[Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Tento nový power-cruiser sme vyskúšali ešte na jeseň, ale nakoniec sme sa rozhodli test zverejniť až keď bude vonku teplo. Je to novinka 2019 poriadne nadupaný športový Harley. Pozrime sa na FXDR 114 prostredníctvom videa a aj fotiek.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia, janciii
FXDR 114 je bezpochyby najšportovejším Harlejom dnešných čias s motorom Milwaukee-Eight® a to v prevedení 114 kubických palcov teda zdvihovým objemom 1868 ccm. Komu chýbal v ponuke amerického výrobcu už pár rokov V-Rod sa môže pri tomto modeli naozaj potešiť. Takto vyzerá číra radosť z jazdy na fest výkonnom power-cruiseri podľa vzoru USA:
Ako dobre vieme Harley má veľké plány, ktoré nedávno odhalil, chystá nielen futuro elektro bike, ale v najbližších rokoch novú platformu, športové motorky, Streetfighter a dokonca aj cestovné enduro:
31.07.2018 - Redakcia Motoride.sk Čitatelia: 16080 [Novinky - Predstavujeme]
Značka Harley-Davidson dnes oznámila podrobnejšie informácie o svojom raste s názvom „Plán Harley-Davidson“ do roku 2022, ktorým osloví ďalších zákazníkov po celom svete
FXDR je postavený na báze Softailu - dnes širokej rodiny cruiserov rôzneho zamerania. Z nej sme pred rokom vyskúšali aj dvoch predstaviteľov: Fat Bob a Fat Boy. FXDR má ambíciu stať sa najšportovejším Softailom a možno tak nejako zastať pozíciu V-Roda, ktorý už niekoľko rokov nie je v ponuke.
FXDR je v detailoch inšpirované dragstermi značky čo vidno na saní, na skrátenej "odseknutej" podsedlovke, nenápadným blatníkom tesne nad širokánskym zadným kolesom, minimalistickej prístrojovke, mini prednom blatníku a podobne.
FXDR jazdí na športových kolesách 19 a 18 palcových s pneu 120/70ZR-19 60W vpredu a vzadu sa vyníma širokánska 240/40R-18 79V. O odpruženie sa stará USD vidlica a vzadu úplne nová odlievaná hliníková kyvná vidlica. Zadné odpruženie je schované, ale na pravej strane pozorné oko zbadá nastavovač predpätia pružiny.
Na pohon slúži najvýkonnejšia verzia motora Milwaukee-Eight® 114, ktorý má zdvihový objem 114 kubických palcov (1868 ccm) s parádnym krútiakom 160 Nm. Výfuk prevedením a farbou tak trochu pripomína ten na Fat Bob-e, ale je úplne nový pre tento model. Výkon motora výrobca už tradične neuvádza, ale pri vidlicových motorkách z USA to nie je až tak podstatný údaj, keďže tieto motory majú hlavne mohutný záťah.
Riaditka sú uchytené priamo na trubkách vidlice ako na športových motorkách, je teda možnosť nastaviť si aj ich uhol. Motorka je v štandarde dodávaná ako monopost - teda iba pre jedného jazdca. Vzadu namiesto zadného sedla je len kryt a pod ním odkladací priestor. Je možné dokúpiť kit zadného sedadla aj so stupačkami. V sériovej výbave Harleja nájdeme už povinné ABS, bezkľúčové zapaľovanie a alarm.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Poďme do sedla, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Prvé s čím sa jazdec stretne po nasadnutí je pomerne agresívny športový cruiser posed. Potom nasleduje prvý štart mohutného motora, ktorý sa prejavuje skvelou hudbou z nového výfuku. Mohutný veľkoobjemový vidlicový motor vzbudzuje rešpekt a produkuje mierne vibrácie, ktoré naladia jazdca pozitívnou emóciou. Na druhej strane treba povedať že motor Milwaukee-Eight® už zďaleka nie je takým "vibrátorom" ako to bolo v minulosti.
Po prvom rozbehu tápem nohou vo vzduchu a nedarí sa mi nájsť stupačku. Stupačky sú totiž poriadne vpredu a posed je tak trochu neštandardný. Je to ale niečo na čo som si rýchlo zvykol. Rovnako návykový je aj neuveriteľný ťah motora. Každé pootočenie plynom je zážitok sám o sebe. Je to motorka ktorou ma doslova bavilo stáť na semafore ako prvý a počkať si na zelenú. Široké zadné koleso je dizajnová chuťovka, ale musím uznať aj to že dokáže ten mohutný krútiak preniesť na cestu bez prešmykovania.
O krotenie tejto sily sa starajú solídne brzdy. Tu sa s tým amíci znovu nebabrali a dali na FXDR dopredu dva veľké kotúče so štvorpiestikovými piestikmi a dozadu veľký kotúč s dvojpiestikom. Samozrejme o bezpečnosť sa stará aj systém ABS. Brzdenie bolo vždy bezproblémové a s rezervou a to napriek tomu, že plne natankovaný cruiser má 300 kíl.
Samozrejme z mesta a semaforov som sa rýchlo ponáhľal si zajazdiť aj do zákrut. Tu som bol zvedavý na to široké zadné kolo, či neuberie nejako z agility a celkovo ako sa bude FXDR preklápať v zákrutách. Ukázalo sa to ako zbytočné obavy - FXDR konštruktéri postavili tak, že dosahuje najväčšie bočné náklony zo všetkých modelov v histórii značky. FXDR sa vedie do zákrut inak ako na naháčoch alebo iných "bežných" motorkách. Ten posed s rukami aj nohami vpred, spojený s nízko položeným sedlom dáva jazde úplne iný dojem, ale musím povedať, že som si jazdu v zákrutách nesmierne užíval. Ťažko sa to vysvetľuje, ale je to asi ten pocit minimalistickej strojovne okolo mohutného motora, čo v jazdcovi vytvára ten pocit opojenia.
V Harleji to so športovým zameraním mysleli naozaj vážne. Mohutná zadná kyvka spolu s prednou USD vidlicou dáva biku potrebnú tuhosť. Ani pri fakt svižnej jazde v zákrutách aj po menej kvalitných cestách sa nedostavuje žiadne vlnenie či náznak nestability. FXDR naozaj miluje náklony a vymetanie zákrut. Viem že to v prípade Harleya z tradičného pohľadu na túto značku vyznieva trochu divne ale je to tak. Takto si jednoducho v USA predstavujú športový power-cruiser.
Začnem novinkou takpovediac od susedov Indian FTR 1200 je podobne športovo zameraný stroj z USA aj keď s nepomerne menším motorom, ktorý samozrejme nedosahuje krútiak Harleya. Indian však pôsobí agresívne, obratne a je výrazne ľahší.
Podobný svalnatý bike ponúka aj Ducati - Ducati Diavel 1260 Diavel je fakt nadupaný výkonom takmer 160 koní vyrazí dych, jazdí na športových 17-palcových kolesách a je o dosť ľahší ako FXDR. S plnou elektronickou výbavou pôsobí výrazne futuristicky k tradičným americkým cruiserom.
Z talianska spomeniem ešte Moto Guzzi Audace Carbon s mohutným krútiakom naozaj od spodných otáčok a nezameniteľným talianským športovým šmrncom. Záujemcu môže potešiť že má kardan, sedlo rovnako nízko ako Harley a takmer identickú aj hmotnosť.
Táto motorka je o čistej radosti s jazdy na motorke s veľkým vidlicovým dvojvalcom medzi nohami. Je to motorka pre jedného, pre športového jazdca, pre človeka, ktorý má rád tieto americké stroje ale zároveň si rád zajazdí športovo. Asi športovejšiu motorku v terajšej ponuke Harley-Davidson nenájdete takže to rozhodne stojí za vyskúšanie.
dragster dizajn, minimalizmus, mohutný motor a jeho záťah, kvalitný športový tuhý podvozok, brzdy | hmotnosť, cena |
Spotreba | 5,6 l/100km |
Objem nádrže | 16.7 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 223 km |
Cena motorky | od 24 480 € (farba Vivid Black) |
Bočné rámy na upevnenie batožiny | 118,73 EUR |
Vyhrievané rukoväte (WILLIE G SKULL) | 289,15 EUR |
Spätné zrkadlá (WILLIE G SKULL) | 103,24 EUR |
Krytka zapaľovacích cievok | 61,92 EUR |
Protektor matice prednej osky | 33,00 EUR |
Lithiová batéria | 258,17 EUR |
Sedlo rozšírené aj pre spolujazdca | 237,52 EUR |
Pozri si viac doplnkov tu: Parts & Accesories
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia, janciii
Motocykel na test poskytla spoločnosť Harley-Davidson Prešov. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR a prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Harley-Davidson | Indian | Ducati | Moto Guzzi |
Model: | FXDR 114 | FTR 1200 | Diavel 1260 | Audace Carbon |
Rok: | 2019 | 2019 | 2019 | 2018 |
Novinka: | NOVINKA 2019 | NOVINKA 2019 | NOVINKA 2019 | |
Kategória: | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser | Naháč | Naháč |
Motor: | ||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) |
Objem: | 1868 ccm | 1203 ccm | 1262 ccm | 1380 ccm |
Max. výkon: | 122.4 k (90.0 kW) / 8250 ot. | 159.1 k (117.0 kW) / 9500 ot. | 96.6 k (71.0 kW) / 6500 ot. | |
Max. krútiaci moment: | 160 Nm / 3500 ot. | 115 Nm / 6000 ot. | 129 Nm / 7500 ot. | 120 Nm / 2750 ot. |
Kompresný pomer: | 10:1 | 12.5:1 | 13.0:1 | 10,5 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 101,6 x 114,3 mm | 102 mm x 73.6 mm | 106 x 71.5 mm | 104 x 81.2 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (4V) | |
Chladenie: | vzduchom | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom a olejom |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | remeň | reťaz | reťaz | kardan |
Zdvih vpredu: | 150 mm | 120 mm | 120 mm | |
Zdvih vzadu: | 150 mm | 130 mm | ||
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčova, radiálny 4 piestikový strmeň |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | 320 mm | |
Pneu vpredu: | 120/70ZR-19 60W | 120/70R19 60V | 120/70-ZR17 | 130/90-18 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová, dvojpiestikový strmeň |
Priemer bŕzd vzadu: | 265 mm | 265 mm | 282 mm | |
Pneu vzadu: | 240/40R-18 79V | 150/80R18 70V | 240/45-ZR17 | 200/65-16 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 289 kg | 221 kg | 218 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 303 kg | 244 kg | 299 kg | |
Výška sedla: | 720 mm | 805 mm | 780 mm | 720 mm |
Rázvor: | 1615 mm | 1524 mm | 1600 mm | 1685 mm |
Dĺžka: | 2425 mm | 2287 mm | 2235 mm | 2445 mm |
Šírka: | 880 mm | 860 mm | 1030 mm | |
Výška: | 1207 mm | 1192 mm | 1460 mm | |
Svetlá výška: | 120 mm | 183 mm | 165 mm | |
Objem nádrže: | 16.7 l | 13 l | 17 l | 20.5 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Spotreba paliva: | 5.6 l/100km | 5.4 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 223 km | cca 236 km | ||
Servisný interval: | 15 000km, výmena sviečok a nastavenie ventilov 30 000km | |||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | |||
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Tempomat: | áno, v sérii | |||
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | |||
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | |||
Quick-shift: | za príplatok | |||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | |||
Iná výbava: | USD vidlica, alarm | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Motor: Milwaukee-Eight® 114 (1868 ccm, 160 Nm) Cena 10/2018: od 24 480 € (farba Vivid Black) | Ducati Wheelie Control Evo (DWC), Ducati Power Launch Evo (DPL), Hands-Free |
Pridané dňa: 03.05.2019 Autor: Awia