Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Máte problém s Vaším strojom ? Skúste sa opýtať. Ostatní motorkári Vám možno budú vedieť poradiť.
Značky:
.Pravidlá správania sa na diskusnom fóre motoride.sk
Značky:
.
Zdravím.Chcem sa vás opýtať prečo mám takto zodratú pneumatiku.Motorka má 4000 km, guma origoš bridgestone trail wing, v strede má dezén 4,5 mm a tie krajné vzory sú šikmo zodraté jedna strana 4,5 mm a druhá 3 mm je to ako zuby na pile.Pri rýchlosti 60-85 km/h trasú riadidlá. Poradte je to zlou jazdou alebo chybou pneu alebo motorky ? Upravené 1 krát. Naposledy upravil peteka (03.05.2009 21:56) |
Fotka je zrejme zle vložená. Domnievam sa, že pokial je pneumatika nerovnomerne zjazdená, bude niečo s geometriou. |
Jeden z tlmičov je téle (po cigánsky mŕtvy ) . |
trail wing su podla mne pneu nic moc-to trasenie.ked chces cestne gumy,hod tam metzeler tourance trasenie ti urcite prestane. Upravené 1 krát. Naposledy upravil Francuz (03.05.2009 22:09) |
Rozdielna hladina tlmičového oleja v ľavom a pravom tlmiči !!! |
to mam aj ja na BMW rozdielne hladiny tlmicoveho oleja v mojom jednom prednom centralnom tlmici? |
Francuz ma pravdu. |
Brazel:Ale to je zodrate aj na jednej aj druhej strane to šikmé zodratie je odpredu do zadu a nie len jedna strana. Upravené 1 krát. Naposledy upravil peteka (03.05.2009 22:21) |
a preco to mne tak derie gumy? Upravené 1 krát. Naposledy upravil Francuz (03.05.2009 22:23) |
pochybujem ze 2008 strom ma jeden tlmic v pecku aj ked nemozne to vyslovene nie je Upravené 1 krát. Naposledy upravil raptor (03.05.2009 22:22) |
No to som zvedavy k akemu zaveru sa tu dopracujete ludkovia,lebo ani ja si neviem vysvetlit preco to derie "cik cak". |
peteka , ja som myslel , že máš na mysli rozdielnu ľavú a pravú stranu . |
no,asi k nicomu,treba to len skusit)))) |
Videl som v strom ktorý má 20 000 km a nemal až tak zle zodratú pneu.Samozrejme má bridestone tw.Asi to bude blbým jazdeným,jazdím len asfalt, ale skúsim vymeniť tú prednú pneu dúfam že tá sa tak nezoderie.(po sezóne)Dík za rady. |
Neviem,cim to je,ale brachov litrovy V-Strom to robi tiez:lava strana prednej pneu bola totalne zodrana a prava celkom v pohode(bola to myslim pireli diablo),teraz obul nove Continentaly,tak uvidime.. |
Na pneu typu TW, Anaakee a aj na iných podobných, kde sú medzeri medzi segmentami pneu oproti cestným pneu relatívne veľké, je to úplne normálny úkaz, najmä na motorkách typu Strom, GS či Varadero. V podstate som ešte medzi týmito typmi nevidel pneu, ktorá by sa takto skôr alebo neskôr nezodrala, jedine, že by jazdec jazdil veľmi "komótne". Je to dané deformáciou gumených segmentov najmä pri brzdení, resp. pri rýchlych prejazdoch zákrut. Na zadnej pneu sa v drvivej väčšine prípadov aj keď v menšej miere vytvára na krajoch dezénu to isté zubové opotrebenie aj keď na opačnej strane segmentov ako na prednej pneu. V určitom rozsahu sa to dá ovplyvniť štýlom jazdy, na prednej pneu to ovplyňuje najmä brzdenie v náklonoch, kedy sa bočné segmenty namáhajú najviac. Pokiaľ sa to vyskytuje na jednej strane viac ako na druhej, tak je vysoko pravdepodobné, že tá strana býva namáhaná viac, či už vedome alebo nevedome, napríklad pri jazdách po serpentínach sa často do pravých zátačiek brzdí o niečo viac, aj keď to závisí na jazdnom štýle. Pokiaľ tá moto nevykazuje iný problém, tak je málo pravdepodobné, že by jej niečo bolo. Zvýšená odolnosť voči takémuto druhu opotrebenia je jedným z bodov, v čom by mala byť údajne Anakee2 o niečo lepšia ako Anakee. Upravené 1 krát. Naposledy upravil Zephyr (05.05.2009 8:41) |
Ja potrebujem tiez poradit ohladom prednej gumy. Obul som nove Metzeleri Tourance a predne koleso mi nejako kmita. dal som to aj vyvazit ale pri nizsej rychlosti sa to tak roztrase ze dostavam z toho strach. Stara mi to mnerobila, nemohli mi dodrbat rafik pri demontazi?? nemam z toho velmi dobry pocit. Poradte niekto, kde by mi vycentrovali koleso. |
milantdm je teoreticka moznost ze vo vnutri gumy moze byt jeden z kordov prasknuty (zamerne pisem teoreticka lebo sa to stava fakt len vynimocne, vtedy tu gumu skratka nevyvazis nikdy) |
Nerovnomerné zjazdenie" schody" sú vždy spôsobené chybnou funkciou tlmičov. |
Rovnako nepravidelne sa zodiera aj predna Mitas E-08. Asi mame vsetci co pouzivame "cestne-enduro" pneu predne tlmice na milu kedves. Upravené 1 krát. Naposledy upravil Jano (05.05.2009 10:15) |
peteka: tieto problémy s gumou na Vstrome som mal aj ja a poviem ti len jedno, seriove bridgestony su na prd! Prezul som na Metzelery a som v pohode,zatial žiadne zuby,vačšia istota a v prvom momente ked som vychádzal z pneuservisu tak sa mi zdalo že to do tej zákruty padá samo. Trasenie prednej vidly mna nepostihlo ale kamoš sa na to sťažoval od nova až kým ju jednoducho nevymenil a bolo po probléme. (kupovali sme ich spolu) Takže take veci ako oleje v tlmičoch a pod by som zatiaľ uplne vypustil z hlavy |
peteka: Tiez ma napadlo, ze sa moze jednat napr. o nerovnomerne nastavenie predpruzenia, ale ked je opotrebenie pneu obojstranne tak je to malo pravdepodobne. |
egres som zvedavy aku implikaciu pouzijes na chybnu funkciu tlmicov na motorkach ktore nemaju tlmice v teleskopoch ale mimo nich (telelever) |
Odskaujúce tlmiče a prudké dobrzďovanie zapríčiňuje zuby, Zephyr to vystihol presne, ja len doplním, že v mieste dotyku pneu s asfaltom, sa pri brzdení snaží penu akoby šponovať a jeden stupel sa dostáva pod úroveň toho za ním, pričom plocha štupla je v prednej časti intenzívne dotláčaná k asfaltu a zadná plocha toho štupla je nadlahčovaná, preto tie zuby. Na zadnej pneu sa sily v často dopĺňajú, lebo ako brzíme zadné kolo, tak pri zábere sa pomery prítlakov štuplov opakujú, takže tam tie zuby nie je až tak vidieť, predok má ale len berzdením jednosmerné opotrebovanie a na pneumatikách bez stredového pásu (hlavne enduro gumy) sú zuby viditeľnešie. Jazdiť sa s tým dá netreba mať z toho stres. Kto tomu ešte stále nechce veriť alebo rozumieť, nech si spraví pokus s topánkou. Rozbehnite sa a potom sa snažte prudko zastaviť (zabrzdiť), kde cítite najväčší tlak ? Idú vám palce vyletieť z topánok, tak presne na špičke boty je ten tlak najvyšší a rovnako sa správa vzorok dezénu prednej ale aj zadnej pneu pri dobrzďovaní . Nič zložité a vlepších autoškolách to naučia aj začiatočníkov, ak si ovšem nekúpite vodičák bez školenia |
raptor: Aby si našiel pár pružín, ktoré majú na desatinu presný odpor a do dvoch vidlíc nalial na mililiter rovnaké množstvo oleja je málo pravdepodobné,ale správna a rovnomerná funkcia tlmičov je do určitej miery ťažko merateľná, respektíve pre bežného užívateľa a dokonca aj pre servisy nedostupná, býva bežne viditeľná na opotrebovaní pneumatík.Samozrejme že sa najviac opticky prejavuje na členitejších gumách aj z toho dôvodu, že ich obvodová dráha nie je rovnomerná. |
P.S. Peteka, tvoje tlmiče sú určite v poriadku a ak chceš mať stopéro istotu, skontroluj si tie šróbiky na tlmičoch. Sú cvakacie, takže sa nepomýliš, vytoč obe do jednej strany na doraz , potom si zrátaj počet cvaknutí pri opačnom pretočení na doraz a rovnakým počtom cvaknutí si vždy doladíš oba tlmiče na rovnakú úroveň. Ak sa ti bude neskôr zdať , že chceš pridať alebo ubrať na tuhosti, vždy budeš rovnako (počet cvaknutí) vtáčať alebo vytáčať tie skrutky. Stačí ti na ro 5centová minca |
egres ??? zato ze ja prebrzdim gumu a tak ju zdeformujem je zodpovedny tlmic???? |
raptor: Pri prebrzdovaní by muselo prísť " k zklzu" pneumatiky po podložke a je málo pravdepodobné aby sa to prejavilo rovnomerne po celom obvode pneumatiky.Nerovnovážnosť obvodovej váhy pneumatiky sa zase prejavuje plošne na mieste s vyššou váhou. |
nerovnovaznost obvodovej vahy pneumatiky sa zase prejavuje plosne na mieste z vyssou vahou |
s tymto som sa uz stretol, ta guma je odskakana, taka zubata. potom to trasie riadidlmi. vzdy to malo co do cinenia s tlmicmi. vyriesila to vymena oleja a semeringov (tie budu v tvojom pripade hadam v poriadku) |
Pri zvýšenom tlaku na povrch pneumatiky pri intenzívnom brzdení prichádza k rovnomernému opotrebeniu na obvodovej ploche, ktorá je v tomto čase tomuto vystavená.Pod pojmom |
amis presne pochopil čo som mal na mysli, aj keď nemusí to nutne byť len pri brzdení, aj keď pri ňom sa to stane najskôr / najčastejšie. Veľmi podobne, aj keď trošku iným smerom sú segmenty pneumatiky zaťažené aj pri razantnejších prejazdoch zákrut. K tomu Amisovmu pokusu s topánkou by som možno pridal ešte triviálnejší, napríklad s klasickou gumou na gumovanie ceruzky. Stačí si zobrať klasickú gumu v tvare kvádrika a pritlačiť ju na rovnú plochu, napríklad na stôl, posúvať ju a potom si pozrieť kde a ako sa derie. Ten preklz pneumatiky na asfalte síce nie je až taký ako v tomto prípade, ale principiálne je to podobné. Kto neverí nech tam beží alebo nech vysvetlí ako by bez preklzovania mohla pneumatika po jazde vyzerať napríklad ako na fotke v tomto článku Moje upravené Varadero aj, keď to je už trochu extrém Upravené 1 krát. Naposledy upravil Zephyr (05.05.2009 11:53) |
Zephyr:Príkladom z " gumou na ceruzke" potvrdzuješ to čo hovorím ja , že guma musí "stáť" pri šmýkaní.Mne len nie je jasné ako by si uvedeným príkladom zdokumentoval pri " náhodnom šmýkaní" takýchto gúm z ceruzky na kruhu aby prišlo k rovnomernému rozloženiu zodretých plošiek.Navyše keď zoberiem mechaniku pohybu tak mi vychádza, že pri brzdení by mala byť zadná strana segmentov v smere pohybu zbrúsená tak isto ako predná strana nasledujúceho segmentu.Na uvedenej fotke je ale paradoxne viacej opotrebovaná strana segmentov vzadu pričom by mala byť opotrebená viacej predná časť segmentu.Príklad na gume z ceruzky : opotrebovanejšia časť gumy pri trení po stole bude predná časť v smere pohybu pretože je na ňu pri mechanike vyvíjaný väčší tlak ako na zadnú. |
egres fakt je ten ze gumy na aute su 4 |
raptor: Beriem do úvahy ale aj tak mi vychádza väčšia váha na styčnú plochu u auta ako u motorky a ešte väčší rozdiel je v v silách pôsobiacich pri brzdení auta a motorky. |
egres2: tá guma stáť vôbec nemusí, úplne stačí, ak sa iba pohybuje o niečo menšou rýchlosťou a to do akej miery bude obvodová rýchlosť pneumatiky nižšia oproti rýchlosti motorky určuje aký ten preklz je. Keď tá guma pri kĺzaní stojí je len jedna z možností preklzu a to extrémna, ale to neznamená, že jediná možná a navyše vôbec nejde o náhodné šmýkanie. To, že sa segmenty pneumatiky pri brzdení zoderú viac na tej strane, na ktorej prichádzajú pri otáčaní pneumatiky do styku s vozovkou skôr je tiež v poriadku a potvrdzuje to aj tá fotka. Podstatné je uvedomiť si, že tie plošky sa nedotknú vozovky naraz, ale postupne s otáčajúcim sa kolesom sa zväčšuje styčná plocha segmentu s vozovkou, čím sa pri zachovaní prítlačnej sily (hmotnosť motorky sa nemení) zníži tlak, ktorý daný segment deformuje a spôsobuje tak zvýšené trenie medzi segmentom a vozovkou. To znamená, že na začiatku dotyku segmentu, pôsobí na jeho časť podstatne vyšší tlak, ktorý spôsobí jeho zvýšenú deformáciu a tým pádom aj trenie, ktoré zvýši jeho opotrebení. Tento efekt bude o to väčší, čím väčšie sú medzery medzi segmentami. Úple ten istý efekt vzniká aj na zadnom kolese, ale zväčša na opačnej strane segmentov, pretože je spôsobovaný akceleráciou, resp. na oboch stranách, záleží na štýle jazdy. Pokiaľ sa budeme baviť o klasických cestných gumách, tak tam je tento efekt väčšinou málo znateľný, pretože tam nie sú tak veľké medzery medzi segmentami, resp. je tam segmentov prichádzajúcich do styku z vozovkou viac. Upravené 1 krát. Naposledy upravil Zephyr (05.05.2009 13:21) |
egres2:Ja mam tie segmenty zodrate z predu a nie zo zadu ako si napisal.Guma sa my nikdy nešmýkala brzdenim lebo mam abs.Na ročnej moto je malo pravdepodobne ze su zle tlmice.Ale asi to bude tou pneu,ako som napisal skusim vymenit ale az po sezone. |
Beriem vaše argumenty.Tak ale potom máte zlé motorky |
Keď to tak preberám tak ešte je tam jedna možnosť.Súčasťou tlmenia hmoty je v podstate aj pneumatika kedy je prvotný ráz najskôr prenesený na teleso pneumatiky a až potom neodpružená časť sily na tlmič.Je možné že tieto pneumatiky sú tvrdšie a aj samotná konštrukcia je určená pre jazdu v ľahkom teréne a preto je ich deformačná schopnosť nízka oproti iným gumám a pravdepodobne aj pruženie cestných endúr je tvrdšie čo spolu spôsobuje podobný efekt na gume ako zlé alebo zle nastavené tlmiče na iných typoch motoriek. |
hmm, na tom by mohlo byť tiež trocha pravdy, ono sa to nedá posudzovať izolovane, keď tam pôsobia všetky faktory súčasne. Na druhej strane, mal som aj iné, cestné motorky a nemám dojem, že by som mal na Varadere tvrdšie pruženie, skôr naopak, takisto som nemal dojem, že by napríklad Anakee bola výrazne tvdršia ako napríklad BT020, aj keď je to len môj dojem, merať som to nemeral. Takisto zo skúseností viem, že pokiaľ budem zátačky rezať závodným štýlom a najmä korigovať príliš vysokú nájazdovú rýchlosť brzdením na začiatku zátačky už v miernom náklone, tak sa to zubovité opotrebenie prejaví podstatne skôr ako keď budem jazdiť cez zátačky rýchlo, ale správnou stopou a bez brzdenia. Takže v tejto súvislosti sa mi ťažšie hľadá možný vplyv pruženia, navyše dosť pochybujem, že by to pruženie dokázalo kmitať presne na hraniciach segmentov pneumatiky, to by muselo byť podľa mňa príliš rýchle a navyše by bol pritom podvozok sotva stabilný. Aj na aute sa väčšinou v prípade zlých tlmičov vytvorí 4 až 10 výraznejšie opotrebovaných miest, ale nie každý segment rovnako. Samozrejme záleží na mnohých okolnostiach. Upravené 1 krát. Naposledy upravil Zephyr (05.05.2009 14:07) |
mam pneu Mitas E-08 a tiež je zjazdena zúbkovito a to je len lahka 125 |
Tuším to vyzerá tak že sa takto derú len určité typy pneumatík.To môže byť zlou konštrukciou keď plášť nedrží dezén v stabilnej polohe ale " uhybá" pri väčšej záťaži. |
fakt je ten ze bridgestone trailwing vydrzia uuuuzasne dlho a drzia asi najslabsie takze mozno nieco bude na tom co napisal egres ze tato guma je oproti ostatnym "tvrdsia" |
egres:neodpovedal si na raptorovu otazku ohladom teleleveru. Odpoved na nu, z casti vyvracia tvoje tvrdenia o chybnych tlmicoch. Porovnavanie iopotrebovania auto pneu a moto pneu je troska scestne. Pozri sa na stycne plochy moto a auto pneu pri prejazde zakrutou. |
superflanker: No asi si nečítal vyššie uvedené, kde som svoj počiatočný názor vychádzajúci z mechaniky poopravil s tým, že v prípade enduro pneumatík na tom môže mať podiel samotná konštrukcia pneumatík. |
ja som videl takto zjazdenu aj zadnu pneu, kamos ju ma teraz na Bandite |
rapid mozno maju tie tlmice nezavisle ulozenie ako na aute :D |
rapid: Tak v tomto ti budem oponovať o" neohnutelnej" oske.V pohode povolím jeden tlmič v okuliaroch a vysuniem ho na maximum čo mi dovolí vybočenie kolesa a vôla kotúča .To isté sa môže diať aj počas jazdy ak jeden tlmič nepruží rovnako ako druhý. |
tak keby to tak bolo tak po par km mas loziska v kolese v péčku, lebo su dotlacane vymedzovacimi rurkami a pritiahnute oskou, ktoru nejakych 400kg neohne asi |
odchádzanie ložiska v nábojoch a zlá funkcia tlmičov ide ruka v ruke |
egres2: neohnuteľná oska - ono každá súčiastka vyrobená z ľubovoľného materiálu pruží, mení svoje rozmery na základe mechanického zaťaženia, niektorá viac, niektorá menej. Pokiaľ bude oska dotiahnutá predpísaným krútiacim momentom aj spolu s fixačnými skrutkami v spodnej časti vidlice, tak to vytvorí relatívne pevnú mechanickú sústavu, v ktorej je klzne uložená horná časť vidlice. Pokiaľ by si hneď posunul jeden tlmič v okuláre, tak sa nič zásadné nestane, z hľadiska samotného pruženia si len zvýšil predpätie pružiny v tom tlmiči, ktorý si vysunul, samotné hydraulické tlmenie pruženia ostane nezmené. Máš síce pravdu v tom, že to vyvolá rôzne sily v pravom a ľavom tlmiči, ale vzhľadom na pevnosť sústavy koleso, oska, spodná časť tlmičov sa príliš charakter tlmenia nezmení, určite nie tak aby to malo zásadný vplyv na opotrebenie kolesa. Pokiaľ by to bolo také kritické, tak ako potom vysvetlíš rozdielne zloženie ľavého a pravého tlmiča prednej vidlice na Varaderách s ABS ? Upravené 1 krát. Naposledy upravil Zephyr (06.05.2009 12:02) |
nielen varadero |
Zephyr: Myslím na dlhodobé vplyvy.Jasne že možno rok, alebo pár rokov sa toto neprejaví ale z dlhodobého hľadiska áno. |
egres pisal som ze som kamos kupil bandita a ten ma tak zjazdenu zadnu peneu, ma tam centralny tlmic a najazdenych 15tis. km |
Toto je ale debata Neviete prečo sa mi dážďovky furt jebú na terasu, keď prší? Tam majú obrovský pľac a oni sa mi furt najebú na ten betón. Chudák Laky šak už ich nestíha ani žrať |
AMIS:To vieš, krtko sa nudí v práci .No moje sa zásadne zdržiavajú na tráve asi budú enduráčky a tie tvoje jogurťáčky. |
egres2: súhlasím, samozrejme, že to určite nie je ideálny stav, keď pružiace a tlmiace sily v oboch tlmičoch nie sú rovnaké, v tomto smere si rozumieme, z hľadiska dlhodobej životnosti to má určite význam, nerovnaké pruženie na oboch stranách bude vyvolávať priečne sily a tým pádom zvyšovať trenie v uloženiach a skracovať ich životnosť, teda pokiaľ sa s tým už pri návrhu tej danej vidlice nepočíta, o tom niet pochýb. Ja som tom myslel skôr v súvislostiach s tým opotrebením pneumatiky, o ktorom tu hovoríme. Môj názor na toto opotrebenie je ten, že je to spôsobené typom a konštrukciou dezénu, samotného materiálu pneumatiky, nemalú úlohu pritom hrá aj to, aké kompromisy boli prijaté pri návrhu pneumatiky, v tomto smere životnosť určite nehrá tú najdôležitejšiu úlohu a v neposlednom rade takisto jazdný štýl, od ktorého závisí, ako ďaleko od hranice svojich možností sa daná pneumatika používa. Takisto predpokladám, že pokiaľ by to bolo dané vadou v tlmičoch, tak si to jazdec musí pri jazde všimnúť, podvozok bude veľmi nestabilný a iba v prípade dlhodobejšieho jazdenia s nefukčnými tlmičmi sa dostaví nerovnomerné opotrebenie pneu, pričom podľa mojich skúseností z áut to bude vyzerať trochu inak ako to opotrebenie, o ktorom sa bavíme. |
Zephyr: V pohode.Len z debaty môže vzísť riešenie, pričom som nikdy netvrdil a ani netvrdím že mám samojediný správny názor.Podstata je ,že popisované opotrebenie pneumatík nie je štandartné, takže sa na ňom musia podielať rôžne nepriaznivé faktory.Za daných okolností nemáme dostupné nástroje na exaktné posúdenie a merania takže je to všetko na úrovni filozofickej debaty hľadania podstaty na základe potvrdzovania alebo vylučovania dôkazov a faktov. |
este by to mohla sposobit prehustena pneumatika |
egres2:Súhlasím, na to aby sa dala jednoznačne určiť príčina skutočne nemáme dostatok informácii, takže naozaj je to viac menej len v rovine teoretizovania, z mojej strany čiastočne založené na osobnej skúsenosti s podobným problémom. Samozrejme, že sa môžem mýliť, prezentoval som len môj pohľad na daný problém. |
Ešte ma zaujíma jeden fakt.Prečo nie je takto nerovnomerne ojazdený stred keď je vystavený rovnakým podmienkam a podstatne dlhšie ako kraje pneumatiky. |
môj tip, je, že keď si pozrieš fotku tej pneu, tak v strednej oblasti sú medzery medzi segmentami o niečo menšie a časť plochy stredných segmentov prichádzajúca do styku s vozovkou je po väčšinu času používania relatívne veľká a aj geomteria veľkej časti tých stredných segmetnov je taká, že hneď od začiatku dotyku segmentu s vozovkou sa toho dotyku zúčastňuje podstatná čas plochy segmentu, kdežto na miestach tých segmentoch naznačených ako zodrané sa nachádza relatívne veľká drážka a pri jazde/brzdení v miernom náklone sa na prenose síl zúčastňuje len časť plochy stredných segmentov a relatívne malá časť plochy tých zodraných segmentov, v ktorý to podľa môjho názoru tým pádom môže vyvolávať zvýšené zaťaženie a tým padom časom zvýšené opotrebenie. Predpokladám, že keby tie drážky boli menšie a orientácia hrán tých problematických segmentov trochu iná, bola by aj miera tohto opotrebenia podstatne menšia. Na druhej strane možno to bol zámer konštruktérov, zvýšiť týmto spôsobom tlak na hrany segmentov pri jazde v náklone a vedlajší efekt v podobe zvýšeného opotrebenia nebol až tak podstatný. Ale to je len môj odhad, nemusí to byť pravda. Upravené 1 krát. Naposledy upravil Zephyr (07.05.2009 9:48) |
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 21492 | Včera: 117713