[Testy a predstavenia - Test]
Novým cesťákom NT1100 vás už nejaký čas pekne masírujeme, veď bol jednou z najzaujímavejších noviniek na milánskej výstave. Krátko po nej sme si ho vyskúšali v Španielsku, teraz sme ho konečne dostali aj na domáci test; polietali sme s ním časť Rakúska a Awia ho vzal aj na východ. Keď to tak spočítam, na NT1100 sme celkovo nalietali dobré dve tisícky kilákov.
Text: Peter Fischer, Matej Mularčík
Foto a video: Peter Fischer
20.11.2021 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 9810 Strany: 2 [Testy a predstavenia - Test]
Honda bola vždy ťahúňom medzi cestovnými motorkami, ale je pravda, že odkedy skončila legendárna Deauville, mali v tomto segmente iba naozaj veľké stroje, na ktoré si mnohí netrúfli fyzicky, nieto ešte finančne. Že príde niečo „ako taká Deauvillka“ sme počúvali už niekoľko mesiacov, až sme sa zrazu ocitli v Španielsku na oficiálnom predstavení nového cestovného modelu NT1100.
Prehľadná TFT prístrojovka, ktorá je dotyková dokonca aj v rukaviciach, je úplne rovnaká ako na Afrike, tak isto aj ovládače alebo napríklad jazdné režimy vrátane upraviteľných. Pod prístrojovkou je ešte menší klasický LCD displej, ktorý mi veľmi pripomína tripmaster na starých Afrikách. S ohľadom na zvyšok stroja vyzerá archaicky, ale má svoj význam. Keď si totiž na prístrojovku zrkadlíš mobil, zobrazujú sa ti na ňom základné jazdné údaje.
Treba uznať, že z NT1100 vyžaruje istá cestovateľská charizma. V porovnaní s legendou ako Pan European je to kompaktnejší a opticky ľahší stroj, a dizajnovo každopádne aj mierne nadčasový, presne v línii, ktorú započalo X-ADV alebo ADV350. Maska má teda dva riadne svetlomety, ako sa na cesťák patrí, a je aj dostatočne široká. Že tu nie sú dva analógové budíky alebo delené riadidlá vnímam tak, že asi som už príliš starý (maminka moja, čo som sa ja ako chlapec napozeral na prístrojovky veľkých turistických strojov na pumpách a odpočívadlách v zahraničí!), ale mohla tu byť aspoň majestátnejšia širšia farebná obrazovka, pretože táto z Afriky navodzuje taký rallye dojem. Lenže všetko to má svoj zmysel - nie funkčný, ale strategický, dostanem sa k tomu neskôr.
Niekomu by sa aj dva valce a 100 koní mohlo zdať málo. Lenže odkedy Honda zvýšila objem tohto motora na 1100 kubíkov a preladila priebehy, Afrika zrýchlila jak sviňa. Sám som tomu nechcel veriť aký dynamický rozdiel je medzi litrovou a jedenástkovou Afrikou. Jedenástková pri cestných presunoch nezaostáva že absolútne nikde. Ok, nikto z nás neskúšal NT1100 v plnej záťaži na kopcovitej diaľnici, ale keďže 180 km/h pri sólo obsadení s troma prázdnymi kuframi nie je problém, poslať väčšinu premávky do späťákov na diaľnici v Dolomitoch s frajerkou a plnými kuframi tiež nebude problém. Tomuto veľmi pomáha aj šťavnatý krúťak, 104 Nm pri 6 250 otáčkach a prekvapivo slušná pohotovostná hmotnosť 238 kg, v ktorej sú započítané aj spomínané bočné kufre alebo centrálny stojan. Len tak pre dokreslenie: Honda CMX1100 Rebel, čo je puristicky minimalistický stroj s rovnakým motorom ako NT, váži 223 kg, čiže len o 15 kg menej.
A keď už hovorím o tej hmotnosti, rovno pripomeniem, že NT1100 je k dispozícii aj s dvojspojkovou prevodovkou DCT. Tá je o 10 kíl ťažšia než manuál, príplatok za ňu je rovných 1 000 eur. Vlastne všetky NT, ktoré sme v ostatných mesiacoch vyskúšali, boli dvojspojkové. Prácu tejto prevodovky sme už opisovali desiatky ráz, má veľa výhod, ale aj drobné nevýhody, ako kostrbatejšie manévrovanie v nízkych rýchlostiach, na parkovisku a podobne. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že po dvojspojke siahne zhruba polovica zákazníkov, čo je jasný dôkaz, že funguje dobre. V prípade NT je šikovnou možnosťou, ako si zachovať spojkovú páčku a pritom ju používať iba v nevyhnutných prípadoch, dokúpenie originálneho quickshiftera ku manuálnej prevodovke.
Táto novinka je koncepčne niekde úplne inde než kedysi Pan European alebo Deauville. Inými slovami, je dobre vyvážená a má rada náklony. Na druhej strane ma prekvapilo, že pri vyšších rýchlostiach na diaľnici znervóznie - zhruba okolo 180 km/h sa začne jemne vlniť. Toto som však skúšal iba pri sólo obsadení a s prázdnymi kuframi. NT má každopádne rada zákruty, a to dosť. A ak má jazdec v takomto zákrutovom prostredí pod sebou dvojspojkovú verziu, v každom prípade si musí naklikať niektorý zo športovejších režimov, lebo východzie Déčko je až ultrakomótne.
Nevýhody sú možno až prisilné slovo, lebo ide skôr o drobnosti, ktoré by si pred takými desiatimi rokmi nikto nevšimol. Honda má bezkľúčové ovládanie už aj na svojom najlacnejšom produkte, skútri Vision 110. Celkom určite by sa také ovládanie zišlo aj na cesťáku ako NT1100; ale rozumieme, nemá ho ani Africa Twin, z ktorej vychádza. V takom prípade to mohli vývojári posádke zjednodušiť a spraviť bezkľúčové aspoň kufre. Africa má zadný kufor vyriešený tak, že ho môžeš nechať odomknutý, a teda otvárať bez kľúča, to je rozumný kompromis. A keby takto fungovali všetky tri kufre na NT1100, posádke by sa žilo o dosť ľahšie. Lenže takto musíš vyťahovať kľúč, strkať ho do kufra a potom zas do spínačky, až ti žena oznámi, že ešte chce z kufra vodu alebo keksík alebo čokoľvek, pričom, samozrejme, zabudne v ktorom kufri to má, takže... Chápem, že bezkľúčové zapaľovanie aj kufre by zvýšili mimoriadne atraktívnu cenu NT1100, preto by možno stálo za zváženie, či by nemohlo vzniknúť niečo ako vybavenejšia verzia, trebárs Plus alebo S. Honda to veľmi nemá vo zvyku, ale bolo by to elegantné riešenie, ako sa trafiť do potrieb cieľovej skupiny, ktorá má dosť peňazí. Najmä s ohľadom na to, akú auru okolo seba vždy mali staršie cesťáky od Hondy.
A prekvapila ma ešte jedna vec, na ktorú pri Honde nie sme zvyknutí, a to úplne holé káble pod prístrojovkou. Presne na mieste, ktoré vidíš počas celej jazdy. NT1100 je vyrobená v Japonsku. Fakt musí Peter zo Slovenska čiernou izolačkou dolepovať niečo, čo nedokončil nejaký Japonec so štvornásobným platom?
Aby som zachoval jin jang rovnováhu, pochválim brzdy. Sú božské! Tak krásne dávkovateľnú a citlivú prednú som na Honde asi ešte nezažil. Sú to štandardné radiálne uchytené Nissiny s 310-mm kotúčmi. A zadná je až pohodlne čitateľná. Vidieť, že tu Honda počítala so zvýšenou záťažou v podobe spolujazdca a batožiny. Krása.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a Technické parametre.
Foto: | |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Honda |
Model: | NT 1100 |
Rok: | 2022 |
Novinka: | NOVINKA 2022 |
Kategória: | Športovo cestovná |
Motor: | |
Typ motora: | dvojvalec (4T) |
Objem: | 1084 ccm |
Max. výkon: | 102.0 k (75.0 kW) / 7500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 104 Nm / 6250 ot. |
Kompresný pomer: | 10,1:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 92 mm × 81,5 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Zdvih vpredu: | 150 mm |
Zdvih vzadu: | 150 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm |
Pneu vpredu: | 120/70R17 M/C (58W) |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 256 mm |
Pneu vzadu: | 180/55R17 M/C (73W) |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 238 kg |
Výška sedla: | 820 mm |
Rázvor: | 1535 mm |
Dĺžka: | 2240 mm |
Šírka: | 865 mm |
Výška: | 1360 mm |
Svetlá výška: | 175 mm |
Objem nádrže: | 20.4 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Spotreba paliva: | 5 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 305 km |
Servisný interval: | 12000 km |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | nie |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii |
LED smerovky: | áno, v sérii |
El. Podvozok: | nie |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii |
Quick-shift: | za príplatok |
Vyhrievané rukoväte: | áno, v sérii |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii |
Automatická prevodovka: | za príplatok |
Iná výbava: | v sérii bočné kufre, hlavný stojan, vysoké plexi, deflektory |
Poznámka: | |
Poznámka: | Cena 11/2021: 13 290 eur (DCT +1000 eur) |
Na prvý pohľad vyzerá spredu ako skúter a ľudia si ju mýlia, ale pozor, toto je veľká cestovná motorka s vybavením na dlhé testy, ktorá má všetko čo potrebujú cestovné motorky. My sme náš konkrétny kus mali s automatom a v plnej výbave. Na vyhrievanie rukovätí nemáte samostatné tlačidlo, ale musíte ísť cez menu, takže ako sa dá zapnúť vyhrievanie som zistil až v polke výjazdu. Dizajn je veľmi podobný modernizovanému X-ADV.
Po naštartovaní sa rozsvieti 6,5-palcový displej, ktorý je navyše dotykový aj v rukaviciach. Posed je veľmi pohodlný a riadidlá sú v pohodlnej pozícii, aby vás neunavili. Motor je veľmi dobre známy z Africa Twin, ktorý má navlas rovnaké údaje. Dokonca ma prekvapil aj údaj o hmotnosti, ktorú má Africa Twin Adventure Sports identickú, teda 238 kg, ale hmotnosti s DCT prevodovkou sú už odlišné.
Najprv idem na nej ráno do práce. Ráno je ešte chladno + 1 °C, tak idem radšej opatrne. Kufre som nezhadzoval a rozhodol som sa ich vyplniť vecami. O 10 km ďalej, keď prichádzam do zápch, to aj ľutujem. Výhodou sú ale svetlá Hondičky, samozrejme plné LED, a tak ma rozospatí vodiči púšťajú dopredu bez toho, aby som si to vynucoval. V meste je automat výhodou, lebo sa stačí sústrediť iba na pridávanie a brzdenie, ale tu prichádzam do konfliktu s prevodovkou. Keď ju mám na D, tak až zbytočne podtáča motor a vyšší prevodový stupeň radí príliš skoro, a keď pridám, tak na to aby podradila, musím pravú rukoväť veľa vytočiť. Kašlem na to a dávam režim S, nech je to svižnejšie. Automat je veľmi podobný s automatom v autách a učí sa s vami žiť. Takže aj režim S ide občas mimo môj rytmus, ale to je len preto, že testovacie motocykle používa každú chvíľu niekto iný a každý má iný štýl jazdy. Čo sa týka podvozka, tak do nášho rozbitého hlavného mesta sa hodí, lebo žehlí nerovnosti ako na počkanie. Do práce prichádzam vysmiaty, ako vždy keď idem na motorke, a o to viac, keď sa mi jazda páči.
Po práci si volím jazdu domov cez Záhorie a Pezinskú Babu. Poďme ale po poriadku. Najprv vychádzam na bratislavský obchvat, aby som chvíľku potiahol po diaľnici po Lozorno. Veď toto je motorka, ktorá bude tráviť čas aj na diaľnici pri dlhých presunoch za výletmi a dobrodružstvom. Motor je veľmi agilný a záťah je výborný. Tempo 130 km/h máte okamžite a pohodu vám znásobí tempomat. Pri vyššej rýchlosti už mierne chytá rybí chvost, ale to je kvôli kufrom. Schádzam z diaľnice a idem na okresky vyskúšať správanie podvozka. Pri predbiehaní nemám žiadne problémy a všetko pekne upracem, nech si môžem užívať voľnú cestu.
Pri prvých zákrutách od Perneku na Pezinskú Babu si všímam, že pruženie je nastavené na komfort a dosť sa ponára. Je to kvôli pohodliu cestujúcich. Takže si treba zvyknúť na ponáranie sa predku pri prudkom brzdení a netreba sa toho zľaknúť. Do zákrut ide hladko a bez problémov, to aj vďaka rozloženiu váhy. Pri rozbitejších zákrutách je však pohupujúca, pretože sa snaží vyžehliť tie nerovnosti, aby ste sa cítili ako v bavlnke. Automat v režime manuálneho radenie poslúcha pekne pokyny prstov a jednoducho sa s ním radí.
Z PK Baby si užívam bezstarostnú jazdu domov. K brzdám napíšem len toľko, že v kooperácii s motorom fungujú skvelo a nie je im čo vytknúť. No napriek tomu sa do mňa pustí Mazda 3 MPS vytuningovaná a keď sa mu tlačím na nárazník, tak pridáva plný plyn. Sranda, že niektorí vodiči majú tendenciu súperiť s motorkami, tak podraďujem a spolieham sa na záťah motora, a veru nesklamal ma. Upratal som mazdičku a presvedčil som vodiča, že na novú NT1100 nemá. Motor ide krásne aj vo vyšších rýchlostiach a má dostatočnú silu aj na moje nezmyselné preteky.
motor, displej a prehľadnosť, aerodynamika | správanie automatickej prevodovky, spúšťanie vyhrievania rukovätí |
Jediným plnohodnotným konkurentom novej NT1100 je známe BMW R 1250 RT, ktoré bolo nedávno inovované. Má značne väčšiu stavbu, obrovskú 10-palcovú prístrojovku a sériovo montované kufre, s ktorými je podstatne širšie než NT. Bavorák má aj o 36 koní viac, nehovoriac o oveľa väčšom a šťavnatejšom krútiacom momente či elektricky nastaviteľnom plexi a náklonovej elektronike. Ako majú Nemci vo zvyku, zoznam doplnkovej výbavy je takpovediac nekonečný, zahŕňa aj pokrokový adaptívny tempomat či semiaktívny podvozok alebo rádio. V základnej výbave je však RT o brutálnych 6 000 eur drahšie než NT.
Napríklad BMW R 1250 RS (rovnaký motor ako RT, ale kompaktnejšia stavba bez bočných kufrov) je od NT stále drahšie o 1 400 eur.
Bočné kufre v sérii má ešte Yamaha Tracer 9 GT. Tá má o máličko nižšiu cenu než NT, ale ponúka semiaktívny podvozok a náklonovú elektroniku.
S ohľadom na širokú štandardnú výbavu má Honda NT1100 veľmi rozumne nastavenú cenu: 13 290 eur. Teší nás, že Honda po dlhšom čase priniesla stroj, ktorý má v popise práce čisto cestnú turistiku, ako mali kedysi Pan European alebo Deauville. Použitý jedenástkový dvojvalec je špičkový; nič vhodnejšie si v NT1100 nevieme predstaviť. A je v ponuke aj s dvojspojkovou prevodovkou, za ktorú je príplatok rovných 1000 eur.
rajd, pohodlie, bohatá výbava, dokonalý motor, výborne naladené brzdy, rozprávková cena | chýba bezkľúčové ovládanie |
Servisný interval | 12 000 km (alebo 1 rok) |
Reálna spotreba | 5,5 l/100 km |
Objem nádrže, z toho rezerva | 20,4 l (4 l rez.) |
Približný dojazd (po kontrolku rezervy) | 300 km |
Cena motorky | 13 290 eur (príplatok za DCT 1000 eur) |
Text: Peter Fischer, Matej Mularčík
Foto a video: Peter Fischer
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Motor Europe Ltd. Slovensko. Redaktor jazdil v oblečení Dainese a prilbe AGV od spoločnosti U. M. S., s. r. o.
Foto: | |||
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | Honda | BMW | Yamaha |
Model: | NT 1100 | R 1250 RT | Tracer 9 GT |
Rok: | 2022 | 2021 | 2021 |
Novinka: | NOVINKA 2022 | NOVINKA 2021 | NOVINKA 2021 |
Kategória: | Športovo cestovná | Športovo cestovná | Športovo cestovná |
Motor: | |||
Typ motora: | dvojvalec (4T) | dvojvalcový boxer (4T) | radový trojvalec (4T) |
Objem: | 1084 ccm | 1254 ccm | 889 ccm |
Max. výkon: | 102.0 k (75.0 kW) / 7500 ot. | 136.0 k (100.0 kW) / 7750 ot. | 119.0 k (87.5 kW) / 10000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 104 Nm / 6250 ot. | 143 Nm / 6250 ot. | 93 Nm / 7000 ot. |
Kompresný pomer: | 10,1:1 | 11.5 : 1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 92 mm × 81,5 mm | 102.5 x 76 mm | 78 x 62.1 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (4V) | DOHC variabil. časovanie ShiftCam (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | vzduchom a kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | kardan | reťaz |
Zdvih vpredu: | 150 mm | 120 mm | 130 mm |
Zdvih vzadu: | 150 mm | 136 mm | 137 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvoj kotúčová, radiál 4 piest | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 320 mm | 298 mm |
Pneu vpredu: | 120/70R17 M/C (58W) | 120/70-ZR17 | 120/70Z R17 M/C (58W) |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 256 mm | 276 mm | 245 mm |
Pneu vzadu: | 180/55R17 M/C (73W) | 180/55-ZR17 | 180/55Z R17 M/C (73W) |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Hmotnosť s náplňami: | 238 kg | 279 kg | 213 kg |
Výška sedla: | 820 mm | 805 mm | 810 mm |
Rázvor: | 1535 mm | 1485 mm | 1500 mm |
Dĺžka: | 2240 mm | 2222 mm | 2175 mm |
Šírka: | 865 mm | 985 mm | 885 mm |
Výška: | 1360 mm | 1430 mm | |
Svetlá výška: | 175 mm | 135 mm | |
Objem nádrže: | 20.4 l | 25 l | 18 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||
Max. rýchlosť: | 210 km/h | ||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.7 s | ||
Spotreba paliva: | 5 l/100km | 4.75 l/100km | 5 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 305 km | cca 394 km | cca 270 km |
Servisný interval: | 12000 km | ||
Doplnková výbava: | |||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | za príplatok | áno, v sérii | |
Vypínateľné ABS: | nie | ||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | za príplatok | áno, v sérii |
Zákrutové svietenie: | za príplatok | áno, v sérii | |
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
El. Podvozok: | nie | za príplatok | áno, v sérii |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Bezkľúčové zapaľovanie: | za príplatok | ||
Quick-shift: | za príplatok | za príplatok | áno, v sérii |
Kontrola tlaku v pneumatikách: | za príplatok | ||
Vyhrievané rukoväte: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vyhrievané sedlo: | za príplatok | za príplatok | |
Elektronicky nastaviteľné plexi: | áno, v sérii | ||
Asistent rozbehu do kopca: | za príplatok | ||
Audio systém: | za príplatok | ||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Automatická prevodovka: | za príplatok | ||
Iná výbava: | v sérii bočné kufre, hlavný stojan, vysoké plexi, deflektory | za príplatok: adaptívny tempomat | el. podvozok KYB, bočné kufre |
Poznámka: | |||
Poznámka: | Cena 11/2021: 13 290 eur (DCT +1000 eur) | Cena 10/2021: od 19 200 eur | Cena 6/2021: 12 790 eur EURO 5 6-osá IMU jednotka - Náklon systémy: Systém kontroly trakcie (TCS), protišmykový systém (SCS) a systém riadenia zdvíhania (LIFt) s tromi úrovňami intenzity zasahovania Systém ABS a systém regulácie brzdenia Brake Control (BC) |
Pridané dňa: 28.07.2022 Autor: Herghott