Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 27.05.2022 Autor: Buty
Čitatelia: 4900 [Šport - Ostatné]
Vozík nabalený, motorka pripravená, natankované. Vo štvrtok sa mi darí vyraziť z domu o čosi skôr, takže po príchode do Vysokého Mýta stíham rozložiť tábor ešte za svetla. Na mieste sa hneď zoznamujem s ďalším Slovákom zo Žiliny (Drahoš Hodás) a po pár minútach dorazí aj kolega z minulého roka (Martin Švec), tak po krátkej debate staviame spoločné stanové mestečko. Rýchle ahojky-čauky po padocku, no je vidieť že prípravy v istých smeroch ešte stále horúčkovito prebiehajú, tak ideme spať.
Počasie máme celý víkend na parádu. Príjemných 20+ stupňov, no poobede pomerne silný vietor. Hlavne že neprší! Ráno ešte rýchlo sfúknuť povinnú previerku, rozpravu, nafasovať nálepku s osobným číslom a kategóriou, a šup šup do gala.
Aj keď sa ráno poctivo rozcvičujem, prvá jazda je už tradične v štýle rigor mortis. Nevadí, mám celý deň na to sa poriadne rozjazdiť, optimizmus ma neopúšťa. Začínam pomaly. Chcem sa sústrediť na správnu prácu s telom, snažím sa eliminovať prílišný “pohyb” na motorke, moc nevysadať, byť viac vpredu…jednoducho snažím sa jazdiť na Rivalke tak ako mi bolo kázané. No vyzerá to tak, že (zlo)zvyk je naozaj železná košeľa a moje navykanie si na novú motorku bude trvať dlhšie než som si pôvodne maľoval. Motorka je stále nekľudná, tvrdá viac než sa mi páči a tak nejak sa na nej neviem pohodlne usadiť. Čím vyššia rýchlosť tým viac odskakuje alebo kope do riadidiel. Vďaka tomu zisťujem, že trať vo Vysokom Mýte má v takmer každej zákrute nejaké hrboly, vlny alebo nerovnosti. Vyvážené je to ale našťastie tým, že povrch je porézny, grip je stále vysoký, motorka síce odskakuje, ale gumy to udržia. Na Thundrovi mi ta hrbolatosť nevadila, a ani som si to tak nevšimol, maximálne sa motorka podomnou zavlnila. Thunder bol v porovnaní s Rivalkou mäkký, “žehlil” a nikdy mi tak neodskakoval ako Rivalka. Tá je o niečo vyššia, akoby kratšia so strmším hlavovým uhlom a sedí sa na nej tak nejak “na žabiaka”. Celé nepohodlie mi robí to, že neviem nejak jednoducho umiestniť nohy na stupačky, nedá sa mi zapierať vonkajšou nohou o motorku a preto ani neviem uvolniť ruky…
Asi najviac trpím v hornom, rýchlom úseku trate. Po rozbehnutí do kopca na hornej rovinke nasleduje séria rýchlych zákrut. Prvú pravotočivú, ktorá sa ide 4-ka plný strieda ľavotočivá. Po nich sa trať stáča dolu kopcom s ďalšou dvojicou zákrut. Všetko v rýchlom tempe. Práve táto sekcia umožňuje získať ale aj stratiť veľa času. No, a moje problémy začínajú hneď od prvej zákruty. Treba do nej presne a zostra naletieť, zrezať stopu čo najbližšie okolo obrubníkov, aby si mal čo najlepší nájazd do nasledovnej ľavej zákruty. Stále držíš štvorku plný. Toľko teória.
Mne ale už počas nájazdu do prvej zákruty v náklone začne predok doslova odskakovať von zo stopy, čo následne musím nejak korigovať. V tom lepšom prípade plyn pustím a zvolním, v horšom (pri plnom odhodlaní plyn nepustiť) mi motorka vytrháva rajdy z rúk alebo skáče ako koza. Skúšal som sa aj úplne postaviť do stúpačiek, nesedieť, nahnúť čo najviac dopredu, čo správaniu motorky mierne pomohlo, no nie natoľko aby som tým celú vec vyriešil.
Problém je aj to, že nie som žiaden ladič. Som závodník samouk, hehe. Čo to si na motorke porobím, ale ladenie podvozku v kombinácií so štelovaním pivotu je pre mňa španielska dedina. Úplne mi v tomto ohľade stačia zenové cvičenia s nastavovaním karburátora.
A aby som toho nemal na začiatok sezóny málo, zisťujem, že na rovinkách má každý väčšiu rýchlosť ako ja. Ani v zákryte za jazdcom nie som schopný získať výhodu na rovinke. Rivalka má novú prevodovku s dlhším druhým a tretím prevodom, čo by malo pomáhať v akcelerácii (viac sa využíva dvojka a trojka) oproti motokrosovej prevodovke, ktorú som mal na Thundrovi (kde sa používa takmer iba trojka a štvorka). A ani po sprevodovaní na 17/39 (kde napríklad Miro Popov jazdí 17/37) mi neprináša zlepšenie. Taktiež nemám pocit, že by karburátor bol nastavený ideálne, ale ani necítim z neho nejaký veľký problém. Momentálne používam Keihin 28 ale v šuplíku mám odložený japonský Mikuni 26 (ktorý som používal na Thundrovi). Asi ich skúsim prehodiť.
V piatok poobede sa začínajú kvalifikačné tréningy. Nedarí sa mi v takomto rozpoložení zajazdiť pod 57,0. Tlačím čo to dá, ale motorka podomnou tancuje ako splašená kobyla. Môj najlepší čas 56,9 ma posúva mimo top 10, konkrétne na výsledné 14 miesto na štartovacom rošte. Čo už.
V druhom kole kvalifikácii (ktorá sa konala nakoniec v sobotu doobeda, namiesto piatka podvečer) nám naši JUNIORI pripravili prekvapenie s bojovým označením “kto maže, ten jede”. Niekomu sa ževraj podarilo odtrhnúť olejový chladič a trvalo pomerne dosť dlho (celú hornú rýchlu pasáž trate!) kým si to všimol. Následne si na tom vystúpilo zopár jazdcov kým traťáci uznali, že treba poupratovať. Po akom-takom vyčistení trate vapexom nás organizátori ešte pustili na jedno kolo tréningov, ale všetci sme na hornú časť trate pozerali s veľkou nedôverou, takže žiadne veľké zázraky v zrýchlení časov sa nekonali.
Onboard z druhej kvalifikácie.
Len pre porovnanie, onboard z voľného tréningu (ešte na Thundrovi) od Bruna Kissa.
V sobotu doobeda prebehli tréningy spoločne s druhou kvalifikáciou, ale ja som si čas nevylepšil. Naobed ma Drahoš vyplaší správou, že moja zadná guma je už na pravej strane dosť zjazdená (to má iba 12mh!). No ja to tak nevidím, ale už to z hlavy nepustím. Keďže Drahoš má so sebou prezúvačku, rozhodnutie padlo pomerne rýchlo. Cez obed už som mal zadnú gumu otočenú. Aspoň o problém menej.
Štart prvého závodu (triedy FAST UNDER) je už pre mňa klasika - stress a nervozita. Najväčšie obavy mám ako vždy zo štartu. Táto nová prevodovka má dlhšiu aj jednotku, a v spojení s anti-hopingovou spojkou sa to chová nejak čudne. Kým si trénujem štarty sám, tak to ešte ako tak ide. Iná vec je, keď okolo teba hučí ďalších 20 motoriek, vďaka čomu tú svoju takmer nepočuješ, akurát cítiš vybrácie na zadku zo sedačky. Takže už len namiešať správny pomer plynu a púšťania spojky počas lakťovačky pri vstupe do prvej zákruty…prípadne sa modliť nech ti to neskape.
Ale štart sa podaril, všetci sme odštartovali opatrnejšie, takže žiadna kolízia ani búračka sa nekonala. Štartovacie pole sa ale uprace až niekde v polovici trate, dovtedy ideme všetci výklusové tempo. Ja idem niekde asi v poslednej štvrtine poľa. Po chvíli vidím, že som na chvoste skupiny asi 5-6 jazdcov a rozmýšľam, že sa cez nich skúsiť predrať. Som ale stále v nejakom krči a namiesto dobiehania ich začínam strácať. Moje tempo je slabé, ale nie zas tak, aby ma obiehali jazdci za mnou. Nakoniec pomerne ľahko ubraňujem 13 miesto, na ktorom dochádzam do cieľa.
Štart druhého závodu bol už o poznanie živší. Skúsil som sa do tej jedničky trochu viac oprieť a myslím, že som odštartoval o poznanie svižnejšie. Niekomu predo mnou povyskočila motorka, našťastie to ustál on aj jazdci okolo neho. Štartovacie pole sa po jednom kole utriasa a začíname ťahať. Vyzerá to tak, že by som už tentokrát mohol držať krok so skupinkou predomnou, prípadne aj niekoho obehnúť.
Idem čo to dá, snažím sa nepustiť si ďaleko od seba jazdca predomnou, no po pár kolách v pravotočivom vracáku pred hornou rovinkou sa chalani len-lenže nevyšmýkali navzájom z trate. Ja aby som do nich nevrazil som musel brzdiť a korigovať. Týmto som však stratil na pozícii a zároveň aj kontakt so skupinkou. Postupne ale strácam koncentráciu, robím chybu za chybou - niekde zle radím, inde prebrzďujem, potom neskoro otváram plyn. Namiesto dobiehania mi stále viac a viac uchádzajú. Uvedomujem si, že som vlastne úplne uťahaný. Celý víkend jazdím v kŕči, tak niet divu, že už nevládzem. Odvtedy som jazdil sólo a vďaka nejakému pádu predo mnou som došiel na 12 mieste.
Vôbec nie som spokojný. Namiesto zlepšovania sa deje opak. Na konci dňa, keď opadnú emócie sa to ale pokúšam celé objektívne zhrnúť a vyhodnotiť. Umiestniť sa na 12 a 13 mieste z 20 jazdcov nie je až taká katastrofa (na papieri), hlavne keď uvážim ako sa s motorkou ťažko zžívam. No viem a vidím, že môžem zrýchliť aspoň o sekundu len elimináciou svojich chýb a zlepšení nájazdu do zákrut. O tom, koľko môžem zrýchliť naladením podvozku motorky zatiaľ neuvažujem. Musím prenastaviť kompletne podvozok, začať pivotom, preladením tlmiča a nakoniec vydlu. Tak ako som Rivalku dostal nastavenú (podľa Mirova Popova) je evidentne z inej dimenzie ako to čo potrebujem k môjmu súčasnému jazdeckému štýlu.
Do ďalšieho závodu, ktorý sa bude konať na SteelRingu v Třinci (3 a 4 jún) chcem prioritne vyriešiť problém s podvozkom a nastaviť ho tak, aby mi motorka neodskakovala pri sebemenšej nerovnosti, ale aby sa skľudnila a mohol som sa viac sústrediť na stopu a nájazdy do zákrut. Ak to bude nutné, vkľude podvozok nastaviť mäkšie ako by sa patrilo.
Druhý problém (s chýbajúcim výkonom) nechávam na neskôr. Ak sa mi podarí odstrániť problém s podvozkom a nájsť si jazdeckú pozíciu v ktorej budem vedieť správne pracovať telom, ale hlavne - viac sa uvoľniť, určite mi to umožní otvárať plyn zo zákrut skôr a nedostatok výkonu mi možno bude chýbať o niečo menej. Ešte skúsim doladiť alebo vymeniť karburátor, a viac skúšať na tréningoch iné prevody (rozety). Myslím, že aj to by mohlo na začiatok pomôcť.
To, čo ma dávalo ale úplne do smútku bolo počúvať reakcie ostatných jazdcov, ktorí rovnako ako ja tento rok presedlali z iných motoriek na Rivalky. Všetci si pochvaľujú a mlaskaju ako im motorka neuveriteľne sadla, a každý z nich si zlepšil osobák minimálne o sekundu. S mojim trápením som zjavne sám.
No aj napriek tomuto všetkému momentálnemu marazmu ma to celé nesmierne baví. Viem, že pre progres treba poriadne zapracovať a hlavne porozumieť kde robím chybu. Cítim, že viem byť rýchlejší, ale nesmiem byť netrpezlivý. Ostatne, preto sa so závodením začína už od batoľaťa. To čo sa ja snažím naučiť trvá roky. Takže nemôžem očakávať, že v mojom veku budem skokovo napredovať každou jazdou...najmä keď sedím na motorke ledva raz za týždeň...aj to nie.
Čo sa týka fotiek a videí - na oficiálne foto ešte stále čakáme, takže v tomto edite môžem ponúknuť iba zo svojej zbierky. Snáď to bude nabudúce lepšie, a z ďalších závodov budem môcť poskytnúť viac krajších záberov.
Za zmienku ale ešte rozhodne stojí aj to, ako sa darilo ostatným krajanom.
V kategórii OPEN OVER štartuje Drahoš ako nováčik. Vo Vysokom Mýte jazdí prvýkrát ale hneď sa mu darí kvalifikovať na svojom Thunderovi na treťom mieste! Škoda len, že sa neprihlásil na celý šampionát a neabsolvoval kvalifikáciu v apríli. Som si istý, že by skončil v triede FAST. Je vidieť, že sa motorkám na okruhu venuje, lebo parádne odštartoval a hneď tlačil na svojho súpera z druhého miesta. Ten tempo po dvoch kolách pri nájazde do cieľovej rovinky neustál a padol, a Drahoš začal na prvom mieste unikať zbytku jazdcom. Avšak nie nadlho. Na jeho veľké nešťastie, závod nedokončil, pretože urval plynové lanko. Ja by som bol na jeho mieste na pokraji srdcového infarktu, on sa nad tým len pousmial.
Pred druhým závodom sa Drahoš rozhodol rozobrať a vyčistiť prednú brzdu, vraj aby lepšie brzdila. To ho ale napokon vyradilo z druhého závodu, keď si testne pred štartom všimol na zemi vypadnutú poistnú skrutku od brzdových platničiek (ktorú zrejme zabudol dobre utiahnúť). Myslím, že tým mu jeho anjel strážny, ale možno aj niekomu inému zachránil škaredý pád o pár zákrut ďalej. Škoda. Jenoznačne mal tempo na to, aby závod vyhral. Uvidíme ako mu to pôjde v Třinci.
V kategórii JUNIOR perfektne zajazdil aj 14 ročný Adam Havlín. Je treba povedať hneď na začiatku, že táto kategória je pomerne nevyrovnaná (vekovo, váhovo, výkonnostne). Väčšina krpcov jazdí na modeloch GP (čo je vlastne zmenšenina superšportovej motorky) čo im prináša váhové aj aerodynamické výhody oproti PITom. Adam je na svojom Thundrovi so svojou váhou v nevýhode. No aj napriek tomu odjazdil parádne oba závody. V prvom závode skončil na 3 mieste a v druhom na 4 mieste!
Štart závodu JUNIOR Race 1
Štart závodu JUNIOR Race 2
V kategórii PRO štartoval Bruno Kiss zo štvrtého miesta. Žasnem nad tým ako rýchlo sa adaptoval na novú motorku (Rivalku) a bol schopný cez víkend strieľať časy okolo 53s nízkych! V oboch pretekoch došiel na štvrtom mieste, ale vždy mu tretie miesto ušlo len o stotinky! Myslím, že v závodoch už pokoril hranicu 52s a verím, že bude už len zrýchľovať.
Horúcemu esu z Talianska v tomto ročníku Rival Trophy (Leonardo Barbieris) sa štart do sezóny vôbec nevydaril. Na okruhu vo Vysokom Mýte síce jazdil tento víkend prvý krát, ale po pár tréningoch už jazdil časy okolo top 3! Keď som sa Lea opýtal v piatok večer, že ako sa mu páči trať, tak ma jeho odpoveď v skutku šokovala. Bez váhania odpovedal, že trať je veľmi náročná. To ma fakt prekvapilo. Ako jednému z najrýchlejších jazdcov talianskej pitbikovej scény, so skúsenosťami z Talianskych tratí mu pripadá Vysoké Mýto ako náročná trať!? Neskôr, keď som to rozoberal s Pierrom som pochopil, že väčšina tratí v Taliansku má iný profil a charakter ako Vysoké Mýto. Pre Lea a jeho mechanika to znamenalo kompletne prenastaviť motorku. Do toho musel meniť motor kvôli problémom s prevodovkou alebo spojkou, to už neviem presne. Nakoniec pre mechanické problémy druhý závod ani nedokončil.
SteelRing v Třinci je posledný Český okruh zo zoznamu Rival Trophy na ktorom Leo nezávodil (V minulosti si už vyskúšal trať v Chebe a Písku). Myslím, že SteelRing už bude profilovo bližšie tomu na čo je Leo zvyknutý, takže môžeme očakávať parádne súboje na špici štartovacie poľa skupiny PRO!
Štart závodu PRO Race 1
Štart závodu PRO Race 2
V kategórii FAST UNDER mal s nami štartovať aj Martin Švec. No ten si v sobotu doobeda zaletel high-sidera. V prvej zákrute za cieľovou rovinkou na výjazde otvoril plyn viac než bolo asi v danej chvíli treba a trochu sa preletel. Nechal za sebou parádny šmyk a zárez v asfalte a nalomil si malíček. Vyzerá to tak, že do Třinca to žiaľ zahojiť nestihne, a keďže sa rozhodol tento rok vypustiť závody v Chebe (ktoré po Třinci nasledujú), uvidíme sa asi znova až v Písku.
Tak sledujte a držte nám všetkým palce do ďalšieho závodu. Seriál Rival Trophy ponúka komentované streamovanie jednotlivých závodov (prakticky už od kvalifikácie). Link k jednotlivým streamom nájdete na kanáli MV69. Pokiaľ live stream nestihnete, stále si môžete pozrieť závody z YT histórie. Harmonogram a ostatné informácie každého závodného týždňa sú zavesené na stránkach MV69.
Môj najlepší čas: 0.56,928
Linky
RT - video stream
Kalendár Rival Trophy 2022
Vysoké Mýto 13. – 14. 5. 2022
Steel Ring Třinec 3. - 4. 6. 2022
Cheb 1. – 2. 7. 2022
Písek 19. - 20. 8. 2022
Vysoké Mýto 16. – 17. 9. 2022
Flat Ring „Kleničák“ 18. 6. 2022
Endurance SK Ring 22. – 23. 7. 2022
European Rival Trophy 4. - 6. 8. 2022
Pridané: 27.05.2022 Autor: Buty Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 99634 | Včera: 212589