Dvojdňový sólo výlet na Oravu

Pridané: 23.08.2001 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 16913 [Mototuristika - Západné Slovensko - Cestopis]

Vždy keď sa naskytne nejaká príležitosť niekam vycestovať neváham a hneď osedlám svoju motorku. Tak tomu bolo aj teraz. Nešlo však o nijakú moto akciu, ale len o malú firemnú oslavu. Ako miesto sme zvolili mesto Tvrdošín na Orave.
Najskôr sa mi to zdalo dosť ďaleko (z Košíc) a uvažoval som nad tým, že pôjdem s ostatnými autom (z finančných dôvodov), ale nakoniec som sa rozhodol, že si to nenechám ujsť, však už sa blíži koniec sezóny...

Z Košíc sme vyrazili okolo 13:30, ja som musel ešte niečo vybaviť a natankovať a tak sme sa dohodli, že sa počkáme pod Braniskom. Mal som dosť veľké meškanie za ostatnými tak som sa dosť ponáhľal, aby na mňa dlho nečakali. Bola dosť hustá piatková premávka, tak som niekedy aj porušil nejaký ten predpis, aby som dohnal stratený čas. Blížil som sa už k Branisku, bol som v dedine Fričovce keď mi začal zvoniť mobil, myslel som si že už sú tam tak som nezastavoval, aby som ho dvihol. Dôvod telefonátu bol však iný no našťastie som si všimol stáť na jednej odbočke známe auto a zastavil som. Dozvedel som sa, že došlo k malej zmene plánu a že sa ideme pozrieť do nejakej jaskyne. Keďže som tam ešte nebol tak som nenamietal a išli sme.

Jaskyňa Zlá Diera:

Ako ste už zistili dá sa tam dostať z Fričoviec. Cesta je označená šípkami a vedie po relatívne nekvalitnej ceste, ktorá hlavne na konci (asi 1 km) je už fest rozbitá. Je to zachádzka 9 km, ale stojí za to.

Pravdu povediac som ešte v takejto jaskyni nebol. Z parkoviska ktoré nieje ani platené, ale ani strážené sa k jaskyni dostanete pešo za 17 min. Je tam pekné ohnisko, kde sa dá niečo opiecť, pár stanov, kde bývajú speleológovia a jedna búdka, kde sa platí vstupné... Mimochodom to je 50 Sk. Už pri tej búdke som ostal prekvapený keď som zbadal prilby, obleky a karbitky (to sú staré lampy, ktoré kedysi používali baníci fungujú na princípe vody, ktorá kvapká do karbidu, pričom vzniká ako vedľajší produkt plyn (tuším acetón), ktorý horí)

Po krátkej inštruktáži o bezpečnosti sa vydáme do jaskyne. Nieje to jaskyňa, akú bežne poznáme, kde sú všade pekne upravené chodníčky a všetko je nasvietené. Tu sa musíte často krčiť, (mimochodom potom ste radi, že vám dali prilbu) vidíte len to načo si sami posvietite. Detaily prehliadky Vám nebudem prezrádzať, lebo by to pre vás nebolo prekvapenie. Spomeniem len, že je lepšie sa dobre obliecť (lebo v jaskyni je 7 stupňov a pri troche nepozornosti sa môžete ľahko zašpiniť) Prehliadka trvá minimálne pol hodiny ale pre tých odvážnejších je možnosť ísť do tzv. labyrintu, odkiaľ sa však nevrátite čistý a ani suchý, kde sa musíte plaziť a prekonávať iné jaskynné nástrahy. My sme sa tam však neboli z týchto dôvodov pozrieť.

Celkovo sme v jaskyni strávili asi hodinu. Kedže čas pokročil vydali sme sa na cestu. Tá je vám určite notoricky známa, takže sa nebudem zdržovať a prejdem hneď na zaujímavú cestu z Liptovského Mikuláša na Oravu.

Tá stojí naozaj zato. Z Liptovského Mikuláša treba ísť smerom na Liptovský Trnovec a potom odbočiť na Zuberec. Už dopredu som podľa mapy tušil čo ma čaká, ale skutočnosť, ďaleko prekonala moje očakávanie. Cesta bola veľmi kvalitná, široká, áut málo. Bola plná zákrut vyrezaných do kopcov Západných Tatier. Skoro na vrchole je také malé parkovisko, odkiaľ je veľmi pekný výhľad na Liptov. Jednoducho som sa nemohol tejto cesty nabažiť a normálne som závidel Liptovským a Oravským motorkárom.

Celkovo Orava sa mi veľmi zapáčila, išlo sa mi veľmi fajn a onedlho sme boli v Tvrdošíne. Ubytovali sme sa, niečo sme opiekli a vydali sme sa obzrieť nočný život do Tvrdošína. Motorku som nechal zaparkovanú v garáži v chate a išiel som s ostatnými v aute. Zabaviť sa dalo skoro všade, na priehrade bola disco pod holým nebom, no my sme sa zatúlali až do Námestova.

Orava:

Na samotnej Orave je množstvo atrakcií a zaujímavostí, ja uvediem len niektoré:

Cesta domov do Košíc:

V nedeľu ráno som vstal o 8:00, najedol som sa a vyrazil som na spiatočnú cestu o 9:00. Malo to dva dôvody:

Najprv som bol ja v Blave a on tam nebol, potom išiel on do KE a nakoniec tu nedošli, No a teraz mi napísal, že je Banskej Bystrici. Rozhodol som sa, že pôjdem skôr s Tvrdošína do BB a že sa tam do tretice stretneme.

Nikdy predtým sme sa nestretli, spoznali sme sa iba vďaka Motorie Klubu, Jeho motorku som videl iba na obrázkoch, ktoré sú v rubrike Vaše Stroje. Cesta z Tvrdošína do BB je dlhá 111 km a je to hlavný ťah. Vedie cez Dolný Kubín, okolo Oravského podzámku, cez Ružomberok a Donovaly. Hlavne prejazd cez Donovaly bol zaujímavý.

Do BB som dorazil asi o 10:30, trošku som 'poblúdil' po centre a potom som zavolal Peťovi. Stretli sme sa pred Hyper-Tescom, trochu sme pokecali, poobzerali sme si motorky a potom mi pomohol napnúť reťaz. Predbežne sme sa dohodli na spoločnej motoruristike niekam do zahraničia budúci rok a vyrazili sme do Zvolena. Tam sme sa okolo 12:30 rozišli, každý svojím smerom.

Cesta do KE 'spodom' už nieje taká zaujímavá. Rýchlo mi ubiehala, bolo málo áut (asi preto, že bola neďeľa) a o 14:45 som bol v Košiciach. Ešte som išiel na Dargov, kde bola moja priateľka, okúpal som sa a zahral si plážový volejbal.

Zhrnutie:

Keď som sa vrátil domov už nebolo pochýb o tom, že to bol dobrý nápad ísť motorkou. Bol to skvelý víkend, najazdil som 665 km a videl som znovu kus Slovenska. Na Oravu sa určite ešte niekedy vrátim, aby som si toho stihol pozrieť viac...