Hodnotenie: (32 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (53)  [Verzia pre tlač] Tlač

Motoride Enduro Rally 2007 - Tuhriná

Pridané: 05.09.2007 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 17231 [Mototuristika - Slovensko - Moto-akcia]

O tom, že veľké endurá sa ani v teréne nestratia, sa prišli do Slanských vrchov presvedčiť nadšenci z Čiech aj Slovenska.

Seriál článkov - Motoride Enduro Rally:

Po úspechu prvého ročníka akcie pre majiteľov veľkých endúr pod názvom Motoride Enduro Rally 2006 sme boli odhodlaní podobne bláznivú akciu zorganizovať aj v roku 2007. Tá mala byť pôvodne vo Vyšnom Medzeve, kde sme si prezreli trať a prešli trasu výjazdu už začiatkom mája. Žiaľ, neskôr sa našli prekážky, pre ktoré nebolo možné akciu zorganizovať. Keď neskôr prišla ponuka od Feriho (africanPo), ktorý sa rozhodol akciu podobného zamerania zorganizovať v prostredí Slanských vrchov neváhali sme. Ako to celé dopadlo?

Piatok

Na miesto akcie prichádzam v piatok doobeda a spolu s Ferim sa hneď vydávame do lesa označiť trasu orientačného výjazdu a vytvoriť itinerár. O tom, že to nebol zlý nápad odložiť to na poslednú chvíľu, sme sa presvedčili hneď po pár kilometroch, keď nás zaskočil padnutý strom. Mačeta a sekera sa však postarala o prečistenie trasy a mohli sme pokračovať. Vyznačenie trasy a spísanie podrobného itinerára nám však zabralo 4 hodinky a tak sme sa náhlili do kempu. Vyznačili sme jednoduchšiu trať s tým, že Feri ešte večer skočí opáskovať náročnejšiu variantu.

Po 16.00 sa začali postupne schádzať enduráci. Ako prvý dorazili Česi na Bigoch a Afrikách. Pred zotmením to vyzeralo, že Slovákov v počte účastníkov aj tromfnú. Nečakali sme veľkú účasť, keďže na Slovensku nie je veľa jazdcov, ktorý by si s viac ako 200 kg ťažkými motorkami trúfli na náročnejší terén. Naviac mnohým z tých čo prišli na prvý ročník tejto akcie nevyhovoval termín alebo boli niekde na cestách.

Motoride Enduro Rally 2007 - Tuhriná - sobota ráno

Stanové mestečko na futbalovom štadióne však postupne rástlo. Popri tom už fungoval bufet a tak sme sa mohli osviežiť kofolou alebo grilovanou klobáskou. Kto mal záujem mohol sa previesť na krátkom lesnom okruhu hneď vedľa kempu. Túto možnosť však v piatok využil iba Ifk0 a ja. Okruh nebol nijako extra náročný, bol dobre vyznačený, bolo tam niekoľko výjazdov, lesné aj poľné cesty a jeden zaujímavý strmý zjazd takpovediac do potoka. Bolo treba zabrzdiť na cca 2 - 3 metroch a zatočiť doprava. Nerobilo to problém ani Ifkovej KLE 500 ani môjmu GS-ku, a tak sme sa hneď otočili, že si to dáme smerom hore.

To už nevyzeralo až tak ízi, lebo výjazd bol strmý a priestor na rozbeh takmer žiadny. Po chvíľke premýšľania sme to však bez problémov dali a ešte trochu pojazdili. Potom sme už zaparkovali stroje a šli na pivko. Tento okruh využijeme ráno na zahriatie strojov aj jazdcov.

Yankeeho výjazd (zábery iba z kamery - sorry)

Po zotmení nás zastihla nepríjemná správa od českých bikerov. Dvojica BIG-arov len niekoľko km pred Tuhrinou po tme zrazila srnku. Bol to konkrétne Technik, ktorému srnka vbehla do cesty a položil BIG-a v rýchlosti cca 80 km/h. Našťastie on ako aj motorka obišli len so škrabancami a dorazili k nám. Dadi hneď vytiahla lekárničku a šli sme Technikovi ošetriť oškretú ruku. V tom čase boli na ceste ešte aj Bratislavčania, a tak som dúfal, že sa im nič podobné nestane.

Zbytok večera sme strávili pri popíjaní a kecaní o zážitkoch z ciest. Zišla sa nás necelá dvadsiatka.

Sobota - stroje zahriať a vyraziť

Motoride Enduro Rally 2007 - Yankeeho výjazd
Yankeeho výjazd

Sobotné ráno sa preberáme okolo ôsmej. O deviatej už štartujeme stroje a vyrážame na pripravený okruh zohriať jazdcov aj motorky. Pomaly sa k nám pridávajú ďalší jazdci a po odkrútení pár kôl padá rozhodnutie dať výjazd aj smerom hore. Všetko prebieha bez problémov, pokiaľ k výjazdu neprichádza Yankee. Rozbieha sa, no v polke sa rozhoduje ubrať a dať si lepší rozbeh. Pri cúvaní však BIG naberá rýchlosť a padá nešťastne Yankeemu na nohu. "Mám pocit, že bude problém," vraví Yankee, no nikto tomu nevenuje extra pozornosť. Až po chvíli, keď nevstáva, tak zisťujme, že má asi niečo s nohou...

Odnášame ho na ihrisko, Dadi berie auto a smerujú do nemocnice do Košíc. Výjazd tak dostal meno po Yankeem a my ostatní sa chystáme na spoločný výlet. Čakáme ešte na Babci-ho KTM-u, ktorá odmieta naštartovať. Nakoniec pomohli štartovacie káble a baterka z dodávky. Vraj večer dlho svietil pri stavaní stanu.

Sobota - spoločný enduro výjazd

Nakoniec niečo po desiatej vyrážame na spoločný výjazd pod Feriho vedením. Keďže večer všetci dali prednosť kratšiemu no enduráckemu výletu, tak Feri improvizoval. Pôvodný výlet mal byť asfaltovo-šotolinový v pomere 50:50. Asfaltu sa teda vyhýbame ako je to len možné. Terén nebol nijako extra náročný a vďaka suchému počasiu ľahko prejazdný aj na cestnejších pneumatikách.

Pozri si trasu: Výjazd Motoride Enduro Rally 2007

Na trase bolo niekoľko vskutku zaujímavých úsekov. Na prvom výjazde na lúke sa akosi rozutekali kolesá do dvoch koľají momul-ovi. Potom prišiel na rad výjazd na hrádzu. Strmý výjazd vysoký viac ako 10m končil cestičkou širokou asi 1 m, kde bolo potrebné stočiť doľava a nepadnúť do vody. Okúpať sa nechcelo nikomu. Potom sme si dali pauzu na kofolku v Zlatej Bani.

Výjazd na hrádzu

Motoride Enduro Rally 2007 - Yankee
Yankee

Ďalej pokračujeme cez blatistý brod a lesnými cestičkami prichádzame na vrchol sedla. Tu sa na krátko napájame na asfaltku a keďže nás čas tlačí smerujeme už do kempu. Na jednej lúke sa dohadujeme a telefonicky objednávame pizzu na obed. Do Tuhrinej prichádzame okolo jednej.

Tesne po nás prichádza aj Dadi s Yankeem. Ten nanešťastie dostal sadru na celú nohu - zlomenina. Nie veľmi dobrá správa, dúfali sme, že to nebude také zlé. Riešime spôsob dopravy motorky ako aj Yankeeho domov. Namiesto vlaku to bude nakoniec kamarát s dodávkou a s Yankeem sa odvezie aj Technik.

Sobota - orientačný enduro výjazd

Motoride Enduro Rally 2007 - orientačný enduro výjazd

Po obede je na pláne orientačný enduro výjazd. Navrhli sme a vyznačili trasu. Jazdí sa v skupinkách po 2 - 3 jazdcoch. Každý dostane itinerár, kde je vyznačená celková vzdialenosť ako aj relatívna vzdialenosť jednotlivých orientačných bodov. Pravidlá sú jednochuché.

Itinerár orientačného výjazdu

Pred jazdou sme dali rozpravu. Upozornil som všetkých na pravidlá miesta na ktorých si treba dať pozor. Nejazdí sa na čas, nie je to žiadna súťaž. Ide iba o povozenie sa s trochou zábavy a orientácie. O pol štvrtej vyrážam aj s Peťom (CZ175PO) s foťákom a kamerou a 3 minúty po nás štartuje prvá skupina.

Motoride Enduro Rally 2007 - orientačný enduro výjazd - náročné výjazdy
Výjazd v náročnejšej trase

Trasa obsahuje niekoľko brodov, lesné cestičky, potom 2,5-kilometrový úsek bez značenia, ktorý sa ide iba podľa popisu "Na konci lesa poľná cesta. Nasleduje 2,5 km popri lese bez značenia" Tu boli aj trochu problémy. Potom nejaká to šotolinka, asfalt a znovu do lesa. Tu sa cesta rozdeľovala na náročnejšiu do slušných výjazdov. Nakoniec šli všetci práve náročnejšiu trasu a veľmi si tento úsek pochvaľovali. Bola to séria niekoľkých naozaj strmých a dlhých výjazdov. Táto skratka sa potom na lúke pripojila na pôvodnú trasu, v lese sa brodilo blato a potom po lesných a poľných cestách trafili všetci do Tuhrinej. Najrýchlejším trasa dlhá asi 34 km zabrala hodinu a 15 minút.

Pozri si trasu: Trasa Motoride Enduro Rally 2007

Jeden z brodov na rally

Po návrate z rally sme ešte strojom nedali oddýchnuť. Na programe bola jazda pomalosti. Rozdelili sme sa na dve skupiny, ľahšie a ťažšie stroje. Jazdilo sa vo dvojiciach klasickým vylučovacím systémom s tým, že kto vypadol v prvom kole dostal ešte druhú šancu.

Motoride Enduro Rally 2007 - jazda pomalosti
Nie vždy sa podarí

Medzi ľahkými strojmi bez problémov dominoval momul na Suzuki DR 650. Medzi tými ťažkými sa do finále prepracoval Klingáč na Transalpe a DodoKE na Honde CBF 600S. Ten došiel do Tuhrinej v sobotu a rally absolvoval na XL-ke, ktorú mu požičal Feri. Na akciu si odskočil z Anglicka. Na hanbu všetkých endurákov jazdu pomalosti vyhral práve DodoKE. Následne sme spravili ešte superfinále momul vs. DodoKE a tu znovu nezaváhal momul, vyhral a zároveň spravil najlepší čas.

V jednotlivých jazdách sme aj merali čas. Čas sa započítaval iba tým, ktorí došli až do cieľa bez položenia nohy na zem. Výsledky boli nasledovné:

Poz: Jazdec Moto Čas
7. CZ175PO ČZ 175 22:44
8. Šišin Honda TransAlp 19:88

Jazda pomalosti

Potom už stroje dostali pauzu a na programe bolo pozeranie DVD. Pozreli sme si Egypt a tiež DVD z jarného Mastodonta v Čechách. Práve zranený Yankee je jedným z organizátorov tejto akcie pre veľké endurá v Čechách. Zlomenina nohy mu vôbec neprišla vhod tri týždne pred jesenným Mastodontom.

Večernú zábavu pri ohni radšej ani nebudem opisovať. Kto bol vie, kto nebol niečo nájde vo videu :-)

Nedeľa:

Motoride Enduro Rally 2007 - pretek na čas
Jazda na čas

V nedeľu sme mali na pláne jazdu na okruhu na čas, ak bude záujem. Nuž bol ale zúčastnili sa ho len štyria jazdci. Všetci ostatní sa balili a chystali na dlhú cestu. Niektorý do Čiech, niektorí do Bratislavy a niektorí na Ukrajinu.

Poz: Jazdec Moto Čas
1. StanleyP Suzuki DR 650 3:03:67
2. africanPO Honda Africa Twin 3:35:04
3. Tomáš Hajduch - Awia BMW R 1150 GS 3:57:35
4. momul Suzuki DR 650 4:04:44

Motoride Enduro Rally 2007 - cestou na Šimonku
Na Šimonku

Keď už boli všetci pobalení, dali sme na žiadosť starostu krátku jazdu cez dedinu, rozlúčili sme sa a všetci sa pobrali pomaly domov. Zostali sme len domáci Feri, Ifk0 a ja. Aby nám nebolo málo, dali sme si jazdu cez Šimonku do Vranova, kde vo Vechci prebiehali preteky Cassovia Cupu. Výjazd na Šimonku Feri viackrát spomínal ako vskutku náročný. Aj to je dôvod prečo sme tam chceli ísť. Vyplatilo sa, aj keď v najnáročnejšom úseku asi 60 m dlhom strom výjazde plnom nespevnených kameňov sme mali s Ifkom naozaj dosť a pri zjazde sme obaja v tomto úseku položili mašiny.

Video

Na akcii som mal aj videokameru. Ak som to stíhal, tak som filmoval. Ochotne sa jej chopila aj Dadi, Peťo, Ifk0 alebo lubeeenko. Takto vzniklo viac ako pol hodina materiálu, ktorú som zostrihal do formy DVD. Výsledný film má 25 minút a nahral som ho aj na službu video.google.com takže si ho tu môžete pozrieť aj online. Vo videu nájdete aj nešťastný Yenkeeho pád, výjazd na hrádzu, zábery z brodov, bahnenie ako aj výjazd v náročnejšej sekcii orientačnej rally.

Video: Motoride Enduro Rally 2007

Čo povedať záverom. Myslím, že akcia sa vydarila a spokojný boli všetci. Asi nie najlepšie spomienky si odnesú Yankee a Technik, ktorý akciu nedobrovoľne opustili na korbe dodávky.

Veľké poďakovanie patrí hlavne Ferimu, ktorý vybavil všetky veci vo svojej rodnej obci Tuhriná ako aj starostovi, ktorý nám vyšiel maximálne v ústrety. Znovu som sa utvrdil v tom, že podobná akcia sa dá dobre zorganizovať iba s pomocou domáceho, ktorý okrem iného aj pozná terén a dokáže navrhnúť trasy výjazdov. Poďakovať chcem aj Dadi a jej mamke, za rýchlu zdravotnícku pomoc, odvoz Yankeeho do nemocnice.

Nuž a kde sa uvidíme budúci rok? To ešte nie je isté, už teraz mám minimálne dve alternatívy :-)