Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

motozem-02-2020-std

Hodnotenie: (23 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (41)  [Verzia pre tlač] Tlač

Z nenávisti láska, alebo môj street-turista MZ 251 ETZ

pošli na vybrali.sme.sk

Pridané: 11.09.2007 Autor: tref
Čitatelia: 24434 [Vaše stroje - Moja motorka]

O jednom stroji, ktorý mi zmenil ak nie život sám, tak určite aspoň veľa názorov.

Môj príbeh

Už odmalička som bol otcom vedený ku technike. Keď som mu asistoval pri opravách auta, učil sa vyznať v počítačoch, vodil ma na letecké dni, rôzne prehliadky a preteky a vždy veľmi ochotne a trpezlivo mi vysvetlil čo ako funguje a vždy odpovedal na moje večne zvedavé otázky. Keď som mal 12 rokov, zobral ma ku babke a zo šopy vybral starú zabudnutú babetku a po krátkom zobúdzaní ona ochotne naskočila. Podal mi ju do rúk a povedal čo mám robiť. Vyšli sme na ulicu a povedal ,,choď”. Tak som sa nesmelo pohol a prvý krát spoznal čo je to motorka. Vtedy ma to chytilo a už nikdy nepustilo. Jazdil som na nej dni a noci, každý volný čas a nastali aj prvé opravy. Tak som sa stal motorkárom a ako čas plynul, prichádzali aj rôzne motorky, staré JAWY, večné opravy a nové skúsenosti, či už s montážami, alebo jazdou.

Ako sme sa spoznali

Pomaly nastal čas na novú mašinu, našetrené som mal nejaké peniaze z brigád a začal hladať nejakú JAWKU 350 v inzerátoch. Na japonca som nemal, ČZ 175 mi pripadali slabé a MZty sa mi nepáčili, takže JAWA 350 bola jediná možnosť. Áno presne tak, MZty sa mi vôbec nepáčili, furt keď nane s kamošmi došla reč, vyjadroval som sa o nich veľmi negatívne a skrátka som tie stroje nemal rád (hoci som žiadnu ešte naživo poriadne nevidel). Tak som hľadal JAWKY a akosi žiadnu nenachádzal. Šetko boli buď vraky, alebo prerábky a žiadna seriozna JAWA 350 dlhé dva mesiace nebola. Po čase som už bol veľmi zúfalý. Raz večer, alebo skôr v noci som ešte znudene listoval na internete, keď mi náhodov udrel do očí inzerát: ,,Predám MZ 251 v dobrom stave...” za nejakých 25 tisíc. Bola tam aj foto a skrátka obyčajná MZta a naviac ešte až z Prešova. No nič, tak som listoval ďalej, ale trocha mi to vŕtalo v hlave a hovoril som si, že aspoň niečo by bolo...hmm. Tak som sa rozhodol, že skúsim a išiel som za otcom a ukázal mu ten inzerát, len tak bez nejakých očakávaní. Ani nechápem ako sa to mohlo stať, asi dobrá nálada, ale otec povedal, že ak chcem, môžme sa ísť naňu pozreť. Zaskočený som povedal, že teda poďme, však si aspoň spravíme výlet. Ráno som mu volal, dohodli sme stretko a už sme aj s fotríkom sedeli v aute a uháňali do Prešova. Stretnúť sme sa mali na pumpe a s každým kilometrom narastala moja zvedavosť na to, čo uvidím. Došli sme na pumpu a zbadal som krásneho strieborného tátoša. Veľmi ma očarila, ked som ju videl naživo, nemohol som odolať tomu čo som videl, bola to skrátka láska na prvý pohľad. Majiteľ pohoďák, previezol som sa, podali sme si ruky, hodili dva autogramy na zmluvu, vyplatil som zálohu a už aj bola moja.

 Takto som ju kúpil
Takto som ju kúpil

Práca na nej

Hneď ako o pár dní došla do garáže, začali sme sa navzájom spoznávať. Bola v celkom fajn stave, no aj tak mala kopu chýb. Bol tam len jeden späťák, kufrík veľmi poškodený, zjazdené pneu, rozbitý kryt reťaze a asi najzávažnejšie sa javilo chybné radenie. Kufrík som opravil, späťák vymenil za dva originálne, vymenil pneu za Savy MC7f (veľmi sa mi osvedčili) atď. Dal som dole aj lavé veko motora a našiel príčinu chybného radenia a to nebolo nič viac, ako vyskočená aretácia prevodovky, takže som bol šťastný, že som ho nemusel rozoberať celý. Sezónu som odjazdil v pohode a bez porúch (okrem jednej poistky, ale to sa neráta) a nastala zima. So zimou konečne prišla aj potrebná revitalizácia celej mašiny. Tzn. celá išla úplne do šrófu. V prvom rade som komplet prekábloval elektriku, lebo bola rôznymi amatérskymi zásahmi hodne narušená. Ďalej prišiel na rad motor. Keď som ho celkom rozobral, zistil som, že komplet všetky ložiská boli totálne vybité a jedno dokonca rozsypané (predchádzajúcim majiteľom zrejme pravidelná kontrola nič nevravela). Nastalo zháňanie ložísk a po veľmi dlhom čase, keď som ich konečne dostal, motor som umyl, zložil a nasadil. Zimná údržba bola hotová. Nasledovalo zdokonalovanie môjho stroja. Zohnal som si štít, bočné tašky, tankvak, sieťku, reťaz (na zamknutie moto) a plachtu na moto, bočnú nožičku a horsa na cesty. :-)

 Zrenovovaná
Zrenovovaná

Radosti...

MZ je veľmi dobrý stroj, ak by som ju mal porovnať s JAWOU, tak je omnoho živšia, skrátka taká športovejšia mašina (aj keď občas cítiť ten menší objem ako JAWKA). Motor je relatívne vysokootáčkový jednovalec, ktorý na rozbehoch, serpentínach a zdolávaní kopcov dokáže naplno prejaviť svoj talent a obrovský náskok pred inými strojmi zo svojej kategórie. Na dobrých pneu dovoluje mašina celkom pekné náklony a dá sa s ňou krásne vyblázniť. V mestskej premávke sa dá pekne preplietať (vďaka jej obratnosti) a tam jej výkon bohate stačí aj na veľmi agresívnu jazdu. Predbiehania do tej 90tky (keď ju vytočíte, tak pohodlne aj hodne viac môžete íst na 4ke!!! no to ja nerobím!) sú otázkou okamihu, vďaka jej motoru, ktorý dokáže potiahnúť aj do vyšších otáčok na nižšom prevode. S 5 stupňovou prevodovkou je to lahôdka a maximálka je okolo 145km/h. Ďalšia jej obrovská výhoda je nadčasovosť tohto stroja, čo sa prejavuje asi najviac na motore. On aj s výfukom je uložený v silentblokoch a za jazdy krásne odizolovaný od rámu, preto vidieť aj v späťákoch pekne ostro (nie jak na JAWE, asi to poznáte ;-) ) a pomáha to aj komfortu na dlhších cestách. Ďalej pri jeho rozoberaní objavíte genialne konštrukčné riešenia, čo vám montáž uľahčia a v neposlednom rade to vidieť aj na prešpekulovanom systéme mazania prevodovky a ložísk pomocou rôznych kanálikov a zberných misiek. Nesmiem zabudnúť aj na jej čistotu, dobre naladená a teplá MZta vôbec nedymý a nikdy nebudete mať problémy so zafrkaným zadkom moto, alebo spolujazdca od sadzí a svinstiev čo tlačí motor, či kvapkajúcim sajrajtom z výfukov... Fakt, za toto majú konštruktéry veľkú pochvalu. Ešte spomeniem primárny prevod, ktorý je riešený priamo ozubenými kolesami a teda nevyžaduje starostlivosť ako remeň či reťaz.

 Romantika
Romantika

... a starosti

MZty su veľmi negatívne známe obtiažnosťou zháňania ND a rôznych doplnkov. Na 150tku ešte ako tak zoženiete, ale na 251 či 250 len fakt obtiažne a musíte často pri riešení problémov zapojiť vlastnú vynaliezavosť a zručnosť (treba si nájsť zdroje ND) a ich cena je značne vyššia ako napr. na JAWE, ale na druhej strane je MZ fantasticky spolahlivá a niečo odíde len skutočne veľmi zriedkavo (pomáha tomu aj bezkontaktové zapaľovanie, ktoré sa nerozlaďuje a nevyžaduje údržbu). Nedá mi ešte nespomenúť zvláštne riešenú spojku, na ktorej demontáž potrebujete špecialny sťahovák (bez neho to ani NESKÚŠAJTE!). Nie je cez páku z opačnej strany motora odtláčaný vrchný disk, ale priamo na spojkový kôš tlačí súčiastka, ktorá ho odtláča smerom do motora. Zozačiatku som z toho mal velké obavy, no zvykol som si a teraz mi tento systém plne vyhovuje. Obrovská nevýhoda toho je však, že pri akomkoľvek zásahu do spojky (väčšie doštelovanie, výmena lanka) treba vypustiť olej s čím je zbytočná babračka a hlavne na cestách to naštve!

 Turistika, to je naše
Turistika, to je naše

Záver

Ja už mám na mojej kráske nabehané veľa tis. km a som s ňou nadmieru spokojný a dokonale mi sadla. S partiou, alebo aj sólo, či už len za humno, alebo rovno do Álp, či už brúsiť stupačky na Pez. Babe, alebo chopráckou jazdou si vychutnávať prírodu, či už na asfalte, alebo poľných cestách, všade je to verný a spoľahlivý spoločník a prostriedok na krásne chvíle eufórie a radosti z jazdy a slobody. Keď sa o ňu dobre postaráte, obetujete jej pár hodiniek a dôkladne ju vyumývate a vyleštíte, občas ju nežne pohľadíte, tak vám ona bude obetavo slúžiť a splní vám všetky želania. Ja ju mám veľmi rád a nedám na ňu dopustiť. Teraz keď na MZty dojde reč, vychvalujem ich do nebies a ďakujem bohu, či osudu, že mi dovolil spoznať aký som bol hlupák, keď som sa o nich tak nesprávne vyjadroval. Som štastný, a teším sa na nové zážitky z ciest. Peknú sezónu prajem. ;-)

 Takto sa mi páčiš
Takto sa mi páčiš

Pridané: 11.09.2007 Autor: tref pošli na vybrali.sme.sk

Technické parametre z Moto DB:

MZ ETZ 251 1992:

Foto:
MZ ETZ 251 1992
Všeobecné informácie:
Výrobca:MZ
Model:ETZ 251
Rok:1992
Kategória:Klasika
Motor:
Typ motora:jednovalec (2T)
Objem:243 ccm
Max. výkon:17.25 k (12.68 kW) / 5000 ot.
Kompresný pomer:10.0:1
Vŕtanie x Zdvih:69.0 x 65.0 mm
Chladenie:vzduchom
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 5-stupňová
Sekundárny pohon:reťaz
Brzdy vpredu:jednokotúčová
Pneu vpredu:90/90-18
Brzdy vzadu:bubnová
Pneu vzadu:110/80-16
Hmotnosť / Rozmery:
Hmotnosť s náplňami:146 kg
Objem nádrže:17 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:115 km/h

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (23 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (41)  [Verzia pre tlač] Tlač

incheba-2020-side

Adamoto KTM

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2020 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 13923 | Včera: 223770