Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 14.01.2010 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 14064 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]
Nový koncept Yamahy SuperTenere predstavený na sklonku minulého roku rozprávkovým spôsobom „ani nahá – ani oblečená“ nedá spávať mnohým fanúšikom troch ladičiek. Polotajomná prezentácia splnila účel a vybičovala fantáziu publika na maximum.
Zakrátko po vypustení novej Yamahy 660 Téneré na trh (2008) začali presakovať informácie o možnosti vývoja väčšieho súrodenca 660-ky. Všetky správy sa pohybovali iba v rovine dohadov, mnohé vychádzali zo spomienok na legendárnu SuperTenere XTZ 750. Isté sa zdalo usporiadanie motora ako paralelný dvojvalec a dosť.
Pôvodná Yamaha SuperTenere XTZ 750 r.v.1990 |
Keď koncom roku 2009 Yamaha oficiálne predstavila koncept novej motorky, viac sa zamerala na predstavivosť potencionálnych zákazníkov ako na fakty. Prezentácia sa odela do hávu tajomnej Sahary s nenápadným odkazom na športovú minulosť XTZ 850. Poskytnuté údaje jednoznačne radia SuperTenere 1200 niekde medzi KTM a BMW. Predpokladaná váha, výkon, ráfy a relatívna štíhlosť udiera na strunu športovo orientovaným offrovďákom. Naopak objem, kardan, kontrola trakcie, ABS a iné vymoženosti vychádzajú v ústrety pohodovým hltačom diaľav.
Pretekárska verzia Yamaha SuperTenere XTZ 850 RR Dakar |
Zvedavosť vzbudzuje aj úžitkovosť konštrukcie. 660-ka je skôr ťažkopádna, so zameraním na spoľahlivosť. Robustné prevedenie sa prejavilo na váhe a o svižnom jazdení sa dá iba snívať. Napriek tomu sa motorka ovláda ľahko na ceste aj v teréne, je praktická a cena je prijateľná.
Nová Yamaha Tenere 660 r.v.2008 |
Nová SuperTenere nabúšená najnovšími technológiami sa bude cenovo a technicky nachádzať v inom leveli. Otázkou zostáva marketingové určenie. 90% majiteľov ťažkých endúr do terénu pravidelne nejazdí a preto musí výrobca sledovať túto základnú skupinu zákazníkov. Ale pôvodná SuperTenere XTZ750 bola aj vážnym športovým náradím a očakáva sa podobnosť zamerania. Ďalšou cestou by mohlo byť vyrábanie dvoch paralelných modelov v „civilnej“ a športovej verzii. Možno aj s prídavnými nádržami, vysokými zdvihmi a blatníkom...
Randýskova Yamaha WR 450F Dakar - pekná dizajnová variácia v novom duchu |
Ročníky XTZ 750 1989-1990 mali dizajn krásny, motorky vypadali ako repliky z Dakaru. Neskôr zrejme pribrali do Yamahy nejakých súdruhov zo Severnej Kórei, pretože vzhľad sa uberal katastrofickým smerom. (Naopak AfrikaTwin sa zlepšovala počas celej výroby.) Modely z konca produkcie sú estetickým prepadákom.
Jedna z množstva amatérskych prredstáv o SuperTenere 1200 |
Nová Tenere 660 sa predstavila neopozeraným šatom, určujúcim smer pre budúce modely. Prijatie verejnosťou bolo v tomto ohľade skôr chladné a rozpačité, aj keď je oceňovaná úžitková kvalita a trvácnosť prevdenia. Dôkazom že sa dá tento koncept pretaviť do nádherného výsledku je dakarský špeciál 2010 Dušana Randýska.
Možný dizajn vychádzajúci zo 660-ky |
Mnoho amatérskych návrhárov sa zapodieva možnosťami celkového výsledku pri zachovaní dizajnových mantinelov vytýčených novou Tenere 660. Príjemnou špekuláciou je video z Zurichu, kde sa autor pohral s rozličnými farebnými a funkčnými riešeniami. Výsledok stojí za pozretie a malé pošteklenie motorkárskeho snenie padne dobre. Nám nezostáva iné ako pozerať sa, snívať a čakať na reálnu SuperTenere-1200!
Bude nakoniec vyzerať nová SuperTenere takto? |
Alebo takto? |
Pridané: 14.01.2010 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 318754 | Včera: 244945