Na kľuke (kde sa uvádza papierový výkon) mám teraz 136koní. Oproti papierovým a hlavne sériovým cca 139 HP to nie je až tak veľa, ale väčšina z nás už sa asi zmierila s tým, že to čo píše výrobca, sa väčšinou nezhoduje so skutočnosťou. Navyše jedna vec je papier a druhá ako sa tie kone prejavujú a prenášajú na cestu. A v tomto prípade sú to ozaj plnokrvní talianski divosi. Okrem toho sa to ladilo so sériovým vzduchovým filtrom. Už mám kúpený KN, takže nejaké dva zatúlané žrebce ešte snáď pribehnú :).

Nemenej dôležitá zmena, vlastne dôvod, pre ktorý som sa rozhodol ladiť, bolo nastavenie bohatosti zmesi. Meranie odhalilo, že práve v otáčkach okolo 5-6tis je zmes príliš bohatá. Ako sa dá vidieť na grafe, pomer vzduchu a paliva mal byt optimálne niekde mierne nad 13, avšak v týchto otáčkach bol len 10, takže zmes bola príliš bohatá, čo spôsobovalo, že nedochádzalo k správnemu spaľovaniu, bolo cítiť benzín a ako som si myslel aj vyššia spotreba.

 bohatosť zmesy
bohatosť zmesy

Výsledok

Po par prejazdených nádržiach po ladení, by som to zosumarizoval asi takto:
Výkon aj krútiak šli o kus hore. Je to cítiť najme v nižších otáčkach, ale hlavne motorka sa rýchlejšie zbiera a ide po otáčkach. O samotný výkon mi ale nešlo, Tuono ho má dosť aj tak. Nespálený benzín už väčšinou necítim, sadze ešte mierne sú (nie je, ani to nebol viditeľný kúdeľ dymu, len po jazdách sa dali v tenkej vrstvičke zotrieť prstom sadze z miest pri výfuku), ale to môžem objektívne posúdiť, až keď by som výfuk zvnútra vyčistil. Spotreba sa mi nezmenšila vôbec, ale to môže byt spôsobené aj tým, že častejšie využívam to, ako motor ide rýchlo do otáčok a ani na fórach som sa nedočítal o menšej spotrebe. Ale pokiaľ je všetko nastavené tak, ako má, motoru nič neškodí, tak nech si cucne, keď mu chutí :). Nemenej dôležitý fakt som si všimol až v zápchach v meste a síce, že motorka sa o dosť menej a pomalšie dostávala do kritických hodnôt teploty, vďaka správnej bohatosti zmesi.

A či sa vám to oplatí, to nechám na zvážení každého z vás. Ja som každopádne spokojný, keď mám mašinu v 110% stave a to ostatné je pridaná hodnota.

Pridané: 27.11.2012 Autor: Martin Kňaze - matox Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (33)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 64156 | Včera: 219437