[Testy a predstavenia - Test]
Hádam ešte nikdy sme sa nevozili na toľkých úplne nových modeloch ako v uplynulom roku. Časť z nich si vynútili nové emisné normy, časť snaha značiek priblížiť sa širšiemu okruhu jazdcov. Úplne nový Triumph Trident 660 je jasným bojovníkom v triede stredných naháčov, ktoré si kupujú začínajúci jazdci vrátane žien, a mnohí z nich vo verzii pre vodičáky skupiny A2.
Text: Peter Fischer
Foto a video: Peter Fischer
Samozrejme, už z názvu je každému jasné, že v Tridente vrčí trojvalec. A aj keď Triumph vraví, že ide o nový motor, objem 660 je veľmi podobný objemu 675, čo sú známe trojvalce zo Street Triplov, alebo predtým z Daytony; stačí sa pozrieť na kartre a príbuzenstvo je zreteľné. V motore je však 67 nových komponentov vrátane tých najpodstatnejších, teda piestov, valcov a rotujúcich častí, veď koniec koncov iné je aj vŕtanie a zdvih, a logicky aj zdvihový objem.
Okolo tohto motora vznikol celý nový rad takzvaných entry modelov - Tiger 660 Sport otestoval Awia nedávno, a už aj vrabce na streche vedia, že príde aj adventure endurko s vypletanými kolesami. Aby sa tento modelový rad jasne vyhranil, nemohol mať v názve Street, ani Triple. Triumph siahol po historickom názve Trident. Niesli ho jeho prvé trojvalce pred viac ako päťdesiatimi rokmi.
Ku Tridentu prichádzam v deň vyzdvihnutia po prvý raz. Predtým som ho nemal kde vidieť, veď všetky výstavy boli zrušené a showroomy zavreté, pretrpeli sme päťsto logdaunov. Nie je to nijako veľký stroj, ale pokojne by to mohla byť aj deväťstovka. S ohľadom na kategóriu má Trident nadmieru kvalitné spracovanie, nehovoriac o celkovom dizajne a dojme - krátky zadok s držiakom značky a smeroviek za zadným kolesom, páčky kovovej farby, leštené konzoly stupačiek s plutvičkami, skutočne vkusná okrúhla prístrojovka s inverzným LCD displejom a TFT obrazovkou, výrazná grafika s dobre zvolenými farbami alebo napríklad lakovaný blatník na podsedlovke. Všetko tip top sedí, je to pevné a hodnotné, klobúk dole! Fakt si viem predstaviť na Tridente babu dochádzajúcu do práce, aj Keanu Reevesa idúceho na odovzdávanie Oskarov. Trident podľa mňa nemá z hľadiska dizajnu slabé nedotiahnuté miesta. Všetko je také kompaktné, ucelené, akurát sa sem hodiace, že si to nevieš predstaviť v inom tvare. Trident poteší odhaleným motorom, aj elegantnými anglickými krivkami.
Do prístrojovky si vieš naťukať svoje meno, Trident ti potom po jazde poďakuje; ja som tam mal THANK YOU MOTORIDE. Drobnosť, ale aká osobná a potešujúca! Za príplatok môžeš mať konektivitu, ktorá ti po spárovaní s mobilom vie na prístrojovke zobrazovať navigačné pokyny, prípadne vieš tadiaľ kontrolovať svoju Gopro kameru. Toto je dva svetelné roky pred väčšinou konkurentov.
Tri hrnčeky si len tak bzučia, cvak za jedna a šup šup do mesta. Je jasné, že ulice sú pre Tridenta primárnym pracovným prostredím, prepletá sa nimi s ľahkosťou. Už na tretej križovatke som si pri spomaľovaní na červenú všimol, že čisto elektronický plyn si vyhodnocuje moje medziplyny po svojom. Je tam jednoducho oneskorenie, akýsi nesúlad medzi tým čo počujem a tým, čo robí moja ruka. V zákrutách je to paradoxne menej citeľné, akoby presne prehodené so Speed Triplom RS, na ktorom ma prekvapila neskoršia reakcia plynu na výjazde zo zákrut. Trident dáva výjazdy bez zreteľného oneskorenia. To je vlastne veľmi dobrá skutočnosť. Môžeš tu mať aj príplatkový quickshifter, ktorý celkovú ľahkosť a obratnosť ešte posilní.
Za mestom, kde sú rýchlosti vyššie (inak maximálka je okolo 200 km/h), ma prekvapila menšia ochota Tridenta vytáčať sa. Najprv som si povedal, že by som k nemu nemal pristupovať ako ku menšiemu Speed Triplu alebo Tigeru 800 a brať ho tabula rasa, ale potom som si spomenul na jeho konkurentov, a to už je neúprosné. Fúha, veď mám ten silnejší mód, je sucho a teplo, čo sa deje? Podvozok miluje náklony, Trident sa rád preklápa, len motor akoby robil svoju prácu tak na 80 %. Akoby mali vnútornosti 500 kíl a dusili sa nadbytkom vzduchu. Nad zhruba 6 000 otáčkami, kde je vrchol krútiaceho momentu, Trident stratí dych, a výkonový vrchol je vtedy ešte kozmicky ďaleko, až za desiatimi tisíckami, a celý motor na seba upozorňuje značným hlukom. Neviem či majú toto na svedomí ekoteroristi alebo ký ďas, ale zlatý Street Triple! Normálne som si chvíľu myslel, že do môjho kusu niekto omylom namontoval dvojvalec zo Street Twina.
O niekoľko mesiacov neskôr, na jednej zahraničnej testovačke, som sa večer pri poháriku rozprával s jedným anglickým novinárom, a reč prišla aj na Tridenta. Povedal mi, že mali porovnávací test so všetkými konkurentami, a že Trident nevyhral. Nebol ani druhý. Opakujem, že šlo o anglického novinára. Nedal domácu značku na prvé miesto! WTF, sir?
Awia sa na Tridente nevozil, ale s otáčkami na Tiger 660 Sport, ktorý má rovnaký motor s rovnakými výstupmi, vraj problémy nemal. Ja som sa zas nevozil na tom Tigri 660. Som si takmer istý, že celé toto majú na svedomí nové emisné normy, pretože predchádzajúce modely s týmto motorom lietali veľmi slušne, a nemyslím si, že Triumph by ho zámerne pridusil sám, iba s ohľadom na začínajúcich jazdcov. Netuším aké je na toto riešenie, ale jednoznačne viem, že symptómy sú ako keby sa motor dusil v prebytku vzduchu.
Ok, lenže to sa týka iba vytáčania motora pri športovaní. 90 % bežných situácii pokrýva Trident krúťakom, a to celkom luxusne. Celkovo ho má rovnako ako konkurenti, ibaže s vrcholom v najnižších otáčkach, už pri 6 250. Z tohto hľadiska je Trident naozaj krotký, vláčny, a... Taký Charlie Watts, nech mu je zem ľahká. Do robotky, na kofolu, na nákupy, za frajerkou, to mu ide, a to s netuctovým štýlom.
Aj periférny hardvér celkom zodpovedá bežnému používaniu: predná vidlica je nenastaviteľná, ale je to Showa s oddelenými fukciami, čiže v jednom teleskope je pružina a v druhom piestik, čo má okrem iných výhod aj tú, že celá vidlica pracuje jemnejšie. Ako stvorené na naše predpotopné cesty. Vzadu sa dá nastaviť predpätie. A brzdy nie sú ani monoblokové, ani radiálne uchytené, ale robia svoju robotu poctivo, presne tak ako to človek čaká. Brzdová páčka je, mimochodom, nastaviteľná. A koho by to zaujímalo, predné brzdové kotúče sú uchytené priamo na lúče kolesa, teda bez unášačov.
Komu by aj takéto porcie štýlu boli málo, Triumph ponúka niekoľko pekných doplnkov a príslušenstva, napríklad hliníkové deklíky pod motor alebo bar-endové zrkadlá či miniplexi. Trident je však sám osebe pekným kúskom, ktorý nestretávaš na každom rohu, preto by som skôr investoval do funkčných vecí, teda celkom určite quickshiftera alebo plnohodnotných držiakov pre spolujazdca, ak s ním jazdíš častejšie.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a Technické parametre.
Foto: | |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Triumph |
Model: | Trident 660 |
Rok: | 2021 |
Novinka: | NOVINKA 2021 |
Kategória: | Naháč |
Motor: | |
Typ motora: | radový trojvalec (4T) |
Objem: | 660 ccm |
Max. výkon: | 81.6 k (60.0 kW) / 10250 ot. |
Max. krútiaci moment: | 64 Nm / 6250 ot. |
Kompresný pomer: | 11.95:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 74.0 x 51.1 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová 2 piestik |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 R17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová, 1 piestik |
Priemer bŕzd vzadu: | 255 mm |
Pneu vzadu: | 180/55 R17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 189 kg |
Výška sedla: | 805 mm |
Rázvor: | 1401 mm |
Dĺžka: | 2020 mm |
Šírka: | 795 mm |
Výška: | 1089 mm |
Objem nádrže: | 14 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Servisný interval: | 16000 km |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii |
LED smerovky: | áno, v sérii |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii |
Iná výbava: | Showa USD a tlmič |
Poznámka: | |
Poznámka: | Cena 4/2021: 7 550 eur |
V triede nižších stredných naháčov sa o zákazníka trhá primárne šesť motoriek, pričom ešte nedávno boli iba štyri, a to celkom netypicky od japonského štvorlístka. Taký japonský pretlak sme tu už dlho nemali, a ešte k tomu majú aj najnižšie ceny.
S výnimkou Suzuki SV650 sú to všetko radové motory - od dvojvalcov, cez triumphácky trojvalec až po klasickú štvorvalcovú školu v Honde CB650R. Najvýkonnejší stroj je Aprilia Tuono 660 s 95 koňmi, najslabší Kawasaki Z650 so 68 koňmi. To je rozpätie takmer 30 koní, pritom zdvihové objemy majú všetci konkurenti takmer rovnaké, krútiace momenty detto. Ibaže vrcholy krúťakov dosahujú v iných otáčkach: Triumph Trident 660, Yamaha MT-07 a Kawasaki Z650 okolo 6 500 otáčok, Aprilia Tuono 660, Honda CB650R a Suzuki SV650 až nad 8 000 otáčok. Veľa záleží aj od charakteru motora; kým Suzuki je stará elková dvojvalcová škola, Honda sa so svojím R4 nestratí trebárs ani na okruhu, ak prižmúrime oči. Najvýkonnejší jedinec, Aprilia Tuono 660 s 95 koňmi tiež nemá problém s okruhom, ani s dosahovaním vysokých rýchlostí, a popritom váži o 20 kíl menej než Honda (to je inak rozpätie hmotností v celej triede, Aprilia je najľahšia, Honda najťažšia. Triumph je taký lepší priemer).
Našťastie, všetky spomínané stroje majú vpredu dva kotúče a najštandardnejšie rozmery obutia 120/70-17 a 180/55-17 (Suzuki a Kawasaki majú 160).
Cenovo je to tu až na jednu ustrelenú výnimku plus mínus vyrovnané - kým Yamaha, Suzuki a Kawasaki sa držia ľahko pod 7 000 eur, Triumph ide nad 7 500. To je pochopiteľné, pretože ide o úplnú novinku, navyše s celkom dobrou výbavou. Úplne bokom stojí Aprilia, ktorej vysokú päťcifernú cenu sme vyčítali už dávnejšie.
Všetky stroje sú k dispozícii aj vo výkonovej verzii 35 kW pre držiteľov vodičákov skupiny A2.
Thank you, Triumph, for such a nice bike! Nie sme celkom zvyknutí, že stroj tejto kategórie dokáže zaujať práve vzhľadom. Trident 660 vtrhol medzi menšie stredné naháče ako sebavedomý nováčik a okamžite ich vyškolil z elegancie. Má svoj špecifický charakter; trojvalec a nizučký krúťak v kombinácii s obratnou stavbou znamenajú užívateľskú prívetivosť, nenáročnosť. Ako stvorené pre menej skúsených jazdcov.
Cena Triumph Trident 660 je 7 700 eur.
spracovanie, imidž, výbava, premyslené detaily, netuctovosť, ovládateľnosť v zákrutách | pridusený motor |
Servisný interval | 16 000 km |
Spotreba | 4,8 l/100 km |
Objem nádrže, z toho rezerva | 14 l (3 l rez.) |
Približný dojazd (po kontrolku rezervy) | 230 km |
Cena motorky | 7 700 eur (2022) |
Text: Peter Fischer
Foto a video: Peter Fischer
Motocykel na test poskytla spoločnosť Motocorse Bratislava.
Foto: | ||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() Pridaj obrázok |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||||
Výrobca: | Triumph | Aprilia | Honda | Yamaha | Suzuki | Kawasaki |
Model: | Trident 660 | Tuono 660 | CB650R | MT-07 | SV650 | Z650 |
Rok: | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 |
Novinka: | NOVINKA 2021 | NOVINKA 2021 | NOVINKA 2021 | NOVINKA 2021 | ||
Kategória: | Naháč | Naháč | Naháč | Naháč | Naháč | Naháč |
Motor: | ||||||
Typ motora: | radový trojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec 90˚ (4T) | dvojvalec (4T) |
Objem: | 660 ccm | 659 ccm | 649 ccm | 689 ccm | 645 ccm | 649 ccm |
Max. výkon: | 81.6 k (60.0 kW) / 10250 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 10500 ot. | 91.1 k (67.0 kW) / 11000 ot. | 74.8 k (55.0 kW) / 9000 ot. | 76.2 k (56.0 kW) / 8500 ot. | 68.3 k (50.2 kW) / 8000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 64 Nm / 6250 ot. | 67 Nm / 8500 ot. | 64 Nm / 8000 ot. | 68 Nm / 6500 ot. | 64 Nm / 8100 ot. | 64 Nm / 6700 ot. |
Kompresný pomer: | 11.95:1 | 13.5:1 | 11,6 : 1 | 11.5 : 1 | 11.2:1 | 10.8:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 74.0 x 51.1 mm | 81 x 63.93 mm | 67 x 46 mm | 80 x 68.6 mm | 81.0 mm x 62.6 mm | 83 x 60 |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie PGM-FI | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 110 mm | 120 mm | 130 mm | 125 mm | 125 mm | |
Zdvih vzadu: | 130 mm | 127 mm | 130 mm | 130 mm | 130 mm | |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová 2 piestik | dvojkotúčová radiálna 4 piestiková | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 320 mm | 310 mm | 282 mm | 290 mm | 300 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 R17 | 120/70 ZR 17 | 120/70-17M/C | 120/70-17 | 120/70ZR17M/C (58W) | 120/70ZR17M/C (58W) |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová, 1 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 255 mm | 220 mm | 240 mm | 245 mm | 240 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 180/55 R17 | 180/55 ZR 17 | 180/55-17M/C | 180/55-17 | 160/60ZR17M/C (69W) | 160/60ZR17M/C (69W) |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||||
Suchá hmotnosť: | 169 kg | |||||
Hmotnosť s náplňami: | 189 kg | 183 kg | 202.5 kg | 182 kg | 198 kg | 187 kg |
Výška sedla: | 805 mm | 820 mm | 810 mm | 805 mm | 790 mm | 790 mm |
Rázvor: | 1401 mm | 1370 mm | 1450 mm | 1400 mm | 1445 mm | 1410 mm |
Dĺžka: | 2020 mm | 1995 mm | 2130 mm | 2085 mm | 2140 mm | 2055 mm |
Šírka: | 795 mm | 805 mm | 780 mm | 745 mm | 730 mm | 775 mm |
Výška: | 1089 mm | 1075 mm | 1090 mm | 1090 mm | 1080 mm | |
Svetlá výška: | 150 mm | 140 mm | 135 mm | 130 mm | ||
Objem nádrže: | 14 l | 15 l | 15.5 l | 14 l | 14.5 l | 15 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||||
Spotreba paliva: | 4.9 l/100km | 5 l/100km | 4.3 l/100km | 3.8 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 229 km | cca 232 km | cca 244 km | cca 286 km | ||
Servisný interval: | 16000 km | 12 000 | 6000 km | |||
Doplnková výbava: | ||||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | nie | |||||
Vypínateľné ABS: | nie | |||||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | nie | ||
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | nie | |||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii | |||||
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | nie | ||
Zákrutové svietenie: | nie | |||||
LED smerovky: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
El. Podvozok: | nie | |||||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Quick-shift: | za príplatok | za príplatok | ||||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | |||||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |||
Iná výbava: | Showa USD a tlmič | nastaviteľný podvozok | ukazovateľ zaradeného stupňa | ukazovateľ zaradeného stupňa | ukazovateľ zaradeného stupňa | ukazovateľ zaradeného stupňa |
Poznámka: | ||||||
Poznámka: | Cena 4/2021: 7 550 eur | Cena: 10 699 eur | Cena 4/2021: 7 790 eur | Cena 4/2021: 6 590 eur | Cena 4/2021: 6 590 eur | Cena 4/2021: 6 995 eur |
Pridané dňa: 27.02.2022 Autor: Herghott