Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ? - Diskusné fórum - Moto poradňa

Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.

Značky: Skúsenosti, Problém, Motor, Karburátor, Elektrika, Podvozok, Kolesá, Pneu, Brzdy, Olej, Administratíva.

Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk

Pridaj novú diskusiuVaradero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ? - Diskusné fórum - Moto poradňa

OO Zruš sledovanie Pridaj nový príspevok 

Značky: Skúsenosti, Podvozok.

Predchádzajúce | 1 2 |

19.06.2017 17:31

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

tryskac, z mojich prispevkov chapes len co chces a ako chces. Nasledne polemizujes so svojim vlastnym nazorom. Technicky vzate, hadas sa sam so sebou. Preto sa ti aj vsetky moje odpovede zdaju "viac menej mimo"


18.06.2017 0:14

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

MaAT, škoda zase odpoved viac menej mimo. Ak som ja s niečím v Tvojom príspevku nesúhlasil, tak som to citoval a napísal prečo nesúhlasím.
Takým spôsobom asi komunikovať nechceš alebo nevieš. /okrem jednej vety z 8:53/
A ked už budeme zovšeobecňovať, tak pružiny sú nie len progresívne ale aj degresívne ..
Žiaľ vyzerá, že sa minimálne v tejto diskusii "nepochopíme" , takže tu už môžeš kludne napísať, že kocka je guľatá /čo môže by aj pravda ;-) / a nechám to tak [ciel]


16.06.2017 14:50

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

tryskac:..nikde som netvrdil, ze pruziny musia mat rovnaku dlzku, ani to ze budu mat rovnaky pocet zavitov, ani nefunkcne koncove zavity som nespominal. Iba jeden neuplny zavit ako dosledok zvacseneho stupania pri rovnakej dlzke drotu.

..ked uz zovseobecnujes, tak si uvedom ze nie kazda pruzina musi byt tlacna..

..a ked uz nakukas, tak nakukni aj sem: www.physicsforums.com/threads/compression-spring-consta...

snad ti konecne svitne!


15.06.2017 11:46

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

tak som sem ešte nakukol ...
MaAT nie je tam chyba všeobecná pružina z bodu 2 má pri stúpaní S cca dvojnásobnú nielen dlžku ale aj "pracovný zdvih" ako pružina so stúpaním 0,5S ktorá dosadne na závity pri asi polovičnej sile takže je makšia /a potom strašne tvrdá >:-) / lebo jej drót sa už nemá možnosť viac skrútiť.

Nemusíš mi písať o neúplných či nefunkčných krajných závitoch to majú všetky pružiny a ja som spomínal počet funkčných závitov. Rovnako to netreba komplikovať tým, že pružina nie sú kružnice, to pri takej primitívnosti ako pruženie podvozku nikto nebude riešiť. Ktohovie či sa to rieši pri ventilových pružinách, ktoré zažívajú iné čoromoro.

Moja prvá nesúhlasná reakcia sa týkala a týka tejto vety :
"Tuhost pruziny zavisi od celkovej dlzky drotu," súhlasím
", nie od toho ako husto je navinuty." nesúhlasím lebo hustotou stúpania ovplyvňuješ dĺžku drótu, kedže konštrukčná dĺžka pružiny musí byť rovnaká.
A pri tomto sa to asi zamotalo, kedy ktorý hovoril o dĺžke pružiny alebo drótu.


06.06.2017 8:53

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Bacaono, ved prave o to ide, konfiguracia mriezkovych poruch, presun vakancii ci dislokacii sposobuje plasticku deformaciu.
Pruzinova ocel ma mriezkove poruchy vysporiadane uz v procese vyroby, tahanim, valcovanim, zihani, popustanim. Samozrejme nie uplne, ale pocas pouzivania, pokial sa neprekracuju pevnostne medze, dochadza ku ich rekonfiguracii uz len minimalne.
Urcite nie tak, aby sa po tyzdni bezneho pouzivania pocitila celkova zmena tuhosti, alebo nastalo nejake enormne skratenie.

Aby tepelno mechanicke namahanie sposobilo zmenu tuhosti, museli by nastat zasadne zmeny vo vnutornej strukture materialu,
trebars prekrystalizacia vplyvom enormneho tepelneho zatazenia, alebo zmena tvaru zrn po prekroceni medzi pevnosti, krystalicky lom,... atd

tryskac: mas chybu v bode 2: -nebude tvrdsia. Pravdepodobne si aj tento zaver vycucal zo vzorca na tuhost pruziny.
To je konstrukcny vzorec, sedi s teoriou len ked ma pruzina homogenne zavity a ich tvar je dokonala kruznica. To ze tam je aj neuplny zavit a
v skutocnosti maju tvar elips sa s prehladom zanedbava. Ja som vychadzal z energetickych bilancii napati a zatazenie, v tom rozpor nemam.


02.06.2017 14:55

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Skalaaa
Darca Krvi  Bahniak 

Ikona

Re: bacaono: z obrázku č.2 je zrejmé, prečo som sa rozhodol pre progresy od YSS namiesto H.P., pre progresívny návin... YSS ho má od začiatku skoro až po koniec pružín
škoda že som neodfotil položené vedľa seba origo lineár, YSS a H.P.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Skalaaa (02.06.2017 15:00)


02.06.2017 12:12

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Maat som rád, že to so mnou nevzdávaš :-D [dobre]
1,Áno o dľžke pružiny nepíšem, lebo som v tom, že sa bavíme o pružine z podvozku motorky kde jej dlžka je daná konštrukciou napr. teleskopu. Čiže ak potrebujem meter dlhú pružinu tak pri stúpaní S potrebujem menej drótu ako pri stúpaní 0,5S. Čiže pružina so stúpaním 0,5S má viacej drotu a bude makšia.
2,Ak sa budeme baviť o pružine všeobecne, tak ked zoberieš meter drótu a stočíš z neho pružinu so stúpaním S, tak tá pružina bude tvrdšia a cca 2x dlhšia ako pružina so stúpaním 0,5S

3,A ked už píšem všeobecne tak pridám výcuc zo vzorca na tuhosť pružiny, tak aby bolo vidno čím tuhosť stúpa a čím klesá.
Tuhosť pružiny = priemer drótu / priemer pružiny x počet funkčných závitov.
čiže čím viac závitov tým makšia pružina.

Takže ak sa zhodneme na 1,2,3 tak potom výrok :

,,,tuhost pruziny je zavisla len od dlzky, priemeru drotu a jeho ,materialovymi vlastnostami, je jedno ako husto/riedko, pravidelne/nepravidelne je namotana ...rozpor?

Je v rozpore.


02.06.2017 10:49

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

sorentto
 Edvenčr 

Ikona

tak uz je zahada vyriesena- vdaka wing2 :-)))


02.06.2017 10:47

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Wing2
 Edvenčr 

Ikona

Honda dava seriove pruziny hustym vinutim dolu kvuli moznemu hluku dosedani hustych zavitu na sebe obtezovanim jezdce hlukem ( orig vyjadreni tovarny ). A upozornuji na to neb maji v servisnim manualu vzdy stanovenu vysku tlumicoveho oleje a pocitaji s montazi origo pruziny hustym vinutim dolu. Kdyz ji das opacne bude ve vysledku nizka hladina.


02.06.2017 10:37

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

kankoXF
 Kávičkár 

Ikona

Idem si vycistit retaz, nastriekat a idem jazdit. Pruziny v moto nejake mam.... :-D :-D :-D


02.06.2017 10:37

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

sorentto
 Edvenčr 

Ikona

v zasade suhlasim, ale aj tak to nevysvetluje, preco servisny manual dava zvlastnu pozornost na to, v akej pozicii umiestnit pruzinu do tlmica...


02.06.2017 10:10

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

bacaono
Darca Krvi  Veteránista 

Ikona

Re: sorentto: soudruzi neudelali chybu nikde.
Súvisí to s tými neodpruženými hmotami.
Vplyv neodpruženej hmoty pružiny na tvojom obrázku bude oproti originálu zanedbateľný.
Pozri obrázok

....na takejto pružine bude ale podstatne väčší.
Pozri obrázok


02.06.2017 9:51

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

bacaono
Darca Krvi  Veteránista 

Ikona

Re: MaAT: Miro tebe to naozaj treba vysvetľovať? >:-)
Na všetko ti odpovedať nebudem, lebo je to rozsah tak na maturitnú odpoveď. :-D
Ale aspoň základ, niečo zo starého zošita strojárskej technológie.
Únava materiálu je degradačný proces nevratných zmien vlastností a stavu
materiálu, vyvolaný jeho opakovaným mechanickým, tepelným alebo tepelno-mechanickým zaťažovaním za súčasného spolupôsobenia ďalších faktorov.
1. štádium súvisí so zmenami v celom objeme zaťažovaného kovu. Mení sa hustota a konfigurácia mriežkových porúch, a tým aj fyzikálne a mechanické vlastnosti. Najvýraznejšie sa tieto zmeny prejavujú na začiatku cyklického zaťažovania, s rastúcim počtom cyklov ich intenzita klesá a po určitom pocte cyklov sa už nemení.

Ak aj teoreticky zostane deformovaná pružina rovnako tuhá, v technickom celku pre ktorý bola navrhnutá (tlmič), bude aj tak nepoužiteľná, lebo skrátená už nebude mať potrebnú tuhosť v tom pracovnom rozsahu (zdvih tlmiča)pre ktorý bola navrhnutá.
Takže teoreticky môže byť rovnako tuhá, ale prakticky na vyhodenie. ;-)

Upravené 1 krát. Naposledy upravil bacaono (02.06.2017 10:00)


02.06.2017 8:48

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

sorentto
 Edvenčr 

Ikona

Tak ted nevim, kde udelali soudruzi z Japonska chybu... servisny manual na strane 13-28 hovori "instalujte pruzinu hustejsim vinutim smerom dole"...

Pozri obrázok

Na mojom Varane menil predne pruziny uz predchadzajuci majitel, su to pruziny WP.. kazdych 15 tis som menil olej, daval som predpisany 10W.. nedavno po 60tis. som tlmice rozobral, vymenil puzdra, nakolko teflonova vrstva z nich uz bola prec a dal som olej 15W.. pocitovo velmi fajn (vacsinou jazda vo dvojici cca 160kg spolu + 3 kufre)

Zadny tlmic som menil vlani, bola to povodna Showa a bola uplne na sracky. Rozhodol som sa pre YSS (bo cervena pruzina k cervenej motorke :-D a nelutujem. Predpatie som nechal tak ako bolo nastavene z vyroby, trochu som sa pohral s utlmom a je to fajn. Samozrejme po vymene zadok isiel hore o dobre 3 cm.

Dôvod úpravy: oprava linku

Upravené 2 krát. Naposledy upravil sorentto (02.06.2017 8:56)


01.06.2017 23:23

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Wing2, myslim ze si urobil chybu, ked si sa zbavil pera ktore za noc stoporilo geeso, s tymi co ti za tyzden zmeknu robis co?


01.06.2017 23:02

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

tryskac, ok, ospravedlnujem sa za vulgarizmy. Neboli cielene na teba ako osobu, je to len forma prejavu ako reakcia na tvoje argumenty.
Stale nerozumiem v com vidis ten rozpor. O dlzke pruziny nepises, ale logicky mi z tvojej vety vychadzalo ze myslis dlzku pruziny.
Ja neviem, ale ked ja zoberiem metrovy drot, tak z neho urobim pruzinu napr. s desiatimi zavitmi a stupanim 50mm, alebo 50timi zavitmi a stupanim 10mm, alebo urobim 30 zavitov so stupanim 20 a 30 zavitov so stupanim 10...alebo cokolvek ine.
Preco by som mal na ine stupanie potrebovat vzdy inu dlzku drotu?
Kde je ten do neba volajuci rozpor?

bacaono: ...Ano, myslim si ze tuhost bude rovnaka.
...Klaknu preto ze vplyvom dlhodobeho zatazovania doslo k plastickej deformacii, pruzina je kratsia.
A teraz ja: Co si predstavujes pod pojmom unava materialu, kedy k nemu dochadza a ako sa prejavuje unaveny material? Ako podla teba suvisi trvala deformacia pruzinoveho drotu so zmenou jeho pruznosti?


01.06.2017 17:58

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

kankoXF
 Kávičkár 

Ikona

Re: Wing2: robil som si srandu.... Ale tvoja prihoda :-O muselo v tom byt aj nieco ine...nie ze sa pruzina vyspala a oddychla si.


01.06.2017 17:46

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

"a nie dlzku pruziny ktora je namotana z nejakej dlzky drotu"
Maat skús mi prosím Ťa citovať kde ja píšem o DĹŽKE PRUŽINY.
Stále sme sa bavili o dlžke drótu. Ale kedže si začal používať vulgarizmi vyzerá, že si pochopil vzťah medzi stúpaním pružiny a dľžkou drótu.
A v čo dúfam? Naivne verím, že v osobnej komunikácii sa ludia oveľa ľahšie pochopia ako pri komunikácii cez písmenká.. Dokonca vačšinou je debata prínosnejšia ak má druhá strana iný názor, ale podložený argumentami a nie vulgarizmom.
Undefined
S Maatom sme sa do jeho posledného príspevku bavili o dľžke drótu. Ak budeme mať dve rovnako dlhé pružiny, tak platí, že čím dlhší je drót pružiny - hustejšie vinutie tak tým je pružina makšia lebo zaťaženie krutom sa rozkladá do vačšej dlžky drótu a naopak ak bude drót krátky zaťaženie krutom bude vysoké lebo bude pôsobiť značné napetie v malom množstve materiálu . No a s kombinovaním týchto dvoch pružín do jednej vznikla progresívna pružina.


01.06.2017 16:47

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Wing2
 Edvenčr 

Ikona

Delas si prdel ( v policce si asi neoddechnou kdyz uz je po nich ) ale zazil sem dost podobnou vec osobne na Krymu kdyz na GSA zadni Showa mela cca 30tkm a byla po smrti Rano byla moto normalne vysoko poznas podle doslapu na spicky pres den uz sem dosahl celym chodidlem a vecer cistej copr nohy sem mel dost pokrceny v kolenach. I na fotkach co mam to je evidentni ze vecer byl zadek dole. Po odstaveni pres noc rano prekvapko moto zase vysoko. ( asi se Showa dobre vyspala ) a cely tyden to tak bylo rano zadek ok vecer na zemi stale dokola. Kdybych to nezazil tak tomu neuverim ze pruzina si pres noc " oddychla." Technicky je to blbost ale v reale to tak fungovalo. Pak sla jednotka samozrejme do popelnice po navratu


01.06.2017 16:36

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

kankoXF
 Kávičkár 

Ikona

Re: Wing2: [dobre]

Este nikto nespomenul, ze ked sa pruzina vymontuje z moto (auta), polozi na policku, tak si po case oddychne, zrevitalizuje sa a moze sa pouzit, lebo sa jej vratia povodne parametre?
:-D

Tato tema by si vazne zasluzila erudovaneho moderatora....


01.06.2017 16:13

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Wing2
 Edvenčr 

Ikona

Pruzina pouzivanim nemekne ? To jsou veci. Doporucuji zkusit novy Ohlinse s jejich pruzinama co udelaj prvnich 3tis km. Jak ze zacatku drobne nerovnosti nefiltrujou a jsou tvrdy a poskakujou Nato je treba prispusobit utlumy. Staci tyden a stale se meni jejich vlastnosti do mekka a opet menit oba utlumy. A v zadni Showe neb je pruzina stale predepnuta mekne pruzina stale i kdyz moto nejezdi to plati i pro jine znacky Ohl,HPro,Wilb,RaceT,PSusp atd Starne a mekne i kdyz ma moto najeto 0 km. U GW staci 3 zimy s zadek lezi na zemi s jakoukoliv pruzinou i kdyz ma stroj najete nic. Kdyz se pri odstaveni predepnuti povoli na minimum tak doba degredace se prodlouzi cca na 2 nasobek.Kilometry nehrajou roli jako cas a uroven predepnuti. Po vyjmuti a zmereni volne delky je ve stavu nove pruziny i kdyz stroj lezi na zemi. Vyzkousene nescetnekrat. Ostatni teorie nebudu komentovat Jo a hustym samo nahoru kvuli neodruzenejm hmotam to sedi. Olej v baleni pro HyPro je total sracka a degraduje extremne rychle stejne jako Reps Shell Motuly atd Olej HPro jen vyhazuju. Co jedine vydrzi 2-3 nasobek blata je origo Showa ci Kayaba.


01.06.2017 16:06

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

bacaono
Darca Krvi  Veteránista 

Ikona

Zas mám na niečo iný názor.
Re: tryskac:
"Rovnako si myslím, že progresívne pružiny majú pri rovnakej kvalite výroby kratšiu životnosť ako klasické."
- Progresívne pružiny sa vyrábajú z hrubšieho drôtu preto aby hustejšia časť bola aj pri menšom torznom namáhaní rovnako tuhá ako pôvodná pružina a redšia časť spravidla so stúpaním veľmi podobným pôvodnej pružine bola tým pádom tuhšia. Viac materiálu pri rovnakom namáhaní musí vydržať dlhšie.

Re: MaAT:
Nie nemyslím celkové skrátenie dĺžky drôtu pružiny. Myslím únavu materiálu, trvalú deformáciu a s tým súvisiacu zmenu jej pružnosti.
Takže s tvrdením "....vo vseobecosti si stojim za tym, ze pruziny pouzivanim svoju tuhost nestracaju..." tiež nesúhlasím.
Zober si ako príklad dve identické pružiny vyrobené v jednej sérii z jedného materiálu v jeden deň. Jednu odložíme do skladu a druhú osadíme na vozidlo. Po určitom čase a najazdení trebárs u moto 50-100tis km porovnáme tu jazdenú s tou čo bola v sklade na regáli. Myslíš že budú mať rovnakú tuhosť? Prečo potom motorky autá, dodávky vekom "kľaknú"?


01.06.2017 14:28

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

brazel
 Kávičkár 

Ikona

Trochu z tej komercie :-) :

Verbesserung des Fahrverhaltens - besserer Kontakt zur Fahrbahn
Fahrwerksverbesserung: progressive Gabelfedern härter als das original !
Kein Durchschlagen mehr, weniger Bremstauchen
keine Schwammigkeit
Luftunterstützung fällt weg - daher kein Durchblasen der Simmeringe mehr
besseres Ansprechverhalten
bei hoher Laufleistung idealer Ersatz für erschlaffte Originalfedern
getestet und empfohlen von führenden Motorradfachzeitschriften
leichter Selbsteinbau mit ausführlicher Anleitung.


No nič , pre seba mám v tom jasno už dávno , ALE to mi nebráni v tom , aby som to išiel prekecnúť s jedným kamarátom , od ktorého ciciam vedomosti zo strojáriny a aj keď určite prídem o niekoľko desiatok miliónov* mozgových buniek , za to posedenie to určite bude stáť . >:-)

* 50 gramov alkoholu vraj zabije 80 miliónov mozgových buniek .

Dôvod úpravy: Ako zdroj komercie bol použitý opis zo stránky výrobcu pružín , firma Wirth :-)

Upravené 1 krát. Naposledy upravil brazel (01.06.2017 14:30)


01.06.2017 14:18

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Undefined
 Turista 

Ikona

Re: MaAT: Re: tryskac:

Ja som to teda pochopil tak, že sa obaja zhodnete na fakte, že na tuhosť má vplyv dĺžka pružiny ...

Nie je to teda náhodou tak, že progresívna pružina má v istej časti hustejšie "vinutie" a teda, pri rovnakej dĺžke pružiny samotnej je v nej viac drôtu a teda je vlastne aj tuhšia ?


01.06.2017 14:03

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

tryskac, netvrdim a ani si nemyslim ze pisem pre kazdeho jednoducho a zrozumitelne, ale kurva, ked tu stale a v x prispevkoch pisem o dlzke drotu z ktoreho je pruzina namotrana tak mam na mysli dlzku drotu z ktoreho je pruzina namotana a nie dlzku pruziny ktora je namotana z nejakej dlzky drotu.
Ze v tom niektori maju zmatok, no budjiz, ale ze by to zase nikto nepochopil, alebo aby si niekto este myslel ze nemam snahu to nejako zrozumitelne vysvetlit, tak to nech ide do pice!
A ani ty mi tu kurva vkuse neomielaj nejake rozpory a sa kurva netvar, ze nerozumies o com tocim.
Alebo dobre, je to blbost co tu pisem, a co teraz? Spokojny?

V co vlastne dufas, ked si niekedy som mnou nazivo pokecas?, ...ze ta presvedcim, ze ma presedcis ty? ...ze budem iny? ...ci v co vlastne???

Diskusia s ludmi ako si ty, je pre mna zabity cas, maj sa!


01.06.2017 13:51

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Skalaaa
Darca Krvi  Bahniak 

Ikona

Tuhosť? Stlač lineárnu a stlač hustejßie navinutú... Tryskáč má pravdu


01.06.2017 13:17

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

MaAT hádam niekedy pokecáme aj osobne, lebo cez písmenká nám to zjavne nejde.
Reagoval som na Tvoj príspevok 9:52 a Ty tu postupne doladuješ svoj názor.

Takže zareagujem teraz už len na príspevok 12:44 napísal si :
,,,tuhost pruziny je zavisla len od dlzky, priemeru drotu a jeho ,materialovymi vlastnostami, je jedno ako husto/riedko, pravidelne/nepravidelne je namotana ...rozpor?

Jasné, že už tu v jedinej vete je do neba volajúci rozpor!
Kedy konečne pochopíš, že ZMENOU STÚPANIA t.j ako husto/riedko je namotaná sa mení DĹŽKA DRÓTU?




01.06.2017 12:56

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

baca, tusil som ze nejake take tyce budu [dobre], len som si chcel potvrdit predpoklad a overit hypotezu, ale to je uz naozaj mimo temy...

K tomu skracovaniu, ak myslis ze pouzivanim sa skrati celkova dlzka drotu pruziny na ukor dajme tomu, zvacsenia jeho priemeru, alebo dojde k celkovemu "zhutneniu materialu" tak ano, moze to mat nejaky dopad na celkovu tuhost pruziny, ale aj tak neviem ci prave na "maknutie".. ale tento aspekt pre prakticku rozpravu povazujem za zanedbatelny, vo vseobecosti si stojim za tym, ze pruziny pouzivanim svoju tuhost nestracaju, lebo... sak som to uz pisal aj tryskacovi...


01.06.2017 12:44

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?


tryskac, a kde vidis ten rozpor?

,,,tuhost pruziny je zavisla len od dlzky, priemeru drotu a jeho ,materialovymi vlastnostami, je jedno ako husto/riedko, pravidelne/nepravidelne je namotana ...rozpor?

..ak horne rozpor nieje, tak po spojeni sa urcitej casti zavitov pruziny sa defakto zmeni celkova dlzka drotu...rozpor?

...ak stale nie, tak zase k tvrdeniu jedna, priemer rovnaky, vlastnosti rovnake, dlzka mensia => vacsia tuhost ...rozpor?

na ponaranie predku ma vplyv tuhost pruziny ...rozpor?


...ked nahradzujeme linearnu pruzinu progresivnou, asi nam primarne nejde o zvysenie tuhosti povodnej pruziny v celom jej rozsahu...rozpor?

...standardne brzdenie by sa nemalo odohravat v hornom pracovnom rozsahu pruziny...rozpor?


progresivna pruzina ako taka, by nemala mat vplyv na ponaranie sa pri brzdeni, ....rozpor?


01.06.2017 12:34

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Len dohad , neklamú tie fotky? Ak by mala premenlivý prierez je dopredu dané ktoré miesto bude preťažované a praskne.

Rovnako si myslím, že progresívne pružiny majú pri rovnakej kvalite výroby kratšiu životnosť ako klasické.


01.06.2017 12:25

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

bacaono
Darca Krvi  Veteránista 

Ikona

Re: MaAT: Len tak námatkovo Berlingo zadná náprava
Pozri obrázok

alebo známa tatra
Pozri obrázok

...už som to raz napísal.
Sám si pripustil že pružiny sa používaním skracujú. Takže ak sú kratšie ako nové tak v požadovanom pracovnom rozsahu navrhnutom pre novú pružinu s určitými parametrami musí byť zákonite tá kratšia pružina s toho istého drátu s tým istým počtom závitov mäkšia.


01.06.2017 12:17

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Ja nezvyknem reagovať na prispievateľa ,ale na napísaný text. A až tento Tvoj príspevok 12:00 mi pripomenul, že už som sa s niekým snažil diskutovať, čo takto zvláštne reaguje.
Tak už len citácia dvoch viet z Tvojho príspevku, mne sa zdá , že sú v rozpore:

Tuhost pruziny je po celej jej dlzke rovnaka, neexistuje tvrdsia/maksia cast, pritom je jedno ci je pruzina linearna alebo progresivna.

V zasade je progresivna nahrada linearnej pruziny vzdy maksia pokial je v cinnosti cela jej dlzka drotu. Ak cast progres pruziny ide na doraz, stava sa tuhsiou ako linearna.

Fakt to nebude mať vplyv na ponáranie predku?

p.s. aj pre mňa je ťažké priznať si chybu


01.06.2017 12:06

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Baca, ano presne taku toznu tyc som myslel, videl si uz taku?

...a este: vedel by si napisat, ktore vlastnosti suvisiace s tuhostou pruzin sa menia ich pouzivanim a ako?

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil MaAT (01.06.2017 12:10)


01.06.2017 12:00

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor, takze tie moto mali od vyroby a pri normalnom pouzivani poddimenzovane pruziny v tlmicoch? Tak ste tam asi dali tuhsie, plus iny olej a pohoda. Ved to sa bezne robi. Ale to predsa neznamena ze :
..progresivna pruzina (teda, ta progresia samotna) nieco urobi resp mala by urobit s ponaranim sa pri brzdeni.


01.06.2017 12:00

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

bacaono
Darca Krvi  Veteránista 

Ikona

Re: MaAT: Inšpirácie sa medze nekladú. >:-)
Nelineárna torzná tyč má kužeĺovitý tvar. ;-)


01.06.2017 11:56

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

bacaono
Darca Krvi  Veteránista 

Ikona

Re: brazel: nemecky neviem ani Ň, ale pochopil som že výrobca píše "progresívnou časťou hore", čo je presne to čo som písal. či?

Re: MaAT: Pekné zhrnutie, ale nesúhlasím s pár vecami.
-"V zasade progresivna nahrada linearnej pruziny skracuje cinnu dlzku pruziny -> prichadzame o zdvih." - Nieje pravda. Doraz tlmiča musí byť vždy skôr ako bude na doraz samotná pružina, inak by pri takomto požívaní dochádzalo k jej nevratnej deformácii.
-"Pruzina pouzivanim nemakne.Pruzina sa moze pouzivanim skratit, dojde k jej trvalej deformacii, ale jej tuhost ostava zachovana." - Nieje pravda. V praxi je pružina navrhnutá na určitú dĺžku v konkrétnom technickom celku, s konkrétnym pracovným rozmedzím. Ak je unavená, teda aj kratšia, tak v navrhnutom pracovnom rozmedzí už nespĺňa požadovanú tuhosť, takže pre konkrétne požiadavky svojím skrátením vlastne zmäkla.
Presne pre túto vlastnosť ladiči podvozkov radi používajú použité a unavené pružiny, lebo ich vlastnosti sa menia podstatne menej než pri nových.

Re: raptor: Menšie ponáranie nieje žiadne placebo. Spôsobuje ho kombinácia viac faktorov.
-pred výmenou pravdepodobne zhumpľovaného podvozku,
-vo väčšine prípadoch hustejšieho oleja v sade s progres pružinami
-samotnou vlastnosťou progres pružín.
Ich hustejšia, teda mäkšia časť sa pevnosťou rovná pôvodným pružinám ale pracujú s menším torzným namáhaním, preto sú navinuté z hrubšieho drátu ako origo. Zákonite je potom časť s redším závitom tvrdšia ako originál, a preto aj ten hustejší olej.


01.06.2017 11:53

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

tryskac, ale ved to je uplne OK ze so mnou nesuhlasis, ostatne nie je to prvy krat. Snad necakas ze ta budem nasilu presviedcat, aby si so mnou suhlasil...

Podobne ako ine veci, ani toto ti nedokazem vysvetlit lepsie, fakt som urobil pre to maximum.

Nelinearna torzna tyc mi napadla pri citani tvojer reakcie, prislo mi to v celku inspirativne, nebolo to o odvadzani od temy, zabudni na nu...


01.06.2017 11:41

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

MaAT presne tak .. a nielen rado ale od roku 2010 nasledne aj BMW ;-) :-*

ten seriovy podvozok (hlavne predok) bol do 2010 velke blato

Dôvod úpravy: tryskac [dobre]

Upravené 1 krát. Naposledy upravil raptor (01.06.2017 11:47)


01.06.2017 11:40

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

MaAT možno som nepochopil Tvoj príspevok 11:16, alebo je to len odvádzanie od témy ?
Napísal som v čom sa mýliš a ak nesúhlasíš daj svoj vecný pohľad na to čo som napísal.
Napísal si viac vecí s ktorými nesúhlasím, no to na čo som reagoval som si istý ,že nemáš pravdu.

o priamej= rovnej nelineárnej torznej tyči neviem. No verím že Ti je jasné že nelineárnou torznou tyčou som myslel progresívnu pružinu.


01.06.2017 11:38

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

rador6, ak som to dobre pochopil, tak to bola motorka ktora prisla "priamo z vyrobnej linky, rysovacej dosky" a ty si ju takymto jednoduchym sposobom o "triedu vylepsil", ano?


01.06.2017 11:33

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

RadoR6 - jj dík, uvidíme či MaAT dá nejaké stráviteľné vysvetlenie...


01.06.2017 11:25

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

RadoR6
 Kávičkár 

Ikona

Re: raptor: bola to aj moja skúsenosť. Motorka pri každom zabrzdeni predok dole, pri zrychleni predok nazad hore....no jak na hupacke. Predok nenastavitelny a ze s tým nebudem vedieť žiť som vedel už ako som ju viezol z predajne. Následne výmena pruzin a odvtedy kľud.Bola to najlacnejšia a najrýchlejšia možnosť ako sa zbaviť problému. Iní to riešili výmenou vnútornosti od Bituba alebo Ohlinsom. To už ale bolo o iných peniazoch.


01.06.2017 11:16

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Tryskac, len pre zaujimavost, vies o nejakej nelinearnej (v konstruknom zmysle) torznej tyci??


01.06.2017 11:13

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Undefined, vpredu ešte pred rozhodnutím o výmene pružín môžeš skúsiť dať pod zátky teleskopov podložky zo silónu napr. 5 mm možno na to čo popisuješ Ti to bude vyhovovať.
Celá táto úprava sa dá spraviť na moto bez demontáže teleskopov .


01.06.2017 11:05

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Undefined
 Turista 

Ikona

Re: brazel:
Re: MaAT:

Inak aj Hyperpro v manuále hovorí, že hustejšia časť vynútia má ísť hore ...

hyperpro.com/wp-content/uploads/2016/02/Hyperpro-Spring...


01.06.2017 11:05

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

preco by som sa s tym mal zmierit... :-)))

na jednej strane to co tvrdis ty ma hlavu a patu, na druhej strane empiricke skusenosti z praxe su opačné - viď čo píše Undefined.

Dôvod úpravy: p.s. keby si chcel VEDIET z ineho sudka tak pre "a" sa "," nedava :-)))

Upravené 1 krát. Naposledy upravil raptor (01.06.2017 11:06)


01.06.2017 11:03

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Raptor, viem ze nevies, a pravdepodobne uz ani nikdy vediet nebudes, jednoducho sa s tym zmier...


01.06.2017 11:01

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

MaAT napísal si:
Tuhost pruziny je po celej jej dlzke rovnaka, neexistuje tvrdsia/maksia cast, pritom je jedno ci je pruzina linearna alebo progresivna.
Nie je to pravda, pravda by to bola keby si napísal:
Tuhost DRÓTU = MATERIÁlU je po celej jej dlzke rovnaka, neexistuje tvrdsia/maksia cast, pritom je jedno ci je pruzina linearna alebo progresivna.
A z toho, že lineárne vlastnosti drótu-materiálu zamieňaš za lineárne vlastnosti nelineárnej pružiny vychádza Tvoj omyl.
Nie je predsa jedno či časť torznej tyče natočíš na rovnaký zdvih pružiny o napr. 33 stupňov a inú časť torznej tyče na rovnaký zdvih tlmiča natočíš o napr. 55 stupňov.

Brazel ja som predsa vôbec nepísal o tom ako má byť progreska otočená, ale o tom ako sa deformuje pod záťažou.


01.06.2017 10:58

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Undefined
 Turista 

Ikona

Re: raptor:
Re: pito1145:

Pri Varadere nemyslím, že by "zlepšenie" ponárania mal na svedomí olej dodávaný s progresivnou pružinou. Origininál tam je olej 10 W, ak ludia nemenia pruziny a chcú tuhsiu prednú vidlu, dávajú 15 W ... S hyperpro, ak sa nemýlim je dodávaný 7,5 W, ten je odporúčaní napríklad aj k Wilbers, takže pri výmene za progres dávaš redší olej ...

Ak by mal MaAT absolútnu pravdu a progreska by nemala "vplyv" na ponáranie, tak pri výmene za hyperpro s ich olejom by mala byť predná vidla ešte mäkšia ...

A tu znova narážam na problém, že drvivá väčšina užívatelov si pochvaluje zlepšenie tohto "neduhu" po výmene za progresívne ...

Re: MaAT: V každom prípade, klobúk dole za zhrnutie, celé mi to dáva akosi zmysel ...


01.06.2017 10:55

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

MaAT - no neviem... su to fakt desiatky ludi (vratane mna) co maju osobnu skusenost (samozrejme bez merania) ze po zmene progresov.... nechcem sa opakovat


01.06.2017 10:49

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Raptor, pravdepodobne si ziadne presne merania a ani nikto iny, pri zmene linear -> progres nerobil. Pricin moze byt samozrejme vela, ale pokladam za zbytocne sa s tym zapodievat.
Pisem:
Progresivna pruzina ako taka by nemala nijako vplyvat na ponaranie sa motorky pri brzdeni.
V pracovnej oblasti "brzdenia" by tuhost progres pruziny mala byt porovnatelna s tuhostou linearnej pruziny predpisanej pre dany typ moto. Ak je vtedy tuhsia, je to zle, lebo pravdepodobne v inych pracovnych oblastiach by bola uz prilis tvrda. Ak je makksia,co mi pride logicke, tak to tiez asi nebude moc ziadane. Ano da sa to este mierne doladit olejom, ale to sme uz pri celkovom naladeni tlmica. Izolovane "iba progres pruzina" ma podla mna, na ponaranie skor negativny dopad.


01.06.2017 10:23

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

pito1145
 Edvenčr 

Ikona

Undefined- skusim pohľadať moje namerané rozmery čo som robil repas..ale neručím či nájdem :'(
-inak, robiť tlmiče na varadere je 50% času iba rozobranie predného kolesa a blatníka :-((((((

MaAT- to napísal správne s tou neodpruženou častou a tak nejako podrobnejšie vysvetlil to čo som ja písal vyššie ohľadom tuhosti pružiny [dobre]

raptor- nemohlo to byť tým, že ich pôvodný podvozok už bol KO..?..alebo celkovo nová pružina bola tvrdšia-teda tuhosť vyššia- od výroby +ich olej s možno inou viskozitou ako má originál v predpisoch.?


01.06.2017 10:07

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

MaAT ty máš vedomosti ktorým moja hlava nevie oponovať ale opýtam sa ťa laicky.

So všetkým čo si napísal súhlasím, len jedno mi vysvetli

Progresivna pruzina ako taka by nemala nijako vplyvat na ponaranie sa motorky pri brzdeni.

ako je možné že praktické skúsenosti bežných ludí, vrátane mňa sú také že to čo sa predtým ponáralo sa po výmene povodných pružín za progresy neponára.

ďakujem

p.s. je príčinou azda hustejší nový olej, ktorý sa dáva spolu s progreskou?

Dôvod úpravy: p.s.

Upravené 1 krát. Naposledy upravil raptor (01.06.2017 10:09)


01.06.2017 9:54

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

brazel
 Kávičkár 

Ikona

Tak si ich daj naopak . Ale predtým ešte skús túto www.slovakiasite.com/sk/povesti.php


01.06.2017 9:52

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Za mna asi takto:
Tuhost pruziny je po celej jej dlzke rovnaka, neexistuje tvrdsia/maksia cast, pritom je jedno ci je pruzina linearna alebo progresivna.
Tuhost pruziny zavisi od celkovej dlzky drotu, nie od toho ako husto je navinuty.
Pruzna deformacia drotu pruziny (jeho skrutenie) nastava rovnomerne na celej jeho dlzke.
Ak ide pruzina na doraz (rozumej, jej susediace zavity sa dotknu) jej tuhost je nekonecna( tj. k ziadnemu dalsiemu skruteniu drotu uz nemoze dojst)
Pri linearnej idu zavity na doraz vsetky naraz pri progresivnej postupne.
Ta cast pruziny ktore je uz na doraz sa uz nepodiela na pruznej deformacii pruziny (funguje ako podlozka), cize pracovna dlzka drotu sa skrati.

Takze z hore uvedeneho vyplyva.
Prva ide na doraz, vzdy hustejsie navinuta cast pruziny. Z toho zas vyplyva ze ju treba eliminovat od neodpruzenych hmot, cize v pripade motorky montovat hustejsou castou nahor.
V zasade je progresivna nahrada linearnej pruziny vzdy maksia pokial je v cinnosti cela jej dlzka drotu. Ak cast progres pruziny ide na doraz, stava sa tuhsiou ako linearna.
V zasade progresivna nahrada linearnej pruziny skracuje cinnu dlzku pruziny -> prichadzame o zdvih.

Progresivna pruzina ako taka, zpravidla nema urcenie typu teren/neteren, cesta/necesta, turistika/neturistika.
V globale sa da povedat, ze ked je tlmic nastavitelny je do neho vhodnejsia linearna pruzina, a ak nie je, lepsie posluzi progresivna pruzina.

Ci moto ma aleba nema ABS nevplyva na funkciu tlmica a neplati to samozrejme ani naopak.
To ze niektori vyrobcovia robia rozne tlmice pre ABS je z konstrukcnych dovodov. Zrejme tam je/nieje priestor pre ten ktory konkretny tlmic.

Progresivna pruzina ako taka by nemala nijako vplyvat na ponaranie sa motorky pri brzdeni.

Bezny uzivatel pri bezne prevadzke naozaj zmenu linearnej za progresivnu pruzinu ani nepostrehne.

Pruzina pouzivanim "nemakne". Materialove vlastnosti ostavaju prakticky nemenne. Pruzina sa moze pouzivanim skratit, dojde k jej trvalej deformacii, ale jej tuhost ostava zachovana.
Servisne limity na vymenu pruziny su pri cca 2-3% skrateni pruziny. co pri moto cini 1-2cm.

Materialove vlastnosti pruzinoveho drotu su rovnake u vsetkych vyrobcov(rozumej, ma rovnaky modul pruznosti "G", medze pevnosti...). Vsetko ostatne je len marketing.


Dôvod úpravy:

Upravené 2 krát. Naposledy upravil MaAT (01.06.2017 9:55)


01.06.2017 9:50

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

brazel ľudový rozprávač rozpráva povesti a báje na ktorých je aspoň trochu pravdy, no v týchto tvrdeniach je všetko nezmysel:
redšie navinutá časť (teda aj mäkšia)
vlastnosti hustejšieho vinutia (teda vyššej tvrdosti)

Je to presne NAOPAK, to nie je o fórach a výrobcoch to je o torznej tyči 8-) :-D


01.06.2017 9:49

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Undefined
 Turista 

Ikona

Re: pito1145:

Tu vystáva otázka, čo je to "preveriť" struny ... Nechce sa mi vidlu rozobrať, vytiahnuť pružiny a zistiť, že sú zlé a následne čakať kým prídu nové (nikde na SK som to skladom nevidel) ... Viem, mal som to riešiť cez zimu, moja chyba ...

Re: tryskac: Podla fotiek z netu, je tá "hustejšia" časť pre Varana pomerne krátka = takže ak by sedela "tvoja teória" tak by to mohlo robiť to, čo od toho chcem :-) ...

Inak som našiel aj niečo takéto, neplánujem to riešiť, ale pre zaujímavosť

www.motops.sk/matris-pruziny-prednich-tlumicu-serizovac...



01.06.2017 9:35

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

brazel
 Kávičkár 

Ikona

tryskáč , aká blbosť ? Moje vysvetlenie je podané metódou ľudového rozprávača , aby sa tomu aj rozumelo .
Čo si vy po rôznych fórach venovaných konkrétnym modelom posúvate ako vedomosť , to si tam aj nechajte .

A potom si tam dajte preklad vety zo stránky známeho výrobcu , opakujem výrobcu , hlavne slovné spojenie nach oben . >:-) :-)

Die neue Fe­der wird mit der progressiven engen Wick­lung nach oben eingesetzt.


01.06.2017 9:28

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Undefined práve ktomu čo píšeš v 8:58 smerovali moje predchádzajúce otázky.
Ak hustejšia časť /a teda MAKŠIA/ časť pružiny je podobne tvrdá ako originál bude sa predok motorky ponárať rovnako až dovtedy kým husté závity na seba nedosadnú. Takže záleží aká je tvrdosť hustej časti a aká je dlhá. Predpokladám, že riedka /a teda TVRDÁ/ časť pružiny je vždy tvrdšia ako originál.


01.06.2017 9:15

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

pito1145
 Edvenčr 

Ikona

Undefined- ja som kupil nový YSS tlmič iba preto lebo pôvodny sa nera repasovat -Vstrom 650..Varadero ma lepši predok než DLko..už len v tom že každý tlmič má inú konštrukciu a ide do kazdého iný objem oleja- opravoval somtak 2007mičku. NA tvojom mieste by som si skusil preverit tie struny, ak sú ok dal by som tam hustejší olej.Teraz na mojom biku som to tak spravil z 10W som dal na 13,5W a zrazu je to celé tuhšie konečne.

-trochu čítania na večer: www.motorkari.cz/clanky/jak-na-to/teorie-odpruzeni-moto...


01.06.2017 9:13

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Merlin00
 Veteránista 

Ikona

Nechcel som sa vyjadrovat ku tejto theme, ale musim.
Kedysi davno, som riesil tlmice, pruzenie, na doma stavanej ostrej krose, nazval by som to home made enduro, ala Zvazarm, ktora bola na papieroch..
Prakticky sa jednalo o stavbu, uplne kompletnu, od kostry pocnuc, okrem motora, vsetko vyrobene. Motor CZ 250ccm jednovyfuk.
Aj predne klzaky, boli doma robene, rovnako aj zadne tlmice.
Kedysi v nasej ohrade, totiz bolo mozne vyrobit pruziny, podla vlastneho navrhu, stacilo skocit do fabriky a pruziny boli na svete.
Dokonca aj plynove pruziny, som roky pouzival v zadu, upravene plynove /nafukovacie/ zadne tlmice.
Neskor po rokoch ma opat postretla katastrofa, na vylajbanych tlmicoch na ostrom endure KTM 250 GL. Vdaka zasobe pruzin, som dokazal opat uspesne repasovat a vymenit za progresivne doma vinute pruziny, predne klzaky, rovnako repasnut zadny tlmic centralny.

Pravda je taka, ze vsetko je mozne, ak sa chce, ale treba vediet ako. To "AKO" sa rovna dlhorocnemu experimentovaniu a nie vzdy idelanemu vysledku.
Dnes nieje ale doba, kedy z fabriky, kde som si este po 89 "skocil" poobede a nechal si navinut pruziny a na ceste som ich pred fabrikou prehodil, doplnil olej, dofukal zadok pumpickou a isiel vyzskusat do karpat jazdne vlastnosti, je prakticky nemozne, nieco podobne riesit.
Fabrika je ruina, do lesa su zakazy vjazdu a cas na podobne experimentovanie sa riesi na FB a inych socialnych sietach pocasie, alebo selfie v krcme, kde sa nesmie fajcit.

Naspat k pruzinam..
Kedze dnes nieje uplne jednoduche, si vyrobit, alebo si nechat vyrobit pruziny, sme odkazany na to, si pruziny kupit.
Kedze pruziny menit na tlmicoch, mozne je, tak je to ista forma experimentu.
Kto ma cas a nelutuje peniaze za pruzinu, vie co robi a je si isty, ze tlmic nerozoberatelny, nerepasovatelny je zivy, tak smelo do toho.
Uprava tlmicov nerozoberatelnych, na repasovatelne, je mozna tiez.
Ale tu chcem upozornit na drobny detail.
To ze sa nieco upravi tak, aby sa to dalo rozobrat, nieje zaruka toho, ze sa to opakovane podari opravit. Na to treba mat moznost, alebo zasobu suciastok, ktore su v tlmici opotrebovavane pouzivanim. U niektorych tlmicov to problem nieje, ale u niektorych to problem celkom je.
Takze ak si clovek kupi tlmic, ktory je primarne urceny na repasaciu, teda je rozoberatelny a ma nejaku "silnu znacku" je vysoko pravdepodobne, ze zozenie kutil, alebo firma creva, ktore je mozne repasovat a aj ich zrepasuje.
Tlmic podlieha opotrebeniu, rovnako ako pneumatiky, brzdy a ine diely na moto, ale nevenuje sa tomu az taka velka pozornost, pokial niesu vyzadovane nejake nadstandardne vlastnosti tychto dielov.
Su to povatsinou suciastky, ktore fabricky namontovane, maju plnit zakladny ucel, len u specialnych motocyklov, ako su endura a tazke endura, musia kvalitativne byt na vyssej urovni, aby z jazdca nevytriaslo dusu. Je to obvykle poznat aj na cene motocykla, kde su montovane nejake "nadstandardne" funkcne celky tlmenia podvozku.
Moznosti individualnych uprav..
Su nekonecne.
Umoznuje to dnes trh, kde je mozne kupit cokolvek, kdekolvek, kedykolvek.
Vyrabat dnes doma pruziny, bude asi malo kto.
Vdaka dostupnosti cohokolvek, ale malo informaciam, o tom ako to spravit dobre, je to dalsia vyhoda, ktoru vyuzivaju vyrobcovia, lebo experimentatorom, sa doma kopia pruziny, casti tlmicov, tesnenia a ine drobotiny, avsak z neistym vysledkom.

Ja osobne dnes zastavam nazor a to som tazky katovac kostov, kupovat najlepsie kompletne sety tlmenia a pruzenia, na dany typ motocykla a nerepasovat to, co nieje urcene na repasaciu.
Dnes ak clovek chce stavit na istotu a nestavia si doma nejaky Dakarsky special, na tisice km v pusti, alebo offroad, tak kupit sadu tlmicov, pripadne predne pruziny na repas a zadny tlmic/e hotove, ci uz origo, alebo nejaky lepsi aftermarket, je jednoducha cesta ku funkcnemu podvozku.
V priapde, ze nadobudacia cena motocykla, je zlomkova v porovnani z cenou supravy tlmicov, je mozne kupit radsej dalsi motocykel.
Ono sa dost zmenilo, od doby, kedy nase cesty brazdili po 89 roku stare jawy a dovezene vylietane motorky, len sem tam nejaka nova, alebo zanovna masina, ktora bola raritou.
Aj ja som po urcitej torture z tlmicmi a repasaciou tlmicov, kupil nakoniec cely street box aj z hydrostelom, na moj vysavac psich houien, lebo ma prestalo bavit riesit neriesitelne.


01.06.2017 8:59

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

bez ohladu na to kde je vlastne pravda totálne ma znechucujú mlhošove "múdre" vsuvky

toto má byť motoporadňa, on tu veselo píše o strunkách od pera a redakcia nič nerieši

kedysi davno sa tu mazala ludova tvorivost ludi v offtopicu iba preto ze sa netykala motoriek (stovky versov boli v tej teme) a dnes sa v motoporadni tolerujú takíto trollovia :-~ I-GRR


01.06.2017 8:58

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Undefined
 Turista 

Ikona

Ani som nevedel, aká debata vznikne :-) No teraz ale človek nevie, čo si má z toho vybrať ...

Položil by som otázku úplne inak = ak chcem na Varadere z 2010 teho vymeniť predné pružiny, aké by ste dali ? Varan je používany v podstate len na asfalte, väčšinou vo dvojici, ja nie som "ľahký" a drvivá väčšina KM sú dlhšie a viacdňové "tripy" s "plnou polnou" a teda 3 kuframi ... Proti vlastnostiam zadného tlmiču (originál) nemám žiadne výhrady (nie som závodník a ani s tým autobusom neskúšam žiadny ťažký offroad) - jediné, čo by ma potešilo je, aby bol predok tuhší a to len z dôvodu, že pri silnejšom brzdení sa predok "viac" potápa ... To je celé, čo by som chcel eliminovať ...

Re: pito1145: Ano, meniť motorku určite nechcem :-) Ja viem, že je X lepších, ale momentálne proste jazdíme dvaja, často s 3 kuframi, "svižnejšie" turistické tempo a na to mi hlavne z hľadiska komfortu (komfortnejšie pruženie, perfektná sedačka, výborná ochrana pred vetrom) Varan veľmi vyhovuje ... Často viac, ako niektoré nové modely :-)



01.06.2017 8:53

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

blbosť je hlavne toto : aby mne redšie navinutá časť (teda aj mäkšia)


01.06.2017 7:54

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

brazel
 Kávičkár 

Ikona

bacaono , píšeš (aj dvakrát) , že ... je úplne jedno ako bude otočená. , čo je pri pružinách s rôzne hustým vinutím logická blbosť , pretože je absolútne nežiadúce , aby mne redšie navinutá časť (teda aj mäkšia) spôsobovala vibrácie riadítok a spodok (koleso) sa správal , ako keby sa ho nič netýkalo .
Redším naspodok , aby práve mäkšia časť pohlcovala nerovnosti a ty si na riadítkach nič necítil a až pri intenzívnom zaťažení využil vlastnosti hustejšieho vinutia (teda vyššej tvrdosti)

Dôvod úpravy: S nerovnosťami prichádza do kontaktu koleso , nie riadítka . 8-)

Upravené 1 krát. Naposledy upravil brazel (01.06.2017 7:55)


01.06.2017 7:14

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

pito1145
 Edvenčr 

Ikona

zaujímavé teórie relativity sa tu preberajú..

k funkcií pružín..
Ukladanie správe spomenul Bacaono..ide iba o neodpružené hmoty.

Pružiny- tvrdosť pružiny je daná hr.drôtu, priemerom vynutia a jeho hustotou. Čím redšie vynutie tým je tvrdšia, čím hustejšie tým je mäkšia.

Zaujímavé je, že moja ,,progres" pružina od Wilbersu je presne na chlp taká istá ako originálna- Vstrom 650..origo má 18tis a progres 50tis..kamarát čo má servis odporúča struny bežne meniť pri 80tis..Ak budem meniť tak pôjdem do lineárnej.

Ja by som na tvojom mieste spravil repas predku- olej, gufera, teflonove kruzky, a zadok vymenil komplet za lepší a rozoberateľný tlmič..a potom to zladil.

Či meniť alebo nemeniť bike kvôli podvozku je otázne..ja som sa rozhodol si motorku už nechať, tak som do podvozku investoval aby som to dostal na slušnejšiu úroven- profi s toho neurobim..myslím že je toto prípad i Undefined


01.06.2017 6:31

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

bacaono
Darca Krvi  Veteránista 

Ikona

Re: pirates: troll trolíš ďalej?
Len tým zvidiťeľnuješ svoju neznalosť. Tak si stláčaj pružinky z pera ďalej.

Z hľadiska funkcie pružiny je pôsobenie síl na obidvoch koncoch rovnaké takže je úplne jedno ako bude otočená.
Z hľadiska hmotnosti má byť otočená hustejším teda aj ťažším vinutím hore, aby boli menšie neodpružené hmoty.


01.06.2017 2:16

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

keby bolo hyperpro taky zazrak ako sa tuna snazite presvedcit samich seba tak ho tam montuje uz vyrobca [dobre]
u normalnej struny je uplne jedno ktorym koncom je kam otocena tak teraz mudrlanti povedzte ktorym smerom ma byt otocena hyperpro a preco lebo tot onebaca tvrdi ze to je uplne jedno lebo ta struna potrebuje vraj na stlacenie redieho vinutia vetsiu silu ako na stlacenie husteho vinutia :-D tak to skusam tot na strunke z prepisovacky ta ma tiez konce s hustym vinutim a nie a nie to huste vinutie stlacit skor ako to riedke :-D


31.05.2017 21:51

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

bacaono
Darca Krvi  Veteránista 

Ikona

Re: matus: K tvojmu príspevku z 31.05.2017 18:34.
Videl si už niekedy stláčať progresívnu pružinu?
Všetky tvrdenia v tomto tvojom príspevku vychádzajú z toho že hustejšie navinutá časť je tvrdšia čo je ale kolosálny omyl.
Progresívne navinutá pružina s rovnakým priemerom drátu funguje presne naopak ako prezentuješ. Všetky závity pružiny či husto alebo riedko navinuté sa stláčajú rovnako až pokiaľ sa hustejšie vinutie nedostane nadoraz a až potom nastupuje väčšia sila na stlačenie redších závitov.

Napríklad progresívne pružiny na moju bývalú afričku mali cca 50% hustejšieho návinu. To chceš tvrdiť že Hyperpro by mi nechalo efektívne využívať iba 50% zdvihu?

Pozri obrázok


Skús si pozrieť toto video cca od 4:10.
[
Video: www.youtube.com/watch?v=UiRjoD1rSXU ]

Upravené 1 krát. Naposledy upravil bacaono (31.05.2017 21:55)


31.05.2017 20:31

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Peter Fischer
Darca Krvi  Turista 
Redaktor
Ikona

Re: kankoXF: tak na Varadere je zadny tlmic nerozoberatelny, cize aj neservisovatelny. Keby si mal trebars aj starsiu motorku, ktora vsak ma Ohlins, tak si si isty, ze je servisovatelny.

Dnesne podvozky su niekde uplne inde, k tomu aj ramy a okolite materialy su lepsie a lahsie, takze... Medzi motorkou z roku 1990 a motorkou z roku 2000 nie je taky velky rozdiel ako medzi motorkou z 2005 a 2010.

Herghott


31.05.2017 19:54

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

kankoXF
 Kávičkár 

Ikona

Re: matus: [dobre]

Dalej:
Predpokladam, ze vyrobcovia zamerani na vyrobu motoriek pre beznych smrtelnikov, by privitali relativne lacny sposob zvysenia konfortu jazdy, ci dokonca zlepsenia jazdnych vlastnosti... staci dat trochu inu pruzinu a inak olej.... 8-)
Musim pozriet ten moj podvozok WP nech viem, ci ked vyrobca moto vlastni vyrobcu tlmicov a pruzin, zaroven predava topmotorku (v tej dobe) na fun jazdu a zaroven turistiku, dava tie "progresy" :-D :-O
A ano, klikal som na nej podvozok a nakoniec nastavil podla tabuliek v predu na sport-turistiku a vzadu na sport.


Re: Herghott: je mozne suhlasit, ze namiesto servisu opotrebovaneho "podvozku" je riesenim kupit inu/novu motorku.... :-)))


31.05.2017 19:07

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

matus - tak neviem.. z tvojho posledneho komentaru nadobudam pocit ze progresivne vinuta pruzina v tej casti kde je hustejsie navinuta uz nie je pruzinou ale "podlozkou" ked hovoris ze pri progrese prichadzas o zdvih? :-O


31.05.2017 18:48

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

tryskac
 Kávičkár 

Ikona

Ked už autor vyriešil svoju otázku, napíšem tu pár svojich otázok ktoré vznikli pri čítaní tejto debaty.
Prečo nie progresy do terénu? Je jasné, že nie dozadu ak je prepákovanie ale prečo nie ak je zadok bez prepákovania?
A prečo nie dopredu?
Chápem, že zladenie tlmenia z nelineárnou pružinou na úrovni profizávodníkov je nemožné, no čo pre zbytok sveta ?
Progresy sú v makkej časti makšie či rovnaké ako bývajú originály?
V tvrdej časti predpokladám, že tvrdšie ako origo.
A ešte padol tu názor riešiť maký podvozok zvýšením útlmu kompresie. Áno dá sa to a teoreticky to funguje no v teréne je to nezmysel a na ceste skoro nezmysel.
Myslím si, že kompresia nie je na to aby brzdila stláčanie pružín-tlmičov, to má byť pri nájazde na prekážku čo najrýchlejšie. Kompresia je primárne na to aby koleso po náraze na prekážku sa od nej "neodrazilo" tak rýchlo až by stratilo kontakt s podkladom - vybehlo vysoko.



31.05.2017 18:34

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Undefined sem dal link na stary Hergottov clanok.
Skusim vysvetlit, preco progresivna pruzina nie je pre vacsinu z vas vhodne riesenie.

Pozri obrázok

Hore su stare Hergottove pruziny. Z celej dlzky pruziny je asi 8% navinutych progresivne - aby sa zjemnil naraz pri dosiahnuti dorazu - cervena znacka.
Zelenou znackou na obrazku vyznacujem drahu, ktoru budes vyuzivat pri beznej jazde.

Ak mate spravne nastavene a oservisovane tlmice, tak pri jazde po asfalte sa do cerveneho pasma nikdy nedostanete, pretoze tam je uz pruzina prilis tvrda a zastavi stlacanie.

Inymi slovami, s beznou pruzinou dokazes efektivne vyuzit 92% dlzky zdvihu, s progresivnou maximalne 75% zdvihu.
Ako som pisal, su uzivatelia - ktori chodia do terenu - pre ktorych je ta vacsia progresivna cast vhodna, pretoze ak s takou velkou motorkou skocia, tak to dlhsie hrubsie vinutie pomoze.
Ale bezny jazdec sa touto pruzinou pripravil o znacnu cast zdvihu.

To, ze s tou hyperpro sa to sprava lepsie je dosledok vhodnejsej kombinacie predpatia pruziny, viskozity oleja a vysky hladiny oleja.
Kedze s touto sadou su podla vsetkeho uzivatelia spokojni*, uplne najjednoduchsie a najlepsie riesenie je zohnat si pruzinu, ktora ja v celej dlzke parametrovo zhodna s tou castou hyperpro, kde ma redsie navinutie, a pouzit rovnaky olej aj hladinu ako pise hyperpro.

* napriek tomu ale doporucujem najskor vyskusat merania stlacenia tlmica ked si jazdec sadne na motorku. Pruzina nema byt ani prilis tvrda ani makka, musi byt akurat.


31.05.2017 16:40

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Peter Fischer
Darca Krvi  Turista 
Redaktor
Ikona

Re: kankoXF: kedze som sa medzicasom takmer stale vozil na novych alebo zanovnych motorkach, co mali podvozky v este fabricky dokonalom stave, tak som zhruba vedel, kam by som chcel svoje Varadero dostat. Lenze vzhladom na obmedzeny pocet komponentov, ktorymi sa na Varadere k takemu podvozku vies dostat, to nebolo jednoduche. Ako som pisal vyssie, vyskusal som kopec kombinacii, ktore ma stali strasne prachy, a nad meranim podvozku a prepocitavanim cez tabulky som stravil kopec casu, ale takymto domacim laborovanim medzi roznymi znackami a charakteristikami nikdy nedosiahnes vyvazeny a dobry stav... Potom sa prevezies na motorke so semiaktivnym podvozkom a doslova pred ocami vidis, ako tie stovky/tisice eur leteli hore kominom uplne zbytocne.

Nakoniec som si kupil Multistradu 1200 S (2010) s komplet Ohlinsom, a neriesim vobec nic... Teda okrem servisu.

Undefined: ono cokolvek ine tam das, aj kebyze iba novu pruzinu dozadu, tak sa ti to bude zdat lepsie. Jednoducho preto, lebo je to pomerne znacna zmena na tvojej vlastnej motorke, ktoru dobre poznas. Lenze keby si sa povozil povedzme na piatich alebo desiatich podobnych (a modernych) motorkach, ktore maju podvozok uplne v poriadku, tak by si hned pochopil kolka bije.

Herghott


31.05.2017 16:28

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

kankoXF
 Kávičkár 

Ikona

Re: Herghott: daj info, preco si prosiel k zaveru, ze laborovanie/servis podvozku tvojej motorky bola hovadina?


31.05.2017 16:20

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Peter Fischer
Darca Krvi  Turista 
Redaktor
Ikona

Aha, a este nieco: co sa tyka prispevkov, ktore opisuju techniku a mechaniku pruzenia, tak pozeram, ze jediny Matus ma pravdu :-)

Herghott


31.05.2017 16:11

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Peter Fischer
Darca Krvi  Turista 
Redaktor
Ikona

Caute,

na Varadere '99 mam odlietanych cez 130 000 km, mal som na nom okrem originalneho podvozku aj Hyperpro pruziny vpredua a samotnu Hyperpro pruzinu na originalnom tlmici vzadu, ktoru som coskoro vymenil za kompletny tlmic Hyperpro. Ten bol prilis tvrdy, tak som zainvestoval do zadneho Ohlinsu.

Vpredu som spekuloval najma s olejom. Hyperpro pruziny som tam nechal, ale nakoniec som tam dal tusim jeden z najdrahsich Ohlins olejov.

Vacsinu criev a komponentov na predku som samozrejme vymenil za nove.

Inak akykolvek podvozok tam das, a nebudes sa on starat, skonci s podobnymi vlastnostami ako ten prvy. Kazdy vyrobca udava servisny interval okolo 30 000 km, idealne je menit aspon olej a vsetko skontrolovat minimalne raz rocne alebo raz za dva roky.

Ked sa na celu tuto anabazu, ktora ma vysla na slusne prachy, pozriem s mojimi dnesnymi skusenostami, bola to uplna, ale uplna hovadina.

Herghott


31.05.2017 16:03

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Menton
 Skútrista 

Ikona

Re: matus: kolko ludi si pred jazdou manualne klika podvozok? Aspon promile?
ESA forever ;-)


31.05.2017 14:51

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Rado> z toho co si napisal stale nie je jasne, ci bol problem v pruzine alebo tlmici. O kolko % zo zdvihu si prisiel, ked si sadol na motorku? Iba sadol, ziadna jazda. To je zaciatok diagnostiky.

Menton> Ked sa meni vaha, nastavujes predpatie.
Ako ti v tom pomoze progresivna pruzina?



www.eagleracing.cz/sites/techinfo-tlumice-ohlins.htm


31.05.2017 14:36

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Menton
 Skútrista 

Ikona

Re: matus: do terenu progresy vobec nie je dobra rada. Na okruh, ci na rally urcite linearnu. Progres je na turisticke prdkanie, ked sa ti meni vaha (spolujazdec, kufre...).


31.05.2017 14:15

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

wingu nejde to otvorit


[www.eagleracing.cz ]

Upravené 3 krát. Naposledy upravil pirates (31.05.2017 14:25)


31.05.2017 14:03

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

RadoR6
 Kávičkár 

Ikona

Re: matus: Áno, predok bol velmi mekky a veľmi sa ponaral pri brzdení. V teréne zase išiel ľahko na doraz.


31.05.2017 14:03

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Wing2
 Edvenčr 

Ikona

Chlapci bohuzel mam moc prace a malo casu zde vypisovat. Ale aspon zaklady co je tlumeni co pruzeni jak se co projevuje v hrubych rysech pri jizde naleznete zde. Aspon zaklady... hezke odpo www.eagleracing.cz/sites/techinfo-tlumice-ohlins.htm" onclick="window.open(this.href); return false;">www.eagleracing.cz/sites/techinfo-tlumice-ohlins.htm

Dôvod úpravy: preklepy z mobilu

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Wing2 (31.05.2017 14:05)


31.05.2017 13:48

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Ja aj dufam, ze sa Wing ozve a prinesie vsetkym viac svetla do tejto zlozitej problematiky.

Co sa tyka tvojej otazky, tak ja viem, ze ti to znie cudne ale brzdiaci efekt tlmica, ktory spomaluje kmit pruziny je natolko zasadny, ze aj slaba pruzina musi byt brzdena.

Samozrejme teraz mame na mysli taku pruzinu, ktora ma sag napr tych 50%. Predpokladam, ze nemas na mysli pruzinu, ktora sa stlaci na doraz ked sadnes na motorku.


31.05.2017 13:23

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

matus navrhujem ze moze k tomu nieco povedat wing ak bude chciet. Mam zato ze on podvozkom rozumie viac ako my dvaja dokopy ;-) (bez ironie - aby bolo jasne)


31.05.2017 13:11

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

matus to ako rychlo sa po stlaceni vracia tlmic (rozumej celok pruzina + tlmic) je dane iba tlmicom?

takze ked na ten isty tlmic namotujes novu dajme tomu novu seriovu pruzinu tak sa ti po stlaceni vrati rovnako rychlo ako pri unavenej starej seriovej pruzine? :-O

aby sme si rozumeli, ja NIKDY nie som ten kto rozhoduje ze ty to mas na vymenu a ty nie. Clovek objedna ja dodam, to ci je vymena potrebna si zrejme vyriesil on sam v sebe.

Dôvod úpravy: ? + novu

Upravené 2 krát. Naposledy upravil raptor (31.05.2017 13:21)


31.05.2017 12:48

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Raptor> to, ako rychlo sa po stlaceni vracia pruzina spat je ovladane tlmicom - nadstavenim odskoku (rebound). Takze ano, to ako budu filtrovane nerovnosti je zalezitost nastavenia tlmica.


r1150 / xrv - nikde netvrdim, ze pruzina vydrzi dozivotne. Otazka je, ci boli pruziny na vymenu - to sa da presne zmerat. Bolo vykonane?
A predpokladam, ze sucastou vymeny pruzin bol aj celkovy repas tlmicov - takze nie je na mieste tvrdit, ze pozitivny feedback je zasluhou vymeny pruzin za progresivne. Moze to byt a nemusi.

K situacii RadoR6 - co znamena, ze predok bol makky?
su 2 moznosti:
a) sadnem si na motorku a ponori sa mi na 50% drahy tlmica => je slaba pruzina, treba vymenit za tuhsiu. Ak sa na motorke bude jazdit v terene, urcite zvazovat progresivnu. Ak sa bude jazdit po ceste, urcite nezvazovat progresivnu.

b) sadnem si na motorku a ponori sa ako ma - 25%-35% podla typu motorky. Ale ked jazdim, tak idem na dorazy, alebo ked brzdim, moc sa to potapa => zle nastaveny tlmic, poskodeny tlmic, tlmic s degradovanym olejom, tlmic s nevhodnym olejom alebo zlou hladinou. Pruzine nic nie je ani nebolo, mozem ju dalej pouzivat.


31.05.2017 12:27

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Zaujímavá debata. Budem sledovať. Napadlo mi ísť do dvoch extrémov:

1. Na motorke sú namontované iba tlmiče bez pružín - čo to spôsobí pri jazde?
2. Na motorke sú namontované iba pružiny bez tlmičov - čo to spôsobí pri jazde?


31.05.2017 12:23

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

matus ja nie som guru cez podvozky ale tak sa mi vidi ze ani ty nie

ale podla mna tlmic sa ako celok sklada z dvoch casti.. z pruziny a tlmica (kmitov)
sam pises ze po stlaceni vracia spat... otazka je akou silou a ako rychlo vracia naspat... ak toto nema nic s filtrovanim nerovnosti tak potom naozaj o tom nic neviem :-))) :-D

financny profit do toho prosim ta vobec nemiesaj, hyperpro je sortiment ktory predavame okrajovo a viac menej iba koli dlhodobym dobrym vztahom s Robom Shanelom :-*

k starnutiu pruziny vekom naozaj nemam nejaky empiricky vzorec ktorym by sa to dalo prepocitat
ale prax je taka ze ak za mnou pride napr majitel R 1150 GS a kupi si telelever box alebo majitel 15-20 rocnej XRV 750 a kupis si len predne progresivne pruziny tak od nich dostanem pozitivny feedback.

dobry priklad dal aj radoR6 s F 800GS ktora tusim do 2010 mala vpredu seriove blato a od 2010 to vyriesili (z vyroby) tuhsimi pruzinami.


Dôvod úpravy: p.s.

Upravené 2 krát. Naposledy upravil raptor (31.05.2017 12:26)


31.05.2017 12:20

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Undefined
 Turista 

Ikona

Re: brazel:

Ale v poriadku :-) Skorej som narážal na túto tvoju vetu :

"A naozaj si myslíš , že tlmiče s a bez ABS sú rozdielne , čí ? :-) To daj radšej naozaj niekomu urobiť . 8-)"

Ten tlmič ale naozaj nie je rovnaký :-) V praxi tam pri výmene za tlmič z ABS verzie budem musieť "nejako" dorobiť úchyt na to nešťastné kolečko ... Ten vo verzii bez ABS naozaj absentuje. Takže sa to nie je len vymontovať a namontovať nový ... To je celé ...

Čo sa týka dĺžky pružiny, žiaľ toto hyperpro nezverejnuje ... Ale zdá sa mi, že na verziu BEZ ABS je pružina o kúsok dlhšia ... Skúsim to reálne porovnať, keď ho vytiahnem ...

Re: matus:

Napríklad tuná článok na Varadero. Ja chápem, že je to aj zaplatená reklama ale predsa

Máš chuť na zmenu? Vylepši podvozok sadou od Hyperpro!

Na nete sú stovky užívateľov, ktorý riešili viac sa potápajúci predok motorky ... Tý, ktorý to riešili pružinou si to pochvalujú ako funkčné riešenie.

Niesom ani zdaleka odborník, takže si rád vypočujem aj nejaký "profi" názor, ale skúsenosti ludí tvrdia, že sa to výrazne zlepšilo ...

V každom prípade je podstata taká, že origo pružiny sú drahšie, ako tie od hyperpra :-) Tak isto je jasné, že pôvodné majú za 60 tis. KM už čo to za sebou ... Takže meniť ich "musím" ... Myslím, že platiť viac za origo asi nie je cesta ...

Dôvod úpravy:

Upravené 1 krát. Naposledy upravil Undefined (31.05.2017 12:27)


31.05.2017 11:19

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Raptor> nemal by si radit. Naozaj o tom vies iba malo.
Napr pruzina vekom starne iba malo. Dokonca nemäkne ani trvalym stlacenim, ak toto stlacenie neprekroci urcitu mieru - zhruba 30% - su na to vzorce.
Pruzina mäkne trvalym stlacenim nad tuto mieru, a mäkne pruzenim - cyklami. Kvalitne urobena pruzina vydrzi milion cyklov. Si zavolaj do nejakej pruzinarne, na Slovensku je ich niekolko.

Pruzina ani nefiltruje nerovnosti. To robi tlmic. Pruzina len drzi motorku v urcenej vyske, t.j po stlaceni vracia spat, aby tlmic neustale bol v pracovnom rozsahu. To, ci je pruzenie* makke alebo tvrde je zalezitost nastavenie tlmica.

*preto sa ma hovorit o tlmeni, a nie o pruzeni

Priklad - ak sa ti motorka ponara pri brzdeni, treba tlmenie pritvrdit nastavenim kompresie. Preco? Sice pritvrdenim pruziny dosiahnes na hladkej ceste rovnaky efekt, ale co ked pri brzdeni prejdes cez nerovnost? Pruzina je prilis tvrda na dane zatazenie a pri prejdeni cez nerovnost uz nedojde ku dalsiemu stlaceniu v takej miere ako by mala => nebude to dobre odtlmene. Naco potom mas 250mm zdvih, ked pruzina ta pusti maximalne do polovice?


Najlepsie by bolo, keby sa do diskusie pridal niekto, kto tomu naozaj rozumie a vysvetlil to. Bez toho, aby mal financny profit z predaja suciastok, ktore casto nie je treba menit.


31.05.2017 11:11

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

RadoR6
 Kávičkár 

Ikona

Re: matus: GS800 ma veľmi mäkký predok a progresivne pružiny mali na pruženie veľký vplyv. Je to o inom vynuti pružiny a jej správaní sa pri rozlicnom zatazeni (snáď som sa dobre vyjadril) . Aký vplyv mal na zmenu správania sa olej co s nimi prišiel povedať neviem, na to by človek musel niečo pojazdit s progresmi a origo olejom. Musím povedať že výmena pruzin na tej motorke bola asi najdôležitejšou úpravou co mala.


31.05.2017 11:06

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

brazel
 Kávičkár 

Ikona

Undefied , veď som to napísal už hore , vzhľadom na to , že to bol len môj predpoklad (úvaha) , tak som sa ani nemýlil .

... malo koliečko hydraulického nastavovania predpätia priamo na tlmiči a SD02/03 vyvedené hadičkou na bok motorky , čím sa stalo prístupnejšie a získal sa priestor nad tlmičom (predpokladám , že ten bol využitý na veci okolo ABS)

Vyhoďme z toho to označenie SD02/03 a je to pravda úplná .

A to som v živote žiadny tlmič z nijakého Varana v ruke nedržal , dokonca ani na živo nevidel . 8-) :-) :-))) :-D

matus , jeb na to , moje suché konštatovanie patrilo raptor-ovi >:-)
V štýle , či môže žena z muža urobiť milionára ? Áno , môže , ak bol predtým miliardár .

Teraz otázka raptor-ovi : Tak ktorá pružina od Hyperpro je dlhšia , tá pre s ABS , alebo tá pre bez ABS , alebo sú rovnaké ? >:-)


31.05.2017 10:43

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

Undefined
 Turista 

Ikona

Re: brazel:

Ono máš aj nemáš pravdu ... Včera som to pol dňa hľadal po nete ... Verdikt je takýto :

Na Varadera bez ABS až do konca výroby sa montoval tlmič, ktorý mal nastavitelný len 1 parameter (nie 2 ako u ABS), kolečko nastavovania predpetia pružiny je na ňom napevno a je umiestnené na pravej strane = tj na strane, kde je plyn ... Tak to mám aj ja, poobede sem kľudne dám foto = kolečko proste nie je na žiadnom "lanku" či "trubičke" ako si sem hodil foto vyššie ty :-)

U ABS verzie je podľa tvojho obrázka hore, kolečko je v tomto prípade uchytené naľavo, na strane spojky ... Kolečko sa skrutkuje k takej "L"kovej konzole ktorá je myslím na podsedlovom ráme = tú konzolu tam nemám, hoc asi nebude moc zložité ju tam dorobiť ...

Inak po dlhom pátraní ostatné veci sedia, tj dlžka, úchyt hore aj dole ...


31.05.2017 10:41

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

matus pisem o klasickom pripade kedy je pruzina vyrobena ako makka (napr. stare XRV 750) alebo vekom a km na tazkej motorke zoslabne (napr. Varadero)

pokial viem tak na afrike ani na varadere sa vpredu neda dynamicky nastavit sag... ale tu sa mozem mylit ;-)

velkost progresie som pri progreskach nikdy neriesil takze neviem odpovedat na tuto otazku


31.05.2017 10:36

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

Brazel> cize ona je na zaciatku tvrdsia ako povodna a dalej je co? Maksia asi nebude ze? Co myslis, ze to sposobi?

Raptor> pises, ze seriova pruzina je vyrobena ako makka - znamena to, ze pri povolenom zatazeni osobami a batozinou sa predpatim neda nastavit dynamicky sag podla priruciek?

Ta progresivna pruzina, ktoru mu radite - aky velka je ta progresia?


31.05.2017 10:20

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

raptor
Darca Krvi  Turista 

Ikona

mas seriovu pruzinu ktora je od vyroby vyrobena ako makka + ma svoj vek
zalozis novu pruzinu (progresivnu alebo aj linearnu) pri ktorej je na stlacenie potrebna vacsia sila ako na povodnej pruzine - vysledok je ze pri brzdeni sa motorka "neponori" alebo "ponori"podstatne menej

pri okruhovom jazdeni by som asi siel do tuhsej linearnej ale na turistiku krasne staci progreska. Mensie nerovnosti filtruje lepsie ako povodna a na doraz sa dostanes podstatne neskor.

Dôvod úpravy: brazel ty stale pises o tlmicoch.. ja pisem o progresivnych pruzinach na POVODNY TLMIC, neviem uz ako ti to vysvetlit. Detto co napisal Undefined hovori o tom ze rozdiel v tlmicoch tam asi bude. Ale mozno o tom vies ako majitelia Varavedier :-)))

Upravené 1 krát. Naposledy upravil raptor (31.05.2017 10:24)


31.05.2017 10:19

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

brazel
 Kávičkár 

Ikona

Vtedy , ak je aj na začiatku tvrdšia ako pôvodná . 8-) :-)

Ešte k tomu zadnému tlmiču , či je Varan s a bez ABS , Wilbers nepozná rozdiel , pri objednávaní sa pýtajú na hydro , dĺžku , farbu , jazdecké zručnosti , meno matky za slobodna , ... ale či Varan má , alebo nemá ABS , ich akosi nezaujíma :
www.wilbers-shop.de/Motorrad/Honda/XL-1000-V-Varadero-S...

YSS takisto ABS pri zadnom tlmiči nezaujíma , ponúka síce dva druhy , tie sa ale líšia len priemerom piestu , 45 , alebo 50 mm .


31.05.2017 10:15

Re: Varadero - repasovať, vymeniť alebo neriešiť podvozok ?

matus
Darca Krvi  Edvenčr 

Ikona

prosim o vysvetlenie


Predchádzajúce | 1 2 |


Pridať príspevok môže len registrovaný používateľ, člen Motoride Klubu.

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 180235 | Včera: 135662