Chorvátsko tour 2005 1/2

Pridané: 19.12.2005 Autor: JuroCBR

Vždy keď som čítal nejaký z cestopisov na motorke, oči sa mi rozžiarili a chytil ma taký zvláštny pocit ktorý každý z vás určite pozná. Článok som vždy prečítal “jedným dychom“ a stále som si hovoril že aj ja raz pôjdem... A po plánovaní, dohadovaní a balení môj deň D nastal!

25.6. – 5.7.2005 Zostava: Ja + Milka (Honda CBR 600 F), Andy + Miška (Yamaha Drag star 650), Maťo + Dada (Honda Shadow 600), Lubo + Táňa (Yamaha XJR 1200).

Večer pred odchodom prežívam neskutočné vzrušenie pri balení seba aj motorky ako aj zistenie že musím už nabalenú motorku znovu nanovo nabaliť keďže som jeden popruh z bočných tašiek natiahol kade som nemal a počas jazdy by ho koleso rozrezalo ako jednej nemenovanej partii :-) (ďakujem Andrej).

1.deň 25.6. 2005 sobota

Bratislava-(HU) Csorna-Szombhately-(SLO) Lendava- (HR) Varaždin-Zagreb-Karlovac-Senj 517 km

Čas odchodu sme si dali na piatu čo samozrejme ako vždy nedodržiavame a o 5:45 vyrážame spred dostihovej dráhy smer Maďarsko. Hranice míňame v pohode skoro ani nezastavujeme a ťaháme smer Szombhately, jazda ničím výnimočná snažíme sa dodržovať rýchlosti a počas jazdy pokukujem po maďarskej zemi, sem tam nejaký ten kamión predbiehame a dávame cik pauzu. Nasadzujeme si prístroj zvaný komunikátor, ktorý umožňuje nie len sám sebe spievať a frflať v prilbe ale nech si užije aj spolujazdec. Cena 199 ,- Sk bola dobrá investícia nešomrem si sám šomreme si dvaja :-)

Prvé tankovanie prišlo na moje pomery nejak skoro už po 150 km ale čo už nie každý má 18 litrovú nádrž a spotrebu do 5 l. Dávame klasiku “šnicel a chleba“ do hladného brucha a ideme ďalej. Na slovinské hranice prichádzame už za pekného slniečka, colník na nás len máva že ďalej... Slovinsko prechádzame ani neviem ako a už sme na hraniciach s Chorvátskom.

Hneď za hranicami v najbližšej dedinke stretávame oproti nám asi 8 superšportov zdravíme ich a stojíme. Vyťahujem čerstvo kúpenú kameru a Andy sa ujíma príhovoru. Ďalej smerujeme na Zagreb po vedľajšej, krásna cesta ktorá vlastne kopíruje diaľnicu ale má viac do seba ako diaľnica, zákruty a chorvátske mestečká. Stále sa snažíme dodržiavať rýchlosť, ale mňa to už pomaly prestáva baviť. V Záhrebe sa dávame na diaľnicu a pri tempe 100-110 km/h pri silnom slnku pomaly zaspávam, preberá ma rev motorky ktorá si to žihá takých 150 a vzadu babenka v bikinách a sukničke, no prebudenie zaujímavé... Hovorím si že buď pridáme alebo ideme dole z diaľnice. Rozhodnutie bolo jednoznačné pri Karlovaci schádzame dole a tankujeme, teda ja nie ale ostatný. Andy pretankoval tak že dobrých 5 min. mu tiekol benzín tak to vyriešil tak že sedí na motorke a papáme.

Prestavka s tankovanim

Z Karlovacu ideme po žltej smer Senj, užívame si cestu, zákruty, okolie, serpentíny a v dedinách nám sliny tečú pri pohľade do dvorov kde majú obrovské grily a na nich prasiatka krásne chumkavé, mňam. Do Senju prichádzame asi okolo štvrtej hľadáme kemp a vo Sv. Juraji autocamp Rača sa skladáme a rozbaľujeme stany za cca 100 kun. Jazdenia na dnes už stačilo tak dávame pivko a ideme si prvý krát tento rok omočiť nohy do mora podaktorý aj celý. Večer pohodička a plánovanie trasy ďalej keďže cieľ máme až niekde na Makarskej.

2. deň 26.6.2005 nedeľa

Senj-Karlobag-Gospič-Gračac-Benkovac-Vodice-Split-Baška Voda 374 km

Budíček si dávame na 6:00 a o 7:30 vyrážame ešte spoločná foto, mávame recepčnej a popri pobreží ideme na Karlobag, tu opúšťame more a smerujeme do vnútrozemia cez parádne serpentíny. Vnútrozemie je tiež zaujímavé, veľa domov má ešte na stenách značky po guľkách, za Gospičom zastavujeme pri poli kde sú tabule s nápisom “nevstupovať mínové pole“ a jeden obrnený transportér s pamätníkom, ktorý sme dobre aj zvnútra preskúmali. Tu partii navrhujem ísť na Vodice kde sa dovolenkovala moja mama, že jej urobím prekvapenie. Míňame dedinky a mestečká zážitok s jazdenia taký ako som si predstavoval, čo viac si môžem želať akurát tak jesť, zastavujeme v jednom malom mestečku pri nejakej zátoke, vonku ani človeka akurát deti z mosta skáču do vody.

Ráno, dole cesta zo Sv. Juraja, v pozadi ostrov Krk

Dávame špagety a nealko pivo po ktorom sa chce spať, ale cesta volá, ďalšie kopce a zákruty v dedinách už nedodržiavame rýchlosť a na rovinkách idú chopríky čo to dá keď tu z priekopy vyskakuje na Maťa a Andyho pes ktorý ich míňa o chlp. Najprv nechápeme čo to bolo ja som si myslel že zajac Lubo si to pre zmenu ani nevšimol. Vo Vodiciach som vypátral mamu, uvítanie, dobalenie instantných polievok keďže už išla domov a pokračujeme ďalej na Split kde pred mestom začínajú zápchy a mne sa nechce čakať a mám plné zuby systému spojka – jednotka – spojka idem dopredu a preberám vedenie, ktoré si vyslúžilo názov “športová vložka“ prečo? to mi je stále záhadou... Od Splitu ideme po pobreží kde naplno využívam novú otváraciu prilbu a morský vánok cítim na tvári keď mi zrazu vletí niečo do oka a bola to šupa jak sviňa. Zastavujem, ostatný pokračujú a zisťujem že to je len malá muška ale rana to bola poriadna. Pokračujem až do Makarskej ostatný ako som neskôr zistil našli kemp v Baške Vode, nakoniec ostávame v Baške Vode. Dohadujeme cenu (60 kún!!! 2 osoby, stan, motorka) a rozkladáme, večer som zaspal po pive ako bábätko.

3. deň 27.6.2005 pondelok

Baška Voda 0 km

Zobúdzame sa do krásneho slnečného rána a všetci sme už nažhavený na more, tento deň sme len leňošili, kúpali a slnili sa. Andy objavuje v miestnom obchodíku 1,5 l. pivo v plastovej fľaši za nejakých 7 kún, no nekúp ho! Na večer ideme omrknúť centrum Bašky posilnený FC-čkom, ktorým sme zapili šťastný príchod.

4. deň 28.6.2005 utorok

Baška Voda - Sv. Jure (1762 m.n.m.) - Tučepi-Baška voda 74 km

Ráno typický rituál a dohadujeme si výlet ktorý minulý rok absolvovali chalani na najvyžší vrch Chorvátska Sv. Jure 1762 m.n.m. Odchádzame len tak naľahko na nohy aspoň rifle a mikina do kufru. Ideme smerom na Tučepi a za Makarskou je niekde odbočka do ľava, po chvíľke stúpania sa dostávame pred rampu chráneného územia pohoria Biokovo. Platíme nejakých 15 kún za osobu, dostávame prospekty a mapku. Hneď za rampou začína cesta stúpať cez borovicový les ktorý ma jedinečnú vôňu, zákruta strieda zákrutu ostré vracáky po ktorých končí les a začína ten pravý adrenalín, keď idete do zákruty na jednotke na jednej strane kamenná stena a na druhej pohľad dole bez žiadnych zvodidiel len kamenné stlpiky.

Stúpanie na Sv. Jure, dole Makarska v pozadi ostrov Brač

Nie každému to robilo dobre tak na vyhradenom mieste stojíme a kocháme sa pohľadom na pobrežie Makarskej a mora, na kamenej stene je pamätník na tvrdé boje ktoré tu viedli partizánske jednotky s fašistami o každý meter cesty v II sv. vojne. Slnko páli čo je na rukách dobre cítiť. Po zistení že sme asi len v štvrťke cesty pokračujeme ďalej. Tie zákruty sa nedajú opísať pre niekoho kto tam je prvý krát je to fakt zážitok. Sem tam zastavujeme a fotíme úžasné rozhľady. Niekde v trištvrte cesty sa cesta rozdvojuje, jedna pokračuje ďalej na vrchol a druhá ide mierne dole k nejakému bufetíku. Tam odstavujeme motorky a ideme pešo na kraj skalného brala odkiaľ je vidieť Tučepi, Makarsku aj Bašku ako z pohľadnice bodaj by nie veď sme nejakých 1300 m.n.m. cestou späť vidíme párik kamzíkov, čo je však pre niekoho “bežná vec“ :-) teplota klesla a je príjemné cítiť ako slnko páli ale vzduch je chladný. Po výhľadoch a fotení sa dávame na pôvodnú cestu na vrchol kde tesne pod vrcholom je asi séria piatich ostrých!!! stúpajúcich zákrut.

Záverečná séria serpertín pod vrcholom

Na najvyššom bode je nádherný výhľad ako na more tak aj do vnútrozemia, je tam aj ďalekohľad a nejaký vysielač. V pohode sa dajú rozoznať ostrovy Brač, Hvar aj Korčula. Dávame spoločnú foto pri tabuli a pri spiatočnej ceste filmujeme za jazdy. Cez deň sme poriadne vyhladli a v Tučepi tlačíme fajnovú pizzu a zakončujeme to mega zmrzlinou. Ideme pozrieť na pláž a šup ho do mora. Ďalší pekný deň za nami.

5. deň 29.6.2005 streda

Baška Voda-Tučepi-Baška Voda 40 km

Tento deň trávime príjemným nič nerobením, pojedaním zmrzliny, kúpaním. Skúšame nafukovacie kolesá ktoré ťahá čln, je to super zábava za 60 kún ale keďže sme Slováci tak vyjednávame ešte jednu jazdu + jazdu na banáne grátis, chalanisko sa chvíľu zdráha ale nakoniec pristupuje. Večer kujeme plány na návštevu Dubrovníku.