Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 11.05.2010 Autor: Cacao
Čitatelia: 28587 [Testy a predstavenia - Prilby]
Do redakcie sa nám na istý čas dostali na vyskúšanie dve prilby u nás zatiaľ neznámej značky Scorpion - najvyššia rada s označením EXO-1000 Air a lacnejšia EXO-450 Air.
Scorpion EXO bola ešte prednedávnom v Európe menej známou značkou. Jej korene pochádzajú z Ameriky, kde sa v posledných rokoch prebojovala medzi top 5 značiek. Vo svojom produktovom portfóliu sa zámorský výrobca zameriava predovšetkým na prilby strednej triedy za rozumnú cenu a atakuje tak najširšiu motorkársku verejnosť.
V sortimente Scorpionu nájdete všetky druhy prilieb od klasických integrálnych, off-roadových, turistických vyklápačiek až po otvorené jetky. V poslednej dobe sa ich prilby dostávajú do povedomia najmä vďaka špeciálnemu dofukovaciemu systému Airfit. My sme sa bližšie pozreli na dva modely práve s týmto systémom.
Tisíckové EXO je súčasnou vlajkovou loďou značky a zákazník dostáva všetky novinky značky v jednej prilbe. Škrupina prilby je vyrábaná z troch materiálov: laminátové vlákna, kevlar a DynemaTM kompozit, pričom je pokrytá anti-UV vrstvou. S týmto zložením a zapínaním na D-krúžky dosiahlo EXO-1000 štyri z piatich hviezdičiek v bezpečnostnom teste SHARP (Safety Helmet Assessment and Rating Programme). Ide o veľmi dobrý výsledok, ak ho porovnávame s rôznymi konkurenčnými prilbami. Pridávam link na všetky testované prilby tu.
Prilbu by sme si v prvom rade mali kupovať ako ochranu hlavy a až potom pozerať na ostatné detaily a dizajn. Ani to však nie sú zanedbateľné položky. V najvyššej triede Scorpionu nájdete veľmi praktickú vec – Airfit. Ide o dofukovací systém, ktorý oceníte najmä po dlhšom čase nosenia, kedy lícne časti povolia a vnútorné čalúnenie prilby stráca svoj pôvodný tvar a pevnosť.
Keď som si tisícku nasádzal prvý krát na hlavu, ľahké to nebolo, ale nakoniec sa podarilo. Moja štandardná veľkosť prilby je S, ale v porovnaní s ostatnými mi tento model pripadal ako XS-ko. Prvé dni som ľutoval, že som si nezobral väčšiu. Prilba išla nasadiť ťažko a rovnako zlé to bolo, keď som ju dával dolu. Uši si vytrpeli svoje. Počas dvoch týždňov nosenia sa však vytvarovala na moju hlavu a držala veľmi dobre. Neskôr sa mi zdala voľnejšia a začal som používať dofukovanie, ktoré je praktické a jednoduché. Z vnútornej strany prednej časti nájdete väčší vankúšik na dofukovanie a vedľa neho sa nachádza aj odvzdušňovací ventil. Manipulácia s obomi je jednoduchá a rýchlo sa naučíte odvzdušňovanie realizovať aj v rukaviciach.
Silnejúca konkurencia tlačí výrobcov do rôznych smerov, a tak už nie je výnimkou, že aj v klasickej integrálke nájdete vnútornú slnečnú clonu. Jej ovládanie je umiestnené na ľavej strane prilby za držiakom hlavného plexi. Páčka je ergonomicky umiestnená, nemusíte si na nič zvykať alebo „hľadať ju“ počas jazdy. Iné je to s výmenou vnútornej slnečnej clony. Výrobca má vo svojej ponuke 4 odtiene vnútorných slnečných clôn a 9 hlavných štítov. Samotná výmena slnečnej clony nie je zložitá, ale spočiatku si vyžaduje trochu trpezlivosti a odvahy nasledovať manuál (hrubá sila je nevyhnutná). Rovnako to platilo aj o výmene hlavného štítu, ale miernym opotrebením si jednotlivé časti „sadli“ a výmena sa zlepšila. Nie je to 15 sekúnd, ako sľubuje americký web, ale je to v pohode.
Samozrejmosťou tejto rady je vyberateľné a prateľné čalúnenie, ktoré sa skladá zo štyroch častí a bohužiaľ neodnímateľného deflektora (pravdepodobne z bezpečnostných dôvodov – sú na ňom inštrukcie v prípade núdzového snímania prilby z hlavy). Ku škrupine je vnútorné čalúnenie prichytené pomocou špeciálnych plastových cvokov. Spracovanie je na veľmi dobrej úrovni a jednotlivé časti sú navrhnuté tak, aby prilbu zospodu čo najviac uzatvárali. Spolu s dobre priliehavým štítom (upevňovací mechanizmus ho ťahá smerom dozadu) tak výrobca zabezpečil výborné odhlučnenie a utesnenie, ktoré príjemne prekvapilo na akejkoľvek motorke a aj pri vysokých rýchlostiach na okruhu. Tesnenie prilby v daždi bolo taktiež dobré najmä vďaka mäkkému gumovému lemu priliehajúcemu k štítu. Väčšinu času som jazdil pri teplotách do 15°C a veľmi som sa nezahrial, ale zima na hlavu mi rozhodne nebola. Za nevýhodu však považujem, že deflektor na brade sa nedá vybrať a pri jazdcoch, ktorí sa príliš potia, nepomáha ani vnútorná ventilácia prilby. Na bežné nosenie je prúdenie vzduchu síce postačujúce, ale nemal som možnosť ho vyskúšať pri letných teplotách nad 25°C. Vývojári mysleli aj na toto a plexištít je vybavený malou páčkou na ľavej strane, ktorou si ho dokážete v prípade horúčavy mierne pootvoriť, alebo pri vysokých rýchlostiach úplne uzamknúť (450-tka je o túto záležitosť ochudobnená).
Mechanizmus štítu ho pritláča smerom dozadu a zabezpečuje tak lepšie tesnenie a znižuje hlučnosť v prilbe. |
Pochvalu si naopak zaslúži antifog, ktorý vždy bez problémov fungoval. Prilbu sme dostali s tmavou slnečnou clonou a dvomi hlavnými štítmi – čírym a verziu dark smoke. Na dennodenné nosenie je praktické nechať nasadený číry štít v kombinácii s tmavou slnečnou clonou. Tie sú v oblasti nosa mierne vykrojené, čo mi občas robilo problémy, keď sa od prístrojovky odrážalo slnko presne do tejto medzery. Pri peknom počasí a ostrom slnku sa mi zapáčila kombinácia dvoch tmavých štítov – vnútorného aj vonkajšieho. Dobrá voľba na letné výjazdy, keď neplánujete jazdiť po zotmení.
EXO-1000 v dieloch |
Počas testu sme mali na porovnanie v podobnej cenovej kategórii prilbu AGV GP-Tech. V SHARP teste získal tento model plný počet hviezdičiek, avšak na celosezónne používanie a jazdenie v horšom a chladnejšom počasí by som preferoval ťažšie EXO-1000 (papierovo udávaných 1600g +- 50g, reálne odvážená hmotnosť - 1612g). AGVčka je oproti Scorpionu až príliš vzdušná a hlučná prilba, ktorú by som preferoval na okruhové jazdenie, čomu zodpovedá aj možnosť lepenia strhávacích fólií na štít a absencia vnútornej slnečnej clony. EXO-1000 je vhodnejšia na bežné denné jazdenie, kratšie výjazdy alebo aj turistiku vďaka svojím praktickým vychytávkam, skvelému odhlučneniu a utesneniu.
Cena rastie podľa farebného prevedenia prilby zo základných 289 € za jednofarebné prevedenie až na 354 € za farebnú verziu s kombinovaným lakovaním. Za túto sumu sa vám dostáva na hlavu bezpečná a praktická prilba na každý deň s 3-ročnou zárukou.
pomer výkon/cena, odhlučnenie, spracovanie | neodmontovateľný bradový deflektor, hmotnosť |
Lacnejšia alternatíva s označením EXO-450 Air (taktiež s dofukovaním lícnych častí) sa dá kúpiť jednofarebná už za 164 € a za model s dizajnom potom zaplatíte 189 €. Čo dostanete v tejto cenovej kategórii?
Cenové úspory sa prejavujú na všetkých úrovniach, pričom niektoré sú viditeľné viac, iné menej. Najmenej viditeľným, zato najdôležitejším rozdielom je materiál, z ktorého je vyrobená škrupina. Polykarbonátový kompozit však v teste SHARP dosahuje len o jednu hviezdičku menej, čo je na prilbu v tejto cenovej kategórii dobrý výsledok.
Vankúšik na dofukovanie a pod ním odvzdušňovací ventil |
Rovnako ako tisícka, aj 450-tka patrí k veľmi tichým prilbám, do ktorých počas jazdy „nefučí“. Výsledok by bol ešte lepší, ak by bola zo zadnej spodnej časti úplne uzavretá rovnako ako drahší model. Pri vyšších rýchlostiach alebo pri motorkách, ktorých kapotáže usmerňujú nápor vetra na hlavu jazdca, je cítiť mierne ofukovanie na zátylku, kde sa jazdec najčastejšie potí. Na druhej strane máte v základnom balení neodnímateľný deflektor, takže sa vám netočí vzduch pred očami.
Napriek menším nedostatkom, aj nižší model poteší komplet vyberateľným a prateľným čalúnením, dobrým mechanizmom uchytenia štítu, ktorý zabezpečuje jeho priľnavosť a zaujímavou ponukou dizajnov.
Aj takéto divoké farby si môžete vybrať u Scorpionu |
Osobne považujem tento model za prilbu na mestské alebo príležitostné nosenie, resp. prilbu pre začínajúcich jazdcov na strojoch menších kubatúr. Svedčí o tom aj použitie Micrometric Automatic zapínania namiesto dvojitého D-krúžku a celkovo menej prepracované vyhotovenie. Čo sa týka praktického nosenia, tisícka má prepracovanejšie a lepšie ovládateľné nasávania a výduchy ventilácie. Manipulácia s kolíkmi, ktoré tam bez problémov cítite a ovládate v rukaviciach, nie je na 450-ke taká precízna. Dôveryhodnosť menej známeho výrobcu zlepšujú pravdivé údaje hmotnosti na prilbe (papierovo udávaných 1550g +- 50g, náš kus reálne vážil - 1600g).
EXO-450 by som prirovnal k Defenderu od Suomy. Prednosťou Scorpionu je najmä nižšia hlučnosť, to sa musí nechať. Na druhej strane Suomy má po dokúpení deflektoru spodnú časť úplne uzavretú a nefúka vám do prilby zozadu. Antifog plexištítov je na rovnakej úrovni a v oboch prípadoch bolo nutné po výmene číreho plexi za tmavé mierne prestaviť jeho uchytenie, aby poriadne doliehalo. V tomto súboji rozhodne okrem toho, ako vám prilba sadne na hlavu, buď cena, ktorá je mierne na strane Amíka, alebo lepšie zapínanie na D-krúžky a zaujímavejší dizajn, v ktorom sú podľa mňa lepší Taliani.
O tom, ako vám ktorá prilba sadne na hlavu, nemá veľmi zmysel písať. To si jednoducho musí ísť každý vyskúšať do kamenného obchodu sám. Ideálne je, ak vám predávajúci vyjde v ústrety a budete mať aj možnosť sa v danej prilbe previesť aspoň okolo predajne.
nízka hlučnosť, jednoduché zapínanie | horšia manipulácia s kolíkmi nasávacích otvorov |
Text a foto: Cacao
Prilbu na test poskytla spoločnosť GPI Centrum. Ak si už majiteľom niektorej z EXO prilieb, klikni aj na ich Facebook fan klub.
Pridané: 11.05.2010 Autor: Cacao Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 65213 | Včera: 226619