Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 07.12.2021 Autor: Ales Misura - Cfmoto650
Čitatelia: 7130 [Vaše stroje - Moja úprava]
Prvá generácia motocyklov CFMOTO 650NK/TK trpela množstvom drobných porúch. Predovšetkým v oblasti elektroniky. Odstránením niektorých sa následne CFMOTO odvážilo s týmito dvoma strojmi vstúpiť na trh EÚ. Jedna vec však ostala nezmenená, a tá predznamenala aj rýchly koniec NK/TK generácie 2011 - 2015 a prechod od nestabilnej a zjavne nekvalitnej riadiacej jednotky DUCATI na jednotku BOSCH.
Riadiaca jednotka BOSCH však nemohla byť použitá v pôvodných motocykloch. Nanešťastie pre majiteľov. Existuje však riešenie pre všetky tieto stroje.
CFMOTO 650TK jazdím od roku 2018 (ročník 2015, motor MT283). Popis a skúsenosti s motocyklom som popísal v predchádzajúcom článku. Tento článok sa týka riešenia pre všetkých majiteľov NK a TK (kapotovaná NK) a rieši problémy RJ DUCATI a s ňou nadväzných problémov s inými komponentami EFI systému motocyklov. RJ totiž riadi všetky komponenty elektrického vstrekovania paliva (TPS senzor, vstrekovače, cievky) a vďaka svojmu nepodarenému dizajnu spôsobuje nielen zlyhanie cievok a ďalších komponentov, ale aj samej seba.
Informácia, že riadiaca jednotka (RJ) mnohým majiteľom odišla som vedel ešte pred kúpou. Počas doby prevádzky motocykla som narazil na fórach aj na majiteľov, ktorí ašpirovali už na tretiu. V mojom prípade, že niečo nebude tak úplne v poriadku bola už prvá porucha po cca 1000 km, keď sa menil TPS senzor. Následne pri cca 15 000 km v Rumunsku pri vysokých teplotách začal motor na voľnobehu kolísať, ale nemalo to vplyv na jazdu, ani nezhasínal. Kolísanie bolo v norme, nazval by som ho mierne. Povedal som si keď to dalo Rumunsko aj Chorvátsko v 35kách, tak načo to riešiť a prestal som to vnímať. Jednu vec som si však všimol. V chladnom počasí sa to tak neprejavovalo, ako v horúcom. Takto som najazdil cca 30 000 km až do momentu, keď niekde po 30 000 km začalo byť kolísanie výrazné a prišlo aj k prvému zhasnutiu motora na voľnobehu.
Prvé čo som urobil, bolo hľadanie na internete. Veľa som toho nenašiel. Dal som teda premerať tlaky, tie boli ok. Pre istotu som vymenil TPS senzor, tým to však nebolo. Mimochodom ten je tak nešťastne umiestnený, že na neho pečie priamo teplo z motora počas celej doby prevádzky. Paradoxne motorka išla v ťahu bez problémov, problémom bol len voľnobeh. Nedávalo mi to logiku. Keďže problém som vedel presne replikovať a vyvolať, bolo mi jasné, že to nebude mechanická závada, ale problém v elektronike. Prišiel som na to tak, že keď som ráno naštartoval motocykel, išiel normálne kým sa nezahriali komponenty. Začal som teda zvažovať novú RJ. Cena za originálnu RJ bola 570 eur. Rozhodol som sa, že počkám a trochu popozerám fóra a ponuky na Aliexpresse.
Po asi týždni hľadania sa náhle objavila na Aliexpresse RJ pre CFMOTO 650TK/NK 2011 – 2015, avšak neoriginálna. Bol tam aj riadny popis. Po komunikácii s predávajúcim vysvitlo, že NK strojov jazdí v Ázii veľa a jeden z majiteľov (údajne študent univerzity) už mal plné zuby problémov s motorkou a nadizajnoval úplne novú RJ, ktorá riešila viacero problémov súčasne. Navyše sa RJ vyrába v dvoch verziách s pôvodnou palivovou mapou a s upravenou. Táto RJ je určená pre motor 283MT (označenie motora CFMOTO 650TK/NK 2011 – 2015). Táto RJ má kompletne redizajnovaný layout dosky – umiestnenie kondíkov, hlavného čipu, ktorý je ďalej umiestnený od obvodu riadiaceho cievky (spôsobovalo prehrievanie riadiaceho čipu a následne zlyhávania a nesprávne riadenie, kolísanie otáčok a pod., čim teplejšie počasie, tým viac a častejšie). Nie som elektrotechnik, ale z popisu bolo zjavné, že RJ má nový výkonnejší čip a dizajn bol navrhnutý tak, aby sa odstránili všetky slabiny RJ DUCATI.
Objednal som. Za týždeň bola Fedexom na colnici. Celkom to vyšlo cca 480 eur s DPH.
Pozor, nová RJ je kompatibilná len s verziami, ktoré majú v škrtiacich klapkách malú dierku. Verzie, ktoré nemajú, musia vymeniť celé sanie s klapkami za nové, čo je ďalší cca 400 eur náklad. Mislým, že verzie od 2013 to majú. Tí, ktorí majú blokovanú moto na 35 kW, výmenou RJ a vybratím zarážky klapiek, získajú odblokovaný moto s plným výkonom.
Hneď po obdržaní som utekal novú RJ osadiť. Konektor presne sedel, otočil som kľúč a stlačil tlačidlo štartéra. Motorka na prvý šup naštartovala. Chod plynulý a všetko vyzeralo ok. Začal som jazdiť. Červený indikátor FI blikal, bolo treba skalibrovať TPS k novej RJ, prebehol som teda do predajne, kde mi to na počkanie skalibrovali. FI zhasla a začal som jazdiť. Výrobca uvádzal, že RJ sa „učí“ prvých 300 km. Na moje prekvapenie sa objavilo náhodné zhasnutie motora asi 3x na voľnobehu a potom zmizlo. Avšak objavil sa iný problém. Motorka po štarte išla krásne cez všetky prevodové stupne. Avšak po návrate na nižšie začala trhať pri akcelerácii medzi 3-4 tisíc otáčkami. Vždy po zohriatí. Ak som vypol motor na pár sekúnd a hneď ho naštartoval, prvotná akcelerácia plne plynulá a ihneď po podradení na nižšie stupne trhanie v rozsahu 3 – 4 tis. otáčok. Bolo mi jasné, že RJ niečo vyriešila, ale niekde je ďalší nadväzný komponent EFI systému, ktorý zlyháva. Len ktorý?
Tlaky zmerané, TPS vymenený, vstrekovače vyčistené ultrazvukom, sviečky nové. Senzor teploty vzduchu som sa rozhodol nemeniť. Vrátil som sa na stránku s popisom na Aliexpresse. Detailne som prečítal popis. Predajca striktne uvádza, že je potrebná kalibrácia s TPS a je potrebné vymeniť cievky za ročník 2018 vyššie. Okrem toho je tam popis, ktoré ďalšie komponenty je potrebné preveriť, ak by problémy nezmizli. Kúpil som z Číny teda cievky. Prečo z Číny? Pretože som chcel mať istotu, že dostanem aktuálne cievky. Prišli mi vo verzii 2021, v originál balení pre ND od CF. Na štítku bolo pôvodné číslo dielu starých cievok a nové. Teda výrobca diel menil zjavne. Po osadení cievok všetky neduhy zmizli.
Plynulý rozjazd. V nižších rýchlostiach aj pohodový rozjazd od 2000 ot. bez podradenia, predtým od 3000. Stabilita chodu motora na voľnobehu aj keď je teplo a motor horúci a posúva sa v kolónach. Pre porovnanie sme išli dve 650TK, jedna s novou RJ a jedna so starou, dostali sme sa do kolóny v Podbrezovej, moja s novou RJ ukazuje pri posúvaní 5 kociek z 9 teplotu motora, druhá moto s DUCATI len 4. Lenže na tej DUCATI začali kolísať prudšie otáčky, ale na mojej ostali ako pribité a stabilné.
Upravená palivová mapa znamená spotrebu 4,5 – 5,5 l pri 17 litrovej nádrži. Pôvodne bola cca 3,8 – 4,8 l / 100 km. Aktuálne má RJ nabehaných 7000 km a vyzerá to, že som definitívne vyriešil najväčší problém série NK/TK 2011 – 2015. Verím, že tieto problémy sa prejavia skôr či neskôr na každej tejto moto, a toto by mohlo užívateľom pomôcť. Nakoniec kolísanie už majú viac či menej aj ďalšie dve tieto moto mojich kamošov, ktorí na jar osadia nové RJ, avšak si vybrali pôvodnú palivovú mapu. Motorka je mechanicky a jazdnými vlastnosťami výborná, škoda len, že výrobca sám tento problém nerieši, keďže komponenty EFI systému vraj nie sú kompatibilné s novou RJ BOSCH, a preto nejde osadiť do týchto ročníkov CF.
Odkaz na stránku produktu – nová RJ
Pridané: 07.12.2021 Autor: Ales Misura - Cfmoto650 Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 222121 | Včera: 171770