Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Aprilia

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

GOODWOOD – Festival of Speed, UK 2022

 Zdieľať

Pridané: 07.07.2022 Autor: nevo
Čitatelia: 2430 [Mototuristika - Európa - Výlet]

Patrím medzi stovku tých, čo o akcii Festival of Speed v anglickom Goodwoode aspoň počuli (či vzhliadli nejaké video na YT), patrím asi aj medzi desiatku Slovákov, čo tam za tie roky boli, ale iste som jediný Slovák, čo tam bol na svojej motorke.

Možno ste počuli o českej akcii Legendy (tam som tiež zavítal tento rok, ale moc statické na mňa), či tento rok som sa dozvedel o Concorso D´ELeganza Villa D´Este v Taliansku (to už by bolo veľa, tam som nebol). Už nejaký rok o tom snívam a až tento rok padlo rozhodnutie, že zas vycestujem na Britský ostrov. A to len kvôli auto-moto akcii Festival of Speed v Goodwoode, neďaleko mesta Chichester. Do Anglicka som išiel už týždeň pred akciou. Dôležité bolo kúpiť vstupenku. Voľná bola už len na štvrtok (akcia býva od štvrtku do nedele). Cena 47 libier za vstupné.

FOS 2022
FOS 2022

Začnem tým, čo ma vždy zaujímalo o tejto akcii, ale nikde som sa o tom nedočítal nejakým návštevníkom. Čo budem jesť :). Len srandujem, Tesco majú na každom kroku. Kde budem spať? Keď budem do večera na akcii? V okolí areálu je viacero kempovacích miest vyhradených pre účastníkov akcie /stánkari, závodníci/, ale spal som nakoniec na verejnom parkovisku. Veľká trávnatá plocha. Nebol som sám, aj domáci to tak robia, či po akcii, či pred akciou, ak ráno už chceli ísť do areálu.

Štvrtok ráno, deň akcie, som kupoval raňajky v potravinách mesta Chichester (na odporúčanie miestneho pána, potraviny Waitrose – vraj lepšia kvalita), než som vyšiel von, už pršalo. Bol som trošku nahnevaný. Najedol som sa, ale stále jemne pršalo. Nič sa nedalo robiť, lístok kúpený, tak som sa vydal smer Goodwood. Trošku zmätku, než ma aj organizátori poslali na miesto, kde bývajú odstavené motorky. Parkovisko bolo asi 400 m od jedného zo vstupov, tak som sa na začiatok prešiel. Stále pršalo, dáždnik v zálohe, ale nepoužil som nakoniec (pred obedom už bol kľud a do večera zas dosť teplo). Po kontrole lístka a batožiny sa dostávam dovnútra. Pri vstupe si to človek neuvedomí, areál nie je veľký, on je obrovský.

FOS 2022
FOS 2022
Začínam sekciou športových áut. Pár starších, ale každý lepší výrobca sa skôr chce pochváliť modelmi 2022. Je možnosť vidieť nové modely Ferrari, Rimac, Zenvo, Koenigsegg, Hennessey či Aston Martin. Ale úprimne, také auto na ulici dedinky je vzácnejšie, ako pri stovke ostatných na výstave. Niektoré ohradené, ale väčšina áut voľne dostupná, s otvorenými dverami, čiže si to návštevník dokonalo obzrie. Celkovo všetci dôležití britskí výrobcovia majú svoju výstavnú plochu, popri tom aj Porsche, Mercedes a BMW. Lotusa som videl jedine na výstave (bežne to po Anglicku nejazdí). Dobrý nápad organizátora je aj to, že kto ako návštevník príde na športovom aute, parkuje v areáli a diváci si tak môžu obzrieť stovky rôznych športových áut na jednom mieste. Popri výrobcoch áut tam vystavujú aj tuningové firmy, firmy čo predávajú veterány, stovky stánkov s nepotrebnými vecami do domácnosti a stánky s občerstvením. Ak sa Vám darí, dovezie Vás na akciu vrtuľník (bolo ich tam zo desať pri vstupe) – započul som, že ten deň sa tam objavil aj David Beckham. Medzi budovami sú aj sekcie pre vyvolených (ak máte Jaguár, Ferrari, Lambo či Pagani), tak sa dostanete do stráženého salóniku, kde sa o Vás zodpovedne postarajú. Tak isto vyvýšené tribúny pre divákov (tie sú s príplatkom 29 libier), sú strážené (ale úprimne, pripadalo mi to ako otrocká práca, buď tam bol černoch, ind alebo aziat). To je všetko rozmiestnené po oboch stranách závodnej dráhy, kde sa asi uskutočňuje to najdôležitejšie, závody áut do vrchu na čas. Vo štvrtok iste nejazdili všetci (nevidel som formule, či historické autá), ale bolo pár prototypov, rally autá sa ukázali, športové autá či motorky. Samostatne je vystavená aj sekcia s motorkami či so starými, či novými športovými (okruhovými) autami.

Ako som spomínal, areál je obrovský. Keď tam je človek prv7krát, je problém to obehať za deň, dostať sa do každej uličky, vidieť každé auto, či stánok. A popri tom, počas dňa prebiehajú závody do vrchu, či na kopci v lese sú závody rally. Závody končia o 18 hodine, potom je dráha prístupná aj na prejdenie sa na pešo. Cez deň bol aj viackrát efektami doplnený prejazd stíhačiek a večer ohňostroj. Tričko na pamiatku som si nekúpil, zdalo sa mi to moc predražené, ale zážitok pekný a na budúce odporúčam to risknúť, kúpiť vstupenku online (lebo už možno mesiac pred akciou môžu byť vypredané) na celý víkend a jeden deň si užiť okolie závodnej dráhy a druhý deň len sledovať prejazdy závodníkov.

Keď som sa už túlal po britskom ostrove nemohol som vynechať povinnú zástavku v Stonehenge, strávil som dva dni v Londýne, pozrel biele južné útesy pod mestom Eastbourne, ale určite nie sú také úchvatné ako útesy pod dedinou West Lulworth (známy Durdle Door). Trošku je sklamaním, že v Anglicku nie je nejaká pobrežná cesta (ako napr. Jadranská magistrála v Chorvátsku), skôr z hlavnej cesty sú to jednosmerné výjazdy k pobrežiu (ak chceš vidieť to najzaujímavejšie). Ale z čoho mi pádla sánka, tak útesy Green Bridge, Elegug Stacks a The Cauldron pod dedinou Warren na juhu Walesu. To keď som videl, povedal som si "wau". Vysoké útesy, plné skalných dier, vtáctva a členitého pobrežia. Vo Walese treba aj navštíviť miesto nazvané Blue Lagoon, pri dedine Abereiddy. Morská zátoka s tyrkysovo modrou vodou (oproti moru, ktoré skôr bolo zelené). Ľudia tam kempujú, plávajú, či skáču z útesov. Wales je už trošku aj hornatý, oproti plochému južnému Anglicku, kde poriadnu zátačku som tak zažil len na tisícke kruháčov (oni kruhové křižovatky zbožňujú). Takže o waleské horské prejazdy nie je núdza. Veľmi krátky, ničím extra výnimočný, je google maps značený prejazd Bwlch Mountain. Ten najdôležitejší, s prejazdovou výškou 493 m n. m., ide cez západnú časť národného parku Brecon. A menší horský prejazd je aj cesta A44, čo som sa od pobrežia vracal do Londýna. Miestny zas odporúčajú park Snowdonia, ale na to nebol čas a nemal som to ani v pláne už z domu.

Ak chceš zažiť posledný les v Anglicku (asi to aj bude pravda) tak si prejdi východnú cestu okolo priehrady a jazera Llyn Brainne. Pokrútená cesta cez voľné lesy a lúky s nulovou premávkou. Veľmi zaujímavé sú aj niektoré prímorské mestá s viktoriánskou výstavbou domov (aspoň mne to pripomenulo americký New York, či San Francisco) ako Ramsgate či Hastings. Čo dodať záverom. Na jazdu v opačnom pruhu či člověk zvykne za pár hodín, na križovatkách radšej viacej porozmýšľa, kam sa zaradiť, vodiči sú ohľaduplní, benzín za 1,90 ale libry (u nás stál 1,92€/liter), americké šišky z Londýna nesklamali, všade sa dá platiť kartou (ak nebudeš nakupovať len na garážových výpredajoch), júnové počasie fajn, medzi 20 - 24 ° C a celkovo príjemne strávených 12 dní (veď som asi u nás nepočul spojenie, „idem na dovolenku do Anglicka“).

Ace Cafe London
Ace Cafe London

Pridané: 07.07.2022 Autor: nevo Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Moto Guzzi

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2022 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 262781 | Včera: 178715